Att bli nykter

Medlem

Försöker nu själv att bli nykter. 4 veckor änsålänge. Har väl inte varit alkoholist innan direkt men däremot tradition så länge jag kan minnas att varje fredag och lördag ta några groggar och lite vin. Har på senaste tiden fått högt blodtryck och hög puls med frekventa hjärtklappningar och märker att efter jag slutat har det blivit betydlig stabilare och sen efter att ha kollat på denna video så la jag bara av.

Kör nu nån god läsk med isbitar i som substitut och den har funkat bra hittills iallafall. Saknar inte alkoholen så mycket som jag trodde, det har mest blivit av gammal vana att dricka på helgerna.

Medlem
Skrivet av ainatar:

Försöker nu själv att bli nykter. 4 veckor änsålänge. Har väl inte varit alkoholist innan direkt men däremot tradition så länge jag kan minnas att varje fredag och lördag ta några groggar och lite vin. Har på senaste tiden fått högt blodtryck och hög puls med frekventa hjärtklappningar och märker att efter jag slutat har det blivit betydlig stabilare och sen efter att ha kollat på denna video så la jag bara av.
https://www.youtube.com/watch?v=DkS1pkKpILY&list=WL&index=1&t...

Kör nu nån god läsk med isbitar i som substitut och den har funkat bra hittills iallafall. Saknar inte alkoholen så mycket som jag trodde, det har mest blivit av gammal vana att dricka på helgerna.

Grymt bra jobbat!

KoP
Medlem

Undviker helt alkohol nuförtiden pga starka principer. Är sjukt att alkohol ens är lagligt med tanke på all skit som följer i dess svallvågor. 🙄

Förstörda liv, relationer som trasas, våld, självskadebeteende, olyckor som tar oskyldiga människors liv med mera.

Tycker mest det är trist när det är fredag och vissa individer på jobbet börjar rabbla om hur mycket det ska drickas i helgen. Känns som att folk kör på med robothjärna ibland. Helg = Alkohol. 😒

Inaktiv
Skrivet av KoP:

Undviker helt alkohol nuförtiden pga starka principer. Är sjukt att alkohol ens är lagligt med tanke på all skit som följer i dess svallvågor. 🙄

Förstörda liv, relationer som trasas, våld, självskadebeteende, olyckor som tar oskyldiga människors liv med mera.

Tycker mest det är trist när det är fredag och vissa individer på jobbet börjar rabbla om hur mycket det ska drickas i helgen. Känns som att folk kör på med robothjärna ibland. Helg = Alkohol. 😒

Lyckligtvis dricker de yngre generationerna mycket mindre.
Det enda jag tycker är lite sorgligt är att det tyvärr leder till mindre festande och umgänge utan alkohol. För de som vill dvs.
Undra hur vi kan lösa det?

Förr i tiden festade och firande man faktiskt väldigt mycket. Mer än vi gör idag.
Intressant artikel och bok: https://www.axess.se/artiklar/livet-var-en-fest/

På grund av att alla hade många barn blev det mycket giftermål och dylikt.
Många vet inte heller om att vi tagit bort många helgdagar för festande och firande.

"Helgdagsreduktionen visat att utöver söndagarna fanns det under senmedeltiden så många som 50 helgdagar som inträffade gans­ka oregelbundet under året." Notera UTÖVER söndagarna. Helgdagarna innebar också en längre period och inte bara en dag.

"Ett exempel är adelsbegravningar, särskilt för riktigt högättade adelspersoner. En sådan begravning utspelade sig under månader och inkluderade bland annat likvaka, likskådning, likfärd då kistan flyttades till en bisättningskyrka i väntan på begravning, procession till begravningen och själva begravningen."

Medlem

Dricker sällan. Problemet är att jag blir trött och orkar inte va uppe. Helgen blir kortare. Sen kostar det.

Bättre med choklad och té/kaffe.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av KoP:

Undviker helt alkohol nuförtiden pga starka principer. Är sjukt att alkohol ens är lagligt med tanke på all skit som följer i dess svallvågor. 🙄

Förstörda liv, relationer som trasas, våld, självskadebeteende, olyckor som tar oskyldiga människors liv med mera.

Tycker mest det är trist när det är fredag och vissa individer på jobbet börjar rabbla om hur mycket det ska drickas i helgen. Känns som att folk kör på med robothjärna ibland. Helg = Alkohol. 😒

Det är nog lite typiskt Sverige, ska det drickas så måste det drickas i stora mängder, att bara ta tre eller fyra öl det går inte.
Kollar man på t.ex. övriga Europa som Storbrittanien, Danmark och Frankrike, för att bara nämna några, så dricker man sig sällan lika berusad som vi svenskar gör.
I dessa länder är det inget konstigt med att ta en öl eller ett glas vin en vanlig vardagskväll, däremot anses det lite konstigt att dricka sig berusad varje gång man ska dricka något.
Därav de konstiga blickar och kommentarer man får om man säger att man ska till Systembolaget på en Tisdag, "ska du dricka på en Tisdag?".

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Det är nog lite typiskt Sverige, ska det drickas så måste det drickas i stora mängder, att bara ta tre eller fyra öl det går inte.
Kollar man på t.ex. övriga Europa som Storbrittanien, Danmark och Frankrike, för att bara nämna några, så dricker man sig sällan lika berusad som vi svenskar gör.
I dessa länder är det inget konstigt med att ta en öl eller ett glas vin en vanlig vardagskväll, däremot anses det lite konstigt att dricka sig berusad varje gång man ska dricka något.
Därav de konstiga blickar och kommentarer man får om man säger att man ska till Systembolaget på en Tisdag, "ska du dricka på en Tisdag?".

Kanske ligger något i att Svenskar generellt har lite svårare att släppa loss utan alkohol och det är därför folk dricker mer än man borde. Själv pallar jag inte längre då jag får sådan jobbig baksmälla. Inte värt det. Nog lika bra det

Medlem

Drack i snitt 2 flaskor vin om dagen i nästan 10 år... Fick äta campral ett tag för att minska suget. Funkade sådär... Dricker aldrig ute nästan. Bara hemma o själv, depression, separation, ångest och smärta i kroppen efter en olycka, när sjukvården inte kan hjälpa längre så fungerat som självmedicinering. Senaste halvåret har jag försökt att bara dricka på helgen, men ibland slinker man dit... Händer väl 2 gånger i veckan. Många inser nog inte hur beroende kroppen blir av att ha alkohol i blodet. Vissa blir sugna på snask, jag känner suget efter vinet på väg hem från jobbet. Farligt att systembolaget ligger på vägen.

Medlem

För mig är det bara så att man måste ha något att leva för som är det viktigaste och det enda som kan vara det är ett förhållande och kärlek. Har inte det nu i mitt liv då jag blev dumpad av mitt livs kärlek. Så vet hur svårt det kan vara... "Självmedicinering" med hjälp av alkhol är så lätt att ta till....Stjälper mer oftast än det hjälper men det känns lättare i stunden och det är ju ofta det man behöver..
Därför det är så oerhört förädiskt men skulle rekommendera det när ångesten slår in allt för hårt. Ett dilemma. Jag själv har definitivt överförbrukat alkohol och skulle aldrig vilja att någon tog efter min livsstil. Man mår inte bra i det långa loppet, hjälper tillfälligt, absolut. Men sen blir det bara värre. Samtidigt så är det en befrielse när man mår allt för dåligt så om nu någon kan göra en perfekt avägning där. Men det kan ju i princip ingen tyvärr.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av sweclockern:

Det är nog lite typiskt Sverige, ska det drickas så måste det drickas i stora mängder, att bara ta tre eller fyra öl det går inte.
Kollar man på t.ex. övriga Europa som Storbrittanien, Danmark och Frankrike, för att bara nämna några, så dricker man sig sällan lika berusad som vi svenskar gör.
I dessa länder är det inget konstigt med att ta en öl eller ett glas vin en vanlig vardagskväll, däremot anses det lite konstigt att dricka sig berusad varje gång man ska dricka något.
Därav de konstiga blickar och kommentarer man får om man säger att man ska till Systembolaget på en Tisdag, "ska du dricka på en Tisdag?".

Fast det där tycker jag är lite konsigt, Att dricka ett glas på vardagar eller en flaska hela helgen? Vem bryr sig? Vill man dricka och känner att man behöver det, kanske efter en livskris, vem tänker på vilken dag det är? Snarare hur många semesterdagar man har kvar? Vet inte men jag är absolut en missbrukare. Vet inte vad jag ska kunna göra åt det. Jag vill må bra. Därför jag dricker, sen slår det tillbaks.


signatur

7900XTX
7800X3D

Medlem
Skrivet av KoP:

Undviker helt alkohol nuförtiden pga starka principer. Är sjukt att alkohol ens är lagligt med tanke på all skit som följer i dess svallvågor. 🙄

Förstörda liv, relationer som trasas, våld, självskadebeteende, olyckor som tar oskyldiga människors liv med mera.

Tycker mest det är trist när det är fredag och vissa individer på jobbet börjar rabbla om hur mycket det ska drickas i helgen. Känns som att folk kör på med robothjärna ibland. Helg = Alkohol. 😒

Även om jag är en av dom som gärna tar några öl på en fredagkväll efter en arbetsvecka håller jag med. Det är egentligen sjukt att vi vill ta droger eller dricka alkohol för att förgylla våra liv. Om man har varit med om något trauma och använder droger eller alkohol för att underlätta vardagen kan jag förstå det men jag har inga ursäkter förutom att jag gillar att bli lite rusig på helgen.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av robbis:

Drack i snitt 2 flaskor vin om dagen i nästan 10 år... Fick äta campral ett tag för att minska suget. Funkade sådär... Dricker aldrig ute nästan. Bara hemma o själv, depression, separation, ångest och smärta i kroppen efter en olycka, när sjukvården inte kan hjälpa längre så fungerat som självmedicinering. Senaste halvåret har jag försökt att bara dricka på helgen, men ibland slinker man dit... Händer väl 2 gånger i veckan. Många inser nog inte hur beroende kroppen blir av att ha alkohol i blodet. Vissa blir sugna på snask, jag känner suget efter vinet på väg hem från jobbet. Farligt att systembolaget ligger på vägen.

Jag förstår till 100% vad du menar. Jag har själv svårt att avstå alkohol. Som tur är har det blivit bättre än det var för några år sen då jag kunde dricka 3 liter starköl 2-3 gånger i veckan. Men tyvärr är det just nu i princip omöjligt att avstå. Min hjärna hittar hela tiden på nya ursäkter till att köpa lite öl. Även om jag i onsdags sa till mig själv att avstå så är det ju fredag och helg. "Ett sexpack och lite grogg har ju ingen dött av." Jo det är ju just det folk har dött av men min hjärna vill inte godta det som en bra anledning att avstå.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av robbis:

Drack i snitt 2 flaskor vin om dagen i nästan 10 år... Fick äta campral ett tag för att minska suget. Funkade sådär... Dricker aldrig ute nästan. Bara hemma o själv, depression, separation, ångest och smärta i kroppen efter en olycka, när sjukvården inte kan hjälpa längre så fungerat som självmedicinering. Senaste halvåret har jag försökt att bara dricka på helgen, men ibland slinker man dit... Händer väl 2 gånger i veckan. Många inser nog inte hur beroende kroppen blir av att ha alkohol i blodet. Vissa blir sugna på snask, jag känner suget efter vinet på väg hem från jobbet. Farligt att systembolaget ligger på vägen.

Det är väldigt mycket. Har du funderat på att be om hjälp för att ta itu med dina problem?
Halkar du tillbaka till 1,5L vin om dagen lär du inte bli allt för gammal. Sagt med välmening.

Medlem
Skrivet av Dreijer:

Det är väldigt mycket. Har du funderat på att be om hjälp för att ta itu med dina problem?
Halkar du tillbaka till 1,5L vin om dagen lär du inte bli allt för gammal. Sagt med välmening.

Varit hos både läkare o vändpunkten (missbruksenheten) problemet med grovt beroende är just att det är ett beroende... Svårt att göra sig av med. Men jag har bättrat mig och jobbar på det helq tiden. Försöker som sagt hålla det till helgen wom steg 1... Ännu farligare när man som mig kan dra en hel BiB och ändå gå o jobba dagen efter...

Medlem

Mycket bra tråd och att folk vågar att öppna upp sig här är beundransvärt. Jag hejar på er med hela mitt hjärta och ni förtjänar så mycket bättre.

Releasehästryttare

Kör vit månad just nu!

Medlem

Jag vet inte om jag tillhör folket här som verkligen behöver sluta dricka men jag känner lite att det ändå inspirerat mig att dricka lite mindre. Visst händer att det blir mer än vad det behöver vara men försöker undvika giftiga situationer allt mer nu faktiskt. Känner lite att jag ofta var ute för att jag tänkte jag kunde få mer vänner, men har förstått att många faktiskt bara snackar skit. Det är allt för många som är ointresserade av att vilja känna mig, finns undantag förstås.

Medlem

Tacka gud för att jag inte tycker om något som innehåller alkohol, undantaget cider kanske.

Kämpa på!

Medlem
Skrivet av robbis:

Drack i snitt 2 flaskor vin om dagen i nästan 10 år... Fick äta campral ett tag för att minska suget. Funkade sådär... Dricker aldrig ute nästan. Bara hemma o själv, depression, separation, ångest och smärta i kroppen efter en olycka, när sjukvården inte kan hjälpa längre så fungerat som självmedicinering. Senaste halvåret har jag försökt att bara dricka på helgen, men ibland slinker man dit... Händer väl 2 gånger i veckan. Många inser nog inte hur beroende kroppen blir av att ha alkohol i blodet. Vissa blir sugna på snask, jag känner suget efter vinet på väg hem från jobbet. Farligt att systembolaget ligger på vägen.

Är ändå mest bara impad av hur någon människa lyckas press i sig 2 hela flaskor vin om dagen. Kan knappt ens dricka ett glas vin eller öl då det smakar så fruktansvärt surt och äckligt. Efter tre glas skulle jag mest troligt kräkas och bli sängliggnde ett bra tag...

Medlem

Ni som tacklas med allvarliga problem eller känner att det är tungt - ta hjälp. Man behöver inte lösa svåra problem själv. Vänd er till närmaste vårdcentral eller psykiatri, och funkar inte det finns privata tjänster via appar som Kry osv. Förklara hur det ligger till.

Ni som gjort valet att avstå för ert eget bästa - så jävla bra jobbat.


signatur

Carbonara görs inte med grädde.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Är ändå mest bara impad av hur någon människa lyckas press i sig 2 hela flaskor vin om dagen. Kan knappt ens dricka ett glas vin eller öl då det smakar så fruktansvärt surt och äckligt. Efter tre glas skulle jag mest troligt kräkas och bli sängliggnde ett bra tag...

Som med allt annat, så vänjer man sig - tyvärr. Jag har aldrig haft problem att sluta med alkohol (flera år sedan jag drack mer än en öl till maten), men när man festade som mest så var ju en flaska vodka inget problem att klämma. Tur att man började spela spel igen istället, det är fan bättre att vara "nörd" än festprisse!

Medlem
Skrivet av Majoren:

Är ändå mest bara impad av hur någon människa lyckas press i sig 2 hela flaskor vin om dagen. Kan knappt ens dricka ett glas vin eller öl då det smakar så fruktansvärt surt och äckligt. Efter tre glas skulle jag mest troligt kräkas och bli sängliggnde ett bra tag...

Det är som med kaffe, beskt och starkt till en början innan man vant sig. Förvärvad smak eller vad det kallas.
Drack en flaska Whiskey själv på en helg förr. Som tur var slutade jag med det, min mage tackar mig

Medlem
Skrivet av robbis:

Drack i snitt 2 flaskor vin om dagen i nästan 10 år... känner suget efter vinet på väg hem från jobbet.

Hur har du lyckats undvika att bli tagen på jobbet? Eller har du blivit skickad på rehab några gånger?

Medlem
Skrivet av Tiggaren:

Det är som med kaffe, beskt och starkt till en början innan man vant sig. Förvärvad smak eller vad det kallas.
Drack en flaska Whiskey själv på en helg förr. Som tur var slutade jag med det, min mage tackar mig

Kaffe tyckte jag om direkt när jag drack det första gången i 12 årsåldern. Saknar energikicken man fick av det då innan resistensen utvecklat sig fullt ut
Enda spritsorten jag kan tolerera är nog jäger och sliskig cider. Men det är äckligt det med, men går att tvinga i s8g för att vara trevlig med kamrater
Dricker dock själv också sällan, bara festdrickare och får snedfyllor nästan varje gång numera, så blir i princip aldrig så man slipper ångesten över vad man kan ha ställt till med men inte minns

Medlem
Skrivet av kaealy:

Hur har du lyckats undvika att bli tagen på jobbet? Eller har du blivit skickad på rehab några gånger?

Dricker ju inte på jobbet. Körde direkt efter jobbet, somnade tidigt och kan gå upp o jobba. Blir inte så bakis längre och inte efter 2 flaskor vin. Antar att kroppen vants sig med det. Inge rehab men oroliga har skickat hit polisen en gång men då var det riktigt illa och jag var i ett väldigt mörkt läge. Det var precis efter en separation och 2 små barn inblandade. Man skulle kunna säga att jag var redo att avsluta livet. Pratade lite med psykologer och gick på vändpunkten. Måste nämnas att detta var 10 år sedan och jag är i ett helt annat läge i livet. Jag är gift med en underbar gamerbrud sedan 3 år tillbaka och ser livet annorlunda nu. Ska dock tilläggas att jag fortfarande har ett osunt förhållande till alkohol men något jag jobbar med.

Medlem
Medlem
Skrivet av Knalle:

Fantastiskt!

Medlem
Skrivet av Knalle:

Snyggt!

Medlem
Skrivet av pastapapa:

Ni som tacklas med allvarliga problem eller känner att det är tungt - ta hjälp. Man behöver inte lösa svåra problem själv. Vänd er till närmaste vårdcentral eller psykiatri, och funkar inte det finns privata tjänster via appar som Kry osv. Förklara hur det ligger till.

Ni som gjort valet att avstå för ert eget bästa - så jävla bra jobbat.

Men det viktigaste av allt är att bestämma sig, inte förlita sig på andra.
Sen kan säkert vården hjälpa dig när du väl bestämt dig. Men du behöver nå botten för att kunna ta avstamp och vända din misär.
Har själv varit helt nykter sen 2019 efter år av dagligt drickande.

Till er som kämpar, ge inte upp, slå inte på er själva om ni misslyckas och tar återfall, försök bara igen!


signatur

|.|

Medlem
Skrivet av Knalle:

Efter flera år insåg jag först i i vintras att jag haft stora problem med något som det är lite tabu att prata om - nämligen alkohol.

Jag har alltid haft svårt att hitta en balans i livet och att göra saker med måtta, så det är liksom allt eller inget med det mesta. Det finns givetvis saker som är bestående men jag har genom åren haft många olika intressen som jag ägnat mig åt väldigt intensivt under en period för att sedan tröttna och gå över till någonting annat. Vad gäller missbruk av olika slag är det någonting som jag växte upp med nära inpå och jag har flera familjemedlemmar som har haft och fortfarande har problem med det. Det slog mig liksom aldrig att jag var en av dem, kanske för att jag var så bra på att dölja det eller för att jag aldrig satt hemma och drack i min ensamhet. Jag brukade mest vara ute på krogen och kunde lätt svepa i mig 7-8 öl på tom mage, sitta kvar till stängning kl 01 för att sedan gå upp klockan 06 och börja min dag. Jag blev sällan bakfull ens om jag drack mer än så utan klarade av vardagen.

Det är ett beteende som kommit och gått och som jag idag förstår är kopplat till ensamhet och ångest. Ända sedan jag var liten har jag alltid känt att jag inte passar in. Jag har alltid klätt mig annorlunda, haft "udda" intressen, lyssnat på "konstig" musik och haft ett stort ensamhetsbehov - en personlighet som stack ut och inte alltid accepterades i den lilla stad där jag växte upp.

Första gången jag hörde talas om ordet introvert och läste om vad det betyder var 2016. Det var som en personlig revansch och en riktig ögonöppnare. Jag var 22 år gammal och för första gången kände jag att det inte var något fel på mig, att det fanns miljontals människor som var precis som jag. Det var inte alls konstigt att vilja gå hem efter 5 timmar på en fest med mycket folk och likaså var det inte heller konstigt att inte alls gå på fest utan sitta och läsa en bok en fredag kväll. Jag började se saker i ett nytt ljus och började prioritera egentid för återhämtning när jag kände att jag behövde det. Även om jag älskar att umgås med folk så visste jag någonstans att sociala sammanhang kunde bli utmattande i längden och att jag har ett behov av att reflektera över saker och vila upp mig i ensamhet. Så jag började tacka nej till grejer och sa som det var och bland mina vänner var det inga som helst problem. De vill ju att jag skulle må bra.

Alkohol är något som jag har oerhört svårt att kontrollera. Jag kan inte dricka en eller två öl och vara nöjd med det för jag vill ha mer och jag vill bli full. Det är tyvärr så det är. Jag tycker själv att jag klarar av den sociala biten mycket bättre när jag är lite berusad och det räcker med ett par öl för att all oro och ångest och annat som kan tynga ner ska försvinna. Det har varit mitt sätt att hantera de problem jag haft och det jag gjort istället för att titta mig själv i spegeln och fråga vad fan jag håller på med.

I början av 2021 kom jag till en punkt där det började spåra ur ordentligt. Mitt förhållande kraschade, jag studerade på distans och hade inga ordentliga rutiner och jag flyttade till en lägenhet som ligger på samma gata som min stammiskrog. Rent vansinnigt. Så jag satt där och drack dagligen i många timmar och för stora summor och blev stupfull.
En lördagsmorgon i mitten av februari vaknade, hade fruktansvärd ångest och kände att nu får det fan vara nog. Två dagar senare traskade jag ner till stammiskrogen när de öppnade och bad att få prata med en av de som jobbar där- jag har hängt där i många år och känner personalen vid namn - och sa till honom att de inte får servera mig alkohol mer. Jag portade mig själv med motiveringen att jag har problem. Vi hade ett bra samtal och han var väldigt förstående. Trots att det här stället ligger precis där jag bor så tar jag omvägar för att slippa gå förbi det nu.

Nu har det gått 3 månader och jag har inte druckit en droppe sedan dess - min längsta period som helt nykter sen jag började dricka i tonåren. Jag satte upp ett mål att jag inte skulle dricka på en månad och se hur det kändes och min bästa vän, som inte heller spottar i glaset, hoppade på tåget och vi gjorde det till ett gemensamt löfte.
När det gått en månad så började jag, hur konstigt det än kan låta, att se omgivningen klarare och må enormt mycket bättre. Bättre än på flera år. Den där dimman som alla pratar om hade skingrats och det kändes riktigt jävla häftigt! Dessutom hade jag plötsligt mer pengar att lägga på mina intressen, man inser liksom hur mycket det kostar att gå på krogen.
Jag har också hamnat i situationer där folk druckit men själv lyckats avstå varje gång och det har känts bra. En del ifrågasatte det till en början men efter att jag lagt korten på bordet blev folk mer förstående - de visste ju inte vad jag gått igenom och hur stora bekymmer jag haft under åren. En del vet varken att jag druckit eller slutat dricka, men de närmsta vet och förstår.

Det som var ett månadslångt löfte har naturligt blivit längre än så och nu överväger jag att sluta dricka helt och hållet. Jag inser att jag är en person som förmodligen inte ska dricka alls eftersom jag är gränslös och inte har det under kontroll. Ja, jag är nog faktiskt alkoholist. Så jag kommer fortsätta såhär för jag mår bra nu. Den konstanta ångesten lyser med sin frånvaro och det är hisnande.

TV-spel har varit en räddning de här tre månaderna för att de dagar jag annars glidit ner till krogen har jag istället slagit igång mitt Playstation 4. Det har kanske blivit lite mycket spelande för man är som sagt en person som har svårt att göra saker med måtta

Detta är första gången jag skriver om min situation, jag har inte försökt få ner mina tankar i skrift ens för mig själv så det är ett stort steg om än anonymt. Jag har ingen aning om någon kommer att läsa det här och hur det i så fall kommer att tas emot men nu finns det i varje fall här som ett bevis och som en påminnelse till mig själv.

Med detta sagt vill jag önska alla på forumet en trevlig helg!

Läste just ditt inlägg nu och blev rijtigt berörd, sedan ser jag när det skrevs och bara undrar hur det har gått för dig nu efter några år?

Mvh Stefan

Skriv svar