Facebook testar reklam i Oculus Quest-spel

Flakmonkey
Skrivet av Shadee:

Hur menar du nu? Spel som inte är någon form av "games as service" (t.ex. vanliga Single-player spel) har en kostnad som du betalar och sedan spelar du. Det är väl det vanligaste i alla former av spel, utan reklam. Sedan har du spel som är gratis och där får man ju såklart anpassa sig till verkligheten att utvecklarna måste ha in degen på något sätt, vilket jag upplever att de som konsumerar de spelen inte har några problem med.

Ja självklart, var det som jag väldigt klantigt kallade för flatrate när jag menade en engångskostnad. Så vi säger nog samma sak, det jag tycker är att spel mycket väl kan ha två (eller flera) betalmodeller där en är via reklam och en annan är en engångssumma (eller månadskostnad om det nu är den typen av spel) och så får man välja själv . Likt tex Spotify

ELF
Medlem

Jag har faktiskt tänkt på detta enda sedan GTA 3 tiden. Reklam skulle passa i vissa spel om det görs rätt. MEN det måste verkligen passa in i spelet och inte se malplacerat ut. Det får inte kännas krystat på något vis och vara överpopulerat med riktig reklam.
I singleplayer får det allt hålla sig borta. Men om serverkostnader för multiplayer måste finansieras så skulle detta kunna vara ett alternativ.
Följer en Twitch streamer som tycker det skulle kunna vara lite häftigt med riktig reklam i Star Citizen om det görs rätt. Då slipper dessutom utvecklarna sitta och hitta på och designa nya låtsas produkter och kan då istället bara göra om nuvarande riktiga produkter så de passar i spelet.

Så länge det inte blir som reklamen i Idiocrazy så är det lugnt.


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Skribent
Skrivet av Nosnos:

Ja självklart, var det som jag väldigt klantigt kallade för flatrate när jag menade en engångskostnad. Så vi säger nog samma sak, det jag tycker är att spel mycket väl kan ha två (eller flera) betalmodeller där en är via reklam och en annan är en engångssumma (eller månadskostnad om det nu är den typen av spel) och så får man välja själv . Likt tex Spotify

Det var lite så jag anade att du menade, men blev nyfiken om du såg en tredje affärsmodell som intressant så kände mig tvungen att fråga

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kom för ett tag sen, vissa spel som kostade är gratis ist med en månadsavgift. Mest rör det sig om typ "Fitness spel".
Dessutom betalar man en summa och får tillgång till alla inom "Premium content" man betalar inte en månadsavgift var för sig.
Tänk "game pass".

Vad är anledningen menar du?

Är det enbart pga det är Facebook som du håller dig från Quest så är det en sak men detta är absolut inget som bör hindra nån från att skaffa en Quest 2.
Det här är på prov och som sagt, Facebook låter bara utvecklare ha tillgång till deras "reklam plattform". Det är fortfarande upp till utvecklarna att ha med reklam eller inte.

Jag har aktivt raderat mitt fb-konto då jag inte tyckte att det tillförde något (tvärtemot) samt att meddelandefunktionen var det enda jag använde. När de lyfte ut den så fanns det egentligen ingen anledning längre att vara kvar på plattformen då Whatsapp kom och erbjöd ett alternativ, sen när den blev uppköpt och fb började bli lite väl klåfingriga fick det bli Signal tills dess att de köps upp... Att efter det återigen skapa en fb-konto sitter långt in. Jag är helt enkelt inte tillräckligt intresserad av VR för att återigen sälja mig till fb utan hoppas att någon kan leverera en liknande produkt som quest 2 utan inlåsning av hårdvaran på det sättet som oculus kräver.

edit:
Jag skulle aldrig acceptera någon form av hårdvara som kräver en koppling till min person för att fungera.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det kom för ett tag sen, vissa spel som kostade är gratis ist med en månadsavgift. Mest rör det sig om typ "Fitness spel".
Dessutom betalar man en summa och får tillgång till alla inom "Premium content" man betalar inte en månadsavgift var för sig.
Tänk "game pass".

Vänta vad menar du? Game pass har ju en månadsavgift? Sen sa jag aldrig att spelen som hade månadsavgiften inte var gratis.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

Vänta vad menar du? Game pass har ju en månadsavgift? Sen sa jag aldrig att spelen som hade månadsavgiften inte var gratis.

Jag menade att Spelen som har månadsavgift ingår i nått som kallas "Premium content".
Så man betalar månadsavgift för alla spel som ingår där.
Tror det mest är fitness appar osv dvs inga vad man skulle kalla "vanliga/riktiga spel"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hatar all form av reklam så nej tack, iofs så spelar jag inte vr heller men det en farlig utveckling.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag menade att Spelen som har månadsavgift ingår i nått som kallas "Premium content".
Så man betalar månadsavgift för alla spel som ingår där.
Tror det mest är fitness appar osv dvs inga vad man skulle kalla "vanliga/riktiga spel"

Det där låter ju faktiskt inte så illa. Ifall det är som game pass har jag inte emot det.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Bara man slipper avbrytas för att titta på videoklipp a´la gratis-YouTube på mobil så är det skitsamma för mig. Kan till och med tycka att "äkta reklam" höjer realismen. Tänk er typ hur mycket exempelvis Rockstar skulle kunna tjäna på ha äkta reklam i GTA Online på radion och affischer på byggnader runt om i open world-världen etc...


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Dex
Medlem
Skrivet av FRULZ:

Bara man slipper avbrytas för att titta på videoklipp a´la gratis-YouTube på mobil så är det skitsamma för mig. Kan till och med tycka att "äkta reklam" höjer realismen. Tänk er typ hur mycket exempelvis Rockstar skulle kunna tjäna på ha äkta reklam i GTA Online på radion och affischer på byggnader runt om i open world-världen etc...

Eller om dom har Coca Cola reklam i RDR.

Men förhoppningsvis så fattar utvecklarna också hur dumt det hade varit

Medlem
Skrivet av Dex:

Eller om dom har Coca Cola reklam i RDR.

Men förhoppningsvis så fattar utvecklarna också hur dumt det hade varit

Jo, där hade gretas hembryggda cola funkat bättre.


signatur

🖥️[ i7 12700K ] - [ RTX 3070 ] - [ 64 GB DDR4 ]
🍑 Quest 2 64GB
🎮 PS3 Slim 120 GB
Nu: PUBG | MSFS 2020
Sen: STALKER 2 | Project 007 | MSFS 2024 | DayZ 2 | GTA VI

Medlem
Skrivet av Nosnos:

Borde ju kunna köra samma typ av modell man ser hos Spotify där de som inte vill betala en avgift får stå ut med reklam. Står man inte ut med reklamen så betalar man eller slutar använda tjänsten eller i det här fallet spela spelet.

Jag hade nog argumenterat att det är precis det jag gjorde när jag köpte ett spel istället för att ladda hem ett free-to-play spel.

Medlem

Facebook/meta är ett annonsföretag, så inte direkt förvånande. De existerar för att sälja riktade annonser.

12
Skriv svar