Diskutera - Bethesdas bästa spel är..?

Medlem

Fallout New V... Fallout 3 får det bli i brist på bättre. Fallout 4 blev för mycket "lättmjölksrollspel" för min smak och inga av Skyrim, Oblivion, etc. har jag riktigt fastnat för i längden.

Medlem

Solklart Morrowind. Det är inte bara Bethesdas bästa spel, det är ett av de bästa spelen som gjorts någonsin. Oblivion blev den största spelbesvikelsen i historien, helt själlöst. Med Skyrim så hade man visserligen inga förväntningar men det var knappt marginellt bättre.

Medlem

Måste säga Skyrim. Även om jag gillar skjutvapen och sci-fi mer än fantasy.

Medlem

Svårt.. Oblivion, F3 men även F4 är starka kandidater.. sen kommer Skyrim.


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Morrowind. Inget annat RPG har enligt mej kommit i närheten av detta. Grafiken var på topp när det kom. Ljud. Musik. Stämning på topp. Alla olika faktioner som politiska grupper, kulter, stammar och hur allt hänger ihop runt en halvgud är riktigt bra gjort.

Medlem

Ni som gillade Fallout New Vegas, vad var det ni föll för? Jag själv föredrar Oblivion och Fallout 3. Fallout 4, New Vegas och Skyrim är alla spel som jag uppfade som lite meh. Av någon konstig anledning.

Medlem

Trodde aldrig jag skulle säga något annat än Morrowind men Skyrim VR! Morrowind remaster VR hade toppat Skyrim VR dock

Medlem
Skrivet av Mindrax:

RAGE och Daggerfall.

Vet inte om jag tycker RAGE räknas då det är ID Software som utvecklat det.

Dödgrävaren
Skrivet av Tage:

Ni som gillade Fallout New Vegas, vad var det ni föll för? Jag själv föredrar Oblivion och Fallout 3. Fallout 4, New Vegas och Skyrim är alla spel som jag uppfade som lite meh. Av någon konstig anledning.

NV är bättre än F3 på allt, bättre story, quests, gameplay. Att så många quests går att lösa på olika sätt och factionsystemet är underbart. F3 var ok, men över lag rätt mediokert för mig. Särskilt slutscenerna i vanilla. Har annars haft väldigt skoj i f4 survival mode.

Medlem

Skyrim och Fallout 4. Ogillar Fallout 3 starkt och är inget större fan av FNV heller.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Medlem

Beshitsta...Tycker Skyrim är SJUUUKT överhype:at men måste väl tyvärr erkänna att det var känsla i Fallout 4.

Dock undrar man ju när dom ska anställa riktiga programmerare som inte fyller spelen med 200000000 buggar

Medlem

Fallout 4. Sen Skyrim. Oblivion, Fallout 3 och New Vegas var jag för korkad för när det begav sig och när jag försökt spela dom nu har dom känts föråldrade sett till sina nyare familjemedlemmar.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

Oblivion, tätt följt av Morrowind.

FM-guru
F.d. Sisyr

Daggerfall så här i efterhand. Gillade Morrowind mer när det begav sig, men dagens Sisyr föredrar Daggerfall.

Med det sagt är jag inget större fan av bethesdas spel i allmänhet, så min åsikt bör väga ovanligt lätt i sammanhanget!

Medlem
Skrivet av Bojkott:

Oblivion, tätt följt av Morrowind.

Amen! Oblivion lite "dumbed down" jämfört MW, men har så många andra fördelar. Större, skönare atmosfär, man sögs totalt in i den världen.

Har nästan 2000 speltimmar med Oblivion. Bästa spelet i mänsklighetens historia.


signatur

Memento Mori

Medlem

Helt ärligt kan jag faktiskt rekommendera er att spela Oblivion igen. Speciellt om ni inte spelat sen det begav sig. Jag körde igenom main quest, alla guilds, och de sidoquest jag hittade på vägen i höstas/somras. Det funkar rätt bra att streama till mobilen (har en razer kishi och en skön hammock), funderar på att testa Morrowind i sommar i hängmattan, men tror det kräver för hög närvaro. Har försökt Morrowind flera gånger. Är helt hundra på att jag skulle älska det om jag väl lyckades ta mig in i det. Missade det när det begav sig. Har ni några tips för att kunna uppskatta det idag som "förstagångs genomspelare" (nåja, har ju spelat början flera gånger), eller är det helt enkelt att investera tiden som gäller?

Medlem

Morrowind eller Skyrim. Jag tyckte verkligen inte om Oblivions dynamiska svårighetsgrad.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Oblivion utan tvekan. Bäst spelvärld, bäst uppdrag, bäst design, bäst musik och bäst memes. Även det som inte fungerade fungerade. Morrowind och tidigare var före sin tid och kändes 90-tals primitiva, Skyrim var så grådassigt att man fick lika stor underhållning genom att stirra ut genom fönstret en mulen höstdag och Fallout var bara tråkiga i jämförelse med originalspelen.

Medlem

Morrowind! Bethesdas och världens bästa spel. Allt dom skapat efteråt har varit olika hårt utspädda varianter.


signatur

Skippy R.I.P. 17/7 2006

Medlem
Medlem
Skrivet av JackG100:

NV är bättre än F3 på allt, bättre story, quests, gameplay. Att så många quests går att lösa på olika sätt och factionsystemet är underbart. F3 var ok, men över lag rätt mediokert för mig. Särskilt slutscenerna i vanilla. Har annars haft väldigt skoj i f4 survival mode.

Dessutom lyckades Fallout NV med att fånga känslan från orginalspelen bättre med humorn och upplägget tyckte jag. Det var problemet jag hade med F3, att det inte kändes Fallout.

Medlem

Jag lästa "nästa " istället för "bästa". Svaret på den är väl alltid Skyrim?

Medlem

Började med att spela Oblivion när det släpptes och blev helt besatt av det. Så TES IV kommer alltid ha en speciell plats för mig.

Sen gick jag tillbaka i serien och spelade Morrowind, det slog allt som jag har spelat innan med hästlängder. Finns så mycket att hylla med TES III, men det spelet har som få andra spel har lyckats lika bra med är atmosfären. Det går knappt att beskriva vilken upplevelse det har varit att färdas i Vvardenfell.

Såg fram emot Skyrim men blev ändå ett antiklimax när jag väl spelade det. All spelmekanik hade förenklats till den grad att oavsett valet av karaktär så blev spelupplevelsen likartad varje gång. Huvudberättelsen och många "guild" berättelser kändes väldigt mediokra.

Inför varje del av TES känns det som att Bethesda tar ett steg fram i utvecklingen av mina största klagomål från tidigare delar. Samtidigt tar studion två steg bakåt för allt jag väl tyckte om med tidigare delar.

Har spelat Fallout 3 och 4, bra spel båda två. Inget fantastiskt men de lider lite av samma problematik som jag nämnde ovanför med TES.

Får rangordna dem efter följande: Morrowind>Oblivion>Fallout 3>Skyrim>Fallout 4

Medlem
Skrivet av magma:

Jäklar så svårt men det är relativt jämnt skägg mellan oblivion och Morrowind.

Morrowind är nördesta och rollspelsmys i världsklass. Har allt förutom "vasst" stridssystem. Soundtracket, världen och valmöjligheterna gör att jag gång på gång återvänder. Världen är bedårande vacker, har atomosfär. Använder då OpenMW för att öppna dörren för högre upplösning och lite extra grädde på moset.

Oblivion spinner vidare på ingredienserna som gjorde Morrowind till ett mästerverk och utvecklar uppdragsstrukturen med mer intressant story. Soundtracket spelar i en liga för sig. Världen känns inte lika stor men är fortfarande fantastisk.

Åh, tack för tipset om OpenMW!

Medlem

Absolut Morrowind för min del. Det hade inte bara grym inlevelse, det var engagerande också. Inga quest markers och annat hålla-handen skräp - man fick läsa, tänka efter och navigera. Dessutom var det ju innan de började med level scaling-tjafset, så i Morrowind var du körd om du traskade in i fel grotta efter att du lämnade Seyda Neen. Det gav mer vikt till besluten man tog.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Expansionen Shivering Isles till Oblivion


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Blir nog Fallout 3. Hade inte lirat något med en stor öppen värld där jag kunde utforska, levla upp och fixa bättre prylar till min gubbe. Så om jag räknar bort c64 och master system tiden och bara räknar "det moderna" är Fallout 3 det första spel som sög in mig totalt!
Men som någon tidigare sa: hjärtat säger FO3 men hjärnan säger Skyrim

Avstängd
Medlem
Skrivet av Kalliban:

Helt ärligt kan jag faktiskt rekommendera er att spela Oblivion igen. Speciellt om ni inte spelat sen det begav sig. Jag körde igenom main quest, alla guilds, och de sidoquest jag hittade på vägen i höstas/somras. Det funkar rätt bra att streama till mobilen (har en razer kishi och en skön hammock), funderar på att testa Morrowind i sommar i hängmattan, men tror det kräver för hög närvaro. Har försökt Morrowind flera gånger. Är helt hundra på att jag skulle älska det om jag väl lyckades ta mig in i det. Missade det när det begav sig. Har ni några tips för att kunna uppskatta det idag som "förstagångs genomspelare" (nåja, har ju spelat början flera gånger), eller är det helt enkelt att investera tiden som gäller?

Original-Morrowind blir tufft. Jag förstår precis vad du menar. Jag körde igenom det direkt när det kom 2002 men senare, efter Oblivion 2006, var det svårt att gå tillbaka. Det är ju egentligen väldigt likt Oblivion i grunden men mkt segare, klumpigare i interface och mekanik. Spec combat känns irriterande så här långt efteråt. 🤭

Mitt supertips är Morroblivion! Körde igenom det här om året och kunde inte sluta spela. Som Oblivion-lover får man ju best of both worlds. Så mkt lättare att liksom greppa och komma in i allt, som stats, items, text och information.

Tar 1-2 timmar att installera pga lite pyssel men är så värt det.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Ikaruga:

Såg fram emot Skyrim men blev ändå ett antiklimax när jag väl spelade det. All spelmekanik hade förenklats till den grad att oavsett valet av karaktär så blev spelupplevelsen likartad varje gång. Huvudberättelsen och många "guild" berättelser kändes väldigt mediokra.

Precis. Förenklad RPG-mekanik gjorde att leveling och uppgradering av karaktären blev ospännande, nästan menlöst.

Questen som du säger, klart sämre. Main quest engerade mig inte och inbördeskrigs-questlinjen kändes krystad.

Och dungeons, usch vad tråkigt det blev snabbt. Samma upplevelse varje gång med de här odöda vikingakrigarna överallt och känslan av random loot.

Med det sagt, Skyrim är ändå ett helt fantastiskt spel.


signatur

Memento Mori

123
Skriv svar