Det dröjde länge innan första Halo fick en kampanj

Robot
Det dröjde länge innan första Halo fick en kampanj
Medlem

Jag läste om det här spelet långt innan Microsoft såg till att göra det till deras lanseringstitel och det som gjorde att jag var intresserad av det var i allra högsta grad ett spel med fokus på SP. Jag tror knappast jag är den enda som hade varit helt ointresserad av spelet om det hade varit MP bara. Nedan är en video när Bungie visar upp spelet för första gången och den fick mig att bli enormt hypad för spelet.

Medlem

Låter väldigt konstigt faktist, var inget som pekade på detta innan ettan släpptes.

Spelet skulle väl släppas på PC(eller mac?) först och det fanns till och med en alpha som jag provade på ett LAN(på PC).
Man vart ju ganska besviken när det vart konsol och sedan när de inte kunde leva upp till att det skulle gå att besöka hela ringen(som väl var grejen med spelet i tidigt skede?).

Hade en kompis som var väldigt hypad på spelet, men han hade inget intresse av det när det övergick till konsol istället.
Finns väl fortfarande en del som bara kör PC eller konsol, men på den tiden så tror jag det var vanligare med PC spelare som vägrade lira med handkontroll, alltså PC master race typ.

Skribent
Skrivet av Fearnox:

Låter väldigt konstigt faktist, var inget som pekade på detta innan ettan släpptes.

Spelet skulle väl släppas på PC(eller mac?) först och det fanns till och med en alpha som jag provade på ett LAN(på PC).
Man vart ju ganska besviken när det vart konsol och sedan när de inte kunde leva upp till att det skulle gå att besöka hela ringen(som väl var grejen med spelet i tidigt skede?).

Hade en kompis som var väldigt hypad på spelet, men han hade inget intresse av det när det övergick till konsol istället.
Finns väl fortfarande en del som bara kör PC eller konsol, men på den tiden så tror jag det var vanligare med PC spelare som vägrade lira med handkontroll, alltså PC master race typ.

Det skulle släppas till Mac, Bungie var ju kända för FPS:et Maraton innan och Halo skulle ju bli deras nästa stora IP. Då var det tänkt som singleplayer, men jag gissar att spelet byggdes om i princip från grunden när MS fick sina händer på spelet. Det har säkert gått igenom massa olika faser av "what-could-have-been" innan det landade i vad vi fick tillslut.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag är ganska så säker på att de siktade på en ps2 release också. Jag hade en hemsida back in the day, där jag grävde info dagligen om Halo, och nya screenshots dök upp titt som tätt.
Kan svära på att det låg uppe som förhandsbokning på sidor som spelbutiken och Webhallen till just ps2.
Sen finns ju den goa gamla trailern från e3 2000 också
https://youtu.be/dR3Hm8scbEw

Medlem

The Silent Cartographer <3

Medlem

Märkligt när en som påstår han varit med enda från början inte har koll.
Följde detta ganska noga för jag var helt såld på detta spelet (till windows).
Det skulle släppas till Windows och Mac, sen när Microsoft köpte upp Bungie så blev spelet helt plötsligt Exklusivt till den första xboxen. Det blev ju ett jävla liv pga av det.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Medlem

Kommer ihåg att Steve Jobs presentera det som ett spel till Mac. Men där tog det stop. Microsoft köpte Bungie och såg till att det blev en lanseringstitel till Xbox. Jobs var inte glad över det, inte alls. Och till det säger jag i alla fall "tack o lov för Halo".

Medlem
Skrivet av Snabeltorsk:

Märkligt när en som påstår han varit med enda från början inte har koll.
Följde detta ganska noga för jag var helt såld på detta spelet (till windows).
Det skulle släppas till Windows och Mac, sen när Microsoft köpte upp Bungie så blev spelet helt plötsligt Exklusivt till den första xboxen. Det blev ju ett jävla liv pga av det.

Som sagt följde detta noga med och ja det är så jag minns det med, blev själv enormt besviken när jag fick reda på att det inte längre skulle komma till PC och att Microsoft sett till att göra det till ett exklusivt spel, jag tvivlar på att de hade varit intresserad om det inte hade varit för just all hype som spelet fått.

Dock kan jag se hur de mer var intresserade av att göra det till ett MP spel, det går att se när de senare köper upp Rare och utvecklar Perfect Dark Zero, många kritiserade det spelet för att ha en väldigt kort kampanj där krutet istället låg på MP delen, jag körde aldrig MP delen men jag spelade SP delen och även om jag gillade det (hade inte kört originalet) så var kritiken befogad, det kändes som att SP delen var något de lagt till efteråt och inte främst utvecklat spelet runt. Så de stämmer nog att Microsoft inte hade några planer på en SP del från början men att de ändrade sig och det var nog tur för dem, för som jag skriver ovan tvivlar jag på att spelet hade blivit lika framgångsrikt annars.

Medlem

Co-op, nuf said.

Skribent
Skrivet av Löfbergs lila:

Som jag minns d pratades det inte om SP fokus i Halo 1999, när d först annonserade d var det väl ett rts spel. Mellan 1999 och 2001 lyckades d till å med hinna bli ett tps actionspel där d verkade gett upp å re-skinnade "Oni" istället. Vetifan hur de hann med att komma tillbaka med det som blev Combat Evolved.

Ja just det, spelet var ett rts ett litet tag också och som du säger tps. Glömde bort att Bungie gjorde Oni (kan vi få en uppföljare på det tack?). Men som sagt, spelet har nog gått igenom en hel massa faser som vi inte fått se också. Vilket nog är vanligt under spelutveckling.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Bungie gjorde innan Halo även Myth och det spelet var vill jag minnas väldigt RTS-aktigt. Jag har varit intresserad av Bungie ända sedan jag läste om Marathon så jag har följt varje spel de utvecklat efter den tiden, Halo var alltid tänkt som ett SP spel oavset om det var ett RTS, har för mig att de även hade tänkt använda just den motorn för Halo eller att de skapade en ny motor med den motorn som utgångspunkt.

SP som i ett spel gjort där fokus ligger på "solo" och jag hade inte heller varit intresserad av det spelet om det inte varit för just fokuset på ensam spelaren. Innan Microsoft tog över allting så var Halo aldrig tänkt, mig veterligen, på att vara ett MP fokuserat spel.

Skribent
Skrivet av PcGamer:

Bungie gjorde innan Halo även Myth och det spelet var vill jag minnas väldigt RTS-aktigt. Jag har varit intresserad av Bungie ända sedan jag läste om Marathon så jag har följt varje spel de utvecklat efter den tiden, Halo var alltid tänkt som ett SP spel oavset om det var ett RTS, har för mig att de även hade tänkt använda just den motorn för Halo eller att de skapade en ny motor med den motorn som utgångspunkt.

SP som i ett spel gjort där fokus ligger på "solo" och jag hade inte heller varit intresserad av det spelet om det inte varit för just fokuset på ensam spelaren. Innan Microsoft tog över allting så var Halo aldrig tänkt, mig veterligen, på att vara ett MP fokuserat spel.

Det stämmer bra. Stod de även bakom RPG-spelet Soulbringer som utspelade sig i samma universum som Myth?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

Det stämmer bra. Stod de även bakom RPG-spelet Soulbringer som utspelade sig i samma universum som Myth?

Soulbringer är inte från Bungie nej, det är från Gremlin Interactive.
Du blandar nog ihop det med Myth II: Soulblighter som Bungie gjorde (uppföljaren på Myth: The Fallen Lords).

(Senare släpptes ju även Myth III: The Wolf Age, men det hade Bungie inget med att göra, Take-Two som hade köpt 19.9% av Bungie 1999 fick med sig rättigheterna för Myth och Oni när Microsoft köpte upp resten av Bungie)


signatur

Time flies like the wind
Fruit flies like bananas

Medlem
Skrivet av PcGamer:

Bungie gjorde innan Halo även Myth och det spelet var vill jag minnas väldigt RTS-aktigt. Jag har varit intresserad av Bungie ända sedan jag läste om Marathon så jag har följt varje spel de utvecklat efter den tiden, Halo var alltid tänkt som ett SP spel oavset om det var ett RTS, har för mig att de även hade tänkt använda just den motorn för Halo eller att de skapade en ny motor med den motorn som utgångspunkt.

SP som i ett spel gjort där fokus ligger på "solo" och jag hade inte heller varit intresserad av det spelet om det inte varit för just fokuset på ensam spelaren. Innan Microsoft tog över allting så var Halo aldrig tänkt, mig veterligen, på att vara ett MP fokuserat spel.

Exakt.


signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

1
Skriv svar