Zelda: Breath of the Wild 2 - era förväntningar

Medlem
Zelda: Breath of the Wild 2 - era förväntningar

Vilka förbätttringar skulle ni önska till uppföljaren?
Älskar botw och lagt många många timmar på spelet, så förväntningarna på 2an är stora.

Jag skulle önska att vapen och sköldar inte går sönder så förbaskat snabbt. Minns än idag pirret i magen när man öppnade upp kistan och fick hookshot i ocarina of time, den känslan tappar man om man vet att grejerna ändå kommer gå sönder.

Medlem

Ja, just vapenhanteringen i BOTW kändes väldigt konstigt genomtänkt. Jag kan köpa att vapen man hittade i det vilda som var 100 år gamla och sönderrostade kunde gå i bitar, men att fräscha stålvapen skulle gå i kras så enkelt blev bara orealistiskt i ett spel som i övrigt strävade efter förvånansvärt realistisk fysik.

Medlem
Skrivet av Nocternity:

Ja, just vapenhanteringen i BOTW kändes väldigt konstigt genomtänkt. Jag kan köpa att vapen man hittade i det vilda som var 100 år gamla och sönderrostade kunde gå i bitar, men att fräscha stålvapen skulle gå i kras så enkelt blev bara orealistiskt i ett spel som i övrigt strävade efter förvånansvärt realistisk fysik.

Exakt, skulle vara nice om man kunde lämna in sina bästa vapen till en blacksmith som kunde förbättra kvaliteten. Och som kunde återskapa de vapen man en gång lämnat in.

Medlem

Ta bort vapenförstörelsen och respawn av fiender ute i den öppna värden. Det som sänkte spelet för mig och gjorde att jag lade det på hyllan

Medlem

Vapenhanteringen som ovan sen saknar jag gamla goa dungeons och mer interaktioner med andra npcs. Mer byar/städer och händelser, småuppdrag i dessa. Jag älskade den öppna världen men man kände sig väldigt ensam + att det inte hände så mycket storymässigt i jämförelse med gamla titlar.

Inaktiv

Om dom gör om vapnen så ser jag fram emot det.
Om inte så kommer jag inte att köpa det även om det får 100 på meta, aldrig känt mig så blåst som när jag köpte en switch på release enbart för Zelda.
Sen får Link gärna ha bättre stamina från början, att harva de ganska tråkiga pusslen för att kunna uppgradera honom kunde gjorts bättre, helst när dom var alldeles för lika efter några st.

Nu har jag inte spelat det så mycket, men störde mig mest på respawn av fiender, har avskytt det i alla spel.

Medlem

Ta bort att vapen kan gå sönder och gärna väldigt mycket mindre pussel (inga pussel med motion tracking, de var fruktansvärt dåliga). Helst vill jag ha mer byar, mer äventyr, dungeons med mer fokus på bossar, monster och loot, vet att just pussel är viktigt i Zelda men det som gjorde att ja slutade spela var att dem 4 stora monsterna/bossarna var pussel och inga riktiga bossfighter.

Quake-konnässsör

Bossarna och de olika "instancerna" / dungeons, helvete vad bossarna var ointressanta och fantasilösa.

Medlem

Första BOTW var ju det tråkigaste spelet jag kört på länge, fattar fan inte hur det lyckats få så höga betyg, men är väl så generellt med Nintendo-spel.

Kan ju skippa stamina-systemet eller öka det betydligt mer.
Ta bort att vapen går sönder eller minska det betydligt mer så det håller längre.
Ta bort alla onödiga cinematics när man ska ner i tempel.
Vet inte om det är översättning eller något men språket (på engelska) var riktigt tvivelaktigt och gjorde vissa saker svåra att förstå.
Onödigt stor värld, 90% var helt meningslös. Leveldesignen behöver förbättras.
Skippa cinematics när du lagar mat och liknande.
Gör världen mer levande, inget du gör har någon påverkan alls, fiender respawnar och NPC:er bryr sig inte alls vad som händer.

Är väl det jag kommer på på rak arm.

eld
Medlem

Att spelet förklarar lite bättre för folk varför det är bra att vapnena går sönder!

Medlem

60 fps och native upplösning.

Medlem

BOTW är ett otroligt spel på många sätt men för mig personligen kände jag inte att jag fick ett "nytt Zelda".
Jag vill ha klassiska stora dungeons med mer variation än 4 divine beasts. Vill också ha items man hittar i dungeons som dels används för att lösa pussel där i men även ute i den öppna världen.

Oavsett är det ju ett säkert köp


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem
Skrivet av noreason:

Första BOTW var ju det tråkigaste spelet jag kört på länge, fattar fan inte hur det lyckats få så höga betyg

THIS! Som stort Zelda-fan så håller jag med om detta till 100%.

För min del så är de största punkterna:

- Bättre, mer intressant och utarbetad story
- Mer minnesvärda karaktärer/NPCer
- Bättre variation på tempel och bossar
- Bättre variation på fiendetyper
- Ändra systemet för hur vapen går sönder
- Mer intressant design över lag
- Musik som sätter sig på minnet
- En mer intressant karta/värld med kanske några fler byar/städer
- En mer kompakt och händelserik värld
- Roligare sätt att få nya verktyg/krafter på

Så KANSKE det kan leva upp till de klassiska Zelda-liren, något som jag inte tyckte att BotW gjorde öht.

Medlem

Bättre tempel, alla de där 100st copy-paste skiten borde tas bort, gör världen intressant, den var så tom och tråkigt i första. Sluta ha sönder vapnen helt och hållet ogillar sådant i alla spel. Fyll världen med mer intressanta saker, fanns typ inget att göra i BOTW, de flesta områden såg exakt likadana ut och var extremt tråkiga. Tråkiga fiender. Nä, finns massa saker de kan göra bättre. Spelet var en riktigt besvikelse och nog ett av de sämsta Legend of Zelda spel jag spelat. Har inte ens pallat köra klart det. All charm som Legend of Zelda spelen haft var liksom helt borta. Inte nog med att musiken eller ja avsaknaden av musik många gånger gjorde spelet enormt tråkigt även om de snuttar av musik som kom ibland var bra, tycker dock att OoT, TP, WindWaker med mera har bättre musik.

Medlem
Skrivet av noreason:

Första BOTW var ju det tråkigaste spelet jag kört på länge, fattar fan inte hur det lyckats få så höga betyg, men är väl så generellt med Nintendo-spel.

Skyward sword som släpptes nu senast är tråkigaste Zelda jag spelat.
Spelade aldrig originalet.
Breath of the Wild var ett mästerverk speciellt i jämförelse

Ontopic: Vapen hantering och "riktiga" Dungeons med bossar.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Jag är inte ett fan av BotW. Vapendurabilityn är en faktor men bristen på riktiga dungeons tycker jag var riktigt trist. Fanns väl bara fyra, plus alla shrines som var väldigt enformiga. De gjorde dessutom att jag till slut undrade varför jag utforskade världen, när häftiga saker som de flygande drakarna i slutändan bara låste upp en till shrine.

Jag tycker även att det är märkligt att BotW får så mycket praise för sin öppna värld. Visst, du kan klättra på allt och den är rätt stor, men den är ju väldigt tom. Stora öppna ytor som inte innehåller så mycket.

Kan de lösa dessa saker så kan BotW2 bli något för mig.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Avstängd

Visst att man kan ta bort att vapen går sönder men då måste man göra om lite hur striderna och lootingen fungerar.
Hela grejen var ju att fienderna använder samma vapen som en själv och de var en del av världen som fysiska objekt och fienderna kunde tappa dem och plocka upp dem o.s.v.
Man vill knappast plocka på sig massvis av vapen man redan har eller sämre vapen än de man har om vapnen aldrig går sönder.
Själv tycker jag det var roligare när man inte hade Master Sword och var tvungen att improvisera med vapnen, Master Sword var en konstig kompromiss i BotW.

Själv skulle jag vilja se större tempel, divine beasts hade väldigt bra pussel men de var för korta.

Mer interaktivitet med befolkningen i världen(kanske lite likt Majoras Mask).

Mer meningsfulla sidequests som antingen påverkar en själv eller världen, minns det där huset man kan bygga upp som inte leder till någonting egentligen förutom att man kan hänga upp utrustning på väggarna.

Roligare belöningar för utforskande, man blir besviken när man kämpat för att komma någonstans och man bara hittar ännu ett shrine.

Skrivet av noreason:

Första BOTW var ju det tråkigaste spelet jag kört på länge, fattar fan inte hur det lyckats få så höga betyg, men är väl så generellt med Nintendo-spel.

Smaken är som baken, tycker BotW och Dark Souls är de bästa spelen från 2010-talet.

Medlem

Trailern till det nya var extremt lik originalet, vilket inte känns positivt. Gammal och tråkig grafik på en annars trevlig värld. Men utan förväntningar är det svårt att bli besviken.

Hästjäveln!

Gillade verkligen min häst i RDR2, den var oumbärlig. Men i BotW sket jag i den helt och hållet, kontrollerna var ganska kassa men också det faktum att man var tvungen att lämna in hästen och hämta ut den på stables kändes förlegat. Bättre att ha som i RDR2 att den spawnar bakom en när man visslar, visst är det mer orealistiskt kanske men samtidigt mycket bättre.

Medlem

Vapen förstörelsen gjorde så jag inte pallade lira klart 1an så dom kan ju börja där!
Styrning av hästen va värdelös med.

Medlem

Jag skulle nog säga att de inte behöver förändra något för att jag ska spela och tycka om det (det bästa open world-spelet som släppts det senaste åren imo) men utveckling är ju alltid trevligt så de får gärna överraska.

Medlem

De behöver se över hållbarheten på vapnen, fylla världen så den känns mer levande och framförallt göra större och intressantare dungeons om de ska fånga mitt intresse med en 2a.

Medlem

1:) Ta bort de 120 copy paste shrines som finns där man måste få 4 saker för att få en stamina eller hjärta uppgradering, kombinera ner dessa med en 1/4 del "30 shrines" och gör dessa shrines mer till doungons som passar in i världen. Hittar du en shrine i en skog, ja då ska det vara skogs tema på den. Inga mer åk ner i en hiss till en separat del, utan gör de mer integrerade i världen.

2:) Begränsa inte klättringen när det regnar! Straffa inte spelare som har metall rustning när det är åska.

3:) Ta bort vapen förstörelse helt. Det straffar bara oss som har OCD som inte vill använda de mest kraftfulla vapnena. Jag spelade med en mod på PC som tog bort att vapen förstördes. Ja spelet blev 100 gånger bättre med detta på.

4:) Jag vill bli belönad av att utforska världen genom att hitta ny utrustning. Jag gillar inte crafting systemet. Du kan köpa nästan all utrustning och sedan blir du belönad med crafting recept. Tråkigt säger jag.

5:) Det öppna världen kändes alldeles för mycket "ubisoft" klättra upp i torn för att få en karta...... Gör om gör rätt. Den var också väldigt stel och platt. Ingenting förändrades och man kunde inte påverka zonerna alls.

6:) Ta bort att du måste hålla dej varm och sval. Detta var mest bara irriterande än en unik funktion.

7:) Inga tvingade "smyg" uppdrag med instant fail.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Inga vapen som går sönder en justerbar svårighets grad det var så frustrerande med fiender som typ kunde ha ihjäl en på två slag och mer tempel och dyligt

Medlem

Skulle va mycket bättre om det släpptes på pc också så man kunde förbättra det där med mods. Så man slipper köra med Cemu emulator.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Älskade upplägget med vapnena, det bidrog till upplevelsen för mig. Sen får man ju Master Sword en bit in i spelet, det går ju inte sönder som övriga vapen, även Master Shield kan du ju hämta när du vill även om det är ganska svårt innan du är någorlunda uppgraderad. Ett av de bästa spel som gjorts enligt mig, tvåan kommer säkert bli fantastiskt men jag tror inte det går att återskapa samma magiska upplevelse som många fick med Botw, det är inte ens möjligt även om spelet är ”bättre” skulle jag tro.

Medlem

Att vapen går sönder, antingen plockar man bort det eller ger oss flera möjligheter till att stärka ett vapen och kunna reparera trasiga vapen. Ju bättre svärdet var desto mindre chansen att jag vill använda den och det är bara fel.

Världen var helt perfekt enligt mig. Precis som tanken var skulle man vilja upptäcka saker och när man gjorde det blev man riktigt glad att man hittade det. om det finns saker överallt får det inget värde.

Behåll alla shrines, jag tycker hellre att det ska vara enklare att upptäcka en om man letar istället för få shrines som tillslut kräver att man behöver googla. Man behövde hitta en massa och det var bra att det fanns så många. Tänk om man skulle behöva hitta 30st för att kunna plocka upp master sword men det finns bara 50st utspridda. Kommer bli svårt att hitta minst 30st.

Avstängd
Skrivet av rmpyro:

Skulle va mycket bättre om det släpptes på pc också så man kunde förbättra det där med mods. Så man slipper köra med Cemu emulator.

Kommer tyvärr inte gå att köra med Cemu då Cemu emulerade Wii-U och Wii-U versionen av BotW.
Vet inte om switch-emulering är särskilt bra än, BotW på PC var ju ganska fantastiskt.

Medlem
Skrivet av Pecman2:

Kommer tyvärr inte gå att köra med Cemu då Cemu emulerade Wii-U och Wii-U versionen av BotW.
Vet inte om switch-emulering är särskilt bra än, BotW på PC var ju ganska fantastiskt.

Fast om man kör wiiu versionen på pc så kan man få det att se mycket snyggare ut än switch.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

12
Skriv svar