Vad är det viktigaste i livet?

Avstängd
Skrivet av Sisyr:

Utan minnen har man inte mycket.

Sant, en stor del av livet är ju så klart våra minnen, både från närtid och från förr. Komplicerat det här, finns nog inget enkelt svar.
Får nog säga brysselkål trots allt.

Avstängd

Att alla alternativ i omröstningen hänger ihop är ju säkert, sen finns det tusentals andra alternativ som hänger ihop på olika sätt. Ursprungsfrågan var ju vad är viktigast i livet och finns nog bara ett svar att det beror helt på vem du frågar. Gäller bara att hitta svaret. Enkelt. Eller hur?

Medlem
Skrivet av alias:

Att alla alternativ i omröstningen hänger ihop är ju säkert, sen finns det tusentals andra alternativ som hänger ihop på olika sätt. Ursprungsfrågan var ju vad är viktigast i livet och finns nog bara ett svar att det beror helt på vem du frågar. Gäller bara att hitta svaret. Enkelt. Eller hur?

Du behöver någonstans att bo, en inkomst och någon relation/vänskap. Det känns som minimum?

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Skribent

Jag valde "lycka" eftersom det i viss mån innebär att det "går bra" i de flesta andra alternativen.

Medlem

Valde "Tid" som substitut för frihet.

KoP
Medlem

Ports of call.

Medlem

Jag valde, kanske dumt nog, det enda man inte kan påverka själv och som är jämnt fördelat över människor. Tid - den enda resurs du har lika mycket av oavsett hudfärg, kön, ålder, inkomst, social status och andra attribut. 24 timmar per dag under ett begränsat antal år är vad du får, varken mer eller mindre och hur du disponerar dem är upp till dig.

Tid är för mig underliggande till mycket av det andra på listan; hade jag haft mer av den varan hade jag kanske lärt mig spela det där instrumentet eller utövat den där sporten jag varit smått intresserad av. Jag hade kanske läst de där böckerna och sett de där filmerna och serierna som fångat mitt intresse på ett nästan tillräckligt vis. Jag hade kanske kunnat kosta på mig att dra mig en timme eller två längre på helgmorgonen och tagit hand om mig själv genom att gå och träna. Jag hade kanske sett de där pissiga filmerna sambon vill se på kvällarna istället för att avböja och gå iväg för att göra någonting endast jag själv vill samtidigt som jag väntar på att hon ska lägga sig så att TVn blir ledig.

Tid som ett verktyg för att uppnå mycket av det andra blir således mitt slutgiltiga svar.

Medlem
Skrivet av Pooslice:

To crush your enemies, to see them driven before you, and to hear the lamentations of their women.

Det första jag tänkte när jag såg tråden, blev inte besviken. 👍

Medlem

Mitt val föll på vänskap, men förvånad över att familj var så otroligt mycket mer populärt.
Mycket roligt kan man ha här i livet, men att ha vänner/kärlek att dela detta med gör det otroligt mycket bättre i min värld.

Familj föds man in i, vänner väljer man.
"The blood of the covenant is thicker than the water of the womb"

Edit: Ser att efterföljande inlägg nämner sin egna familj med fru/man & barn. Min reflextanke var på syskon och föräldrar, men jag hade nog valt familj också om jag inte hade gjort en tankevurpa

signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

It's not a lake, it's an ocean

Familjen. Utan minsta tvekan. Jag älskar prylar, jag köper filmer, spel, böcker och fyller hemmet med elektronik. Men inget av detta har något egentligt värde om familjens liv och hälsa står på spel.

Jag har haft förluster i familjen tidigare under dramatiska omständigheter, vilket har påverkat mig på djupet. Kalla det katastroftänkande. Så när frun och vår då tvåårige son åkte ensamma till Kina för två år sedan (jag var hemma och målade om huset) och jag plötsligt inte fick tag i dem blev jag orolig. Under tio års förhållande hade det aldrig hänt att hon inte svarade i telefon, på sms osv. Jag hade ingen adress eller andra sätt att kontakta henne på. Det gick en vecka tills jag slutligen lyckades få kontakt, och under dessa dagar hann jag tänka en hel del. T.o.m. be högre makter om hjälp.

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Frihet och öl. Men mest frihet.
Frihet att få leva mitt liv som jag vill leva det och inte hur jag borde leva enligt andra.
Just nu vill jag inte ha ett hus, fin bil, familj eller barn trots att jag är 35.
Jag trivs förbannat bra med att arbeta, dricka nån öl, spara för framtiden och spendera min fritid med att spela tv-spel.
Kommer jag ångra mig och känna att jag har gjort fel val i livet när jag blir äldre? Kanske.
Men det är inget någon annan än jag behöver bry sig om.
Mitt liv, mina val, mina konsekvenser.

Tack för mig

signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av kebbe:

Valde "Tid" som substitut för frihet.

Bra förtydling!

Jag tror både tid och pengar kan vara viktiga som medel för att uppnå mål som Självständighet och Frihet.

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Jag röstade familj.

Med ”Familj” tänker jag framförallt på framtiden för mina barn och brorsöner. I slutändan är det viktigare än min egen tid / frihet / inkomst. Det ger också en känsla av mening. Viktigt för detta är dels även att ta ansvar för sig själv och styrka relationen i kärnfamiljen. Jag tycker att ”Familj” inkapslar detta bäst.

Återigen, det finns inget "rätt eller fel val" i den här omröstningen.
Det kommer dyka upp några "populär-val". Men det kommer också naturligt ifrån att exempelvis "Familj" inkapslar mycket mer än många andra mål. Se bara på vad jag precis skrev om Familj.

Ta resultatet med en grov nypa salt:
1. Valen i omröstningen har inte samma vikt / värde / omfattning.
2. Folk tolkar och röstar olika. Några röstar på vad de vill ha, och andra kan rösta för vad de är rädda att förlora etc.

signatur

Skrivet av Hanzo:

Du behöver någonstans att bo, en inkomst och någon relation/vänskap. Det känns som minimum?

Nu närmar du dig Maslowsk behovsteori.

1 Fysiologiska behov
2 Trygghetsbehov
3 Behov av kärlek
4 Självhävdelsebehov
5 Självförverkligande behov

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nu närmar du dig Maslowsk behovsteori.

Nu slog du hole in one!

Jag glömde bort att Maslow och många andra forskare/filosofer
har tänkt på de här frågorna i decennier, om inte mer!

Maslows behovshierarki är högst relevant för tråden.

Jag gillar första stycket ifrån wikipedia (egen emfas):

Skrivet av wikipedia:

Det första behovet, fysiologiska behov, är den grundläggande gruppen och står för till exempel hunger, törst, sömn och sex. Maslow menar dock att de första steget i trappan, det vill säga fysiologiska behov, är grunden för motivation hos människan. Vad individen väljer att prioritera är individuellt och styrs bland annat av medfödda, inlärda och situationsfaktorer. Om inte de här behoven tillgodoses kan vi drabbas av sjukdomar, irritation, smärta, obehag, och därför strävar människan efter att så snabbt som möjligt tillfredsställa behoven och uppnå jämvikt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

signatur

Medlem

Lycka och frihet att få nyttja lyckan. Frihet att kunna slippa idioter som gör livet dåligt ger lycka. Mådde riktigt dåligt förut på en arbetsplats och var helt apatisk och energilös, kunde knappt gå ur sängen, men lämnade det jobbet och hittade andra jobb.

Frihet för mig hör i hop med den definitionen av tid som Ugly_Bob skrev om.

Just nu använder jag tiden och friheten att arbeta för mig själv genom att koda min egna produkt, skapar en framtid för mig själv. Skulle ha fått göra det på mitt förra jobb, men jag gick ifrån någon som skulle bygga en avancerad verksamhet som gör skillnad genom att lösa ett par stora problem inom branschen, till att ses som någon tekniker som skulle ta order från någon värdelös slips som var vän med ledningen och inte var i närheten av min kompetens och erfarenhet, då blev jag förbannad och sa upp mig.

Har suttit och kodat sedan första juni då jag blev fri, ibland upp till 18 timmar per dag och har gjort rejäla framsteg. Har många flera produkter som jag vill skapa, men ... en sak i taget.

Det finns folk som har visioner och andra som kan göra saker - jag har båda egenskaperna.

Medlem

Mazlov ger jag inte mycket för, det är för normala människor som kan hitta kärleken och inte drar nitlott efter nitlott.

Det går att leva utan kärlek, det är bara ett förbannat ensamt liv.

eld
Medlem
Skrivet av Ugly_Bob:

Jag valde, kanske dumt nog, det enda man inte kan påverka själv och som är jämnt fördelat över människor. Tid - den enda resurs du har lika mycket av oavsett hudfärg, kön, ålder, inkomst, social status och andra attribut.

Skulle vilja peka ut att medans alla har lika många timmar på dygnet så påverkas din egen tid mycket av alla dessa saker, vi säljer ju ändå större delen av vår tid bara för att kunna leva.

Jag valde också tid, mest på grund av att de flesta nog skulle må bättre om de hade tid över, och det är nog det alla saknar mest.

Tid till allt det på listan som är viktigast i livet.

Skrivet av Hanzo:

Nu slog du hole in one!

Jag glömde bort att Maslow och många andra forskare/filosofer
har tänkt på de här frågorna i decennier, om inte mer!

Maslows behovshierarki är högst relevant för tråden.

Jag gillar första stycket ifrån wikipedia (egen emfas):

https://sv.wikipedia.org/wiki/Behovshierarki

Nja, jag anser att Maslows behovsteorier kanske inte är riktigt så relevanta för tråden. Själv har jag mer användning för kunskaperna om teorierna när jag ska hantera människor som befinner sig någonstans på nivå 1-2 och kämpar för att få fotfäste på de trappstegen.

Men när vi funderar på frågeställningen här så är jag rätt säker på att de flesta av oss befinner oss på stabila nivå 3+, vilket gör att vi förmodligen tar flera nivåer helt för givet.

signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Avstår från att rösta, då det finns flera saker som är viktigt för ett bra och lyckligt liv.

För mig så kan jag inte välja vad som skulle stå på topp. Jag behöver vänner och familj, men jag behöver också hälsa. Utan vänner och familj skulle jag vara väldigt ensam. Med den dåliga hälsan jag har idag (GAD, utbränning och depression) så är det svårt att vara lycklig.

Det som skulle göra att jag skulle ha ett lyckligt liv vore:

Vänner och Familj.
Frisk från ångest och andra sjukdomar.
Bli av med all stress.
Bo avlägset och få ro ute i skogen nära någon sjö eller hav.

Jag skulle börja där tror jag. Skulle jag ha allt det där så tror jag att jag skulle vara lycklig, och allt extra utöver det skulle vara bonus (såsom husdjur, hobbyn osv).

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Nja, jag anser att Maslows behovsteorier kanske inte är riktigt så relevanta för tråden.

Du har nog rätt.

Jag tycker dock det som jag fetmarkerade föregående citat ifrån Maslows teorin gav en
bra förklaring till varför vi röstar som vi gör. " Vad [för behov som] individen väljer att prioritera är individuellt och styrs bland annat av medfödda, inlärda och situationsfaktorer. " Detta förklarar lite varför vi får populär-svaren Familj och Lycka. Jag gissar på att det beror mycket på att de flesta av oss har det väldigt bra ställt, vi som surfar på FZ.se i Sverige. Det behöver dock inte betyda att de flesta av oss är "lyckliga", eller "mår bra hälsomässigt" i alla lägen, utan att vi redan har de mest fundamentala behoven tillfredställda.

Jag tror exempelvis att om vi ställt samma fråga till människor som lever på inkomstnivå 1 eller 2 (https://www.gapminder.org/fw/income-levels/) så hade vi nog fått färre som svarat "lycka" som det viktigaste behovet, eftersom att eftersträva eller värna om lycka ligger ganska högt upp i behovshierarkin.

signatur

Inaktiv

Mening och lycka känns väl som båda en förlängning av själva frågans mål mer än ett svar, dvs vägen dit?

Jag menar att det är väl klart att man vill känna lycka men frågan är väl vad som ger en detta?

Gen
Medlem
Skrivet av 4liv3:

Mitt val föll på vänskap, men förvånad över att familj var så otroligt mycket mer populärt.
Mycket roligt kan man ha här i livet, men att ha vänner/kärlek att dela detta med gör det otroligt mycket bättre i min värld.

Familj föds man in i, vänner väljer man.
"The blood of the covenant is thicker than the water of the womb"

Edit: Ser att efterföljande inlägg nämner sin egna familj med fru/man & barn. Min reflextanke var på syskon och föräldrar, men jag hade nog valt familj också om jag inte hade gjort en tankevurpa

Brist på vänskap gör mig olycklig och har påverkat min personlighet på ett negativt sätt även om jag lärt mig vara en ensamvarg. Hade inte varit fel att kunna välja och vraka som du beskrev.

Trodde som du att familj betydde föräldrar/syskon/kusiner och inte ens "egna" familj (fru/barn).

Medlem
Skrivet av Gen:

Brist på vänskap gör mig olycklig och har påverkat min personlighet på ett negativt sätt även om jag lärt mig vara en ensamvarg. Hade inte varit fel att kunna välja och vraka som du beskrev.

Trodde som du att familj betydde föräldrar/syskon/kusiner och inte ens "egna" familj (fru/barn).

Vet inte vad din situation är, men är också ensam, de flesta vännerna för mig bor inte ens i stan och har inte träffat någon på åratal på grund av avstånd, och på senare pandemin som satte käppar i hjulet, enda jag har träffat är genom jobb. Många fattar inte hur lyckliga de är att kunna vakna upp bredvid någon, eller träffa vänner och göra saker regelbundet.

Har två systrar kvar från familjen i liv som jag träffar ibland, men när de går bort så blir det total ensamhet och bara mörker. Inget jag ser fram mot och något som gör mig olycklig, det var hemskt nog när föräldrarna gick bort (något som jag skrev om på FZ för flera år sedan). Det är ändå inte lika mycket som den direkta påminnelsen jag får varje dag att vara ensam och utan kärlek, men det känns.

För övrigt så har inte alla förutsättningar att skaffa familj, jag tål inte barnskrik och det sätter punkt för det, vilket gör att det är svårt att hitta någon över huvud taget. Barn är okej när de är tysta, men de är de sällan.

Samtidigt tycker jag det är okej att vara lite ensam, jag delar inte samma intressen som de flesta andra och kunna hårdfokusera på sina intressen och projekt. Det viktiga i alla fall att försöka hitta lyckan, i vilken form den kommer i och leva ett bra liv utan problemfaktorer omkring sig. För mig innebär det det bland annat datorspel och god mat.

Flakmonkey

För egen del så finns det en sak som jag verkligen hoppas att jag aldrig tappar och det är nyfikenheten. Livet går ju i vågar upp och ner och i olika lägen så är olika saker viktiga. När man är liten är det kanske att få spela Nintendo, senare att vara en del i gänget i skolan, att få bra betyg, att få bli ihop med den där personen man verkligen gillar, att skaffa ett jobb, börja tjäna pengar, eventuell familj, eventuellt barn ska få en bra uppväxt etc etc.

Dock finns det en sak som jag tror gör att livet blir enormt mycket roligare i alla lägen och det är just att vara nyfiken på livet. Att hela tiden söka efter nya upplevelser, nya människor, nya vinklingar på saker och ting. Det behöver ju inte vara stora eller extrema saker. Du behöver inte helt sadla om i ditt liv när du blir 40 och överge din karriär för något annat. Du behöver inte resa jorden runt eller hoppa fallskärm naken. Det kan vara ytterst små grejjer som att ta upp en ny hobby, kanske börja snickra, att fråga och verkligen vara intresserad av andra människor, att inte bara lyssna på samma musikgenre, att ta till sig av ny teknik och inte bara se det som något man förhoppningsvis kommer slippa för att man dör innan det blir ett måste. Ja exemplen är många men jag tror att det är otroligt viktigt inte bara för oss som individer utan som släkte. Om människor är mer nyfikna på världen och varandra så kommer det bara öka förståelsen mellan oss och det är imo bara något positivt.

Medlem
Skrivet av eld:

Skulle vilja peka ut att medans alla har lika många timmar på dygnet så påverkas din egen tid mycket av alla dessa saker, vi säljer ju ändå större delen av vår tid bara för att kunna leva.

Jag valde också tid, mest på grund av att de flesta nog skulle må bättre om de hade tid över, och det är nog det alla saknar mest.

Tid till allt det på listan som är viktigast i livet.

Absolut, tid är för mig ett medel för att uppnå mycket annat. Man skulle kunna dra det ett steg längre och säga att jag mest av allt vill ha pengar då det ger mig möjlighet att sluta jobba vilket ger mer tid vilket ger allt det andra jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Intressant och svår fråga, tror att de flesta egentligen vill uppnå balans och ha en lagom stor vänskapskrets, en välmående familj, tid att lägga på sina intressen samt den ekonomiska nivån som möjliggör ett tillfredsställande boende, att äta någorlunda bra mat om dagarna samt underhålla sina fritidsintressen. Men det är givetvis bara en gissning från min sida och hur man når dit eller balanserar det är olika för varje person.

Avstängd

Valde mening, men det jag menar kanske jag hellre skulle kalla syfte. Känner man att man har ett syfte och att man kan leva upp till det, att man känner sig behövd och att det är viktigt att man finns där och gör sitt bästa(kan vara för familj, vänner eller världen) så tror jag att det mesta andra faller på plats.

Medlem

Att vinna och sedan vinna igen... i quake alltså.

signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Valde mening, då jag tänker mig att det är övergripande i att (Min tolkning) man ger/skapar mening åt saker och ting. T.ex man kan ha en meningslös relation till sin familj, då tillför familjen inget positivt i ens liv, eller en meningsfull relation till sin familj där familjen spelar en stor roll och tillför positiva saker. Detta går då att applicera på andra saker här i livet, meningsfull kärlek, meningsfullheten som pengar skapar/inte skapar osv.

signatur

Jag skiter i vad du känner, jag vill veta vad du tycker/tänker!

Avstängd

Har tydligen betett mig illa och varit rätfärdigt avstängd, sorry för det all of you! Speciellt er det har drabbat så klart, jag är en idiot. Vill aldrig vara elak men kan ibland reagera där det kanske inte är motiverat. F'låt.
Mitt svar är trots allt kärlek och att hitta sin partner. Alla har sin partner, gäller bara att hitta hon/han/hen/den/det Finns enligt mig inget bättre och som kan förändra ditt liv mer.
Spelar ingen roll om du är sent i livet, passerat medelåldern eller är pensionär, kärlek kan drabba dig lika hårt om du är en romantiker. Och en romantiker ska du va.

123
Skriv svar