Hunden, människans bästa vän

Medlem

Det går inte att fråga en hund tyvärr men jag tror inte att det en hund känner är kärlek. Snarare är det ett beroende den känner. Kärleken mellan ett barn och en förälder, vänner eller par är i regel villkorslös, det är en stor skillnad. En hund älskar dig så länge den får mat.

Avstängd
Skrivet av GustavA:

Det går inte att fråga en hund tyvärr men jag tror inte att det en hund känner är kärlek. Snarare är det ett beroende den känner. Kärleken mellan ett barn och en förälder, vänner eller par är i regel villkorslös, det är en stor skillnad. En hund älskar dig så länge den får mat.

Om det stämde som du skriver så skulle inte detta kunnat ske:

Citat:

A dog in China tugged at the heartstrings of several Chinese social media users after it died while on a hunger strike following the death of its owner. The man’s granddaughter, surnamed Sun, told Chinese media that the village dog accompanied her grandfather for more than 10 years since it was a puppy. The canine companion went on a hunger strike after its owner died from an undisclosed illness. It spent two days beside the man's coffin, refusing to eat, drink and move, according to reports.

Citat:

Although the man could not fulfill his dying wish, his dog was able to do it in his stead, according to his granddaughter. “The dog then went to my family’s old house and died there, which was also my grandfather’s unfulfilled wish,”.

Citat:

In 2019, a stray dog from the Philippines went viral for refusing to leave its owner’s side during his funeral.

Citat:

That happened to my father's little dog, too. It took him a week of not eating before he passed though. What was almost even more heartbreaking was the way that little dog howled so loudly and mournfully as the coroners wheeled my fathers remains out of the house several hours after he passed. Our priest who witnessed it said he never saw a pet react so heartbrokenly before.

https://news.yahoo.com/dog-dies-2-day-hunger-115851357.html?g...

Citat:

Stray dogs turn up at funeral of Mexican woman who fed them
A number of stray dogs turned up at the funeral of a Mexican woman who regularly fed them because they seemingly wanted to pay their respects. Margarita Suarez from the city of Merida in Yucatan fed around 20 stray dogs and cats that would turn up at her home every morning, Misiones Online reported. Ms Suarez would often give food to strays she saw around town, until her health deteriorated and she had to move in with her daughter before she died. Her daughter Patricia Urrutia said the dogs turned up at the funeral home where her mother's body was being kept.

Citat:

On the day of the funeral on March 15 the dogs formed a procession behind the hearse and returned to the funeral home, only leaving once the body was being prepared for cremation, it was reported. Mourners and workers at the funeral home could not believe there were so many stray dogs there to pay their respects and shared photos of the forlorn pups on social media.

Tacksamheten från hundarna är enorm. Hunden ger villkorslös kärlek.

The unknown dogs apparently showed up and mourned for the woman who would feed them.

The stray pups were said to have followed the funeral procession.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det går inte att fråga en hund tyvärr men jag tror inte att det en hund känner är kärlek. Snarare är det ett beroende den känner. Kärleken mellan ett barn och en förälder, vänner eller par är i regel villkorslös, det är en stor skillnad. En hund älskar dig så länge den får mat.

Du har helt fel. Hundar älskar sina ägare i vått och torrt (i nästan alla fall). Det är just den villkorslösa kärleken från hunden som gör den till människans bäste vän.

Prova att ha barn utan att mata dem och se hur mycket kärlek du kommer att få. Du lär bli förvånad.

En hund söker närhet och ger kärlek tillbaka om man möter dem. En hund ifrågasätter inte varför du gråter men gör allt i sin makt för trösta dig.

Människor är betydligt större svikare och är kapabla att sätta en kniv i din rygg som en hund aldrig kommer att göra (utöver extrema fall).

Prova att umgås med hundar så kommer en ny värld att öppna sig.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det går inte att fråga en hund tyvärr men jag tror inte att det en hund känner är kärlek. Snarare är det ett beroende den känner. Kärleken mellan ett barn och en förälder, vänner eller par är i regel villkorslös, det är en stor skillnad. En hund älskar dig så länge den får mat.

Haha! Börjar lukta troll här va? Antingen det eller så är du en människa som aldrig varit i närheten av en hund, än mindre levt med en. Känns ärligt talat sorgligt.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Du har helt fel. Hundar älskar sina ägare i vått och torrt (i nästan alla fall). Det är just den villkorslösa kärleken från hunden som gör den till människans bäste vän.

Prova att ha barn utan att mata dem och se hur mycket kärlek du kommer att få. Du lär bli förvånad.

En hund söker närhet och ger kärlek tillbaka om man möter dem. En hund ifrågasätter inte varför du gråter men gör allt i sin makt för trösta dig.

Människor är betydligt större svikare och är kapabla att sätta en kniv i din rygg som en hund aldrig kommer att göra (utöver extrema fall).

Prova att umgås med hundar så kommer en ny värld att öppna sig.

Jag tror att de flesta skulle hålla med om att det är ganska extremt att svika någon man älskar även bland människor. En människa gör det eftersom den har ett val. Vilket var hela min poäng. Hundar har inget val, vi har avlat bort den möjligheten då en hund med för mycket egen vilja, t ex. en alphahane blir helt oanvändbar och i vissa fall farlig.
Jag har förresten redan spenderat tid med hundar. Hela min barndom faktiskt och jag älskar dem också även fast det är på ett annat plan än kärleken till min familj och vänner.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag tror att de flesta skulle hålla med om att det är ganska extremt att svika någon man älskar även bland människor. En människa gör det eftersom den har ett val. Vilket var hela min poäng. Hundar har inget val, vi har avlat bort den möjligheten då en hund med för mycket egen vilja, t ex. en alphahane blir helt oanvändbar och i vissa fall farlig.
Jag har förresten redan spenderat tid med hundar. Hela min barndom faktiskt och jag älskar dem också även fast det är på ett annat plan än kärleken till min familj och vänner.

Extremt att svika någon man älskar? Detta händer hela tiden, bland annat genom otrohet eller våld.

En människa agerar inte alltid efter frivilliga val. Det är väldigt naivt att tro det då det finns enormt många omständigheter som tvingar fram val.

Barn har inga val, annars hade alla barn som farit illa valt att lämna.

Hundar har val. De väljer att älska oss istället för att bita. För överlands skull, absolut. Men det är exakt så människan fungerar också. Man stannar kvar hos partnern som slår en för att denne tryggar inkomst, exempelvis.

Förlåt för att jag frågar, menar inget illa, men hur gammal är du?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av greb1989:

Haha! Börjar lukta troll här va? Antingen det eller så är du en människa som aldrig varit i närheten av en hund, än mindre levt med en. Känns ärligt talat sorgligt.

Tror du har rätt och då har jag matat trollet. My bad 😞


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Tror du har rätt och då har jag matat trollet. My bad 😞

Haha. Nä jag är inget troll. Jag tror bara inte att hundar har den hjärnkapacitet som krävs för att villkorslöst älska någon. Inte som du älskar ditt barn t ex. Det finns inget de kan göra för att få mig att sluta älska dem. Det skulle också krävas en hel del illdåd från min sambo och mina vänner för det ska ske där också.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Haha. Nä jag är inget troll. Jag tror bara inte att hundar har den hjärnkapacitet som krävs för att villkorslöst älska någon. Inte som du älskar ditt barn t ex. Det finns inget de kan göra för att få mig att sluta älska dem. Det skulle också krävas en hel del illdåd från min sambo och mina vänner för det ska ske där också.

Då ber jag om ursäkt.

Jag vill förstå dig, får jag fråga om din ålder?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Då ber jag om ursäkt.

Jag vill förstå dig, får jag fråga om din ålder?

Hmm. Känns som att jag är på väg in i en fälla.
Jag minns hur exotiskt det var med fler än 2 kanaler. Och calippo heter egentligen pop-up det vet ju alla.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Jag tror bara inte att hundar har den hjärnkapacitet som krävs för att villkorslöst älska någon.

Jag tror det helt och hållet beror på hur man definerar att älska någon. Jag är lite på din linje, men jag nekar inte till att husdjur mycket väl kan ha en väldigt speciell koppling till sin ägare som kan mycket väl likna vad vissa kallar "att älska någon vilkorslöst".

Nu har jag ingen hund, aldrig haft och kommer aldrig ha en hund. Jag är hundrädd och de enda hundar jag gillar finns på youtube, bilder och doggo-heaven. RIP Gripa.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Hmm. Känns som att jag är på väg in i en fälla.
Jag minns hur exotiskt det var med fler än 2 kanaler. Och calippo heter egentligen pop-up det vet ju alla.

Förstår dig, frågan är äcklig. Och ålder spelar egentligen ingen roll, men jag valde att fråga ändå för att jag personligen är intresserad.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Hade två blandrastikar (systrar) för många år sedan. Schäfer/samojed/vorsteh. Finaste hundar man kan tänka sig, ovillkorlig kärlek. Massa motion fick man också. Dom älskade vintern med all snö så man tänker på dom lite extra nu i denna säsong. Dock är det ganska dyrt att ha två stora hundar.

Medlem

Hade alltid hund när vi växte upp, hade en labrador/flat som var en fantastisk hund. På senare dar har min far skaffat flera golden retrievers, mysiga hundar.

Skulle absolut vilja skaffa en hund men blir nog i framtiden.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Den dagen dottern börjar tjata på "riktigt" om att skaffa hund så lär det nog vara dags att bli med hund.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Skrivet av GustavA:

Hunden är bara människans bästa vän för att vi har avlat den till att vara det. Vi har alltså på konstgjord väg tillverkat oss en vän. Snacka om dåligt självförtroende. Jag älskar hundar men hunden är precis som alla tamdjur ett levande verktyg som endast existerar för att tillgodose våra behov. De skulle inte klara sig utan oss en enda dag i det vilda. Bortsett från skadedjur så är katten den enda arten som självmant valt att leva med oss och är till stor del fortfarande vild. Så egentligen borde ju katten vara vår bästa vän, hunden har ju inget val.

Finns ett stort antal förvildade hundar här i Europa. Så nog kan dom allt klara sig utan husse och matte.
I Italien finns det många varghybrider pga detta, det är ett problem där. Nu kanske det inte är mopsar det handlar iofs.

Katter är förövrigt inte flockdjur i grunden så det är en viss skillnad där.

Skrivet av Sphere of No Form:

Finns ett stort antal förvildade hundar här i Europa. Så nog kan dom allt klara sig utan husse och matte.
I Italien finns det många varghybrider pga detta, det är ett problem där. Nu kanske det inte är mopsar det handlar iofs.

Katter är förövrigt inte flockdjur i grunden så det är en viss skillnad där.

Sedan är det så att även förvildade hundar blir matade av folk, som kan undvara lite mat åt stackarna. Så helt själva är de sällan.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Sedan är det så att även förvildade hundar blir matade av folk, som kan undvara lite mat åt stackarna. Så helt själva är de sällan.

Det beror på. I sydafrika och delar av grekland så får man inte mata vilda hundar. Det blir ett jävla liv.

I många länder så slår man dem (till och med dödar) om de rör sig bland människor.

Så jo, helt själva är dem definitivt i diverse miljöer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Det beror på. I sydafrika och delar av grekland så får man inte mata vilda hundar. Det blir ett jävla liv.

I många länder så slår man dem (till och med dödar) om de rör sig bland människor.

Så jo, helt själva är dem definitivt i diverse miljöer.

Har skett stor förbättring i Kina, många kineser som gillar och har hundar. Pekingese och Mops är kinesiska hundraser, gosiga:

I Grekland kan man gå in med sin hund i nästan alla restauranger och affärer. Borde vara likadant i Sverige.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Har skett stor förbättring i Kina, många kineser som gillar och har hundar. Pekingese och Mops är kinesiska hundraser, gosiga:
https://youtu.be/WCK_OQUuXgs?t=7

https://youtu.be/J2n5QE_SeDw?t=637

I Grekland kan man gå in med sin hund i nästan alla restauranger och affärer. Borde vara likadant i Sverige.

Det stämmer inte att man gå in på restauranger i Grekland fritt med sin hund. Jag har familj som driver krog där sedan många år tillbaka och det är direkt motsatsen till vad du beskriver. Träffade senast igår greker som är på besök i Sverige och de slås över hur fint vi behandlar hundar och katter här.

Detsamma gäller affärer.

Däremot är det vanligt att katter och hundar ruttnar bort i solen samt att man lär turister och barn att inte mata då det leder till mer misär.

I Sverige är det däremot mycket vanligare att krogar och affärer tillåter hundar. Känner många som driver krogar här, driver även en själv, och det är vanligt idag att även pälsklingar är välkomna.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Det stämmer inte att man gå in på restauranger i Grekland fritt med sin hund. Jag har familj som driver krog där sedan många år tillbaka och det är direkt motsatsen till vad du beskriver. Träffade senast igår greker som är på besök i Sverige och de slås över hur fint vi behandlar hundar och katter här.

Detsamma gäller affärer.

Däremot är det vanligt att katter och hundar ruttnar bort i solen samt att man lär turister och barn att inte mata då det leder till mer misär.

I Sverige är det däremot mycket vanligare att krogar och affärer tillåter hundar. Känner många som driver krogar här, driver även en själv, och det är vanligt idag att även pälsklingar är välkomna.

Det är vad jag fått berättat av greker, tror inte dom ljög. Denna artikel motsäger det du påstår om att greker skulle vara fientliga mot hundar och dessutom tillåts hundar i restauranger:

Citat:

I was amazed to see strays wander into establishments in the midst of the nightlife and be received with welcome. I later learned that a loyal stray is a sign of a good business in Greece. Though in some ways the stray dogs sadden me, they are often provided for, as Panda and Churchill are by a shepherd. It is a different dog culture here but in a way it fits perfectly with Greece

https://ualbertaclassics.wordpress.com/2014/07/01/its-a-dogs-...
Greker historiskt älskar hundar:

Citat:

Ancient Greeks had a great love and respect for their dogs, cherishing them as companions, protectors, and hunters, as evidenced by several dog tombstones discovered over the centuries.

https://greekreporter.com/2023/06/15/ancient-greeks-love-for-...


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Det är vad jag fått berättat av greker, tror inte dom ljög. Denna artikel motsäger det du påstår om att greker skulle vara fientliga mot hundar och dessutom tillåts hundar i restauranger:
https://ualbertaclassics.wordpress.com/2014/07/01/its-a-dogs-...
Greker historiskt älskar hundar:
https://greekreporter.com/2023/06/15/ancient-greeks-love-for-...

Jag tror att vi båda har rätt och fel. Våra anekdoter är säkert sanna men de speglar inte hela verkligheten.

Oavsett så är det positivt att det går åt, som vi båda verkar att uppleva, rätt håll.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Inaktiv

Intressant tråd som spårade ut kring hur hunden avlades eller inte. Vet inte vad det spelar för roll. Hundar är bäst.

Medlem

Vilken är en bästa "nybörjar" hunden, tycker ni?


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Vilken är en bästa "nybörjar" hunden, tycker ni?

Sony Aibo

Medlem
Skrivet av gonzo247:

Vilken är en bästa "nybörjar" hunden, tycker ni?

Det finns inget egentligt svar på den frågan, allt handlar ju om vad du vill ha hunden till, hur du lever, dina intressen osv. Bor man mitt i stan så bör man kanske tänka till ett extra varv innan man skaffar en Husky kanske...Olika hundraser har olika behov och det bästa man nog kan göra om man går i tankarna på att skaffa en hund är att kanske låna någon form av "rasbok" på bibblan och läsa på lite om olika raser.

Man bör också tänka till både en och fyra gånger innan man skaffar hund. Hundar tar tid, är dyra och man blir väldigt låst. På många sätt är det svårare att få ihop livet med en hund än exempelvis barn.

Medlem
Skrivet av GustavA:

Det går inte att fråga en hund tyvärr men jag tror inte att det en hund känner är kärlek. Snarare är det ett beroende den känner. Kärleken mellan ett barn och en förälder, vänner eller par är i regel villkorslös, det är en stor skillnad. En hund älskar dig så länge den får mat.

https://sverigesradio.se/artikel/savia-blev-arets-bragdhund

Den gjorde det för att få mat?

Skrivet av Freakon:

Det beror på. I sydafrika och delar av grekland så får man inte mata vilda hundar. Det blir ett jävla liv.

I många länder så slår man dem (till och med dödar) om de rör sig bland människor.

Så jo, helt själva är dem definitivt i diverse miljöer.

Jag dök lite i ämnet och det visar sig att det förmodligen bara är Dingon som är en vildhund sprungen ur människans tamhundar och som lyckats göra sig oberoende av människan.
Onödig men intressant fakta.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Avstängd
Skrivet av hannes.theorell:

Jag dök lite i ämnet och det visar sig att det förmodligen bara är Dingon som är en vildhund sprungen ur människans tamhundar och som lyckats göra sig oberoende av människan.
Onödig men intressant fakta.

Hundar som lämnats i skogen utav hänsynslösa personer, många av dom hundarna har blivit vilda och jagat djur. Hunden kan få mat av andra människor när husse eller matte dör och det är inte maten som är viktigast när husse eller matte dör om hunden älskar dom, då kan den vägra att äta och lider av sorg.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Avstängd
Skrivet av Freakon:

Jag tror att vi båda har rätt och fel. Våra anekdoter är säkert sanna men de speglar inte hela verkligheten.

Oavsett så är det positivt att det går åt, som vi båda verkar att uppleva, rätt håll.

Jag önskar särskilt genomgosiga hundraser som Cavalier, Cocker spaniel, Golden retriever, Mops och liknande kunde leva i minst 50 år, men det är så oerhört kort tid dom lever.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

123
Skriv svar