Oddworld: Soulstorm

Robot
Oddworld: Soulstorm

En underbart udda känslostorm, vars speciella klang ekar i både spel och story.

#oddworld, #oddworld-inhabitants, #oddworld-soulstorm


Medlem

Det var lite otippat måste jag säga. Har själv inte spelat serien sedan Odyssey som jag verkligen gillade, så det kanske är dags att plocka upp den igen.

Medlem

Wooo PC! här ska det köpas
..........


signatur

"Wonderful! Time for a celebration... Cheese for everyone!"
"Epic is shit, change my mind"

Moderator | Testpilot

Inte hunnit läsa, men kan man börja med det här spelet? Har lirat en del äldre titlar, men minns dem knappt.

Om inte, går de flesta som är viktiga att få tag på PC?


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Redaktör
Ponny
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inte hunnit läsa, men kan man börja med det här spelet? Har lirat en del äldre titlar, men minns dem knappt.

Om inte, går de flesta som är viktiga att få tag på PC?

Hela köret finns på Steam, utom just detta (Epic). Svinbilliga för tillfället också!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det var lite otippat måste jag säga. Har själv inte spelat serien sedan Odyssey som jag verkligen gillade, så det kanske är dags att plocka upp den igen.

Samma här.
Spelade igenom Odyssey på PC för väldigt länge sedan, men tyckte att det var typ bara ganska bra, men inte så bra så att jag kände mig peppad att skaffa uppföljarna.
Kan delvis berott på ålder och vilken typ av spel jag föredrog på den tiden.

Men nu när Soulstorm släpptes så vart jag lite småhypad och tänkte att det kan nog bli kul när man kommit en bit in i storyn och världen.
Nu så har jag spelat 2 banor och är redan såld typ, älskar spelet än så länge.

Medlem

Det här spelet ser så... hemskt ut... färgerna, karaktärerna, världen. Dystert. Näe inte för mig

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inte hunnit läsa, men kan man börja med det här spelet? Har lirat en del äldre titlar, men minns dem knappt.

Om inte, går de flesta som är viktiga att få tag på PC?

Soulstorm är andra spelet i serien, det är New and tasty du ska spela om du vill veta vad som hänt innan.

Med korthet så räddade Abe 300 av sin ras, vill du veta hur det gick till så kan du spela NaT som är en remake av Odyssey, Soulstorms orginal heter Exoddus.

Medlem

Jag har hunnit spela lite och mina främsta kommentarer är:

+ Väldigt annorlunda spel
+ Kul med looting/crafting, det gör det mer levande.
+ Kul att försöka rädda Abe's vänner (attack/defence mekanismen)
+ Adaptive triggers & haptic feedback för PS5. Äntligen får vi se utvecklare implementera detta!
+ Kameravinklarna

- Sådär (lite tråkig) story
- Rösterna (alldeles för barnsligt !!!)
- Man måste titta på alla löjliga cutscenes, OMG!
- Sjukt frustrerande när man dör hela tiden (kanske jag som är kass) så behöver man loota om allt och alla badges/trophys igen, gång på gång...

Tur att jag fick det gratis via PS Plus, annars hade jag blivit besviken. 3/5 får spelet av mig.

Medlem
Skrivet av B-itta:

Det här spelet ser så... hemskt ut... färgerna, karaktärerna, världen. Dystert. Näe inte för mig

Storyn är väldigt dyster, så passar väl då.

Redaktör
Ponny
Skrivet av B-itta:

Det här spelet ser så... hemskt ut... färgerna, karaktärerna, världen. Dystert. Näe inte för mig

Inte är det Teletubbies inte!


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Förvånad över betyget.

Jag har inte spelat något Oddworld spel tidigare men testade detta då det ingår i Playstation Plus. Körde första banan och tyckte att kontroller och grafik var riktigt dåligt. Även de "pussel" som fanns på första banan var riktigt dåligt gjorda. Spelet saknar flyt. Intro sekvensen var väl rätt cool om man ska ge något plus. Det kanske är för tidigt att ge ett betyg efter att bara spelat första banan men av det jag sett får det 2/5 i betyg av mig.

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Förvånad över betyget.

Jag har inte spelat något Oddworld spel tidigare men testade detta då det ingår i Playstation Plus. Körde första banan och tyckte att kontroller och grafik var riktigt dåligt. Även de "pussel" som fanns på första banan var riktigt dåligt gjorda. Spelet saknar flyt. Intro sekvensen var väl rätt cool om man ska ge något plus. Det kanske är för tidigt att ge ett betyg efter att bara spelat första banan men av det jag sett får det 2/5 i betyg av mig.

Inte ”kanske”, det ÄR för tidigt att dela ut betyg efter en bana.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Inte ”kanske”, det ÄR för tidigt att dela ut betyg efter en bana.

Jo så är det men ett bra första intryck gav spelet inte i alla fall.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Inte ”kanske”, det ÄR för tidigt att dela ut betyg efter en bana.

Jag håller med men samtidigt måste ett spel kunna fånga intresset hos spelaren tidigt. Varför ska man annars fortsätta spela något man tycker är tråkigt i hopp om att det KANSKE blir bra?

Medlem
Skrivet av Keneay:

Jag håller med men samtidigt måste ett spel kunna fånga intresset hos spelaren tidigt. Varför ska man annars fortsätta spela något man tycker är tråkigt i hopp om att det KANSKE blir bra?

Det måste du inte, men vill du ha credibility som recensent hjälper det ju en hel del eftersom det ofta är just dessa som kan berätta för dig ifall det är värt att hänga kvar förbi ett tragglande intro. :-/


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Sony levererar igen, t.o.m. "gratis"-spelen är bra

Medlem

Har spelat alla Oddworld spel och jag ser fram emot detta väldigt mycket. Tycker att alla tidigare spel har haft fantastiska storys och det finns inga andra spel som har liknande atmosfär eller världsbygge.

Medlem

Har ett gott hjärta till oddworld spelen. Dem är inte världens bästa och har flera brister. Däremot en bra atmosfär och bra berättelse.

Kan nämna att jag råkat ut för en hel del buggar på ps5 versionen där den värsta var på tågstationen där ett ständigt blinkande vitt ljus var Närvarande. Hjälpte inte ens att starta om spelet.

Redaktör
Ponny
Skrivet av Lasrod:

Förvånad över betyget.

Jag har inte spelat något Oddworld spel tidigare men testade detta då det ingår i Playstation Plus. Körde första banan och tyckte att kontroller och grafik var riktigt dåligt. Även de "pussel" som fanns på första banan var riktigt dåligt gjorda. Spelet saknar flyt. Intro sekvensen var väl rätt cool om man ska ge något plus. Det kanske är för tidigt att ge ett betyg efter att bara spelat första banan men av det jag sett får det 2/5 i betyg av mig.

Sedan passar inte alla spel alla spelare heller. PS Plus lär ge Oddworld både nya fans och tvivlare, men jag applåderar i alla fall Sony-initiativet att ta nya spel till PS5:s Plus.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag har aldrig spelat något av Oddworld-spelen så jag testade Soulstorm på PS5 igår.

I vanlig ordning så valde jag Hard-nivån vilket jag brukar göra i alla spel ifall det går att välja och så körde jag igång. Men JÖSSES vad svårt det var! Jag blev helt pulvriserad av de där dubbla kulsprutorna som finns här och där på första banan.

"Challenge accepted" tänkte jag och försökte ändå, men jag kom inte särskilt långt för på ett ställe blev det tvärtstopp. Det är en passage med dubbla kulsprutor som äger banan totalt och hindrar alla försök att ta sig framåt. Det ser ut att vara rätt mycket RNG inblandat så det kanske kan gå med tur om jag försöker tillräckligt många gånger. Problemet är att jag hamnar på en checkpoint längre bak varje gång jag dör så det kan ta rätt mycket tid innan jag lyckas.

Jag googlade lite och såg att många verkar ha problem med Hard-nivån i det här spelet. Det är tydligen supersvårt helt enkelt. Normal-nivån däremot är tydligen betydligt enklare. Det går inte att byta nivå mitt i spelet verkar det som så jag får väl börja om på Normal istället. Men det tar emot... Jag har aldrig behövt sänka svårighetsnivån i ett spel tidigare. Ska jag behöva göra det nu? 😱😄

Medlem
Skrivet av Nemo:

Jag har aldrig spelat något av Oddworld-spelen så jag testade Soulstorm på PS5 igår.

I vanlig ordning så valde jag Hard-nivån vilket jag brukar göra i alla spel ifall det går att välja och så körde jag igång. Men JÖSSES vad svårt det var! Jag blev helt pulvriserad av de där dubbla kulsprutorna som finns här och där på första banan.

"Challenge accepted" tänkte jag och försökte ändå, men jag kom inte särskilt långt för på ett ställe blev det tvärtstopp. Det är en passage med dubbla kulsprutor som äger banan totalt och hindrar alla försök att ta sig framåt. Det ser ut att vara rätt mycket RNG inblandat så det kanske kan gå med tur om jag försöker tillräckligt många gånger. Problemet är att jag hamnar på en checkpoint längre bak varje gång jag dör så det kan ta rätt mycket tid innan jag lyckas.

Jag googlade lite och såg att många verkar ha problem med Hard-nivån i det här spelet. Det är tydligen supersvårt helt enkelt. Normal-nivån däremot är tydligen betydligt enklare. Det går inte att byta nivå mitt i spelet verkar det som så jag får väl börja om på Normal istället. Men det tar emot... Jag har aldrig behövt sänka svårighetsnivån i ett spel tidigare. Ska jag behöva göra det nu? 😱😄

Oddworld spelen förutom fps spelet är ju ganska knepiga. Sett till dagens spelklimat är snarare normal dagens hard.

Medlem
Skrivet av Kavakava83:

Oddworld spelen förutom fps spelet är ju ganska knepiga. Sett till dagens spelklimat är snarare normal dagens hard.

Ja, många spel är alldeles för mycket hålla i handen. Det var kul att se att Oddworld inte är ett av dem.

Jag hoppas kunna fortsätta på hard — bortsett från stället jag fastnat på så känns det rätt lagom. Så det är klart att jag försöker igen, det brukar oftast lossna efter en liten paus.

Medlem

Påbörjade spelet häromdagen.

Har aldrig spelat tidigare spel.

Spontant kändes det som ett modernt lemmings.

Inledningen med häxdoktorn som pratar med Abe höll hög klass. Kände vemod och glädje samtidigt. Nära till skratt men samtidigt... sorg?

Tappade fokus några minuter senare och köttade vidare i Doom Eternal istället.

Hoppas på att plocka upp det igen, där finns kvalitet.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag provade att fortsätta idag där jag fastnat på hard och nu lyckades jag komma vidare. Det hjälpte att jag tog en paus igår. Det brukar göra det. 😊

Det var inte så mycket RNG inblandat som jag först trodde utan det handlar bara om rätt timing och känsla. Trevligt, då börjar jag känna mig hemma.

Jag börjar gilla det här spelet mer och mer.

Medlem

NX Gamer har släppt en fenomenal analys video / recension av spelet nu. Han går igenom ps4, ps4 pro och ps5 versionen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

NX Gamer har släppt en fenomenal analys video / recension av spelet nu. Han går igenom ps4, ps4 pro och ps5 versionen.

https://youtu.be/bCw4aJQir3M

Det var riktigt bra video. Många tillbakablickar på de äldre spelen vilket var perfekt för mig som inte spelat dem. Analysen om grafik och prestanda var strålande. Jag har ju redan sett att grafik, laddningstid, mm i PS5-versionen är kanon och nu uppskattar jag det ännu mer.

Intressant förresten det han berättade om gameplay i Oddworld och att det har sina rötter i klassiska plattformsspel som Mission Impossible och Prince of Persia — det förklarar varför Oddworld känns så bekant på något sätt trots att jag inte spelat det tidigare.

Medlem
Skrivet av Nemo:

Det var riktigt bra video. Många tillbakablickar på de äldre spelen vilket var perfekt för mig som inte spelat dem. Analysen om grafik och prestanda var strålande. Jag har ju redan sett att grafik, laddningstid, mm i PS5-versionen är kanon och nu uppskattar jag det ännu mer.

Intressant förresten det han berättade om gameplay i Oddworld och att det har sina rötter i klassiska plattformsspel som Mission Impossible och Prince of Persia — det förklarar varför Oddworld känns så bekant på något sätt trots att jag inte spelat det tidigare.

Ja Nx Gamer är riktigt grym på det han gör


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Fasen detta spelet föll mig rakt I handsken. Fick min samlarmani tillgodolagd och det var skönt med en annan sorts upplevelse.
En hel del buggar och knepiga checkpoints men inget gamebreaking. Solklart 4 av 5.

1
Skriv svar