Mario Golf: Super Rush - lever upp till namnet

Medlem
Mario Golf: Super Rush - lever upp till namnet

… det är väldigt rushat.

Jag vågar påstå att Mario Golf: Toadstool Tour till Gamecube var mitt mest spelade spel år 2003. Otrolig grafik, många roliga lägen och bra variation på banorna. Sedan dess hade jag väntat på ett nytt stationärt (Switch är ju inte riktigt stationärt, men ni fattar) Mario Golf.

18 år senare var det dags. Ett Toadstool Tour med onlineläge skulle komma! Införskaffade spelet till fullt pris, 599 kronor, något som jag nästan aldrig gjorde annars. Så fort jag dundrade igång spelet och startade story-läget kände jag ett litet vemod. Bifogar två bilder med tillhörande bildtext nedan, mer än så behöver jag nog inte skriva.

Mario Golf: Toadstool Tour (2003)

... 18 år senare

Nyheterna i detta spel var bland annat Speed Golf, som handlade om att få i bollen så fort som möjligt, med så få slag som möjligt. Du måste springa genom hela banan, mellan varje slag. Största delen av story-läget bestod faktiskt av just Speed Golf. Seriöst, vad hände med spela golf i lugn och ro? Det finns redan spel som Mario Party och Mario Kart. Låt golfen vara!

I Toadstool Tour krävde varje slag precision. Om du slog från en bra yta, skulle du ha stor felmarginal, det vill säga att du slog fortfarande ganska rakt ifall du missade att tajma med några millimeter. Slog du från en dålig yta var felmarginalen obefintlig, skulle du tajma utanför felmarginalen sköts bollen helt åt helvete och då var det bättre att byta klubba och skjuta kort.

I Super Rush blev det istället turbaserat. Slog man från en dålig yta gick det inte att få till ett säkert slag, utan att spelet bestämde åt dig om du skulle skjuta rakt eller inte. Horribelt koncept.

Jag klarade av story-läget utan några svårigheter alls. Några turneringar kändes ju självklart, men icke sa Camelot Software Planning, såna fanns det inte av i spelet. Jag flyttade då över till online-läget och spelade några matcher.

Det var trevligt med utmaning, men den totala avsaknaden av elo-rating eller liknande gjorde så att det kändes lite meningslöst ändå. Dessutom fick man alltid möta spelare som kunde slå längre, då deras gubbar (både Mii och Nintendofigurer) hade bättre klubbor eller stats, bara för att de hade spelat längre. Rättvist va?

Hände dessutom någon gång att någon spelare fulade sig och slog bollen hejvilt utan att låta den gå i hålet, trots min ledning fick jag vackert tvångsavsluta spelet. Man kunde inte göra en report eller någonting, man satt där hjälplös. Hur invecklat och naivt fick det vara?

Det enda som kan rädda spelet just nu är att Kollaps Software Planning (förlåt, Camelot Software Planning) uppdaterar onlineläget rejält med elo-rating, turneringar, lite mer livliga banor.

Jag har gett upp hoppet. Det kommer aldrig ett Mario Golf som överträffar Toadstool Tour.

Mario Golf: Super Rush
1
Dåligt
+
Bra humor ibland
-
Obefintligt framsteg grafiskt sedan föregångaren
-
Godtyckligt slagsystem
-
Invecklat online-läge
-
Turnerning någon? Hallå?
Det här betyder betygen på FZ

signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Håller nästan med helt och hållet. Jag kan inte för min värld förstå alla halvbra till bra betyg spelet fått.
Grafiken är ju verkligen inte godkänd och spelmekaniken känns sämre än mobilspel.
Man får ju minst par på alla hål genom att slå med föreslagen klubba och föreslaget sikte oavsett var man hamnar och vilken vind man har.

Det finns dock potential för detta fullpris early access-spel så jag skulle satt en tvåa.


signatur

486 sx25 cirrus logic 1024kb. GB. Amiga 500 +. C64 (trasig rf-modulator)

Medlem

Har ingen tidigare erfarenhet av Mario Golf, men efter att ha spelat golf i Wii Sports Resort och Everybody's Golf till PS4 otroligt mycket, så var jag ändå hypad inför ett vettigt golfspel till Switch, men oj så besviken jag blev. Utan tvekan min största spelbesvikelse dom senaste fem åren.

Om dom vill att man ska springa omkring på golfbanorna, varför gjorde dom banorna så tråkiga och detaljlösa? Och så lägger dom till en massa distraherande grejer som tornados, vätskebrist, begränsade antal slag, begränsad tid osv, kort sagt, grejer som tar ifrån det som är skoj med golf.

Everybody's Golf till PS4 är nog det spel jag spelat mest till PS4, spelade det dagligen under ett år. Mario Golf: Super Rush kändes färdigspelat efter en helg. Att köpa det för fullpris från eShop var helt klart ett misstag.

Medlem
Skrivet av Distordera:

Det finns dock potential för detta fullpris early access-spel så jag skulle satt en tvåa.

Jag var lite inne i den bedömningen först, men bestämde mig att betygsätta spelet as is.

Skrivet av Kazutoyo:

Om dom vill att man ska springa omkring på golfbanorna, varför gjorde dom banorna så tråkiga och detaljlösa? Och så lägger dom till en massa distraherande grejer som tornados, vätskebrist, begränsade antal slag, begränsad tid osv, kort sagt, grejer som tar ifrån det som är skoj med golf.

100% Agree!

Skrivet av Kazutoyo:

Everybody's Golf till PS4 är nog det spel jag spelat mest till PS4, spelade det dagligen under ett år. Mario Golf: Super Rush kändes färdigspelat efter en helg. Att köpa det för fullpris från eShop var helt klart ett misstag.

Ironiskt nog så har jag faktiskt Everybody's Golf till PS4 i mitt ägo, men gav det aldrig en riktig chans. Tror du att jag hade gillat spelet? Spelade du mycket multiplayer? Är kampanjen värd att lira?


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Mekaniken i Mario Golf Super Rush är överlägsen. Bollfysiken är definitivt den bästa jag sett när det gäller ”arkadgolf” Om du fortsätter att spela så kommer spelet att öppna upp när du lär dig hur du använder shape funktionen. Otroligt kul när man lärt sig , du får du plötsligt birdies och Eagles överallt.
Spelet i sig känns lite fattigt i innehåll det håller jag med om. Men är säker på att det kommer köttiga uppdateringar. Och i grunden finns där ett jätte underhållande golfspel, särskilt när du spelar online eller med din familj. Ger det en stark 3:a eller en svag 4:a

Inaktiv

Verkar tyvärr vara en riktigt skitspel men de kanske riktat in sig mer till yngre (syftar på att det verkar vara så mycket fokus på fart) sen undrar man hur många 11-åringar som är intresserad utav moderatbandy men det är väl en annan fråga.

Skribent
Skrivet av Kazutoyo:

Om dom vill att man ska springa omkring på golfbanorna, varför gjorde dom banorna så tråkiga och detaljlösa? Och så lägger dom till en massa distraherande grejer som tornados, vätskebrist, begränsade antal slag, begränsad tid osv, kort sagt, grejer som tar ifrån det som är skoj med golf.

Tycker de borde gått all-in här istället. Liksom gör plattformsbanor av det så det nästan blir som att spela golf på en bana i Odyssey. Antigen det, eller bara göra vanlig golf av det. Nu känns det lite så där halvdant...


signatur

"Writer and Fighter"

1
Skriv svar