Test – Logitech G923

Robot
Test – Logitech G923

Framtidens force feedback är här. Men var är spelen den funkar i?

#g923, #logitech


Medlem

Sitter fortfarande med en G27, som mot alla odds fortfarande fungerar, men det verkar som även de här nya lider av den där "dödzonen" i mitten som är lite irriterande i vissa spel. Själv kommer jag, när ratten ger upp troligtvis inte investera i en ratt som är stort sett samma. Då blir det definitivt en Fanatec eller liknande i det segmentet, de extra slantarna är definitivt värt det känns det som.

Sen gillar jag inte att dom ser ut som en konsol kontroll...

Medlem

Jag sitter på en G29 än som funkar till de mesta. Skulle vara intressant och se hur den nya G923 presterar i F1 2020 som ska ha stöd för Trueforce framöver.

Tycker det är konstigt att de släpper en version för Xbox och en för Playstation när de har samma knappar denna gång, de borde bara vara en ratt som funkar på båda konsolerna! Inge kul om man har båda konsolerna och kör bil-spel på bägge, då vill man inte ha två rattar!

Priset brukar alltid sjunka med tiden. G29:an kostade runt 4000 kr vid lansering med.

Medlem

Trevlig recension.
Att den skulle lyckas slå t300, förutom finish och original pedaler, har jag svårt att se.
Thrustmaster har en mycket bättre feeling, kvalité, respons och låter inte som en sten kross så fort Force feedback drar igång.
Men det har ju med tycke och smak att göra dock. 🙂


signatur

“All thinking people are atheists.”

ELF
Medlem

4500 och det finns ingen växelspak. Verkar som att de börjar närma sig kvalitéts priser, men har kvallitén verkligen ökat så mycket...
Först tar de bort switchen för att välja mellan h-pattern och sekventiell och nu finns det inte äns någon växelspak...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

hur kan denna ens komma närheten av en thrustmaster t300 som kostar 4000?

Medlem

Fortfarande inte trådlös??

Medlem

Så exakt likadan som tidigare modeller


signatur

Meep!

Medlem

Jag äger ratten och är väldigt säker på att Force Feedback funkar i Project Cars 3.
Är nöjd men dyyyr

Medlem

Det enda jag önskar är setup som är trådlöst... Kan VR borde rattar kunna

Eller är det force feedback motorn som orsakar enorm elförbrukning och därav inte går att implementera batteri?

Medlem

Låter som de är bättre deal att köpa en g29 som denna veckan kostar 2190 på Elgiganten.
Ska också funka på ps5 enligt vad Logitech tweeta.

Tycker dock de verkligen borde komma en ny växel som inte bara är H låda.

Hade varit kul att testa en med true Force och se om de verkligen är värt pengarna.

Medlem

Sitter på en G27 som funkar hur bra som helst idag, har bara en gång skruvat isär ratten sen jag köpte den i 2015, fixade skramlet med feedback va en plastbit som hade lossnat från sin plats. G29 eller G923 har inte lockat mig till ett köp mest av allt att växelspak inte följer med men också att jag förlorar mina knappar på växelspaken som G27 har.

Vad jag tycker så är de inte så jätte stor skillnad från G27 till nyare lite små fix här och där nån ny funktion thats it. Skulle jag uppgradera kollar jag nog på trustmaster eller fanatec.


signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Medlem

Skön läsning men priset är ett skämt imo.

Medlem

Kör fortfarande med G27 och växelspak. Fast jag använder alltid automatväxel. Men spaken har standardknappar för olika kameravinklar.
Ja, den låter väldigt mycket, som när man släpar en back med tomglas efter golvet.
Växelspak för G29 ingår inte som standard, utan måste köpas till?


signatur

autograph

Redaktör
Skrivet av Lognoreng:

Sitter fortfarande med en G27, som mot alla odds fortfarande fungerar, men det verkar som även de här nya lider av den där "dödzonen" i mitten som är lite irriterande i vissa spel. Själv kommer jag, när ratten ger upp troligtvis inte investera i en ratt som är stort sett samma. Då blir det definitivt en Fanatec eller liknande i det segmentet, de extra slantarna är definitivt värt det känns det som.

Sen gillar jag inte att dom ser ut som en konsol kontroll...

Det är inte våldsamt stor skillnad mellan G25 från 2006 och G923, så skulle jag uppgradera från en gammal Logitech hade jag gått på en Thrustmaster T300 RS (mycket bättre FF, men sämre pedaler) eller en Fanatec. De kostar ca 3 200 kr och 6 500 kr, jag känner inte till nåt prisvärt mellan dem.

Skrivet av Tassel:

Trevlig recension.
Att den skulle lyckas slå t300, förutom finish och original pedaler, har jag svårt att se.
Thrustmaster har en mycket bättre feeling, kvalité, respons och låter inte som en sten kross så fort Force feedback drar igång.
Men det har ju med tycke och smak att göra dock. 🙂

Tack!
Jag är riktigt svag för T300 RS, men ogillar pedalerna. Och jag tycker själva ratten på Logitech är skönare, känns lite lyxigare. Men som du säger, force feedbacken är daterad, en så dyr ratt som G923 borde definitivt ha nåt bättre.

Skrivet av Snoop0:

Jag äger ratten och är väldigt säker på att Force Feedback funkar i Project Cars 3.
Är nöjd men dyyyr

Jaja, vanlig force feedback funkar, men inte deras nya, egenutvecklade force feedback-variant Trueforce. Den fungerar bara i vissa spel, i dag GT Sport, Assetto Corza Competizione och Grid. Det är ett tlllägg till vanlig FF i form av mer subtilt skak från bilen, inte bara när den kör på kerbs, krockar, sladdar osv.

Skrivet av DJ-SAAB:

Sitter på en G27 som funkar hur bra som helst idag, har bara en gång skruvat isär ratten sen jag köpte den i 2015, fixade skramlet med feedback va en plastbit som hade lossnat från sin plats. G29 eller G923 har inte lockat mig till ett köp mest av allt att växelspak inte följer med men också att jag förlorar mina knappar på växelspaken som G27 har.

Vad jag tycker så är de inte så jätte stor skillnad från G27 till nyare lite små fix här och där nån ny funktion thats it. Skulle jag uppgradera kollar jag nog på trustmaster eller fanatec.

Jag rev eld på min gamla G25:a för några år sen och slogs av hur jäkla grov force feedbacken och ljudet är (kanske nåt som lossnat i min också). Jag slogs också av hur otroligt välbyggd den fortfarande kändes, trots åldern. G27 är ju i princip samma ratt, fast bättre då du har fler reglage på själva ratten. Vore jag dig hade jag inte bytt till G29/G923, de är för lika. Starkaste skälet att byta är bättre FF, och det får man med T300 RS. Och Fanatec förstås, plus mycket annat där.


signatur
Medlem
Medlem

Tack för en strålande bra genomgång och test! Kul med lite spelhårdvara på FZ - uppskattas!

Själv kör jag med just Fanatec CSL och ett par av deras olika rattar, pedaler och handbroms, och är väldigt nöjd, men alltid roligt att se vad Logitech och Thrustmaster hittar på.

"Glädjande nog kommer G923:an fungera med Playstation 5 och Xbox Series X/S. Till Xbox är bekräftat, och Sony har sagt att officiella PS4-tillbehör ska funka på PS5, så det bör vara klart även där. Därmed slipper du köpa ny ratt när konsolerna levlar upp en generation."

Hört lite annorlunda gällande PS5-spel. Tydligen skall inte ens officiella Sony handkontroller för PS4 fungera på PS5 med PS5-spel (endast PS4 spel).

Kan ha hört fel om detta (håller med att det låter ytterst märkligt), men kan vara värt att ta en extra koll för de som planerar att skaffa PS5 innan de lägger ut flera tusenlappar på denna Logitech.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av ELF:

4500 och det finns ingen växelspak. Verkar som att de börjar närma sig kvalitéts priser, men har kvallitén verkligen ökat så mycket...
Först tar de bort switchen för att välja mellan h-pattern och sekventiell och nu finns det inte äns någon växelspak...

Det var lite märkligt.

Har själv ingen växelspak (kört mest formelspel), men har nu skaffat handbroms och tänkte själv skaffa denna växelspak (resten av min utrustning kommer från Fanatec, men tror att den även skall fungera tillsammans med andra tillverkares rattar):

https://fanatec.com/eu-en/shifters-others/clubsport-shifter-s...


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av xverminator:

Tycker det är konstigt att de släpper en version för Xbox och en för Playstation när de har samma knappar denna gång, de borde bara vara en ratt som funkar på båda konsolerna! Inge kul om man har båda konsolerna och kör bil-spel på bägge, då vill man inte ha två rattar!

Har för mig att jag läst på Fanatecs blog för några år sedan att det var ett tydligt krav från Sony. Följde man inte det kravet så blev inte rattarna godkända av de.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av martinot:

Har för mig att jag läst på Fanatecs blog för några år sedan att det var ett tydligt krav från Sony. Följde man inte det kravet så blev inte rattarna godkända av de.

Jag tror jag fick svar på frågan här.

Logitech Announces G923 Racing Wheel Compatible With PS5 & Xbox Series X
https://twinfinite.net/2020/08/logitech-g923-announcement/

Redaktör
Skrivet av xverminator:

Jag tror jag fick svar på frågan här.

Logitech Announces G923 Racing Wheel Compatible With PS5 & Xbox Series X
https://twinfinite.net/2020/08/logitech-g923-announcement/

Jag har inte sett något officiellt från Sony om PS5-stödet. Den svenska distributören sa till mig att Xbox Series X/S-stödet är officiellt, och ratten är officiellt licensierad för PS4, vilket enligt vad Sony sagt rent generellt innebär att den ska funka till PS5 också. Men, den har ännu inte officiellt fått godkänt från Sony.


signatur
Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag tror jag fick svar på frågan här.

Logitech Announces G923 Racing Wheel Compatible With PS5 & Xbox Series X
https://twinfinite.net/2020/08/logitech-g923-announcement/

Hmmm.... Läste hela sidan som du länkade (väldigt noggrant) men hittade ingen som helst förklaring till det.

Är det något jag missat? Citera gärna från sidan isf. (kanske miss av mig som sagt).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Hmm, ok. Jag har T300 med metalltrippelpedalerna man köper särskilt och H-shifter (som om den används ändå alltid körs sekventiellt men egentligen har för högt skaft för min smak) och kommer fortsätta med det. Jag har även en gammal Logitech DFP som jag sätter upp om jag ska spela Race On/STCC eller Gran Turismo 4 igen (mindre troligt)
Men jag köpte nyligen F12019 till PC och ska rigga T300an till det så snart det ges tillfälle.


signatur

Har jag drabbats av PMA? Positiv Mental Attityd.

Medlem
Skrivet av martinot:

Hmmm.... Läste hela sidan som du länkade (väldigt noggrant) men hittade ingen som helst förklaring till det.

Är det något jag missat? Citera gärna från sidan isf. (kanske miss av mig som sagt).

Jag skrev "tror" jag fick svar

Tycker inte man ska skriva att G923 är "kompatibel" i så fall med både PS5 & Xbox Series X, jag tolkar det som att en enskild G923 är kompatibel med båda konsolerna.

Logitech Announces G923 Racing Wheel Compatible With PS5 & Xbox Series X

They will also be compatible at launch with the Xbox Series X and PS5, so you’ll be able to use it with future games like Gran Turismo 7 and Forza Motorsport.

Här tolkar jag det som man kan använda en ratt till båda spelen, inte att man måste ha två separata versioner av G923. Men det är väldigt luddigt skrivet eller otydligt om de menar att man måste ha båda versionerna.

Kanske FZ. kan testa sen när konsolerna lanserats?

Medlem
Skrivet av xverminator:

Jag skrev "tror" jag fick svar

Tycker inte man ska skriva att G923 är "kompatibel" i så fall med både PS5 & Xbox Series X, jag tolkar det som att en enskild G923 är kompatibel med båda konsolerna.

Logitech Announces G923 Racing Wheel Compatible With PS5 & Xbox Series X

They will also be compatible at launch with the Xbox Series X and PS5, so you’ll be able to use it with future games like Gran Turismo 7 and Forza Motorsport.

Här tolkar jag det som man kan använda en ratt till båda spelen, inte att man måste ha två separata versioner av G923. Men det är väldigt luddigt skrivet eller otydligt om de menar att man måste ha båda versionerna.

Kanske FZ. kan testa sen när konsolerna lanserats?

Ok. Då är jag med!

Tolkade inte riktigt texten på det viset (kanske är lite luttrad), men jag hoppas absolut att du har rätt.

Dock så är jag lite skeptisk, då Sony alltid tidigare motarbetat sådant.

Men för både oss spelare och miljön, så vore det klockrent om Sony nu ändrat strategi emot tidigare.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Redaktör
Skrivet av xverminator:

Jag skrev "tror" jag fick svar

Tycker inte man ska skriva att G923 är "kompatibel" i så fall med både PS5 & Xbox Series X, jag tolkar det som att en enskild G923 är kompatibel med båda konsolerna.

Logitech Announces G923 Racing Wheel Compatible With PS5 & Xbox Series X

They will also be compatible at launch with the Xbox Series X and PS5, so you’ll be able to use it with future games like Gran Turismo 7 and Forza Motorsport.

Här tolkar jag det som man kan använda en ratt till båda spelen, inte att man måste ha två separata versioner av G923. Men det är väldigt luddigt skrivet eller otydligt om de menar att man måste ha båda versionerna.

Kanske FZ. kan testa sen när konsolerna lanserats?

Alltså, det är två olika rattar: en för Xbox/pc och en för Playstation/pc. Xbox-ratten kommer inte funka med Playstation eller tvärtom.

Logitech har sagt att Xbox One-ratten kommer funka med Xbox Series X. De har tydligt antytt att PS4-ratten kommer funka med PS5, men detta är ännu inte helt officiellt bekräftat och spikat. Men jag har svårt att tro något annat än att den kommer göra det.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Alltså, det är två olika rattar: en för Xbox/pc och en för Playstation/pc. Xbox-ratten kommer inte funka med Playstation eller tvärtom.

Logitech har sagt att Xbox One-ratten kommer funka med Xbox Series X. De har tydligt antytt att PS4-ratten kommer funka med PS5, men detta är ännu inte helt officiellt bekräftat och spikat. Men jag har svårt att tro något annat än att den kommer göra det.

Bra då vet vi

Logitech borde ta fram en konverter mellan rattarna så de går att köra på bägge konsolerna, tror det finns många racers som både har både xbox och playstation men inte vill ha två separata rattar. Det finns ju andra rattar som funkar på PC/Xbox/Playstation.

Sen borde Logitech ha add ons till G923 om man tex vill köra F1 simulatorer så kan man få en bättre anpassad ratt och layout på knapparna. Typ liknande Thrustmaster
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5226275

1
Skriv svar