USA:s senat godkänner massiv miljardsatsning på egen kretstillverkning

Robot
USA:s senat godkänner massiv miljardsatsning på egen kretstillverkning

Satsar 52 miljarder dollar på att förbättra kretstillgången.

#grafikkort, #kretsbrist, #playstation-5, #xbox-series-x


Medlem

Fabrikerna står klara lagom till nästa konsolgeneration

Medlem

Bra!
Bättre sent än aldrig,
Kretsar är ett modern resurs och behöver globaliseras!
Det funkar inte att en kontinent styr all kretsproduktion.

Medlem

Suck...
https://www.pv-magazine.com/2021/06/09/silicon-fab-explosion-...
Blir det brist på själva råvaran så skiter det sig rejält

Medlem

Kina och Taiwan?
Jag trodde inte Kina var någon större spelare i dagsläget?
Jag hade i storleksordning tippat på:
1. Taiwan.
2. Sydkorea.
3. USA.

Men Kina kanske har massa tillverkning på gamla noder som jag helt enkelt inte vet att jag är "kund" av. =P


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Medlem

Låter rimligt.
En hel del skattemedel till både r&d samt produktionskapacitet lade under större delen av 1900-talet grunden för exempelvis LM-ericsson's framgångar.

Här i Sverige satsar vi nu för tiden hellre på skattesänkningar och annat skit.
Men det är ju klart. Om vi inte betalar någon skatt kan vi ju importera allt vi behöver 🙄

Redaktör
Skrivet av Barak:

Kina och Taiwan?
Jag trodde inte Kina var någon större spelare i dagsläget?
Jag hade i storleksordning tippat på:
1. Taiwan.
2. Sydkorea.
3. USA.

Men Kina kanske har massa tillverkning på gamla noder som jag helt enkelt inte vet att jag är "kund" av. =P

Kina halkade med, skulle bara stå Taiwan TSMC står för 54 procent eller så av tillverkningen.


signatur
Medlem

Sverige skulle köttat loss o börjat tillverka sådana här kretsar.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Sverige skulle köttat loss o börjat tillverka sådana här kretsar.

Finns en orsak till varför sån här produktion ligger i låglöneländer. Som du kan läsa ovan i länken om investeringen i Tyskland så görs bara delar av produktionen i Tyskland för att sen skickas till Asien för ytmontering av komponenter, sen skickas de tillbaka. Miljömässigt vansinnigt, men ur ett ekonomiskt perspektiv så är det okej.

Medlem

Det är bra att ta makten från framförallt CCP för det är ena riktiga bovar.
Förslava,fängslar och försöker ta makten i världen.
Att västvärlden skall ha tillbaka en sådan viktig del för vår fortlevnad som ITsamhälle är viktig.

Inlägget lätt redigerat /mod.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Redaktör

Skippa politiken innan det går överstyr, tack. Inlägg redigerade och borttagna.


signatur

märker en sak so mfattas. det är även brist på rätt typ av silca i värden och detta leder i sin tur till problem som bla sandstrands pirater. folk som snor sand. företag som gräver upp havsbottnar. vi skulle verkligen behöva hitta ett nytt sätt bygga kretsar på


signatur

New life, New hope

Vad hände med globalism, fri marknad och marknadens osynliga hand? Gäller det endast hälsa och hem? Ibland blir jag att undra hur de ska ha det.

Jag tycker att det vore super om mer tillverkning kunde flytta hem. Men det är ju endast min önskan. Inte minst för klimatets skull.

1
Skriv svar