Spelar ni DOOM: ETERNAL?

Avstängd
Spelar ni DOOM: ETERNAL?

Vad tycker ni om DOOM: ETERNAL?

Inaktiv

Det var bra men jag gillade inte vissa ändringar mot Doom 2016 som alla jumping puzzles men annars var det bra ös i spelet som man kan förvänta sig.

Medlem

Det var riktigt kul men en genomspelning o lite trofejakt räckte för mig.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Soulless:

Det var riktigt kul men en genomspelning o lite trofejakt räckte för mig.

Jag förstår vad du menar. Jag har precis spelat klart kampanjen och ska börja med expansionerna, det är riktigt roligt, men helst i korta omgångar. Troligtvis pga att gameplay loopen (även om den är underhållande) med tiden blir repetitiv.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Jag förstår vad du menar. Jag har precis spelat klart kampanjen och ska börja med expansionerna, det är riktigt roligt, men helst i korta omgångar. Troligtvis pga att gameplay loopen (även om den är underhållande) med tiden blir repetitiv.

Jag har faktiskt inte kört expansionerna, är på att-göra listan för vintern


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skribent

Jag hatade spelet i början när jag försökte spela det som DOOM 2016, spelet såg ju ut som att vara more of the same, men med mindre ammo och liv. Dog en miljon gånger och sen la jag ned spelet. Men efter jag intalat mig själv att spelet är annorlunda så gav jag det en ny chans. Jag gillar inte allt i spelet, hopp-pusslen är en av de sämre sakerna och vissa områden är löjligt svåra, men jag har lärt mig älska stridsmekaniken. Det är definitivt inte som andra FPS och är mer pussellösning med vapen som går i rasande tempo. Det handlar hela tiden om att använda rätt vapen mot rätt fiende och balansera sina glory kills så du får igen armor/liv när det behövs mest. Försökte spela DOOM 2016 nyligen och det spelet kändes nu väldigt lamt och själlöst i jämförelse. Sanningen är att jag har svårt för FPS-spel efter att ha spelat DOOM Eternal, allt känns så "gammalt".


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag gillade det inte. Tycker att 2016-års upplaga var betydligt bättre.

Kolla in Prodeus ni som diggade DOOM mer än Eternal.

Avstängd
Skrivet av Soulless:

Jag har faktiskt inte kört expansionerna, är på att-göra listan för vintern

Har börjat med första expansionen. Det känns som att de kastar in mer demoner på en. Vilket nästan blir övermäktigt till och från. Kan tipsa om det mini-event de har just nu, om du inte redan har tagit del av det tidigare, man kan låsa upp en svart hand-cannon med grönt sikte vilket var lite coolt.

Avstängd
Skrivet av I am Grööt:

Jag gillade det inte. Tycker att 2016-års upplaga var betydligt bättre.

Kolla in Prodeus ni som diggade DOOM mer än Eternal.

Ja alltså estetiskt är DOOM 2016 mer... rått och brutalt på något vis. Det är väldigt färgglad palette i eternal, men de är nästa två olika typer av spel på sätt och vis. Har du testat Snapmap i 2016, är det något att ha?
Jag gillade Mars facility miljöerna mer i Doom 2016. Men sedan älskade jag ju DOOM 3 när det begav sig 2004.

Avstängd
Skrivet av I am Grööt:

Jag gillade det inte. Tycker att 2016-års upplaga var betydligt bättre.

Kolla in Prodeus ni som diggade DOOM mer än Eternal.

Jagvhar tittat lite efter Prodeus, är det bra?

Avstängd
Skrivet av Johan Lorentzon:

Jag hatade spelet i början när jag försökte spela det som DOOM 2016, spelet såg ju ut som att vara more of the same, men med mindre ammo och liv. Dog en miljon gånger och sen la jag ned spelet. Men efter jag intalat mig själv att spelet är annorlunda så gav jag det en ny chans. Jag gillar inte allt i spelet, hopp-pusslen är en av de sämre sakerna och vissa områden är löjligt svåra, men jag har lärt mig älska stridsmekaniken. Det är definitivt inte som andra FPS och är mer pussellösning med vapen som går i rasande tempo. Det handlar hela tiden om att använda rätt vapen mot rätt fiende och balansera sina glory kills så du får igen armor/liv när det behövs mest. Försökte spela DOOM 2016 nyligen och det spelet kändes nu väldigt lamt och själlöst i jämförelse. Sanningen är att jag har svårt för FPS-spel efter att ha spelat DOOM Eternal, allt känns så "gammalt".

Håller med, det jag dock gillar med hopppusslen är när man får fjong på det och allt flyter på, det är en skön känsla likt gamls donkey kong. Jag delar din uppfattning att när man sjunkit in i eternal så bleknar det mesta annat i fps-väg.

Medlem

Älskar spelet när jag väl fattade grejen. Tyvärr besviken på DLC 2 som drog ned svårigheten efter det väldigt svåra DLC 1.

Lustigt att Doom 2016 först kändes som ett bättre spel ända till Eternal "lossnade", och nu känns det som 2016 saknar djup i jämförelse. Hört många uttrycka samma sak.

Ett nytt Quake i samma stil hade varit fantastiskt.

Skribent
Skrivet av Chrille_H:

Håller med, det jag dock gillar med hopppusslen är när man får fjong på det och allt flyter på, det är en skön känsla likt gamls donkey kong. Jag delar din uppfattning att när man sjunkit in i eternal så bleknar det mesta annat i fps-väg.

De kunde bara ha fixat pacingen på vissa av hopp-pusslen då det var svårt att se ibland vart exakt man skulle hoppa vidare. Andra var det sjukt bra flow i och då passade det som in i hur resten av spelet flöt på i striderna.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Vad är ett "hopp-pussel"?

Funderar på att köpa spelet, men kanske börjar med Doom från 2016.

Skribent
Skrivet av Pettor:

Älskar spelet när jag väl fattade grejen. Tyvärr besviken på DLC 2 som drog ned svårigheten efter det väldigt svåra DLC 1.

Lustigt att Doom 2016 först kändes som ett bättre spel ända till Eternal "lossnade", och nu känns det som 2016 saknar djup i jämförelse. Hört många uttrycka samma sak.

Ett nytt Quake i samma stil hade varit fantastiskt.

Jag har tänkt på det här och hur det skulle gå att få in Eternals tänk i Death Match? Det här med att måsta byta vapen mitt i striderna för att de har olika ändamål. Jag vet inte hur det ska att gå och få in i DM mot andra spelare. Det är klart att man skulle kunna använda sig av klasser som tål olika vapen olika, men jag skulle vilja tänka bort från klasstänket och då vet jag inte? Men lyckas man där så tror jag vi har en ny evolution i på DM i FPS.


signatur

"Writer and Fighter"

Skribent
Skrivet av Marmeladov:

Vad är ett "hopp-pussel"?

Funderar på att köpa spelet, men kanske börjar med Doom från 2016.

Det är massa segment i spelet som har plattformshoppning där du måste hålla koll på plattformar och väggar som rör sig upp och ned - fram och tillbaka.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Eternal är ganska kasst jämför med 2016. Klarade ut det förra veckan. Tyvärr är det inte ett bra Doom spel.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Avstängd
Skrivet av Kleptoman:

Eternal är ganska kasst jämför med 2016. Klarade ut det förra veckan. Tyvärr är det inte ett bra Doom spel.

På vilket sätt?

Avstängd
Skrivet av Kleptoman:

Eternal är ganska kasst jämför med 2016. Klarade ut det förra veckan. Tyvärr är det inte ett bra Doom spel.

Det fick ett abrupt slut, själva huvudspelet. Ingen episk slut cutscene, men det kanske expansionerna råder bot på.

Skribent
Skrivet av Chrille_H:

Det fick ett abrupt slut, själva huvudspelet. Ingen episk slut cutscene, men det kanske expansionerna råder bot på.

Japp, de avslutar Doomslayers Story Arc.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Repetitivt, och ibland för lågt tempo när man fastnar på nått hopp-pussel (nytt ord för svenska akademins ordlista tycker jag). Ett av få spel som jag inte har slutfört för att jag tröttnade ungefär halvvägs.
Doom 2016 var bättre, kanske för att konceptet kändes lite fräschare då och det saknade hopp-pussel vill jag minnas.

Avstängd
Skrivet av lars_kongo:

Repetitivt, och ibland för lågt tempo när man fastnar på nått hopp-pussel (nytt ord för svenska akademins ordlista tycker jag). Ett av få spel som jag inte har slutfört för att jag tröttnade ungefär halvvägs.
Doom 2016 var bättre, kanske för att konceptet kändes lite fräschare då och det saknade hopp-pussel vill jag minnas.

Hopppusslen fanns även i 2016 men inte lika varierande och påtagliga.

FM-guru
F.d. Sisyr

Tyckte det var helt ok. Hade nog gillat det mer om det inte vore för föregångaren från 2016, som föll mig mer i smaken.

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

Ja alltså estetiskt är DOOM 2016 mer... rått och brutalt på något vis. Det är väldigt färgglad palette i eternal, men de är nästa två olika typer av spel på sätt och vis. Har du testat Snapmap i 2016, är det något att ha?
Jag gillade Mars facility miljöerna mer i Doom 2016. Men sedan älskade jag ju DOOM 3 när det begav sig 2004.

Ja jag gillade verkligen miljöerna på Mars i D2016. Jag började lira Eternal men tröttnade på att se samma animationer hela tiden (glorykills) samt att det var lite väl mycket parkour för min smak (i ett köttigt fps som Doom bör vara ; ).

Snapmap är baneditiorn eller? Nej den har jag inte kikat på. Är det något att ha?

Skrivet av Chrille_H:

Jagvhar tittat lite efter Prodeus, är det bra?

Ja det skulle jag nog säga. Påminner en hel del om alla gamla shooters som Doom, Quake etc men i en modern tappning. Grafiken efterapar de gamla spelen men med ny teknik. Prodeus är just nu i early access men helt spelbart. Antar att det kommer att finpoleras och komma med mera innehåll sen när det släpps "skarpt".

Medlem
Skrivet av Chrille_H:

På vilket sätt?

Tycker att banorna är dåligt byggda. T.ex. Näst sista bossen var endast jobbig p.g.a. att banan var så jäkla dålig att jag ramlade av hela tiden.

Man får inte spela som man själv vill likt Doom 2016 utan man måste spela som utvecklarna vill, t.ex. amvända X vapen mot X demon. Manvill bara hoppa in och kötta demoner i Doom med valfritt vapen men det är alltså borttaget.

För lite ammo.. blir så att man måste farma ammo för att döda de större demonerna.

Tycker att själva grafikstilen är sämre än 2016.

Näven i detta spel är helt onödig, gör ingen skada alls såvida blood punch är tillgänglig.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Efter si så dära sju timmar så börjar jag mjukna upp och gillar det mer och mer. Kommer inte lämna samma goda eftersmak som Doom 2016 men är trots det faktiskt rätt kul och galnaste röjet någonsin. Helt klart ger det en enorm kick när man får igång flytet men kan inte bortse ifrån att det blir i längden rätt trist då allt handlar om att man hoppar mellan olika "arenor" för att spöa monster. Spelet är godkänt och bra men jag hoppas i alla fall att de gör det lite mer som originalet / 2016 nästa gång.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Skribent
Skrivet av Kleptoman:

Man får inte spela som man själv vill likt Doom 2016 utan man måste spela som utvecklarna vill, t.ex. amvända X vapen mot X demon. Manvill bara hoppa in och kötta demoner i Doom med valfritt vapen men det är alltså borttaget.

För lite ammo.. blir så att man måste farma ammo för att döda de större demonerna.

Nu förstår jag helt vad du menar då jag var av samma åsikt. Men jag måste ändå försvara spelet lite här. Spelet var tänkt att göra något nytt utifrån Doom 2016 och det tycker jag de lyckas med. Det är som jag skriver mer ett pusselspel med vapen, ammon håller jag dock inte med om. När du vet vad du vilka svagheter allt har och vad du ska använda på vad så upplever jag inte att ammon är något problem.

Sen är jag helt med på att om du ville ha ett till Doom 2016 så är Eternal något helt annat. Spelet är helt klart inte för alla. Det jag tyckte var lite jobbigt är just att du aldrig kan slappna av i spelet som du kan i Doom 2016. Direkt du börjar tappa koncentrationen i spelet gör du misstag som leder till döden och då är det lika bra att avsluta spelsessionen för det blir inte bättre den dagen. Tror det är en av de få spelen som gör mig trött i huvudet på det viset. Detta är ju helt motsatsen till andra Doom-spel (utom 3an) där avslappningen från en jobbig arbetsdag eller skolan var att hoppa in och röja lite demoner.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Grymt bra spel. Flyter som en dröm och gameplayet är fantastiskt och vanebildande. Gillar att där är mycket lore och storyn är kul.

Kan ta lite tid att komma in i, men så värt.

Blir till att köpa båda expansionerna någon gång.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Avskydde det när det kom ut eftersom det inte var en exakt kopia av DOOM 2016.
Svor och levde över att jag dog gång på gång och vart uppriktigt förbannad över Hugo Martin's uttalande om "The Fun Zone". Höll inte med någonstans...
Lade ner det i någon månad direkt efter köpet, men snubblade över videos på tuben som gjorde analyser av spelet och då vart jag taggad igen och gav det en andra chans.

När jag väl började förstå hur man skulle köra och vilka väldigt många möjligheter det finns så vart det omedelbart mycket, mycket roligare. Tyckte fortfarande inte om plattformandet, musiken var inte lika vass som 2016 och grafiken var inte lika genial som föregångaren heller, men nu förstår jag att jag inte skulle ha jämfört dem överhuvudtaget. De är väldigt olika spel trots att de delar samma namn.

Idag älskar jag mekaniken och stör mig inte det minsta på plattformandet. Tycker bara att det är roligt att försöka vara så snabb som möjligt, även fast jag vet att man inte är speciellt bra spelare. Jag har bara kul helt enkelt när man röjer runt i 300 blås.

Visst, det är inte perfekt. Tycker att samtliga bossar är ganska tråkiga och dåliga, speciellt sista bossen i huvudspelet.
"That's it???" sa jag högt för mig själv när det var klart och eftertexterna börjar rulla utan något som helst klimax...

Aja. Gameplayloopen växte på mig, från att hata till att älska det.
Hur ska dom toppa det här kan man ju undra. 😃

EDIT.
Eternal har ett hääääästlängder bättre spelljud än DOOM 2016.
D16, har en otroligt konstig ljudmix där explosioner, pickups och vapenljud låter mest som ljuddämpade fisar och rapar, medan andra ljud som zombies låter 300% högre än explosionerna och loopas i 3 ljudspår som spelas samtidigt. Själva ljudbilden är väldigt begränsad och ifall man vänder sig om ifrån en fiende blir det ofta knäpptyst... Riktigt konstigt ljud överlag. Fattar inte hur man lyckas göra något sånthär märkligt.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Tror det är en av de få spelen som gör mig trött i huvudet på det viset. Detta är ju helt motsatsen till andra Doom-spel (utom 3an) där avslappningen från en jobbig arbetsdag eller skolan var att hoppa in och röja lite demoner.

Håller med fullt ut!
Ett av väldigt få spel som jag äger som gör mig helt matt efter att ha spelat vissa delar. Speciellt DLC 1.
Tog väldigt långa pauser (veckor) emellan sessionerna vid genomkörning. Jag måste vara i ett väldigt bra sinnestillstånd när man ska köra Eternal, annars går det direkt åt - helvete (huehue).

12
Skriv svar