Steam Deck kommer inte att köra alla Steam-spel, varnar Proton-utvecklare

eld
Medlem
Skrivet av ZF:

Det var 2016, och får man hoppas anpassat för systemet. Har inte Windows bloatat upp en hel del sen dess?

Fast det hänger inte bara på AMD. Det är dessutom en massa annan hårdvara i Steamdäcket också.

All information jag hittar pekar på att windows 10 tar upp ca ~30gb, och spelen kommer du som det är tänkt med 64gb versionen att ha installerat på ett sd-kort, så det kommer fungera utan problem.

Det viktigaste är absolut AMD, men allt annat är såklart standardiserade grejjer som valve inte byggt, som chipset, ljud, display och wifi/bluetooth, vilket det kommer finnas drivrutiner för.

Och det som valve själva har byggt vet vi redan att de har bra windows-stöd för, som deras kontroller, det är enbart sleep-mode som jag är tveksam över, då det kräver en hel del egenbygge tillsammans med operativsystemet.

Skrivet av ZF:

Så det är nog snarare Valve som kommer leverera drivrutiner för den som vill ha Windows att fungera något sånär optimalt på maskinen. Om de nu gör det alls, hel eller halvhjärtat är en annan fråga. För det känns ju rätt rimligt att anta att de inte har något särskilt stort intresse av att lägga ner extra energi för att få Windows att fungera så bra nu Windows kan fungera på den. En hårdvara som de alltså lagt ner en hel del resurser, och kommer få fortsätta med det, på att även köra sin egen mjukvara på istället, trots att Windows skulle vara helt gratis att använda på den. Om nu inte Microsoft dragit tillbaka de villkoren alltså. ?

Njae, det är som sagt hårdvaruutvecklarna som kommer leverera drivrutiner till windows, men valve kommer säkerligen göra dessa tillgängliga i ett lätt paket, rakt av så kommer windows kunna installera och fungera från lådan innan du ens uppdaterar drivrutiner.

De har helt enkelt valt komponenter som redan existerar, och allt de behöver göra är att inte själva vara ivägen för att folk ska använda windows, de behöver inte göra något aktivt arbete för att windows ska fungera så länge steamdeck fungerar som en dator ska fungera, då det är en dator. De har alltid varit helt öppna och tydliga med att folk ska kunna installera windows på den utan problem.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Problem med Proton innebär problem med Steam Deck.

#Proton, #Steam-deck, #Valve


En klar nackdel att Steam Deck inte finns att köpa med Windows 10.

Har förbeställt en, men kommer nog avbeställa. Hade lätt betalat 1000 spänn extra för att få en med supportad Windows. Då kan jag dessutom köra alla andra spel som jag har hos Epic och andra butiker. Bra att inte vara låst till Steam. Att inte ens kunna vara garanterad att köra alla mina Steamspel är spiken i kistan för min förhandsbeställning av Steam Deck.

Köper nog hellre en av de alla andra kinesiska handhållna PC som kommer med Win10 förinstallerat.


signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1-ARM64/16/256GB], MacBook Pro 15" [Core i7/16/256GB], iOS: iPad Mini [128GB], iPhone 8 [64GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX 1660 Ti/32/512GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

12
Skriv svar