Rapport: Nintendos tidsbegränsade strategi handlar om att skapa "rädsla" hos köparen

Robot
Rapport: Nintendos tidsbegränsade strategi handlar om att skapa "rädsla" hos köparen
Medlem

Ja, FOTM FOMO är en stor grej nuförtiden. Det är ju en anledning som styr/orsakar varför vissa måste köpa något vid release eller kort inpå release, just pga de får "FOTM FOMO"-känslan.

Själv funderade jag på om jag skulle köpa All-Stars just pga de skulle bort från e-Shop, men bestämde mig för att inte göra det då jag är inte så stort fan utav Sunshin eller Galaxy. Kan alltid köpa det begagnat i framtiden om intresset skulle dyka upp.

Edit: Rättade felstavelse av vilken term jag menade.

Medlem

No shit. Kallas för FOMO - Fear Of Missing Out. Tragiskt att Nintendo känner att dom behöver ta till dessa fula metoder.

Medlem

Luktar som det varit generationsskifte på säljavdelningen.

Medlem

Det är väl ingen marknadsstrategi jag är förtjust i. Alls. Jag vill bestämma när jag köper ett spel eller inte. Jag hade inte uppmuntrat det om jag hade kunnat, men jag ville ha spelet oavsett.

Skrivet av Shamanfox:

Ja, FOTM är en stor grej nuförtiden. Det är ju en anledning som styr/orsakar varför vissa måste köpa något vid release eller kort inpå release, just pga de får "FOTM"-känslan.

Nu menar du nog FOMO. FOTM är Flavour of the Month, dvs det som är en trend eller subtrend.

Medlem

Börjar Nintendo bli rediga rövhattar?

Medlem

HAHA behövdes verkligen en analys för fatta det är FOMO som funnits i typ 100 år. Vilken jävla non-nyhet

Medlem

HAHA alltså det är ju dessutom 6 månader gammal artikel, är det här ett aprilskämt eller?

Medlem

Ahh, känslan som jag vill associera Nintendo med: Rädsla.

Testpilot

Men det finns väl inget FOMO när de är äldre spel? Majoriteten har redan spelat eller hoppat över dessa. Intressantare om de kör samma koncept på nästa stortitel i Mario-serien.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

HAHA alltså det är ju dessutom 6 månader gammal artikel, är det här ett aprilskämt eller?

Om du läste i artikeln är den parad med att det från idag inte går att köpa spelet längre. Det står bokstavligen i första raden på artikeln.

It's not a lake, it's an ocean

De är fina, Nintendo.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag vet inte vad jag ska tro, det är ju inte så att detta spelet inte hade sålt överjävligt bra om det inte försvann, det hade ju fortsatt sälja som många Nintendospel gör. Det sålde 8.3 milj fram till december, det är garanterat över 10 milj nu, om det inte tagits bort hade det ju fortsatt sälja. Det kan vara så att Nintendo vill skapa ”mystik” kring denna samling, å andra sidan, hur unikt är denna spelsamling när det sålt över 10 milj ex? Fattar inte.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

De är fina, Nintendo.

Ja det är dom och tur är det, så mycket glädje dem skänker till världen.

Medlem

Mig gör det bara mer benägen att modda Switchen för att slippa ha ångest för att gå miste om ett spel.

Medlem
Skrivet av tetrisGOAT:

Det är väl ingen marknadsstrategi jag är förtjust i. Alls. Jag vill bestämma när jag köper ett spel eller inte. Jag hade inte uppmuntrat det om jag hade kunnat, men jag ville ha spelet oavsett.

Nu menar du nog FOMO. FOTM är Flavour of the Month, dvs det som är en trend eller subtrend.

Helt rätt, det är FOMO jag menade.

Medlem

Jag kommer inte köpa en enda Nintendo-konsol till. Det spelet jag spelat mest på mitt Wii U, Mario Maker stängde dom ner servrarna för nu.

Medlem
Skrivet av Påskmust:

No shit. Kallas för FOMO - Fear Of Missing Out. Tragiskt att Nintendo känner att dom behöver ta till dessa fula metoder.

Det är ingen ful metod. Det är en försäljningsstrategi som jag själv uppskattar, det gör varan mer exklusiv och sticker ut mer från allt annat.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

Medlem

Nintendo kommer såklart undan med allt.

Känns som ett experiment för att se hur försäljningen funkar om man gör så. Men förstår inte varför, hade dom låtit spelet vara kvar tills Switchen slutas tillverka hade dom ju definitivt sålt mer totalt. Såvida de inte säljer spelet igen under en tidsbegränsad period, men då stämde ju inte det dom sade första gången.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Börjar Nintendo bli rediga rövhattar?

Börjar? De har varit det ett bra tag nu.

Medlem

Kan vara att dom tänkt hacka upp och släppa alla spelen individuellt för dyrare totalsumma för alla som inte gick i fällan.

Medlem

Disney har väl kört detta framgångsrikt på sin gamla filmkatalog (innan Disney+ släpptes)?
Istället för att försöka kräm ur det sista ur sina tecknade klassiker i 2st för 99:- backarna så kör de tidsbegränsade limited edition till fullpris.

Medlem

Nintendo är inte värre än nåt annat företag i branschen, vissa gamers är så trogna till sitt favoritföretag, för dem är du bara en siffra, det är så det är.

Medlem
Skrivet av Roten:

Det är ingen ful metod. Det är en försäljningsstrategi som jag själv uppskattar, det gör varan mer exklusiv och sticker ut mer från allt annat.

Snarare så att det blåser upp andrahandsvärdet helt i onödan. Nintendo tjänar 0 på begagnade spel. Dom kan däremot pumpa ut så många licenser dom vill av dessa spelen så i slutändan är det nintendo själva som förlorar mest på det här.

Hade inte haft några problem med ett visst antal fysiska kopior men att sluta sälja digitala kopior av en nylansering efter 6 månader är helt åt helvete.

Medlem
Skrivet av Roten:

Det är ingen ful metod. Det är en försäljningsstrategi som jag själv uppskattar, det gör varan mer exklusiv och sticker ut mer från allt annat.

Du skojar? Oo

Medlem

sense of urgency snarare än fomo, imho, ett marknadsföringsknep sen ursinnes tider. spelen kommer tillbaka nästa gång nintendo behöver boosta försäljningssiffrorna för att lugna aktieägarna, var så säkra


signatur

It's something to do with quantum, isn't it?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Börjar? De har varit det ett bra tag nu.

Möjligt. Senast jag köpte en Nintendokonsol var flera år efter att wii hade släppts, endast för VC. Funderat lite på en switch men jag vetikattsingen. Inte jättemycket av intresse spelmässigt för egen del utöver Mario. Hade jag inte varit 80-talist hade jag förmodligen inte ens tittat åt Nintendo i dagsläget. De lever på nostalgi.

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Möjligt. Senast jag köpte en Nintendokonsol var flera år efter att wii hade släppts, endast för VC. Funderat lite på en switch men jag vetikattsingen. Inte jättemycket av intresse spelmässigt för egen del utöver Mario. Hade jag inte varit 80-talist hade jag förmodligen inte ens tittat åt Nintendo i dagsläget. De lever på nostalgi.

Är 90-talist men sitter lite i samma sits som du. Det började med mario och gick över till diverse annat på pc och playstation.

Största dragplåstret är mario men konsolen är relativt dyr för vad man får hårdvarumässigt och sen har nintendos egna spel i princip samma pris som de hade vid lanseringen i åratal. (Tittar på dig mario kart!!)

Medlem
Skrivet av gorbatjov:

Du skojar? Oo

Det är förvisso 1 april, men nej.

Ska allt vara jämställt i handeln, alla ska ha samma chans och tillgängligt alltid menar du?
Att det lockar mer med tidsbegränsade erbjudanden är ingen nyhet och har använts länge av otaliga företag.


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

123
Skriv svar