Cyberpunk 2077 - den omöjliga recensionen!
Hur man definierar en succé är baserat på försäljning. Har du siffror på hur mycket av försäljningen av dessa spel under det första året som varit preorders? Skulle tro att det är en ansenlig del. Så likt Cyberpunk så kan de casha in hela produktionskostnaden bara på preorders, innan någon haft möjlighet att se spelets skick på riktigt, och kalla spelet en succé. Det enda det betyder är att de har haft en framgångsrik marknadsföringskampanj.
Det går inte på något sätt att argumentera emot att Oblivion, Skyrim eller till och med fallout 4 var stora succéer.
De har sålt mer kopior efter de släpptes än vid launch, fått bra betyg, vunnit priser och spelas fortfarande mer än många nyare spel om man tittar på steam stats.
Det går inte på något sätt att argumentera emot att Oblivion, Skyrim eller till och med fallout 4 var stora succéer.
De har sålt mer kopior efter de släpptes än vid launch, fått bra betyg, vunnit priser och spelas fortfarande mer än många nyare spel om man tittar på steam stats.
Det går det absolut att göra. Precis som Chris Davies säger i videon som länkas i början på tråden så beror det snarare på mängden marknadsföring kopplat mot hur sjukt brutet systemet för recensioner för spel är i världen just nu då resultat i recensioner är starkt kopplat till storlek på marknadsföringsbudget, oavsett det faktiska skicket på spelet. Det inkluderar således försäljning after the fact. Fallout 4 är ett skinande exempel på ett mediokert spel med bristande speldesign där bristerna inte lyfts fram eller får påverka resultatet när betyg sätts i formella reviews. Även det är med som exempel i videon. Spelare i gemen har en tendens att se mellan fingrarna på brister om de tidigt blivit investerade i en produkt via artificiell hype före släpp. Ett spel bedöms för vad det kunde ha varit eller försökte vara, inte vad det egentligen blev
Det går det absolut att göra. Precis som Chris Davies säger i videon som länkas i början på tråden så beror det snarare på mängden marknadsföring kopplat mot hur sjukt brutet systemet för recensioner för spel är i världen just nu då resultat i recensioner är starkt kopplat till storlek på marknadsföringsbudget, oavsett det faktiska skicket på spelet. Det inkluderar således försäljning after the fact. Fallout 4 är ett skinande exempel på ett mediokert spel med bristande speldesign där bristerna inte lyfts fram eller får påverka resultatet när betyg sätts i formella reviews. Även det är med som exempel i videon. Spelare i gemen har en tendens att se mellan fingrarna på brister om de tidigt blivit investerade i en produkt via artificiell hype före släpp. Ett spel bedöms för vad det kunde ha varit eller försökte vara, inte vad det egentligen blev
Nämn lite spel som är succé på rätt sätt.
Nämn lite spel som är succé på rätt sätt.
Inte min sak att göra det då det ej är möjligt inom nuvarande system. Det sätt som reviews sköts idag som beskrivs väl av Chris davies gör det omöjligt att kora några succéer eftersom att resultaten inte går att lita på. De är inte jämförbara. Ett spel som pumpats fullt av tung marknadsföring och därmed får ett dopat betyg jämförs med review resultat för spel som knappt haft någon marknadsföringsbudget. Sedan så är det försäljningssiffror som är basen för vad industrin kallar en succé idag. Dessa är helt beroende på marknadsföring och helt oberoende på spelets faktiska skick. Det inkluderar försäljning efter första årets preorder våg då mycket av det vilar på nämnda dopade review resultat. Vi har alla sett bilderna på tex Steams framsida med review resultat pastade över spelens frontsida för att bidra med ytterligare marknadsföring för post launch köp.
Inte min sak att göra det då det ej är möjligt inom nuvarande system. Det sätt som reviews sköts idag som beskrivs väl av Chris davies gör det omöjligt att kora några succéer eftersom att resultaten inte går att lita på. De är inte jämförbara. Ett spel som pumpats fullt av tung marknadsföring och därmed får ett dopat betyg jämförs med review resultat för spel som knappt haft någon marknadsföringsbudget. Sedan så är det försäljningssiffror som är basen för vad industrin kallar en succé idag. Dessa är helt beroende på marknadsföring och helt oberoende på spelets faktiska skick. Det inkluderar försäljning efter första årets preorder våg då mycket av det vilar på nämnda dopade review resultat. Vi har alla sett bilderna på tex Steams framsida med review resultat pastade över spelens frontsida för att bidra med ytterligare marknadsföring för post launch köp.
Så du menar att det finns inga bra spel?
Vad är en succe?
Vad är ett bra spel?
Det går det absolut att göra. Precis som Chris Davies säger i videon som länkas i början på tråden så beror det snarare på mängden marknadsföring kopplat mot hur sjukt brutet systemet för recensioner för spel är i världen just nu då resultat i recensioner är starkt kopplat till storlek på marknadsföringsbudget, oavsett det faktiska skicket på spelet. Det inkluderar således försäljning after the fact. Fallout 4 är ett skinande exempel på ett mediokert spel med bristande speldesign där bristerna inte lyfts fram eller får påverka resultatet när betyg sätts i formella reviews. Även det är med som exempel i videon. Spelare i gemen har en tendens att se mellan fingrarna på brister om de tidigt blivit investerade i en produkt via artificiell hype före släpp.
Spelförsäljning är 100% kopplat till marknadsföring, oavsett om det är via reklam eller word-by-mouth, men det betyder inte att spelen är dåliga spel som sålde bra. Du har fortfarande inte kommit med några bra argument på att spelen jag nämnde inte skulle vara succéer.
Fallout 4 tog stryk i sina betyg och hamnade på 84 på metacritic, fortfarande ett bra spel som många gillar att spela, med andra nya element som gör att spelet överlever sina brister.
Ett spel bedöms för vad det kunde ha varit eller försökte vara, inte vad det egentligen blev
Spel bedöms för hur de är när de släppts, varken hur de var före eller hur de är efter de släppts.
Jag har nu spelat klart Cyberpunk 2077. Jag spelade på PS5 och spelets version 1.06. jag spelade över 100 timmar och gjorde klart alla trophies.
Vad lyckades CDPR med? De lyckades med det dem är bra på dvs. ett otroligt bra berättande med en fängslande story och härliga karaktärer samt en levande stadsmiljö. Storyn börjar trevandes men avslutningarna slår dig på dig knockout. Kan tillägga att jag blev väldigt berörd och tagen av flera av avsluten vilket är ett tecken på en framgång lik den med Witcher-serien.
Vad lyckades inte CDPR med? De lyckades inte med det de är dåliga på, dvs. skapa ett nytt typ av spel med alla de utmaningar som finns i form av att eliminera buggar, och krascher. De lyckades inte heller skapa bättre AI på NPCs än det vi har sett senaste 10 åren och svårighetsgraderna hade ingen förankring med storyn.
Sammanfattningsvis är Cyberpunk 2077 ett spel som måste upplevas och ett spel jag inte ångrar att jag la alla timmarna på.
Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"
Du beställer dig en offroad bil och du förväntar dig inte att bilen ska prestera så jätte bra och du får en Lada istället. Den har 4 hjul och en ratt och givetvis en motor. Ajja.. Som sagt det är väl bara för ea o blizzard o beta testa till AAA Company med att släppa trasiga spel och halv färdiga, så länge main storyn går och lira. Så är det okej. Top betyg. Kör bara. Kvalité vad är det för nått.?
Ok, så vad tycker du om grafiken? Ljudet? Manus?
Ok, så vad tycker du om grafiken? Ljudet? Manus?
Om vi ska gå på just viuella delen, är staden en ren skönhet med den futuristiska 80-tals stilen. Ljudet ? Jag kan tycka att den lite buggig i mellan åt speciellt när du utforskar och helt plötsligt så spelas det en kuslig lite omgivnings låt för dig, så om du hittade något skumt. Sen så visades det sig att det inte var något där. Lore och manuset är bra, men den är bantad till max. Över 50000+ dialoger och andra delar i main storyn skrotad, när det var färdiga med inspelningen. Så det där att välja livs stil har någon övgörande roll eller vad det sa och lovade i gameplay trailer. nomad, streetkid och corpo, är ju rena lögnen. En halv timme med streetkid så är det exakt samma sak efter att du hsr kört med corpo i halv timme.
Jag har nu spelat klart Cyberpunk 2077. Jag spelade på PS5 och spelets version 1.06. jag spelade över 100 timmar och gjorde klart alla trophies.
Vad lyckades CDPR med? De lyckades med det dem är bra på dvs. ett otroligt bra berättande med en fängslande story och härliga karaktärer samt en levande stadsmiljö. Storyn börjar trevandes men avslutningarna slår dig på dig knockout. Kan tillägga att jag blev väldigt berörd och tagen av flera av avsluten vilket är ett tecken på en framgång lik den med Witcher-serien.
Vad lyckades inte CDPR med? De lyckades inte med det de är dåliga på, dvs. skapa ett nytt typ av spel med alla de utmaningar som finns i form av att eliminera buggar, och krascher. De lyckades inte heller skapa bättre AI på NPCs än det vi har sett senaste 10 åren och svårighetsgraderna hade ingen förankring med storyn.
Sammanfattningsvis är Cyberpunk 2077 ett spel som måste upplevas och ett spel jag inte ångrar att jag la alla timmarna på.
Var nån stans var staden vid liv ? I Main storyn ?
Var nån stans var staden vid liv ? I Main storyn ?
Jag förmodar att du har spelat spelet och frågan är då på vilken konsol? Jag upplevde det som levande i alla lägen. Mer levande än GTAV och Rdr2 i single player mode.
Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"
Tycker biten om att det är en scifi-version av Witcher satte ord på det jag känner kring detta spelet. Jag har inte sett lika många buggar som de flesta andra men jag vet att om jag hade sökt buggar hade de säkert funnits där. Den bugg jag stöter på mest är vehicle pop-in som får en hel del chaos att bryta ut. Bra recension!
Ooooh the drama!
Jag förmodar att du har spelat spelet och frågan är då på vilken konsol? Jag upplevde det som levande i alla lägen. Mer levande än GTAV och Rdr2 i single player mode.
Jag upplever precis tvärt om, allt känns som kulisser med statister som går omkring. Får ingen känsla av att någon på gatan bor i staden, allt känns "oäkta".
"Writer and Fighter"
Jag upplever precis tvärt om, allt känns som kulisser med statister som går omkring. Får ingen känsla av att någon på gatan bor i staden, allt känns "oäkta".
Vilket spel är inte npc statister?
Vilket spel är inte npc statister?
Spel lever ju på att uppehålla en illusion, vilket jag erkänner att cyberpunk inte klarar av riktigt bra, även om det har ett mycket mer avancerat system för att befolka världen än tex. the witcher 3 eller skyrim.
Spel lever ju på att uppehålla en illusion, vilket jag erkänner att cyberpunk inte klarar av riktigt bra, även om det har ett mycket mer avancerat system för att befolka världen än tex. the witcher 3 eller skyrim.
Kanske om man går ner på individnivå och följer en npc kanske men i det stora hela tycker jag det är utmärkt.
Allt man bara hör runt omkring sig när man rör sig i staden.
Reklamen/uppmaningar/propaganda man hör från högtalare osv. Folk som skriker och svär runtomkring. Tycker det fungerar väldigt bra.
Om vi ska gå på just viuella delen, är staden en ren skönhet med den futuristiska 80-tals stilen. Ljudet ? Jag kan tycka att den lite buggig i mellan åt speciellt när du utforskar och helt plötsligt så spelas det en kuslig lite omgivnings låt för dig, så om du hittade något skumt. Sen så visades det sig att det inte var något där. Lore och manuset är bra, men den är bantad till max. Över 50000+ dialoger och andra delar i main storyn skrotad, när det var färdiga med inspelningen. Så det där att välja livs stil har någon övgörande roll eller vad det sa och lovade i gameplay trailer. nomad, streetkid och corpo, är ju rena lögnen. En halv timme med streetkid så är det exakt samma sak efter att du hsr kört med corpo i halv timme.
Håller med om att ljudet kan vara buggigt. Hänt några gånger att viss musik som användes i en scen fortsätter i nästa, att röst eller röster som ska komma rakt mot en låter som de kommer från en punkt längre bort osv. Allt löses dock med en save/reload.
Visste inte att de skrotat så mycket content Vet du varför?
Nu har jag inte testat de andra inriktningarna men tråkigt om det är så som du säger. Däremot har jag märkt under flera quests att vissa val avgör hur questet fortgår, om man får ett efterföljande quest osv och det är kul att se.
Vilket spel är inte npc statister?
Fast det är inter riktigt bara det. Jag tycker inte känslan infinner sig, det blir lite som en form av uncanny valley. Jag ser och hör, men kan inte få någon genuin känsla av att det är verkliga människor eller en verklig plats. Illusionen funkar inte. Visst är det NPCs i andra open world-spel med och jag kan egentligen inte säga vad andra spel gör rätt som inte Cyberpunk gör, men något känns helt off. Witcher 3 sålde ju in världen bättre, men jag kan inte sätta ett finger på varför egentligen.
Sen är det ju kul om du upplever det annorlunda, hade önskat jag kunde.
"Writer and Fighter"
Håller med om att ljudet kan vara buggigt. Hänt några gånger att viss musik som användes i en scen fortsätter i nästa, att röst eller röster som ska komma rakt mot en låter som de kommer från en punkt längre bort osv. Allt löses dock med en save/reload.
Visste inte att de skrotat så mycket content Vet du varför?
Nu har jag inte testat de andra inriktningarna men tråkigt om det är så som du säger. Däremot har jag märkt under flera quests att vissa val avgör hur questet fortgår, om man får ett efterföljande quest osv och det är kul att se.
Runt 160 gig + inligt en arg utvecklare som har suttit och jobbat med spelet har läckt ut info om spelet. Hur cheferna sa åt dom skrota viss content för att de skulle hinna släppa spelet i tid. Tydligen så kunde man öppna alla dörrar i spelet i den versionen dom hade innan release och nu står det bara att det är låst. Dom hade även stora kloaker under stora delar av night city. Heelvsbabyface har lite info om vad den utvecklern sa innan personen tog helg inför julen och önskade sina kolegor en godjul som forfarnade var kvar och jobbade med spelet under julen. Han nämde något om cheferna har planerat att göra en no man sky style också, göra hel overhaul på spelet till juni månad. 2.0
Runt 160 gig + inligt en arg utvecklare som har suttit och jobbat med spelet har läckt ut info om spelet. Hur cheferna sa åt dom skrota viss content för att de skulle hinna släppa spelet i tid. Tydligen så kunde man öppna alla dörrar i spelet i den versionen dom hade innan release och nu står det bara att det är låst. Dom hade även stora kloaker under stora delar av night city. Heelvsbabyface har lite info om vad den utvecklern sa innan personen tog helg inför julen och önskade sina kolegor en godjul som forfarnade var kvar och jobbade med spelet under julen. Han nämde något om cheferna har planerat att göra en no man sky style också, göra hel overhaul på spelet till juni månad. 2.0
O.o
Låter helt galet. Tycker det är synd när spel rushas på det sättet men det känns lite som att det är så i dagens läge med stake holders som vill få sina pengar ASAP. Kanske sett annorlunda ut om CDPR inte vart börsnoterat? Personligen hade jag inte haft något emot att spelet dröjt till nästa sommar om de behövde den tiden.