Borde scalping vara olagligt?

Skribent
Borde scalping vara olagligt?

Det har nog inte undgått någon att scalping är på tapeten igen, främst i koppling till de utsålda next gen-konsolerna, men även vad gäller den senaste generationens grafikkort som snabbt försvann från webbutikernas lager och det fortfarande råder rejäl brist på.

Personligen är det inget jag direkt märkt av på senare år bortsett från biljettförsäljning. men Mikes eminenta artikel visar att det är ett fenomen som är allt annat än dött.

Man börjar oundvikligen tänka på huruvida detta verkligen borde vara lagligt – alltså att med hjälp av botar och andra medel köpa på sig flertalet exemplar av en efterlängtad produkt enbart i syfte att sälja den för ett betydligt högre pris.

Personligen är jag vanligtvis för en öppen marknad som i största möjliga mån får reglera sig själv, men känner ändå att det här kanske borde vara något som staten och återförsäljarna tar tag i. Hur detta skulle gå till går givetvis att diskutera, men jag tycker att vi håller oss till en enklare, mer moraliskt inriktad frågeställning här.

Vi kan alltså föreställa oss att det finns en perfekt och 100% pålitlig lösning på problemet som kan identifiera faktiska scalpers. Bör denna hypotetiska lösning implementeras?

Medlem

1. De kan inte förbjuda det rent tekniskt. Hur ska de kontrollera det? Ska de övervaka dina köp? Begränsa alla dina köp till max 1 per person eller hushåll? Om jag vill köpa två då, en till mig och en till brorsan? Eller fem? Två till mig och tre som presenter? Ska jag behöva ansöka om tillstånd? Hur applicerar de det om jag t.ex köper från Tyskland? Eller Japan? Eller behövs ett tillstånd med motivering inför varje köp?

2. Staten ska inte reglera vanlig tillgång och efterfrågan. De har sina kladdiga händer i för många syltburkar redan som gör det svårt för oss medborgare. Och de är alldeles för inkompetenta att upprätthålla lagen som den är, behövs inte ytterligare en lag full med hål och kostnader (skattekostnader, dvs dina och mina pengar).

Nej, det får bli upp till handlarna att styra upp det med smarta lösningar, ex bank-ID eller kanske göra det svårare, genom att t.ex erbjuda endast upphämtning i butik första månaden eller nåt. Varje metod bär med sig nackdelar dock, och ingen metod är effektiv nog då det måste appliceras universiellt, vilket aldrig går.

Det enda effektiva sätt är att få folk att sluta köpa från scalpers, svälta ut dem så att det inte är lönsamt. Detta kommer dock aldrig gå i längden heller då det finns för många idioter med alldeles för mycket pengar.

Inaktiv

Jag börjar med att inleda att jag kan näst intill ingenting om juridik. Med det sagt känns det väldigt svårt att definiera "scalping" i en lagtext, vilka är skjutgränserna för gemene man att kunna sälja med vinst etc?

Personligen tycker jag inte att det bör vara olagligt men dock tycker jag att återförsäljare etc bör ta tag i det då jag anser det vara moraliskt vedervärdigt. Jag kan gärna vänta 6månader för en ny konsol. Men där finns personer, i synnerhet nu, som är extremt ensamma. Att då ta ifrån ett sätt för dom att må bra, få någon form av socialt utbyte och liknande är vidrigt. Allt för att tjäna någon tusenlapp!

Om nu någon "scalper" råkar läsa detta inlägg så hoppas jag att ni sover riktigt dåligt om nätterna. Och slutligen citerar jag Timbuktu: "Må era hårddiskar för evigt alltid krascha"

Medlem
Skrivet av mrpijey:

1. De kan inte förbjuda det rent tekniskt. Hur ska de kontrollera det? Ska de övervaka dina köp? Begränsa alla dina köp till max 1 per person eller hushåll? Om jag vill köpa två då, en till mig och en till brorsan? Eller fem? Två till mig och tre som presenter? Ska jag behöva ansöka om tillstånd? Hur applicerar de det om jag t.ex köper från Tyskland? Eller Japan? Eller behövs ett tillstånd med motivering inför varje köp?

2. Staten ska inte reglera vanlig tillgång och efterfrågan. De har sina kladdiga händer i för många syltburkar redan som gör det svårt för oss medborgare. Och de är alldeles för inkompetenta att upprätthålla lagen som den är, behövs inte ytterligare en lag full med hål och kostnader (skattekostnader, dvs dina och mina pengar).

Nej, det får bli upp till handlarna att styra upp det med smarta lösningar, ex bank-ID eller kanske göra det svårare, genom att t.ex erbjuda endast upphämtning i butik första månaden eller nåt. Varje metod bär med sig nackdelar dock, och ingen metod är effektiv nog då det måste appliceras universiellt, vilket aldrig går.

Det enda effektiva sätt är att få folk att sluta köpa från scalpers, svälta ut dem så att det inte är lönsamt. Detta kommer dock aldrig gå i längden heller då det finns för många idioter med alldeles för mycket pengar.

Scalping handlar främst inte om att en privatperson köper en produkt och säljare vidare till dyrare pris. Det handlar om att man med hjälp av botar köper upp produkterna mycket snabbare än vad en vanlig människa hinner köpa en produkt. Vilket borde vara olagligt. Sen är detta givetvis svårt att ur ett juridisk perspektiv implementera. Men det skulle också kunna framtvinga förebyggande åtgärder, exempelvis en Captcha i varukorgen eller använda BankID som du nämner.

Skribent

Det är som sagt jäkligt svårt att definiera exakt vad som skulle definieras som scalping rent juridiskt. Frågeställningen här handlar mer om huruvida det hade varit önskvärt att göra det olagligt om det gick att genomföra på ett 100% pålitligt sätt.

Medlem

Svårt att göra det olagligt. Det som måste göras är att sluta producera idioter som köper skiten så det inte blir värt att hålla på.

Men i en drömvärld så hade det gärna fått varit olagligt.

Medlem
Skrivet av Cenorida:

Scalping handlar främst inte om att en privatperson köper en produkt och säljare vidare till dyrare pris. Det handlar om att man med hjälp av botar köper upp produkterna mycket snabbare än vad en vanlig människa hinner köpa en produkt. Vilket borde vara olagligt. Sen är detta givetvis svårt att ur ett juridisk perspektiv implementera. Men det skulle också kunna framtvinga förebyggande åtgärder, exempelvis en Captcha i varukorgen.

Jag förstår mycket väl vad scalping betyder, det är inget nytt fenomen, bara extra tydligt nu med flera stora släpp väldigt tätt intill på varandra. Och man kan tycka att sånt ska vara olagligt, men till skillnad från de flesta så ser jag också på möjligheterna och konsekvenserna av ett sådant förbud, och vad det skulle innebära för den ordinära konsumenten.

Botar har gått runt capta sedan det kom till, det är inget säkert system att motverka botar. Och något annat system liknande bankid är omöjligt då det inte finns något internationellt system som funkar överallt, och det skulle vara alldeles för dyrt och komplicerat att implementera alla länders system, såvida man inte förbjuder import. Och då går det ändå att gå runt som företag exempelvis (inget som hindrar att scalpers bildar bolag t.ex).

Så visst, jag vill få bort scalpers lika mycket som dig, men jag ser inget praktiskt och effektivt sätt att göra det på, för inga skyddssystem är universiella, och även om vi inför system här i vårt puttiland i norr så hindrar det ingen att köra utomlands och göra likadant, som ändå påverkar konsumenter. Och vid lanseringar så är det alltid brist på större och mer komplicerade komponenter som just spelkonsoller, grafikkort och processorer tills tillverkarna fått upp produktionsvolymen.

Capta kanske funkar mot de enklaste bot:arna, men dessa stora botnät är inte lättlurade utan kommer hitta bättre och nyare sätt att gå runt skyddet. För det är ju faktiskt inte bara en person som köper 2500 PS5:or exempelvis, det är ett helt nät med olika identiteter som gör det. Så när räknas nåt som scalping? Om jag t.ex vill köpa på mig ett x antal av nåt ska jag inte få göra det? Även om jag har helt legitima sätt att göra det på?

Sist jag kollade så är det inte heller olagligt att återsälja nåt till vilket önskat pris som helst. Om jag vill sälja mitt nya 3090 för 1kr eller 1 miljon kr är helt upp till mig, och sedan får man se vem som är villig att lägga pengarna. Eller tycker du staten ska reglera det? Lite planekonomi över det hela? Det är helt upp till köpare och säljare att komma överens om ett pris oavsett vad det är. Det är det som kallas en fri marknad.

Så nej, det går absolut inte att lagstifta bort utan att lagstifta bort den fria marknaden. Endast säljarna kan bestämma om de vill sälja produkten eller ej och hur de vill sälja den, och gillar inte köparen villkoren så kan de gå någon annanstans och köpa det från någon annan som erbjuder ett bättre pris eller bättre villkor. Så för att få bort scalpers så måste säljarna komma på ett sätt som håller scalpers borta men inte konsumenterna (en scalper är också en konsument, och oavsett så får tillverkarna pengar så för dem är det win-win oavsett).

Går staten in och fibblar så kommer de sabba allt såsom de ofta gör så fort de ska in och styra privatpersoners liv, så de ska iaf absolut inte göra nåt. Låt marknaden sköta det självt.

Ook
Bibliotekarie (UU)

Nog svårt att juridiskt göra scalping olagligt. Man kan göra scalping mindre eftertraktat genom hårdare och bättre uppföljning dels kring vilka som köper, avvärja botar och inför personlig identifikation såsom BankID vid köp, dels att Skatteverket skärper kraven när eventuella vinster vid försäljning av varor beskattas. Här kan nog Skatteverket ha bättre samverkan med en del tjänster såsom Blocket och Tradera. Om det förekommer många och stora transaktioner kring vissa individers konton kan man åtminstone komma åt de värsta.

FM-guru
F.d. Sisyr

Fenomenet kommer tyvärr att kvarstå så länge som folk är desperata nog att betala ockerpriser för att ha "det senaste", oavsett om det är legalt eller ej.

Medlem

Jag är emot det men nej det borde inte vara olagligt, folk har rätt att sätta vilket pris de vill på en vara som de vill sälja, det är sedan marknaden som avgör om det är ett pris andra är villiga att betala.

Medlem

Självklart inte, kan inte göras olagligt på något vettigt sätt.

Om något kanske återförsäljare borde begränsa försäljningen vid stora releaser till endast en per person men då ställer man det är kanske inte återförsäljarnas uppgift heller.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Kan inget om juridik, jag är dock intresserad av ifall scalpers gör någon typ av skattebrott


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Röstade ja, utan att för den skull veta om det är genomförbart. Men kanske en lag mot marknadsstörande verksamhet, där person eller organisation systematiskt påverkar pris eller tillgång på en vara för egen vinning, utan att själv bidra med ett mervärde. Typ.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skribent

Det blir ingen diskussion om vi endast ska hålla oss till att diskutera frågan "ur en moralisk synpunkt" utan att börja diskutera olika lösningar, teknik, specifika situationer elelr inskränkningar mot privatpersoner. Det är nog bara scalpers själva som tycker det är moraliskt rätt att köpa ett gigantiskt lager av en bristvara och sedan sälja för 100 % dyrare.

Med det sagt, här är en snubbe som tjänade över 10 000$ på att sälja Diablo 3 Collectors edition under lång tid. Är det här också scalping? Eller finns det en tidsgräns? Han blir i princip hyllad för sin affärsförmåga och inte hängd med tjära och fjädrar.

Sedan har vi den som sålde ett inplastat SMB 3 för mer än en miljon nyligen. Är det också scalping? Uppenbarligen har ägaren inte varit intresserad av att spela spelet utan köpt och förvarat för att sälja dyrt sedan när det är brist på nya SMB3.

https://www.fz.se/nyhet/285053-super-mario-bros-3-salt-for-ov...

Ni förstår att jag drar konceptet till sin spets här, men det är mer avancerat än att "sätta krav på bank-id vid köp".

Medlem
Skrivet av mrpijey:

Botar har gått runt capta sedan det kom till, det är inget säkert system att motverka botar. Och något annat system liknande bankid är omöjligt då det inte finns något internationellt system som funkar överallt, och det skulle vara alldeles för dyrt och komplicerat att implementera alla länders system, såvida man inte förbjuder import. Och då går det ändå att gå runt som företag exempelvis (inget som hindrar att scalpers bildar bolag t.ex).

Så visst, jag vill få bort scalpers lika mycket som dig, men jag ser inget praktiskt och effektivt sätt att göra det på, för inga skyddssystem är universiella, och även om vi inför system här i vårt puttiland i norr så hindrar det ingen att köra utomlands och göra likadant, som ändå påverkar konsumenter. Och vid lanseringar så är det alltid brist på större och mer komplicerade komponenter som just spelkonsoller, grafikkort och processorer tills tillverkarna fått upp produktionsvolymen.

Capta kanske funkar mot de enklaste bot:arna, men dessa stora botnät är inte lättlurade utan kommer hitta bättre och nyare sätt att gå runt skyddet. För det är ju faktiskt inte bara en person som köper 2500 PS5:or exempelvis, det är ett helt nät med olika identiteter som gör det. Så när räknas nåt som scalping? Om jag t.ex vill köpa på mig ett x antal av nåt ska jag inte få göra det? Även om jag har helt legitima sätt att göra det på?

Krävs väldigt avancerande botar för att knäcka en Captcha eller att man betalar människor för att lösa det. De flesta scalpers använder förmodligen relativt enkla botar. Det borde åtminstone förhindra en betydande del. När det gäller BankID så hjälper det i alla fall oss som bor i Sverige, så vi faktiskt kan köpa produkterna. Det kommer inte hindra scalpers från att sälja produkter i Sverige, men det kommer hindra scalpers att köpa från Sverige. Eftersom det enbart är köpet som bör förbjudas så är detta helt okej.

När det gäller att köpa ett X antal så är det givetvis okej. Men då gäller det att alla andra åtminstone har fått en produkt först innan nästa person kan få köpa två och så vidare.

Skrivet av mrpijey:

Sist jag kollade så är det inte heller olagligt att återsälja nåt till vilket önskat pris som helst. Om jag vill sälja mitt nya 3090 för 1kr eller 1 miljon kr är helt upp till mig, och sedan får man se vem som är villig att lägga pengarna. Eller tycker du staten ska reglera det? Lite planekonomi över det hela? Det är helt upp till köpare och säljare att komma överens om ett pris oavsett vad det är. Det är det som kallas en fri marknad.

Så nej, det går absolut inte att lagstifta bort utan att lagstifta bort den fria marknaden. Endast säljarna kan bestämma om de vill sälja produkten eller ej och hur de vill sälja den, och gillar inte köparen villkoren så kan de gå någon annanstans och köpa det från någon annan som erbjuder ett bättre pris eller bättre villkor. Så för att få bort scalpers så måste säljarna komma på ett sätt som håller scalpers borta men inte konsumenterna (en scalper är också en konsument, och oavsett så får tillverkarna pengar så för dem är det win-win oavsett).

Går staten in och fibblar så kommer de sabba allt såsom de ofta gör så fort de ska in och styra privatpersoners liv, så de ska iaf absolut inte göra nåt. Låt marknaden sköta det självt.

Tycker inte det är försäljning som ska förbjudas, utan främst förbjuda nyttjade av botar för att köpa produkter.

Medlem

Svår fråga. Tycker bollen borde landa på återförsäljare att ha ett robust system så bottar inte fungerar.
Det har ju alltid varit så att den som hinner först får en, när det är stora releases. Där har man ju varit med och frenetiskt klickat.

Men att göra det med bottar är det jag reagerar mest på.

Sedan hade jag personligen hellre köpt sony prylar, av sony direkt, eller microsoft, eller vad som helst.
Tex hade man inga som helst problem med scalp bottar gällande valve index, för den såldest endast av valve på steam som i sig är ett robust system.

I övrigt så är ju köp och sälj en rätt stor del av systemet vi lever i, så det fenomenet kommer inte gå att bli av med, det sker ju i regel med i princip alla råvaror som existerar.

Medlem

Om folk köper för dessa priser får man skylla sig själv. Om ingen skulle köpa för det priset så försvinner problemet.

Medlem

Problemet är väl ändå att folk köper från scalpers? Problemet hade löst sig självt om ingen köpte

Inaktiv

Förstår faktiskt inte scalpers målgrupp, men tydligen är det samma målgrupp som köper ny bil varje år, vilket är sorgligt.

Har man någonting som fungerar utan problem, behöver man inte köpa nytt bara för att det finns.

Jag undrar om dom som köper av scalpers byter blomkrukor så fort det kommit ut en ny variant? Eller köksluckor?

KoP
Medlem

Scalping borde inte vara olagligt, dock borde det vara "olagligt" att vara så korkad att man väljer att betala överpris för en produkt. ╮(′~‵〞)╭

Medlem

Scalping av samhällsviktiga produkter borde definitivt förbjudas, men andra saker som konsoler, skor osv, nja, att göra det olagligt känns lite väl drastiskt. Däremot borde tillverkare, och även återförsäljare, motarbeta scalping i stället för att titta åt ett annat håll. Det ska inte vara möjligt för botar att kunna köpa upp allt på några sekunder.

Medlem

Jag anser scapling är lika dåligt som dom idioter som tror dom kan ta hutlöst betalt för begande varor som ej är sällsynt.
"Nintendo shipped more than 75 million 3DS consoles worldwide" Ändå tror folk dom kan få 2500-3000kr för en jävla konsol som haft i 2-7 år. Jag förstår om det är en typ CD-i eller en Trubo graphic 16 som aldrig såldes i svergie eller om det är en bergränsad special edition.

Men då folk är idioter och köper en PS5 för 15 tusen bara för dom vill ha en på dag 1 så får dom fan skylla sig själv.

jbx
Medlem
Skrivet av KoP:

Scalping borde inte vara olagligt, dock borde det vara "olagligt" att vara så korkad att man väljer att betala överpris för en produkt. ╮(′~‵〞)╭

Knappast, finns de pengar i överflöd varför ska man då vänta i månader när du kan strö en dagslön på en scalper?

De som borde vara olagligt är när de är organiserat, skattefria vinster i mängder. Sen om Nisse på hörnet bokar två istället för en och säljer den andra på blocket så spelar väl de mindre roll!?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Finns värre saker att oroa sig för. Folk beter sig som barnungar bara för att de inte kan köpa sin nyaste leksak direkt.
Sen är man nog inne på jävligt slirig mark om det ska skrivas lagar kring det här. Inte bara scalpers som kommer att påverkas.

Medlem

Ser ingen bra lösning på att förbjuda scalping utan att ställa till ännu mer problem. Enda lösningen om man vill få bort fenomenet på en produkt som inte är i begränsad upplaga även om initialt utbud är begränsat är att tillverkaren anpassade priset i en trappa nedåt utefter efterfrågan, t ex starta PS5 priset på runt 10k och sen trappa ned det mot mer rimliga priser, då skulle efterfrågekurvan hamna mer i linje med utbudet nu är det skrupelfria mellanhänder som profiterar istället. Sen vet jag inte om det är så många som hade blivit nöjdare av att punga den extrapengen till Sony eller Microsoft

Medlem

Borde va olagligt om det är försäljarna själva som gör det.

Finns många försäljare som plockar ut sina produkter från affären för att sälja det dyrare på blocket eller tradera.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

ZF
Medlem

Det kan eventuellt redan vara olagligt. Det finns två paragrafer i samma kapitel som båda stödjer det.

Det handlar bland annat om hur utnyttjande av beroende skulle tolkas. Eftersom spelberoende ofta kommer på tal här ligger så ligger det ju nära till hands att det skulle kunna bli ett rimligt prejudikat.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Det är som sagt jäkligt svårt att definiera exakt vad som skulle definieras som scalping rent juridiskt. Frågeställningen här handlar mer om huruvida det hade varit önskvärt att göra det olagligt om det gick att genomföra på ett 100% pålitligt sätt.

Vissa frågor bör man fundera på innan man ställer. Du säger själv att "om det gick att genomföra på ett 100% pålitligt sätt", låt det sjunka in lite.

Det går inte på något pålitligt sätt att göra det olagligt för folk att köpa något, sedan sälja det vidare "begagnat" i andra hand.

Det blir ju väldigt konstigt så fort vi finner tekniska problem, om vi skall göra folk till brottslingar istället för att eventuellt fixa det tekniska.

Här precis som i så många andra fall, handlar det ju enbart om att tekniken har sprungit ifrån oss, och folk har dragit nytta utav det, olagligt? Knappast, obekvämt? Kanske. Moraliskt? Beror på vem du frågar, ingen har frågat om det skall vara olagligt att någon köper bostäder som dom inte tänker bo i utan enbart för att flippa och göra vinst på. Trots rådande bostadsbrist.

Nej här får man ju jobba på att innovera och komma med nya tekniska lösningar, OM man inte vill att det skall gå till såhär. De flesta förslag som dykt upp än så länge har tyvärr sina work-around och kryphål.

Det borde vara olagligt att vara så jävla dum att man betalar två till tre gånger så mycket för en PS5a.

Medlem
Skrivet av mrpijey:

1. De kan inte förbjuda det rent tekniskt. Hur ska de kontrollera det? Ska de övervaka dina köp? Begränsa alla dina köp till max 1 per person eller hushåll? Om jag vill köpa två då, en till mig och en till brorsan? Eller fem? Två till mig och tre som presenter? Ska jag behöva ansöka om tillstånd? Hur applicerar de det om jag t.ex köper från Tyskland? Eller Japan? Eller behövs ett tillstånd med motivering inför varje köp?

2. Staten ska inte reglera vanlig tillgång och efterfrågan. De har sina kladdiga händer i för många syltburkar redan som gör det svårt för oss medborgare. Och de är alldeles för inkompetenta att upprätthålla lagen som den är, behövs inte ytterligare en lag full med hål och kostnader (skattekostnader, dvs dina och mina pengar).

Nej, det får bli upp till handlarna att styra upp det med smarta lösningar, ex bank-ID eller kanske göra det svårare, genom att t.ex erbjuda endast upphämtning i butik första månaden eller nåt. Varje metod bär med sig nackdelar dock, och ingen metod är effektiv nog då det måste appliceras universiellt, vilket aldrig går.

Det enda effektiva sätt är att få folk att sluta köpa från scalpers, svälta ut dem så att det inte är lönsamt. Detta kommer dock aldrig gå i längden heller då det finns för många idioter med alldeles för mycket pengar.

Kan bara hålla med till 100%. Omöjligt att reglera på laglig väg på ett bra sätt. Man får bara vänta på bättre tillgång och därmed ett lägre pris.

Skriv svar