Miyamotos barn spelade Sega, drev honom att göra bättre Nintendo-spel

Robot
Miyamotos barn spelade Sega, drev honom att göra bättre Nintendo-spel

Inspirerade honom att göra ännu bättre spel.

#nintendo, #sega, #shigeru-miyamoto


Medlem

Jag hade själv Nintendo när jag växte upp, brukade hänga på en spelbutik på de lite längre rasterna, där fanns det SEGA, jag tyckte alltid att SEGA spelen så roligare ut. Det fanns titlar som var ganska våldsamma det kanske var det jag gillade egentligen.

Idag bryr jag mig inte vilken konsol spelen finns på. "Ha-begäret" känns inte lika viktigt längre.

Om man googlar Miyamotos hemstad Sonobe så ser det likadant ut som Hyrule! Man förstår hans inspiration

Medlem

Sega Does What Nintendon't, tänkte han och såg till att Nintendo gjorde det ännu grymmare.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Föredrog också Sega, spelen var det inget fel på, med den tidens mått. Problemet var att de släppte för mycket hårdvara, vilket förvirrade både konsumenter och utvecklare.

De sysslade båda med spel, men för mig kändes de inte som konkurrenter då, spelen var mysiga och barnsliga till Nintendo och Sega gjorde de häftiga, lite våldsammare spelen. Överlag då.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Om man googlar Miyamotos hemstad Sonobe så ser det likadant ut som Hyrule! Man förstår hans inspiration

Jag tänkte mer Pokémon Gold och Silver när jag googlade den staden.


signatur

ゼルダの城

Medlem

"De ska ha uppskattat racingspel som Out Run, men också rälsskjutaren Space Harrier spelades av barnen, berättar Nintendos spelskapargeni för The New Yorker."

Så det är DÄRFÖR han sedan ville göra spel som F-Zero och Star Fox!

Medlem
Skrivet av Mortyman:

"De ska ha uppskattat racingspel som Out Run, men också rälsskjutaren Space Harrier spelades av barnen, berättar Nintendos spelskapargeni för The New Yorker."

Så det är DÄRFÖR han sedan ville göra spel som F-Zero och Star Fox!

Ja, och Mario Kart!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Sedär! T o m Miyamotos barn vet vilken konsol som var bäst (säger 80-talsbarnet inom mig som dagligen stångades med Nintendokidsen).

Ahh vilka minnen. Minns hur jag byggde en gamingkoja av kartongen till familjens nyinköpta vardagsrums-tv (de var stora på den tiden). Där inne satt jag under jullovet och körde Phantasy Star!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag minns något om att anställda på Nintendo inte har fått spela på andra konsoler som Playstation. Man kan tycka att det är lite konstigt. Jsg hoppas att dom är mers öppna nu. Så att dom lär sig mer av allt.

Medlem

Hade tur som hade så mycket vänner som barn. Min familj var en "datorfamilj" där pappa alltid köpte nästa värsta han kunde komma över vart 3dje år. Polarna hade SNES och Sega/MD. Samma vid generationsskiftena. Vissa hade PS1 och andra N64. Alla konsoler hade sin egna charm.

Skribent

Kriget mellan N och S var hälsosamt för oss spelare. Det drev företagen att göra sitt yttersta. Själv var jag på Nintendos sida, men det var svårt att inte bli avundsjuk på vissa Segaspel. Golden Axe, Sonic etc.


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör

Jag tror nästan alla vi kompisar hade olika plattformar, och det var rätt kul då man fick spela mycket olika. Jag hade genom åren Atari 2600, C64 och Amiga 500, och hos kompisarna fanns NES, Philips G7000 och Intellivision. NES var förmodligen störst och fanns hos flera klasskompisar, men hos de jag hängde med var det alltså blandat.


signatur
Inaktiv

Tycker inte han förtjänar sin status direkt, hans spel brular vara lättsamma men har aldrig fastnat för dom, förutom Zelda.
Gunpei är Nintendos bästa men han gick ju tyvär bort.

Skribent
Skrivet av Tomas Helenius:

Jag tror nästan alla vi kompisar hade olika plattformar, och det var rätt kul då man fick spela mycket olika. Jag hade genom åren Atari 2600, C64 och Amiga 500, och hos kompisarna fanns NES, Philips G7000 och Intellivision. NES var förmodligen störst och fanns hos flera klasskompisar, men hos de jag hängde med var det alltså blandat.

Hade NES själv, en kompis hade Gameboy. Sen var det en som hade Amiga och en annan Atari. Vi brukade bytlåna. Minns Amigan var sjukt imponerande grafiskt.

Sen köpte vi alla PC-datorer..


signatur

"Writer and Fighter"

Redaktör
Skrivet av Johlor:

Hade NES själv, en kompis hade Gameboy. Sen var det en som hade Amiga och en annan Atari. Vi brukade bytlåna. Minns Amigan var sjukt imponerande grafiskt.

Sen köpte vi alla PC-datorer..

Hehe, samma väg gick jag. Pc är ändå rätt <3


signatur
Medlem
Wuuuut?
Skrivet av anon_176162:

Tycker inte han förtjänar sin status direkt, hans spel brular vara lättsamma men har aldrig fastnat för dom, förutom Zelda.
Gunpei är Nintendos bästa men han gick ju tyvär bort.

Personlig smak i spel åsida så måste man nästan ge honom cred. Hans resumé är ju legendarisk. Kan inte komma på någon enskild människa som påverkat spelbranschen lika mycket som honom.

Hans spel har varit, som man säger nu, the kille apps, för generationer av konsoller. De har väldigt konsekvent fått extremt höga betyg, höga säljsiffror .. Och dessutom spännt en otrolig bredd på genrer.

Inaktiv
Skrivet av Evilof:

Personlig smak i spel åsida så måste man nästan ge honom cred. Hans resumé är ju legendarisk. Kan inte komma på någon enskild människa som påverkat spelbranschen lika mycket som honom.

Hans spel har varit, som man säger nu, the kille apps, för generationer av konsoller. De har väldigt konsekvent fått extremt höga betyg, höga säljsiffror .. Och dessutom spännt en otrolig bredd på genrer.

Nja, tycker han gjort ganska samma sak i över 25 år och hans kreativitet har dött för ganska länge sen. Visst vat han viktig i början. Han får dock cred för mycket som andra inom Nintendo gjort bara för att han är ett ansikte utåt. Fast höga betyg får tex AC/DC med trots att dom gjort samma musik i 40 år så sånt är inget att hänga i julgranen. När något när en viss kultstatus kan man släppa ompaketerad dynga och det säljer och ges höga betyg ändå.

1
Skriv svar