Action-rollspelet Forspoken försenas - igen

Robot
Action-rollspelet Forspoken försenas - igen

Sqaure Enix storsatsning ska poleras ytterligare.

#forspoken, #försening


Medlem

Inte högst på min lista så tar nyheten med en axelryckning. Tror det skulle bli mer livat i luckan om God Of War försenades nu efter det fått ett släpp datum

Medlem

Kommer testa Forespoken helt klart, om det någonsin kommer till PS+


signatur

I drank what?

Medlem

Med tanke på att det såg ut att flyta riktigt dåligt i det material de visat upp hittills så misstänker jag att de behöver optimera ganska mycket innan de kan vara säkra på att slippa en "CP2077-stämpel" vid släpp. Inget spel jag direkt sett fram emot att spela i höst, men synd att det blir ännu glesare efter Starfields försening.

Medlem

[dryg]Har de bytt utgivare? Tänkte på "Sqaure Enix".[/dryg]

Medlem

Jag är initialt inte så intresserad av spelet Forspoken, mer än ur ett tekniskt perspektiv, och kan tänka mig flera orsaker till förseningen, som att det här lär vara det första spelet med DirectStorage, Vilket har ett stort pr-värde.

Än så länge har dock Microsoft inte fått tummen ur och lanserat hela DirectStorage till pc, enbart överföringsbiten. Kanske utvecklarna vet mer om när det kommer och vill vänta? "This release of DirectStorage provides developers everything they need to move to a new model of IO for their games, and we’re working on even more ways to offload work from the CPU. GPU decompression is next on our roadmap, a feature that will give developers more control over resources and how hardware is leveraged. " (Microsoft i mars-22)

Forspoken sponsras även av AMD, ska ha raytracing och FSR 2, så även där finns ett incitament att få ut ett gäng av de nya Radeon 7000-korten i höst lagom före spelet har premiär. Då kan man bundla för pr-värdet, typ som Nvidiasponsrade Cyberpunk 2077 gjorde med RTX 3000-serien. Dock kan man hoppas det kommer med färre buggar än Cyberpunk. Det fick ju ett antal "lämpliga" förseningar som gjorde att det kom ut ihop med korten, men släpptes ändå i det skick det var. Har alltid misstänkt att avtal med Nvidia också fanns bakom kulisserna. För själva raytracingen var det ju inget fel på.

Jag tror faktiskt såna hänsyn och ekonomiska överenskommelser spelar in. Jämför t ex när utvecklarna av Dolmen sa de skulle lansera XeSS till spelet när det släpptes. De hade nog räknat med att Arc-korten skulle ha funnits på marknaden då (som alla andra). Men inga kort fanns ute från Intel. Inte så bra pr-värde åt nåt håll, Det verkade därför pågå en schism bakom kulisserna, eftersom utvecklarna inte gjorde någon hemlighet av att det Intelsponsrade spelet nu även skulle få DLSS 2 och FSR 2. Något XeSS kom ju inte heller, Då, Förmodligen bakläxa från Intel, men de släppte iaf spelet.

Och att både Microsoft och AMD har saker på gång och nog är "key partners", passar väldigt bra in i förklaringen: "As a result of ongoing discussions with key partners, we have made the strategic decision to move the launch date..."

1
Skriv svar