Hjälp FZ bli bättre – gör medlemsundersökning

Playstation 5 har inte stöd för skärmupplösningen 1440p

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Så sent som i går var det någon här på FZ som nämnde det som fakta
Sony tillåter ju vilka tillverkare som helst att göra en NVMe som är kompatibel med ps5. Förstår inte hur det är att gå egen väg. Eller blandar du ihop det med Microsofts minneskort nu kanske? Samma med de certade diskarna.

Tror inte det blir så stor prisskillnad på PS5 NVMe diskarna och Xbox minneskorten. PS5 dock med dubbla prestandan.

Jag kan ju inta tala för hela FZ men är troligen en väldigt liten del som säger ”Nej Sony ni har 1.5” etc. Med egen custom controller för SSD är på exakt samma sett de gjorde med IBM och STI enligt mig, en egen väg! Så de byggde något andra behöver anpassa sig till för att få vara med där istället för följa en trend eller standard.

Nej det har jag inte sagt om priset, Blir nog minst lika dyra. Partnerskapet med SG har nog inget med patent att göra heller så troligen kommer det 3e parts minneskort också. Skulle bli förvånad om det inte kom. Priset är ju galet vilket som. Halva konsolen typ


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Jag kan ju inta tala för hela FZ men är troligen en väldigt liten del som säger ”Nej Sony ni har 1.5” etc. Med egen custom controller för SSD är på exakt samma sett de gjorde med IBM och STI enligt mig, en egen väg! Så de byggde något andra behöver anpassa sig till för att få vara med där istället för följa en trend eller standard.

Nej det har jag inte sagt om priset, Blir nog minst lika dyra. Partnerskapet med SG har nog inget med patent att göra heller så troligen kommer det 3e parts minneskort också. Skulle bli förvånad om det inte kom. Priset är ju galet vilket som. Halva konsolen typ

Mmm.. Dock förstår jag inte varför det klagas på hög prestanda. Att andra måste up their game så att säga är väl bara något som bådar gott för framtida utveckling. Disktillverkarna måste anpassa läs/skriv hastigheterna på sina diskar för att matcha ps5. inget annat. En Ps5 NVMe ska gå lika bra att sätta i en PC. Så standard NVMe med extremt hög hastighet.

Om alla följde utsatta standarder eller trender skulle vi inte vara där vi är idag med utvecklingen inom teknik. Men eftersom det är Sony som gjort det så förstår jag at många vill se det som en negativ sak.

Xbox minneskorten även om samma prisklass får ju ändå konstateras som dyrare då dom bara har hälften av läs/skriv hastigheten. Blir mer bang for the buck helt enkelt med PS5ans expansions diskar


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Mmm.. Dock förstår jag inte varför det klagas på hög prestanda. Att andra måste up their game så att säga är väl bara något som bådar gott för framtida utveckling. Disktillverkarna måste anpassa läs/skriv hastigheterna på sina diskar för att matcha ps5. inget annat. En Ps5 NVMe ska gå lika bra att sätta i en PC. Så standard NVMe med extremt hög hastighet.

Om alla följde utsatta standarder eller trender skulle vi inte vara där vi är idag med utvecklingen inom teknik. Men eftersom det är Sony som gjort det så förstår jag at många vill se det som en negativ sak.

Xbox minneskorten även om samma prisklass får ju ändå konstateras som dyrare då dom bara har hälften av läs/skriv hastigheten. Blir mer bang for the buck helt enkelt med PS5ans expansions diskar

Nej det tror jag inte, Har nog med att det är så begränsande med diskarna och flertalet etablerade företag är tvungna att anpassa sig till den custom lösningen. Hastighet är det ju flertalet som kan som jag skrev. Är ju inte bara det utan styrningen av den. Men ja det kan jag hålla med om att Xbox lösning är dyrare men också mer användarvänligt. Lika enkelt som minneskort till PS1&2. 3e partstillverkarna eller kanske tom. adapter för vanlig NVMe diskar (Hur fult det nu skulle vara med en s*tans pinne ut ur konsolen) så tror jag priset minskar. Beror helt på företagen och deras intensioner gällande patent, stämningar fram och tillbaka osv. Men just nu är det ju bara SG som säljer dessa och självklart är det lönsamt för SG.

Men håller med att Sony drev utvecklingen framåt med deras lösning. Spännande och häftigt som tusan. Men hur priserna, användandet och funktionerna blir, Det kan bara framtiden säga.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Ac3 Toni:

På tal om att inte stödja...
PS5 stödjer inte ens en extra SSD som man skulle stoppa in i den tillhörande luckan (vid launch).
Nåt dom kunde sagt INNAN dom öppnade för förbokningar.

Det borde dom flesta har förutsett, det sades redan från början att det inte skulle finnas någon SSD som uppfyllde kraven men att det är på gång.
Sen är det nog väldigt få som till en början vill lägga 3000kr+ på extra minne när dom precis köpt en konsol för 5000-6000kr.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Nej det tror jag inte, Har nog med att det är så begränsande med diskarna och flertalet etablerade företag är tvungna att anpassa sig till den custom lösningen. Hastighet är det ju flertalet som kan som jag skrev. Är ju inte bara det utan styrningen av den. Men ja det kan jag hålla med om att Xbox lösning är dyrare men också mer användarvänligt. Lika enkelt som minneskort till PS1&2. 3e partstillverkarna eller kanske tom. adapter för vanlig NVMe diskar (Hur fult det nu skulle vara med en s*tans pinne ut ur konsolen) så tror jag priset minskar. Beror helt på företagen och deras intensioner gällande patent, stämningar fram och tillbaka osv. Men just nu är det ju bara SG som säljer dessa och självklart är det lönsamt för SG.

Men håller med att Sony drev utvecklingen framåt med deras lösning. Spännande och häftigt som tusan. Men hur priserna, användandet och funktionerna blir, Det kan bara framtiden säga.

Du tror inte alltså att PC NVMe diskar fungerar i PS5 eller vice versa?

Vilka NVMe diskar är detta flertalet som du skriver om?
Visst är xbox mer användarvänligt. Håller jag med om, dock är det ju inte direkt svårt att stoppa in en NVMe disk. Men igen så är den långsammare.
Och priserna kommer absolut att minska för båda parternas expansionslösningar. Tror Sonys sjunker snabbare dock då det inte behöver licenseras vilket gör att fler tillverkare hakar på.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Du tror inte alltså att PC NVMe diskar fungerar i PS5 eller vice versa?

Vilka NVMe diskar är detta flertalet som du skriver om?
Visst är xbox mer användarvänligt. Håller jag med om, dock är det ju inte direkt svårt att stoppa in en NVMe disk. Men igen så är den långsammare.
Och priserna kommer absolut att minska för båda parternas expansionslösningar. Tror Sonys sjunker snabbare dock då det inte behöver licenseras vilket gör att fler tillverkare hakar på.

Va? Sa jag inte. Jag sa att inte alla från PC till PS5 passar utan stöd för custom controllern. Är inte bara hastigheten som krävs. Ursäkta om jag var otydlig.

Jo där håller jag med fullt ut och ja Sonys lösning är snabbare. Om det blir någon stor skillnad i spel utöver laddtider mot den relativt snabba lösningen konkurrenten har det återstår att se dock.

Ja WD SN850 ska ju i teorin klara det. Vill minnas att det finns säkert andra också. Som jag sa tidigare, De behöver ha en högre hastighet än PS5ans interna hastighet för att kompensera.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Runner55:

Nej då, LG:s modell 27GL850 är 1440p men tar emot 4k, den kostar strax över 6 tkr.

Kolla hzen det finns absolut noll syfte att köpa den

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Va? Sa jag inte. Jag sa att inte alla från PC till PS5 passar utan stöd för custom controllern. Är inte bara hastigheten som krävs. Ursäkta om jag var otydlig.

Jo där håller jag med fullt ut och ja Sonys lösning är snabbare. Om det blir någon stor skillnad i spel utöver laddtider mot den relativt snabba lösningen konkurrenten har det återstår att se dock.

Ja WD SN850 ska ju i teorin klara det. Finns säkert andra också. Som jag sa tidigare, De behöver ha en högre hastighet än PS5ans interna hastighet för att kompensera.

Varifrån får du infon om stödet för custom controllen som krävs? Missförstå inte, jag tror på det du säger då du verkar så säker på din sak men jag har missat det och vill gärna läsa om det själv mer utförligt.

"Finns säkert andra också" Trodde det redan var flertalet diskar som klarar av det tidigare. Du lät så säker. Men det är alltså bara 1 vi vet om med sequential read/write speed som matchar. Kanske 2 iom Samsungs 980
Sen så vill säkert Sony också testa att den fungerar optimalt med ps5 före dom vill tillåta att den stoppas in i apparaten just för att undvika onödigt gnäll


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Varifrån får du infon om stödet för custom controllen som krävs? Missförstå inte, jag tror på det du säger då du verkar så säker på din sak men jag har missat det och vill gärna läsa om det själv mer utförligt.

"Finns säkert andra också" Trodde det redan var flertalet diskar som klarar av det tidigare. Du lät så säker. Men det är alltså bara 1 vi vet om med sequential read/write speed som matchar. Kanske 2 iom Samsungs 980
Sen så vill säkert Sony också testa att den fungerar optimalt med ps5 före dom vill tillåta att den stoppas in i apparaten just för att undvika onödigt gnäll

Ja precis, De 2 jag menar och en till i WD serien blå tror jag. Om du lyssnar på säljarn Cerny så nämner han det att PS5 använder en custom controller för ju samma funktion som t.ex Direct storage osv. Alltså skippa grafikminnet osv. allt det där tekniska. Där behövs det stöd eller en betydligt högre hastighet för att kompensera för det. Så jag minns det. Nu var det ju flera månader sedan jag såg den så kan mycket väl minnas fel och blir gärna rättad

Edit:
””The system's internal storage has been customized from the ground up to eliminate loading times and revolutionize how data is managed on consoles. The PS5's SSD uses a custom 12-channel memory controller.””


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av FuzioN:

Kolla hzen det finns absolut noll syfte att köpa den

Detta handlade ju om 4k. Men uppdateringsfrekvensen ligger på 144 Hz, det är väl inget fel med det?

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Ja precis, De 2 jag menar och en till i WD serien blå tror jag. Om du lyssnar på säljarn Cerny så nämner han det att PS5 använder en custom controller för ju samma funktion som t.ex Direct storage osv. Alltså skippa grafikminnet osv. allt det där tekniska. Där behövs det stöd eller en betydligt högre hastighet för att kompensera för det. Så jag minns det. Nu var det ju flera månader sedan jag såg den så kan mycket väl minnas fel och blir gärna rättad

Edit:
””The system's internal storage has been customized from the ground up to eliminate loading times and revolutionize how data is managed on consoles. The PS5's SSD uses a custom 12-channel memory controller.””

Ditt tillägg handlar ju endast om interna SSDn. Ser inte någonstans att expansions NVMe diskarna ska kräva någon custom lösning.
Och det är alltså återigen inte flertalet diskar som finns tillgängliga. det är 2, kanske 3.

Här är outtakes från "säljarn" (även om han är system-arkitekt) Cernys tal.
We will be supporting certain M.2 SSDs. These are internal drives that you can get on the open market and install in a bay in the PlayStation 5. They connect through the custom I/O unit just like our SSD does, so they can take full advantage of the decompression, I/O coprocessors and all the other features.

Here's the catch, though: that commercial drive has to be at least as fast as ours. Games that rely on the speed of our SSD need to work flawlessly with any M.2 drive.

We can hook up a drive with only two priority levels, definitely, but our custom I/O unit has to arbitrate the extra priorities rather than the M.2 drive's flash controller, and so the M.2 drive needs a little extra speed to take care of issues arising from the different approach.

Så inget speciellt krav på stöd för custom controller krävs. Bara att dom måste vara lite snabbare än Ps5ans interna


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Nya handkontrollerna verkar bli en massiv gamechanger om man kollar vad utvecklare säger. Roligt med nya funktioner och sätt man upplever spelen på. Det finns säkert många som också retar sig på att Microsoft valt att bara erbjuda gamla handkontroller till nästa generation också.
Tempest - Vilket verkar föredras av utvecklare när det kommer till multiplattformspel
Känns lite konstigt att dom inte stöder men kan kanske patchas in. Sen är ju nog 4k att föredra ändå
Är ju bara 40 spel från og xbox som är kompatibla. lite under 600 från 360 och man kan ju alltid streama ps3 spelen om man vill. Totalt sett har ps5 fler spel som kan spelas från ps4 än vad XSX har från 3 generationer

Jag är konfunderad.
Xbox One - någon siffra här
Xbox 360 - 577 titlar
Xbox - 42 titlar
Jag vet att sony har en del exklusiva titlar men mer än 600 på ps4!?

Synd att dom inte stödjer 1440p, jag brukade köra min xbox one på dator skärmen och kommer inte ihåg ifall det stöddes men har funderat på att ta upp det igen. Pip, en liten ruta uppe till höger med vlc rullande och konsolen för resten av skärmen.
Jag hade gärna tagit 1440p för min ps4p.
32" datorskärm känns mycket större än 55" tvskärm baserat på avståndet


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

Avstängd
Skrivet av YmerXE:

Jag är konfunderad.
Xbox One - någon siffra här
Xbox 360 - 577 titlar
Xbox - 42 titlar
Jag vet att sony har en del exklusiva titlar men mer än 600 på ps4!?

Synd att dom inte stödjer 1440p, jag brukade köra min xbox one på dator skärmen och kommer inte ihåg ifall det stöddes men har funderat på att ta upp det igen. Pip, en liten ruta uppe till höger med vlc rullande och konsolen för resten av skärmen.
Jag hade gärna tagit 1440p för min ps4p.
32" datorskärm känns mycket större än 55" tvskärm baserat på avståndet

Nu är jag konfunderad...Exklusiva? Det är inte bara exklusiva spel som är bakåtkompatibla. Enligt senaste utsago är det 3600+ bakåtkompatibla spel till xbox series s/x och 4000+ till ps5.

Men nu när du säger det så kanske Ps4 faktiskt ligger på närmare eller till och med över 600 exklusiva spel som inte finns till xbox one. Bara PSVR har trots allt över 500 spel enligt Sony själva. Wikipedia listar 662, dock finns det några unreleased/TBA på den listan också.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av KalleKlopp:

TV:n är oftast upptagen av sambons tv-serier eller barnets barnprogram, därför har det blivit skärm på PS4 sedan länge. Men nu är det väl dags för en till TV i hushållet till PS5:an! Hoppas på någon guide på FZ om vilka de bästa TV-köpen är

För köpguider om tv-apparater är Sweclockers ett bättre ställe att leta på än FZ.

https://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparate...


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Ditt tillägg handlar ju endast om interna SSDn. Ser inte någonstans att expansions NVMe diskarna ska kräva någon custom lösning.
Och det är alltså återigen inte flertalet diskar som finns tillgängliga. det är 2, kanske 3.

Här är outtakes från "säljarn" (även om han är system-arkitekt) Cernys tal.
We will be supporting certain M.2 SSDs. These are internal drives that you can get on the open market and install in a bay in the PlayStation 5. They connect through the custom I/O unit just like our SSD does, so they can take full advantage of the decompression, I/O coprocessors and all the other features.

Here's the catch, though: that commercial drive has to be at least as fast as ours. Games that rely on the speed of our SSD need to work flawlessly with any M.2 drive.

We can hook up a drive with only two priority levels, definitely, but our custom I/O unit has to arbitrate the extra priorities rather than the M.2 drive's flash controller, and so the M.2 drive needs a little extra speed to take care of issues arising from the different approach.

Så inget speciellt krav på stöd för custom controller krävs. Bara att dom måste vara lite snabbare än Ps5ans interna

Ok då måste jag ha misstolkat det. Så endast hastigheten ska vara samma eller snabbare?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Ok då måste jag ha misstolkat det. Så endast hastigheten ska vara samma eller snabbare?

Lite snabbare då vanliga NVMe vanligtvis är 2 kanals medan Sonys Controller och inbyggda SSD kör på 6 kanaler


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Lite snabbare då vanliga NVMe vanligtvis är 2 kanals medan Sonys Controller och inbyggda SSD kör på 6 kanaler

Var ju de jag sa tidigare ju Att det behöver vara snabbare för att kompensera mot controllern. Visste dock inte att 2 fungerade utan var tvungna att vara 6. Men bra då är vi överens.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Var ju de jag sa tidigare ju Att det behöver vara snabbare för att kompensera mot controllern. Visste dock inte att 2 fungerade utan var tvungna att vara 6. Men bra då är vi överens.

Njaa. Du sa att det krävdes stöd för custom controller eller betydligt högre hastighet.

och detta:
" Jag sa att inte alla från PC till PS5 passar utan stöd för custom controllern. Är inte bara hastigheten som krävs."


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Njaa. Du sa att det krävdes stöd för custom controller eller betydligt högre hastighet.

och detta:
" Jag sa att inte alla från PC till PS5 passar utan stöd för custom controllern. Är inte bara hastigheten som krävs."

Ja precis, det behövs inget stöd om man höjjer hastigheten istället. Är väl då exakt samma sak eller?
Som jag sa, jag misstolkade och blev rättad att det inte är ett krav på controllern.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Ja precis, det behövs inget stöd om man höjjer hastigheten istället. Är väl då exakt samma sak eller?

"Är inte bara hastigheten som krävs."

Du har flipfloppat så mycket hela tiden med vad du säger så det blir lite svårt att veta vad du faktiskt menar


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Checker:

Nu är jag konfunderad...Exklusiva? Det är inte bara exklusiva spel som är bakåtkompatibla. Enligt senaste utsago är det 3600+ bakåtkompatibla spel till xbox series s/x och 4000+ till ps5.

Men nu när du säger det så kanske Ps4 faktiskt ligger på närmare eller till och med över 600 exklusiva spel som inte finns till xbox one. Bara PSVR har trots allt över 500 spel enligt Sony själva. Wikipedia listar 662, dock finns det några unreleased/TBA på den listan också.

Jag tänkte att multiplatform räknades bort från ps4 och xbox one från denna generation. Men sony har alltså runt 500 psvr ps4 spel och mer än 100 exklusiva ps4 spel?

Det bör påpekas att jag undrade bara för det lät som så väldigt många


signatur

Konsoler: Xbox One, Xbox One S (hos kompis), Xbox One X, Xbox Series X, PS4, PS4 Pro
CPU: AMD Ryzen 5 7600X
GPU: Gigabyte Geforce RTX 3060 Ti 8GB Eagle OC 2.0
MEM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Vengeance

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

"Är inte bara hastigheten som krävs."

Du har flipfloppat så mycket hela tiden med vad du säger så det blir lite svårt att veta vad du faktiskt menar

Det håller jag inte med om att jag gör dock. Isåfall ber jag om ursäkt. Jag trodde att det krävdes ett stöd för controllern bara och blev rättad av dig att det inte behövs. Det går att kompensera med högre hastighet endast. Var och som var fel i mitt påstående. Nu har vi svävat långt ut från 1440p diskussionen så avslutar där


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Skulle inte PS5 har ultrawide-support? Är säkert att jag läst det. 3440*1440p hade varit nice

Medlem
Skrivet av markusas:

Skulle inte PS5 har ultrawide-support? Är säkert att jag läst det. 3440*1440p hade varit nice

@Carl Johansson-Sundelius

Kan ni testa hur de nya konsolerna beter sig när de kopplas in i en 2560x1080 samt 3440x1440 skärm. Sträcks bilden ut, blir det svarta kanter eller blir bilden korrekt?

Medlem
Skrivet av Runner55:

Detta handlade ju om 4k. Men uppdateringsfrekvensen ligger på 144 Hz, det är väl inget fel med det?

Kikade in skärmen i detalj denna är ny och denna skärmen är väldigt revolutionerande när det gäller hz till pris och 4k, ja du har rätt, nu blev det rätt som det väldigt "vanligt" att kunna vara värt att köra 4k innan vart det inte möjligt då låg hz och ms frekvens för få det kostade skärmarna runt 30k innan.

Ny teknik som används. ska kika vad linus tech tips har gjort för tester på den skärmen.

Innan vart det inte värt 4k för du skulle få för låg fps för 4k och hz och det skulle ge sämre bild, denna skärmen ändrar denna bilden helt och hållet nu är det enda som är riktigt dyrt är processorn och grafikortet.

Vilket drar ner kostnaden rejält!

då lär min nästa skärm och graffe och processor nog ha en vettig anledning att köra 4k om det fortsätter åt detta hållet.

https://www.youtube.com/watch?v=-1xu0IP35FI

Medlem
Skrivet av T-bolt:

För köpguider om tv-apparater är Sweclockers ett bättre ställe att leta på än FZ.

https://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparate...

Tack för tipset, ska kolla in!

Medlem
Skrivet av Runner55:

Fast vem skulle vilja ha 1440p på en tv, i synnerhet nu när det nog är mer vanligt att man köper en ny tv med 4k istället för 1080p. 1440p för PC däremot är ganska lättdrivet jämfört med 4k och är betydligt billigare om man vill ha en panel som klarar mer än 60 Hz samt lite andra finesser.

Håller med. Känns extremt långsökt att Sony skippar 1440p för att djävlas, och hypa sina TV. Tror mer att de missat att tänka på det, och kanske kommer en uppdatering senare som fixar det.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Checker:

Tempest - Vilket verkar föredras av utvecklare när det kommer till multiplattformspel

Vad bygger du den statistiken på?


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem
Skrivet av Checker:

Nu när jag tänker på det så tror jag inte vi heller kommer att få se några Xbox Series S/X exklusiva spel som tar tillvara hastigheten på SSDn till annat än laddningstider då Microsoft även släpper allt till PC.
Får hoppas att minimikraven för PC spel ändras till att kräva SSD med viss läs/skriv hastighet så att Xboxen också får dra mer fördel av SSDn än just laddningstider.
Så tro det eller ej men tyvärr blir det nog PC som håller tillbaka spelen nästa generation. I alla fall de PC-Xbox exklusiva spelen

PC har kört med SSD i ca 10 år, så är nog tvärt om konsolerna som legat efter här (fram till nu med nästa gen).


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Medlem

Tidsfråga bara när det kommer med uppdatering, det är nog bara för dom är rädda alla ska börja grina, oh klarar den inte av 4K, vilket jag tänka mig är inte helt fel, då vissa tror det är självklart en maskin som kostar 5000 ska magiskt klara av vad en gaming laptop som kostar 25 lakan, fan bara det är native 1440, 60p är jag imponerad, fan 1080 och stadiga 60 är jag nöjd, hellre lite IQ grafiskt än 120fps, förutom i nätskjutspel, där är skillnaden enorm, och rocket league, men annars är 60 helt enkelt nog. Om folk drog ner förväntningarna som ofta är överjordisk, dom att tro på jultomten, som är en riktig gubbe våra yngsta här, menar bara att förvänta sig att han hinner dela biljoner julklappar på en dag, same same?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Skriv svar