Att bli nykter

Medlem

Jag har det problemet att så fort jag dricker får jag stor lust att dricka kopiösa mängder. Dock har jag aldrig lust att börja och dricker kanske 1-4 ggr/år. De gånger jag dricker är det oftast för att klara av situationer med andra fulla människor, och/eller för att vissa bekanta helt enkelt glider ur livet om man inte ses på krog/spelning. Alla jag känner älskar krogen, själv hatar jag det. Önskar man kunde hitta ett sätt att hålla det till 4-6 öl och inte 15.

Medlem

Bra kämpat!
Och jag önskar dig fortsatt lycka!

Var vaksam bara så inte din kompis drar med dig igen, om denne skulle åka på en dipp!!!

Stand your ground!

Om du klarar dig, så ser även din kompis att det går att nå framgång även i dom tuffaste tiderna!


signatur

Niet.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Jag har det problemet att så fort jag dricker får jag stor lust att dricka kopiösa mängder. Dock har jag aldrig lust att börja och dricker kanske 1-4 ggr/år. De gånger jag dricker är det oftast för att klara av situationer med andra fulla människor, och/eller för att vissa bekanta helt enkelt glider ur livet om man inte ses på krog/spelning. Alla jag känner älskar krogen, själv hatar jag det. Önskar man kunde hitta ett sätt att hålla det till 4-6 öl och inte 15.

Jag har i princip det motsatta problemet. Dricker aldrig så det går överstyr men dricker gärna varje dag. Jag gissar att ditt problem är bättre för kroppen än mitt, jag är nog halvt balsamerad.

Medlem

Drömde en mardröm häromdagen att jag drack ett glas whiskey och vaknade upp med en klump i magen. Efter några sekunders förvirring insåg jag att det bara var en dröm och en känsla av lättnad gjorde sitt intåg istället. När jag senare den dagen insåg att jag nu gått 14 månader utan att dricka en droppe alkohol så blev jag ännu gladare!

Tack för allt stöd

Medlem
Skrivet av Knalle:

Drömde en mardröm häromdagen att jag drack ett glas whiskey och vaknade upp med en klump i magen. Efter några sekunders förvirring insåg jag att det bara var en dröm och en känsla av lättnad gjorde sitt intåg istället. När jag senare den dagen insåg att jag nu gått 14 månader utan att dricka en droppe alkohol så blev jag ännu gladare!

Tack för allt stöd

En klassiker!

Alltid lika gött att vakna ur en sådan dröm!

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

En klassiker!

Alltid lika gött att vakna ur en sådan dröm!

En fantastisk känsla när man väl inser att det inte var på riktigt, helt klart!

Någon av er övriga nykterister som märker av andra effekter och konsekvenser sedan ni slutade dricka? Själv har min konsumtion av läsk, snacks och godis ökat markant sedan jag lade ner drickandet. Kan inte förklara det på något annat sätt än att det blivit en slags ersättning. Har ett väldigt fysiskt jobb och cyklar över en mil om dagen och lever ett aktivt liv i övrigt så det är inget som märks på t.ex. min vikt men det är ju å andra sidan inte så bra för hälsan i stort eller tänderna för den delen

Medlem
Skrivet av Knalle:

En fantastisk känsla när man väl inser att det inte var på riktigt, helt klart!

Någon av er övriga nykterister som märker av andra effekter och konsekvenser sedan ni slutade dricka? Själv har min konsumtion av läsk, snacks och godis ökat markant sedan jag lade ner drickandet. Kan inte förklara det på något annat sätt än att det blivit en slags ersättning. Har ett väldigt fysiskt jobb och cyklar över en mil om dagen och lever ett aktivt liv i övrigt så det är inget som märks på t.ex. min vikt men det är ju å andra sidan inte så bra för hälsan i stort eller tänderna för den delen

Drömmarna förföljde mig länge efteråt, även idag har jag dom ibland (efter snart fem år), dock inte lika frekvent. I början var det i stort sett varje natt.

I övrigt gick jag ner i vikt en del. Aldrig varit tjock direkt å andra sidan.

Medlem

1,5 år som nykter! Jag önskar er alla en trevlig helg och en härlig sensommar!

Medlem
Skrivet av Knalle:

1,5 år som nykter! Jag önskar er alla en trevlig helg och en härlig sensommar!

Bra jobbat!
Passerade precis 4 år, livet är bättre än nånsin


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Medlem
Skrivet av Json_81:

Bra jobbat!
Passerade precis 4 år, livet är bättre än nånsin

Grymt jobbat, du med!

Känner likadant - det blir bara bättre ju mer tiden går. Saknar inte alls alkoholen och har lärt känna mig själv mycket bättre sedan jag slutade dricka.

Kolla in https://www.smartrecoverysverige.se/ för en gemenskap för alla som försöker sluta med olika former av beroenden som alkohol, droger, spel. Finns möten i Malmö och på Zoom.

Medlem
Skrivet av detbittraslutet:

Kolla in https://www.smartrecoverysverige.se/ för en gemenskap för alla som försöker sluta med olika former av beroenden som alkohol, droger, spel. Finns möten i Malmö och på Zoom.

Välkommen till FZ!

Grym läsning i tråden!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Har inte läst allt. Bara första inlägget.
Har själv inte druckit en droppe på 8 år nu. Det var något jag kände behövdes, är också en person som blev helt gränslös av alkohol. Mår fantastiskt.
Bästa beslutet jag någonsin tagit, känner mycket igen mig i det som skrivs. Fan, är mer mig själv nu. Mjukare tryggare och mår bättre. Är ju en stor nörd men vågade typ aldrig flyga de färgerna förr, inte på riktigt.

Medlem

Har sedan den 16 november varit nästan helt nykter. Har haft ett par återfall, inga stora eller dramatiska som tur är men det har ändå varit återfall med starköl och sprit. Dock endast alkohol, inget annat vilket är ett stort steg.

Tillåter mig att dricka folköl ibland, av två anledningar:

1. För att det är så jäkla gott. Har provat flera alkoholfria alternativ men tyvärr duger det inte. Flera är trevliga och så, men kryddan som alkohol faktiskt ger är svårslagen.
2. För att kunna trappa ner. Som ett nikotinplåster.

Får inte dricka mer än två stycken per tillfälle och inte mer än två kvällar i veckan. Men det har blivit mindre än så, brukar gå mellan 10-14 dagar mellan tillfällena. Njuter så pass mycket av att vara nykter att jag inte känner mig sugen, men samtidigt är det skönt att veta att jag både kan och får njuta lite extra ibland om behovet finns.

Imorgon ska jag har möte med min läkare angående adhd-medicin, något jag med stor spänning ser fram emot. Det har inte varit möjligt för mig att äta sådan medicin tidigare tack vare missbruket, men nu när jag är ren och fin så händer det grejor. Det är svårt att beskriva känslan över att snart vara i mål, men den är mycket behaglig och jag ser på framtiden med glädje och hoppfullhet.

Några positiva saker av att sluta supa/berusa sig på annat sätt:

* Sömnen blir betydligt mycket bättre. Man sover djupare och vaknar inte lika ofta vilket gör att man känner sig mer utvilad på morgnarna. Drömmarna är inte lika intensiva och negativa så man slipper att vakna med ett ryck och vara fylld av ångest.

* Det är enklare att sköta sin hygien och rutiner. Diska efter måltider, duscha regelbundet, tvätta sin kläder, etc. Allt det som tidigare kunde kännas som ett stort projekt känns nu nästan kul och givande att göra. Känslan av struktur är härlig.

* Humöret är jämnare. Det är inte lika nära till irritation och ilska, utan man är mer tålmodig och positiv. Saker löser sig, ge det tid, ta en sak i taget, se det från den ljusa sidan, etc.

* Man är mer produktiv. Jag har i många år drömt om att göra något av mitt liv. Något som är kul, inte destruktivt och som jag kan växa som person igenom. En sak som har följt mig sedan barnsben är viljan att skriva. Att lära mig att uttrycka mig i ord och att kunna formulera mina tankar och känslor i skrift. Det har varit nästan omöjligt då negativitet förblindar och det kombinerat med adhd (bristande förmåga att koncentrera sig) fick mig att tro att det är något som jag aldrig kommer att lyckas med. Det är det kanske, men jag ska iaf försöka och redan nu finner jag stor glädje i att ha börjat ta tag i det. Har en lång resa framför mig, men för varje dag som går så känner jag en positiv utveckling och det ska bli genuint kul att se vart jag är med detta om ett år.

* Ekonomin är bättre. En blöt utekväll med bristande omdöme som följd kostar pengar. Mycket pengar. Öl och sprit kostar skjortan på krogen och att plocka upp en pizza och godis på hemvägen är standard under en fylla. Onödigt och dyrt.

* Hälsan är bättre. Fräschare hud, skarpare blick och finare utstrålning är några av fördelarna. Det inre vet jag egentligen inget om, men magen och matsmältningen är åtminstone avsevärt mycket bättre.

* Jag får mer kvalitetstid med min lilla (tjocka) råtta Sune.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Jag har nu varit nykter i 2 år och det känns mycket bra

Skrivet av Freakon:

Har sedan den 16 november varit nästan helt nykter. Har haft ett par återfall, inga stora eller dramatiska som tur är men det har ändå varit återfall med starköl och sprit. Dock endast alkohol, inget annat vilket är ett stort steg.

Tillåter mig att dricka folköl ibland, av två anledningar:

1. För att det är så jäkla gott. Har provat flera alkoholfria alternativ men tyvärr duger det inte. Flera är trevliga och så, men kryddan som alkohol faktiskt ger är svårslagen.
2. För att kunna trappa ner. Som ett nikotinplåster.

Får inte dricka mer än två stycken per tillfälle och inte mer än två kvällar i veckan. Men det har blivit mindre än så, brukar gå mellan 10-14 dagar mellan tillfällena. Njuter så pass mycket av att vara nykter att jag inte känner mig sugen, men samtidigt är det skönt att veta att jag både kan och får njuta lite extra ibland om behovet finns.

Imorgon ska jag har möte med min läkare angående adhd-medicin, något jag med stor spänning ser fram emot. Det har inte varit möjligt för mig att äta sådan medicin tidigare tack vare missbruket, men nu när jag är ren och fin så händer det grejor. Det är svårt att beskriva känslan över att snart vara i mål, men den är mycket behaglig och jag ser på framtiden med glädje och hoppfullhet.

Några positiva saker av att sluta supa/berusa sig på annat sätt:

* Sömnen blir betydligt mycket bättre. Man sover djupare och vaknar inte lika ofta vilket gör att man känner sig mer utvilad på morgnarna. Drömmarna är inte lika intensiva och negativa så man slipper att vakna med ett ryck och vara fylld av ångest.

* Det är enklare att sköta sin hygien och rutiner. Diska efter måltider, duscha regelbundet, tvätta sin kläder, etc. Allt det som tidigare kunde kännas som ett stort projekt känns nu nästan kul och givande att göra. Känslan av struktur är härlig.

* Humöret är jämnare. Det är inte lika nära till irritation och ilska, utan man är mer tålmodig och positiv. Saker löser sig, ge det tid, ta en sak i taget, se det från den ljusa sidan, etc.

* Man är mer produktiv. Jag har i många år drömt om att göra något av mitt liv. Något som är kul, inte destruktivt och som jag kan växa som person igenom. En sak som har följt mig sedan barnsben är viljan att skriva. Att lära mig att uttrycka mig i ord och att kunna formulera mina tankar och känslor i skrift. Det har varit nästan omöjligt då negativitet förblindar och det kombinerat med adhd (bristande förmåga att koncentrera sig) fick mig att tro att det är något som jag aldrig kommer att lyckas med. Det är det kanske, men jag ska iaf försöka och redan nu finner jag stor glädje i att ha börjat ta tag i det. Har en lång resa framför mig, men för varje dag som går så känner jag en positiv utveckling och det ska bli genuint kul att se vart jag är med detta om ett år.

* Ekonomin är bättre. En blöt utekväll med bristande omdöme som följd kostar pengar. Mycket pengar. Öl och sprit kostar skjortan på krogen och att plocka upp en pizza och godis på hemvägen är standard under en fylla. Onödigt och dyrt.

* Hälsan är bättre. Fräschare hud, skarpare blick och finare utstrålning är några av fördelarna. Det inre vet jag egentligen inget om, men magen och matsmältningen är åtminstone avsevärt mycket bättre.

* Jag får mer kvalitetstid med min lilla (tjocka) råtta Sune.

Grymt bra jobbat, Freakon! Du har tagit stora och viktiga steg Jag känner själv igen mig i mycket av de fördelar som du beskriver - Sover betydligt bättre sedan jag slutade dricka, har bättre koll på min ekonomi och mitt spenderande, bättre fysisk och psykisk hälsa och har blivit mer kreativ/produktiv.
De där kvällarna då jag knallade ner på krogen för att jag hade tråkigt använder jag nu till olika projekt. Jag håller sedan flera år på med musik men där har jag fått en rejäl nytändning. Skriver också, precis som du, men för mig var det stora berget att bestiga faktiskt ritande. Har alltid intalat mig själv att jag absolut inte kan rita men jag gav mig fan på att lära mig och nu ritar jag ganska okej trots allt!

Vi kämpar på!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Jag har nu varit nykter i 2 år och det känns mycket bra

Grymt bra jobbat, Freakon! Du har tagit stora och viktiga steg Jag känner själv igen mig i mycket av de fördelar som du beskriver - Sover betydligt bättre sedan jag slutade dricka, har bättre koll på min ekonomi och mitt spenderande, bättre fysisk och psykisk hälsa och har blivit mer kreativ/produktiv.
De där kvällarna då jag knallade ner på krogen för att jag hade tråkigt använder jag nu till olika projekt. Jag håller sedan flera år på med musik men där har jag fått en rejäl nytändning. Skriver också, precis som du, men för mig var det stora berget att bestiga faktiskt ritande. Har alltid intalat mig själv att jag absolut inte kan rita men jag gav mig fan på att lära mig och nu ritar jag ganska okej trots allt!

Vi kämpar på!

Det glädjer mig att läsa om din positiva utveckling, verkligen. Livet blir så mycket mer kvalitativt och värdefullt i ett nyktert tillstånd. Det jag tycker är mest jobbigt nu är insikten om att det en dag är slut. Det var något jag totalt sket i innan, eller till och med eftersträvade. Nu när livet plötsligt är roligare och skänker mig mer glädje så är jag rädd över att förlora det. Aldrig får man vara helt nöjd 😅

Du får gärna dela med dig av ditt ritande i tråden om eget skapande: https://www.fz.se/forum/trad/447614-eget-skapande

Det uppskattas alltid och kan kanske bidra till din utveckling på något sätt. Walter har en vana att komma med fin kritik.

Och ja, vi kämpar på. Hoppet är det sista som lämnar oss!

Edit: och tack!


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

2,5 år som nykter!

Medlem

Grattis!

365 x 2,5 = 912,5
Snart 1000 dagars frihet!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Knalle:

2,5 år som nykter!

Starkt jobbat! och kul att höra!

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Grattis!

365 x 2,5 = 912,5
Snart 1000 dagars frihet!

Känns som en oerhörd milstolpe om man räknar på det sättet

Skrivet av Ftmch:

Starkt jobbat! och kul att höra!

Tack!

Medlem

Fan vad duktiga ni är.

Jag är inte lika duktig men jag kan stoltsera med:

Inget thc (marijuana/cannabis) sedan den 11 november 2022.

Tre år sedan senaste intaget av starka droger.

Slutat med starköl och sprit varje dag och istället gått över till folköl, typ varannan dag.

Körde 31 dagar helt nykter (räknar in medicin här) och lade en bra grund inför framtiden relativt nyligen. Fick då även min diagnos som är Adhd och medicin för detta.

Medicinen påverkade mig negativt i form av högt blodtryck så nu har jag inte ätit den på två månader (eller någon annan medicin) men fungerar bra ändå (kanske bättre?).

Drickande har dock ökat på senaste och därför drar jag nu i handbromsen för att imorgon påbörja en nykterhetsperiod som ska vara i 40 dagar. Den är officiell så att skammen finns där ifall jag misslyckas. Bra motivator för mig.

Summeringen är att jag inte är 100% så duktig som jag önskar att vara men att jag har gått från totalt vrak till helt ok.

Är stolt.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Medicinen påverkade mig negativt i form av högt blodtryck så nu har jag inte ätit den på två månader (eller någon annan medicin) men fungerar bra ändå (kanske bättre?).

Antar att läkarna redan har tagit upp det här men om medicinen hade positiva effekter så går det ju att kombinera med blodtryckssänkande medicin, vet också att det finns någon ny ADHD-medicin som snarare sänker blodtryck, men då den är ny kanske det är läskigt att börja med. Har en kusin som kombinerar ADHD-medicinen (ritalin om jag minns rätt) med medicin för blodtrycket och det verkar fungera bra. Värt att kolla upp kanske om du inte redan känner till det och har fattat beslut i frågan.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Antar att läkarna redan har tagit upp det här men om medicinen hade positiva effekter så går det ju att kombinera med blodtryckssänkande medicin, vet också att det finns någon ny ADHD-medicin som snarare sänker blodtryck, men då den är ny kanske det är läskigt att börja med. Har en kusin som kombinerar ADHD-medicinen (ritalin om jag minns rätt) med medicin för blodtrycket och det verkar fungera bra. Värt att kolla upp kanske om du inte redan känner till det och har fattat beslut i frågan.

Det har dem faktiskt inte. Fick order om sluta omedelbart för att sedan diskutera detta i oktober när vi ska träffas nästa gång. Känns lite märkligt då det blir flera månaders uppehåll rätt upp och ner.

Tackar för informationen och ska skriva till min läkare.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det har dem faktiskt inte. Fick order om sluta omedelbart för att sedan diskutera detta i oktober när vi ska träffas nästa gång. Känns lite märkligt då det blir flera månaders uppehåll rätt upp och ner.

Tackar för informationen och ska skriva till min läkare.

Sådär, ja, ta upp det! De nämnde det flera gånger när jag medicinerades med Ritalin och blodtrycket låg lite högt också, lät som att det var en ganska vanlig åtgärd.

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Sådär, ja, ta upp det! De nämnde det flera gånger när jag medicinerades med Ritalin och blodtrycket låg lite högt också, lät som att det var en ganska vanlig åtgärd.

Will do!

Jag har inte hört något alls om det. Dock har dem uttryckt oro över medicinens effekter då jag har ett dokumenterat långvarigt missbruk. Det kan hänga ihop med det, men samtidigt så hade dem enkelt kunnat utesluta de variablerna genom urin- och blodprov.

Får se vad läkaren säger.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Knalle:

2,5 år som nykter!

Grattis! Bra jobbat. Jag tänker göra ett nytt försök att bli nykter nu i höst när semestern är över. Jag skulle behöva gå ner 30 kilo eller så och alkohol och socker är två saker som jag har konsumerat för mycket senaste året. Speciellt under helger och annan ledighet.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Grattis!

Själv kan jag inte dricka alkohol, smakar för jävligt


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Knalle:

2,5 år som nykter!

Grattis! Stort som fan.

Själv trillade jag faktiskt dit igår, så sitter med Ågren som sällskap idag. Men för första gången så känner jag mig helt färdig med sprit, innan har det mer varit för folk runtomkring mig men nu tror jag faktiskt att det kan vara för min egen skull. Men idag är jag nykter och förhoppningsvis imorgon också.

Medlem
Skrivet av Jönsen:

Grattis! Stort som fan.

Själv trillade jag faktiskt dit igår, så sitter med Ågren som sällskap idag. Men för första gången så känner jag mig helt färdig med sprit, innan har det mer varit för folk runtomkring mig men nu tror jag faktiskt att det kan vara för min egen skull. Men idag är jag nykter och förhoppningsvis imorgon också.

En dag i taget.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Witchfinder:

Jag har det problemet att så fort jag dricker får jag stor lust att dricka kopiösa mängder. Dock har jag aldrig lust att börja och dricker kanske 1-4 ggr/år. De gånger jag dricker är det oftast för att klara av situationer med andra fulla människor, och/eller för att vissa bekanta helt enkelt glider ur livet om man inte ses på krog/spelning. Alla jag känner älskar krogen, själv hatar jag det. Önskar man kunde hitta ett sätt att hålla det till 4-6 öl och inte 15.

Är ungefär sån jag också. Numera dricker jag nog inte ens en gång per år, men förut drack jag väl kanske 2-6 ggr om året och har väldigt svårt för att sköta en fylla som en normal människa, har jag väl satt igång så finns inget slut och det blir alltid snedfylla och däcka. Har alkoholism inom släkten men tror inte jag ärvt den genen fullt ut, tack och lov. Känner aldrig något sug för att dricka om det nu inte är en fest man är på. Men till vardags, aldrig. Funderar på att ta steget till att bli fullt ut nykterist. En fylla är ju rolig ibland, så visst kommer man ju sakna det lite, men det är en otroligt liten del av mitt liv.

Skrivet av ohem:

Grattis!

Själv kan jag inte dricka alkohol, smakar för jävligt

Jepp, fy-fan för de gångerna man fått tvinga i sig vin och öl, två totalt genomvidriga drycker. Den enda spriten jag klarar att dricka utan att kväljas är nog starksprit som är starkt smaksatt med lakrits, typ jäger.

Skriv svar