Sonys aktie dök med 182 miljarder kr efter uppgiften att Microsoft köper Activision Blizzard

Medlem
Skrivet av kebbe:

Alla nämnda serier och titlar kommer rakt från MS i och med att MS nu äger utvecklarna.

"köper färdiga produkter" absolut du har korrekt i det du skriver, men inte mycket dem levererar utan att köpa "färdigt" tråkigt nog, men kan man köpa så varför inte liksom


signatur

Spela spel är kul ibland.

Inaktiv

Microsoft kommer snart äga allt, undrar när de kommer köpa upp Sony

Nej då.
Kan förstå deras oro för hur det kommer se ut med spelsläpp framöver men precis som du skrev så lär det dröja ett tag med tanke på allt pappersarbete som i så fall kommer vänta.
Skulle själv vara mer orolig om jag var Sony om Microsoft köpte upp Square Enix. Tänker på det med Final Fantasy VII remaken som känns som en stor grej för Playstation nu.

Sony vann ju förra generationens konsolkrig så MS måste steppa upp nu såklart. Gynnar nog oss spelare i slutändan.

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Sony vann ju förra generationens konsolkrig så MS måste steppa upp nu såklart. Gynnar nog oss spelare i slutändan.

Sony har vunnit alla generationer mot Microsoft

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Sony vann ju förra generationens konsolkrig så MS måste steppa upp nu såklart. Gynnar nog oss spelare i slutändan.

På vilket sätt gynnar det spelare i stort när tredjepartsutvecklare slutar vara just det och flrsvinner från diverse plattformar?

Medlem

Detta gynnar oss som spelar med upp köpet. Tror Sony klarar sig bra och går upp igen. Activision Blizzard behövde detta tror jag annars hade aldrig detta företaget ändrat sig till det bättre. Men som sagt är långt kvar till affären är helt klar och kommer ta ett tag innan vi märker några större förändringar efter köpte är klart. Förhoppningsvis får de anställda det mycket bättre då Bob försvinner från företaget och har Microsoft över sig.
Själv köra jag mest PC men inte allt för mycket på Game pass tyvärr då det inte finns så mycket som till talar mig där just nu, På Playstation 5 spelar jag endast spel som inte finns till PC.

Medlem
Skrivet av anon_326145:

Microsoft kommer snart äga allt, undrar när de kommer köpa upp Sony

Nej då.
Kan förstå deras oro för hur det kommer se ut med spelsläpp framöver men precis som du skrev så lär det dröja ett tag med tanke på allt pappersarbete som i så fall kommer vänta.
Skulle själv vara mer orolig om jag var Sony om Microsoft köpte upp Square Enix. Tänker på det med Final Fantasy VII remaken som känns som en stor grej för Playstation nu.

Ingen direkt menat åt dig..
tror inte/tvivlar stort att Microsoft köper Sony, däremot skulle det inte förvåna mig alls om MS och Sony kommer att ingå ett strategiskt samarbete inom 5år.

Microsoft och Sony är inte rivaler, kortsiktigt möjligen. Jätte Rivaler om man kollar forum, Reddit trådar m.m.

Microsofts konkurrent I framtiden är Amazon, Google, Tencent, möjligen Nvidia till en viss del.

Sony har inga ekonomiska muskler att konkurrera med MS, Google, Amazon, Tencent, när det blir till strid om spelarbasen.

Medlem
Skrivet av danskung:

Microsoft,

Forza
Gears
Sea of Thieves
Halo

Minecraft
Skyrim
Doom
Diablo
Call of duty
Overwatch
World of warcraft
Hearthstone
Starcraft
Fable
Hellblade
Wolfenstein
...
...
...

Viktigaste och den mest klassiska. Age of Empires

Skrivet av NizzeG:

Alla finns på PC

Det är väl bra? Microsoft äger ju Windows också så det är ju inte så konstigt.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Nåja, Microsoft är bra mycket större.

EDIT: Fast du menade antagligen när det gäller spelbranschen.

Jag menade såklart spelbranchen. Men ska man jämföra på riktigt och ställa hela Sony mot hela Microsoft så... Sony är ju så mycket mer än spel också. Så jag har faktiskt ingen aning.

Men jag menade i spelbranchen


signatur

Ultrazine

Medlem
Skrivet av NizzeG:

Alla finns på PC

Och Microsoft äger hela pc marknaden 😉

Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Och Microsoft äger hela pc marknaden 😉

Visste inte att Valve blir nästa köp. Tack för info!

Medlem

Ena lägret är skadeglada dom andra sura.
Tänker man lite längre så finns det nog inget att jubla eller sura över.
Som alltid är det spelen som räknas. Activision Blizzard är skräp rent ut sagt. Det är Cod, cod, wow, cod. Ja vad mer? det är ungefär samma sörja som Ubisoft (om inte värre?).
Det som är positivt är om MS lyckas röra om i grytan. Det borde alla vara glada över.

Sony kommer ju inte sluta släppa sina spel som tilltalar massorna bara för att MS köpt Activision?

Sony satsar dessutom på hårdvara. Sony kommer satsa på VR vad det ser ut som och ska försöka hoppa på att det ska bli mer mainstream, nått som inte MS satsar på, iaf inte till Xbox.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Och Microsoft äger hela pc marknaden 😉

Finns ingen som "äger PC-marknaden".


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av normalniklas:

Jag menade såklart spelbranchen. Men ska man jämföra på riktigt och ställa hela Sony mot hela Microsoft så... Sony är ju så mycket mer än spel också. Så jag har faktiskt ingen aning.

Men jag menade i spelbranchen

Ok! Microsoft är som sagt betydligt större om hela företagen jämförs.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Destiny som spelserie är inte del av Activision-Blizzard sedan 2019.

Förstår dock oron när Sony har visat lite till inget intresse att möta Microsofts taktik att köpa upp hela världen. Sony borde vara med och slåss om att köpa såväl SEGA som Square Enix, istället sitter man och rullar tummarna över att ha ett fåtal starka förstapartstitlar.

Sony har nog inte riktigt råd att köpa SEGA eller Square Enix i dagsläget. De har ärligt talat inte finanserna att slänga 5 miljarder dollar på två utgivare, utan lägger sig oftast på köp på tiotals, kanske hundratals miljoner dollar som mest.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Issue:

Helt klart bra läge att shoppa aktier

Håller med, hoppas de håller sig till 25e

Avstängd
Skrivet av danskung:

Microsoft,

Forza
Gears
Sea of Thieves
Halo

Minecraft
Skyrim
Doom
Diablo
Call of duty
Overwatch
World of warcraft
Hearthstone
Starcraft
Fable
Hellblade
Wolfenstein
...
...
...

EA:

...
Lootlådor.

Inaktiv
Skrivet av Dumlen:

Sony har nog inte riktigt råd att köpa SEGA eller Square Enix i dagsläget. De har ärligt talat inte finanserna att slänga 5 miljarder dollar på två utgivare, utan lägger sig oftast på köp på tiotals, kanske hundratals miljoner dollar som mest.

"Sony cash on hand for 2021 was $44.081B, a 42.59% increase from 2020."
https://www.macrotrends.net/stocks/charts/SONY/sony/cash-on-h...

Medlem

Rätt ska vara rätt, det började med att sony gjorde ps exklusiva spel så vi pc användare inte fick spela dom. Rätt åt dom

Medlem
Skrivet av Espresso_Bengt:

Sony vann ju förra generationens konsolkrig så MS måste steppa upp nu såklart. Gynnar nog oss spelare i slutändan.

Xbox 1 och Xbox 360 vann båda över Ps2 och Ps3

Medlem
Skrivet av Lokander:

Sony har vunnit alla generationer mot Microsoft

Nejdå... stämmer inte. Playstation är riktigt dåligt. Xbox vann både Xbox 1 och Xbox 360.

Medlem

COD och Owerwatch är ju ingen direkt förlust. Diablo kan man köra på mobilen. Ser ingen större förlust när det kommer till Playstations spelbibliotek. Låt MS shoppa på allt de köper upp går ju ändå att lira på PC.

Medlem
Skrivet av showerguy:

Xbox 1 och Xbox 360 vann båda över Ps2 och Ps3

Skrivet av showerguy:

Nejdå... stämmer inte. Playstation är riktigt dåligt. Xbox vann både Xbox 1 och Xbox 360.

Antar att du trollar!
PS har sålt bättre varje generation jämfört med xbox.

Medlem

Är alltid intressant när det rörs om lite i grytan såhär. Förmodligen så kommer aktien återhämta sig ganska fort eller så får Sony lite eld i baken och känner att dom måste agera. Det är ju det som är det fina med konkurrens.

Själv har jag inte mycket till övers för Activision, det känns som att alla bra studios där bara tvingas jobba med CoD istället för egna projekt, men kanske kan det bli ändring på det nu?

Medlem
Medlem

Fattar inte varför folk är så sugna på att Microsoft ska köpa upp fler stora studios. Inser inte folk att de kommer behöva betala 400kr/mån sen för att få hyra spel? Jag tycker det är utmärkt med GamePass och PS Now så jag kan spela exklusiva spel och spel jag inte vill betala för/inte vet om jag tycker om.
Som jag sagt flera gånger om: för oss allätare som älskar Sonys exklusiva titlar och vill spela Xbox spel då och då men ändå är casual så kan det bli väldigt dyrt för mig. Jag kanske köper 12 spel om året nu. Hälften exklusiva och andra hälften tredjepartsutveckat. Det kan bli sjukt dyrt om man ska behöva betala 400kr/mån för att spela tredjeparttitlar med. I värsta fall tvingar dom oss att prenumerera, de tar bort chansen att köpa spelen. Kolla Netflix. Går inte köpa deras filmer.

Nu kommer det förhoppningsvis inte bli så men risken finns om Microsoft köper upp allt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

"Nyhetens obehag" om Sony får säga sitt.

Om aktien går ner då kommer det loka till sig mera folk. Tomas snälla vad an du gör så gör inte detta hemsida till gamereactor Sverige. Fan va trött jag på den hemsida och deras redaktör.

Inaktiv
Skrivet av Iceman88:

Ingen direkt menat åt dig..
tror inte/tvivlar stort att Microsoft köper Sony, däremot skulle det inte förvåna mig alls om MS och Sony kommer att ingå ett strategiskt samarbete inom 5år.

Nej, det tror inte jag heller att Microsoft kommer göra. Då skulle i så fall något väldigt hända.

Microsoft är väldigt öppna nu för tiden. Tänker på att de vill nå ut till så mycket spelare som möjligt när de släpper sina spel på andra konsoler än deras egna och att de gladeligen låter både Steve från Minecraft samt Banjo och Kazooie vara med i Super Smash Bros. Så att de även skulle kunna samarbeta mer skulle kanske inte förvåna mig.

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Finns ingen som "äger PC-marknaden".

Jo? Microsoft gör det.

Apple äger Iphone-marknaden.

Medlem
Skrivet av QanonTrumpLover:

Jo? Microsoft gör det.

Apple äger Iphone-marknaden.

Skulle nog säga att både Epic och Valve är större på PC. Säkert Tencent med. Eller tänker du på Windows?😅

Skriv svar