Diskutera – Blir Steam Deck flipp eller flopp?

Robot
Diskutera – Blir Steam Deck flipp eller flopp?

En löftesrik liten maskin, men det är ju svårt att glömma satsningen Steam Machine...

#diskutera, #steam-deck


Medlem

Flipp om det lever up till det dom har sagt.

It's not a lake, it's an ocean

Det blir ingen ny Switch. Förstås. Jag tror att den har potential att bli en hyggligt framgångsrik nischmaskin, men det hänger på att de lyckas marknadsföra den till en hyfsat bred kundgrupp och locka vissa ur denna grupp att nappa.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Ifall de hade haft tillräckligt med produktionskraft och det funnits i "vanliga" affärer så hade de nog sålt 10 gånger mer, men det blir nog ändå en flipp som Index. Tror det till och med haft möjlighet att konkurrera med switchen ifall de satsat pengar på marknadsföring. Målet är att ersätta gaminglaptops, vilket är betydligt fler än switch.


signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Medlem

Fullbokad till Q2/Q3 2022. Verkar som det gått bra hittills.

fue
Medlem

Alla som säger flopp tror jag är sura över att de missade förbokningen 😉

Medlem

Jag tror det kan bli en av Valves med framgångsrika hårdvaruprodukter, men jag tror inte att den kommer att bli jättestor.

Medlem

Som fan av bärbara konsoller är det svårt att bli upphetsad över denna, den är ju mer eller mindre en laptop med handtag storleksmässigt och jag skulle aldrig klassa den som en "bärbar" maskin. Tycker switchen redan är på gränsen till att vara för stor för att klassas som bärbar och denna är ju bara enorm!

Däremot tror jag den kommer sälja en del, verkar ju finnas intresse runt maskinen. Tror inte det är den typiska bärbara konsolspelaren som köper denna utan PC-folket som får sin "första bärbara" maskin, trots att den är stor och ful som satan! ...fast dom har ju haft laptops länge och denna är ungefär som en laptop i mina ögon.

Medlem

Jag tror det blir en flipp. Speciellt om Switch kan emuleras väl.

Avstängd

Kanske inte flopp som Steam Machines, men tror målgruppen för detta är rätt begränsad. Inget jag lär skaffa själv.

Medlem

Klart det blir flopp.... men roligt blir det! Min är förhandsbokad och (kanske) kommer Q2 2022.
De kan inte tjäna många ören på de här hårdvarupriserna, och jag är redan inknuten i ekosystemet så jag handlar ju redan på Steam.

Medlem

Jag tror inte att den kommer floppa, som Steam Machine och Steam Controller gjorde, men jag tror heller inte att det blir en supersuccé. Den lär lyckas tillräckligt bra för att inte Valve ska överge konceptet, utan att vi får en uppföljare, som jag tror blir en ännu större succé. Största risken med Steam Deck är att jag tror att många har för höga förväntningar när det kommer till vad den är kapabel till.

Medlem

Säljer nog bra i början och så länge det råder komponentbrist, tror dock den är bortglömd om något år.

eld
Medlem
Skrivet av Bojkott:

Största risken med Steam Deck är att jag tror att många har för höga förväntningar när det kommer till vad den är kapabel till.

Känns nästan tvärtom, många verkar inte förstå vad den är kapabel till.

Jag tror dock att många har lite för höga förväntningar över sina egna spelvanor, att de kanske snarare slutar upp vid sin stationära efter de skaffat sin steamdeck.

Medlem

Jag hoppas den lyckas då jag har rätt många spel på mitt konto som jag hade velat kunna lira när jag sitter på tåg/flyg osv. (eller balkongen )


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Jag som normalt är 100% konsollspelare är faktiskt riktigt nyfiken på denna och kommer följa och ev införskaffa denna alterntivt slå till när (om?) version 2.0 kommer.

Medlem

Tror det är flipp, kommer lätt installera CEMU emulator på den.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Den kommer säkert säljas i miljontals exemplar vilket väl får anses vara framgångsrikt, men mycket på grund av att många hypar upp sig och köper grisen i säcken. Nackdelarna, där vikten är en av de främsta, kommer ge sig till känna först vid release så frågan är hur hög användarretentionen är.

Handhållna enheter mår bäst av AArch64, inte x86.

Till Steam Deck 2 hoppas jag att dom också ordnar löstagbara handkontroller, för så fort dom börjar krångla är ju hela konsolen värdelös till skillnad från en Switch.

Medlem

Helt klart en flipp.

Medlem

Har reserverat en och är taggad! Samtidigt är jag väldigt osäker pga storleken och vikten

Avstängd

Flopp!

Valve gillar att dra igång hype kring sina produkter för att sedan dra sig ur i sista stund, lite som en frånvarande farsa som aldrig håller det han lovar.

Medlem

Flipp när man ser till mig själv. Jag tror den kommer passa mig som handen i handsken.

Medlem

Jag tror det blir ungefär likadant som med PSP, enorm hype och bra försäljning i början för att sedan snabbt tvina bort.

Avstängd

Redan beställt feta modellen


signatur

“People shouldn't be afraid of their government. Governments should be afraid of their people.”

Medlem

Tror och hoppas den kommer gå bra i Valve mått mätt.
Jag har ingen aning om vad för produktionstakt Valve kan hålla och kvalité jämfört med andra konsoltillverlare.
Jag har iaf förbokat


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Flipp om dom håller vad hypen säger. Gillar det jag ser . Dock så köper jag den efter den kommit ut för invänta buggar och så.

Medlem
Skrivet av Fulci:

Fullbokad till Q2/Q3 2022. Verkar som det gått bra hittills.

Det säger visserligen inte jättemycket. Antagligen är det väldigt många scalpers som bokat. Det har man ju sett på typ Ebay, folk som säljer förbokningar. Med det sagt så tror jag inte att den kommer floppa.

Medlem

Jag tror inte många inser hur stor/tung den är, har man någon hållare etc så kanske det funkar men att hålla den med händerna under längre stunder kommer inte bara vara jobbigt utan kommer säkert orsaka "Steam hands", dvs en slags belastningsskada.

Spelar man kortare stunder då och då så borde det gå bra dock.

Medlem
Skrivet av Lord Silver:

Jag tror inte många inser hur stor/tung den är, har man någon hållare etc så kanske det funkar men att hålla den med händerna under längre stunder kommer inte bara vara jobbigt utan kommer säkert orsaka "Steam hands", dvs en slags belastningsskada.

Spelar man kortare stunder då och då så borde det gå bra dock.

Får sälja den tillsammans med gymmedlemskap 😉

Jag tror det blir en "flipp", men jag tror också det är relativt enkelt att det blir så. Detta är ju ingen konsol med sitt egna ekosystem, så det kan inte bli som en Vita eller Wii U. Plattformen behöver inte attrahera spelutvecklare då den kan köra Steamspel. Det är den cykeln som normalt bestämmer om konsoler är lyckade eller inte. Plattformen behöver spel för att attrahera användare och utgivare behöver användare för att det ska vara värt att släppa spelen.

Den cykeln hänger inte över Steam Deck, vilket gör att jag inte tror en "flopp" är rimligt.

123
Skriv svar