Diskutera - Har remake-trenden gått för långt?

Robot
Diskutera - Har remake-trenden gått för långt?

Återupplivas gamla godingar på bekostnad av nya spelupplevelser?

#diskutera


Medlem

Att resident evil 2 fick en remake är ju fint, en gammal klassiker som får ny färg så att säga. Men TLOU är ju bara en cashgrab. För mig har det nog mest med hur lång tid det har gott att göra. Tyckte ps4 remastern också var cashgrab. Men är väl easy money för företagen så vi kommer behöva leva med det.

Medlem

Jag tror The Last of Us är ett sätt för Naughty Dog att vänja sig vid Playstation 5 samtidigt som man tror på en okej försäljningssiffra. Jag tror inte det är en renodlad cashgrab utan en chansning på att slå två flugor i en smäll, effektivisera arbetet för PS5-spel och göra det utan att gå back x antal miljoner.

Men för mig är The Last of Us mer än vad jag personligen önskar mig. Naughty Dog måste verkligen visa att de gjort allt de kan för att göra det till en nästan helt ny upplevelse, massivt förbättrade animationer, mer dynamisk AI och så vidare. Ifall det bara är en vanlig remake, inga särskilda förändringar bortom det visuella, då kommer jag antagligen ställa mig bakom det som den värsta remaken i världshistorien enbart på grund av hur oerhört onödigt det vore.

Måhända jag skulle se genom fingrarna ifall prissättningen var densamma som om man skulle köpa remastern för PS4 men... fet chans liksom.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Ja. Finns inget mer att säga om det. Att göra om ett spel som så pass nyligen släpptes som original är löjligt onödigt och som sagt tidigare här, en s.k. cashgrab. Om ni nu ska vara så idéfattiga, gör då om ett äldre spel, om något.

Medlem

Folk lever kvar i gamla minnen och hoppas på att få uppleva samma känslor igen, man måste släppa taget och säga att det räcker nu.

Medlem

Är spelet minst 20 år gammalt så är det ok för mig. Har själv njutit av remakes som FF7, Mafia, RE2-3... spel jag inte tidigare spelat.

Hade det inte varit för remakes hade jag aldrig fått uppleva dessa.

Remaster är bara skit dock. Släng in en lite bättre textur och släppa det som nytt spel.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Men TLOU är ju bara en cashgrab. För mig har det nog mest med hur lång tid det har gott att göra. Tyckte ps4 remastern också var cashgrab. Men är väl easy money för företagen så vi kommer behöva leva med det.

Jag citerar mig själv från en annan tråd:

PS4-versionen var nödvändig då spelet kom något halvår innan den konsolen släpptes. Många slutar köpa "last gen"-spel inför nya konsolsläpp och PS4 är inte bakåtkompatibel.

Denna remake kommer av främst två anledningar:

1. TV-serien som är på gång kommer locka en ny publik.

2. Man vill kunna släppa spelserien på PC.

Spelet kommer alltså nå många nya spelare och det blir underligt om inkörsporten ska vara en lätt remastrad version av ett spel skapat för 15 år gammal hårdvara.

Medlem

Börjar bli rejält trött på alla remasters/remakes. Att göra en remaster på ett gammalt spel som knappt går att spela på dagens datorer/konsoler är ju en sak men de sista åren har det släppts löjligt mycket av den varan. FF7 remaken tillhör ett av det mer positiva undantagen och där jag ser fram emot att se mer. Men om jag fått välja hade jag hellre sett fler nya innovativa spel än gammal upputsad skåpmat.

KoP
Medlem

Är ytterst tveksam till remakes/remasters och kastar aldrig pengar på remakes utav spel som knappt hunnit med att bli byxmyndiga.

Min regel är att ett spel ska minst ha hunnit med att fylla 30 innan den är värdig en remake/remaster och då kan jag kaaanske tänka mig att fiska fram pluskan.

Ser dock helst att spelutvecklarna utvecklar nya spel i första hand, hade jag själv varit spelutvecklare så är det ju det jag hade velat pyssla med för att främja den egna kreativiteten istället för att harva runt gammal skåpmat.

Medlem

En remake bör verkligen vara att bygga ett "nytt" spel fast med en gammal grund och story, som då Resident Evil 2-3, FF7 eller Demon's Souls, som många andra nämnt. Annars är det totalt meningslöst i mina ögon.


signatur

Gillar du bra och ösig musik? Checka mitt band INCIVILITY på Spotify

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Att resident evil 2 fick en remake är ju fint, en gammal klassiker som får ny färg så att säga. Men TLOU är ju bara en cashgrab. För mig har det nog mest med hur lång tid det har gott att göra. Tyckte ps4 remastern också var cashgrab. Men är väl easy money för företagen så vi kommer behöva leva med det.

På vilket sätt är TLOU en cashgrab men inte Resident Evil ?
Båda titlarna är ju fullfjädrade remakes och inget man slänger ihop på något år, speciellt inte av denna kvalité. I så fall var ju remastern till ps4 en betydligt tydligare cashgrab då det var just en "remaster" på befintlig produkt, samt ett sätt att lära sig systemet närmare för ND.

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag citerar mig själv från en annan tråd:

PS4-versionen var nödvändig då spelet kom något halvår innan den konsolen släpptes. Många slutar köpa "last gen"-spel inför nya konsolsläpp och PS4 är inte bakåtkompatibel.

Denna remake kommer av främst två anledningar:

1. TV-serien som är på gång kommer locka en ny publik.

2. Man vill kunna släppa spelserien på PC.

Spelet kommer alltså nå många nya spelare och det blir underligt om inkörsporten ska vara en lätt remastrad version av ett spel skapat för 15 år gammal hårdvara.

Hmm, jag köper ändå dessa argumenten ganska väl. Bra punkter! Men jag tror också det handlar om att Naughty Dog kan öva upp sig på PS5:an. Triple win för Sony? o_O


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Margy:

Jag citerar mig själv från en annan tråd:

PS4-versionen var nödvändig då spelet kom något halvår innan den konsolen släpptes. Många slutar köpa "last gen"-spel inför nya konsolsläpp och PS4 är inte bakåtkompatibel.

Denna remake kommer av främst två anledningar:

1. TV-serien som är på gång kommer locka en ny publik.

2. Man vill kunna släppa spelserien på PC.

Spelet kommer alltså nå många nya spelare och det blir underligt om inkörsporten ska vara en lätt remastrad version av ett spel skapat för 15 år gammal hårdvara.

Tvivlar starkt på att de som aldrig ens hört talas om Last Of Us (alla som spelar tv-spel har det idag) och blir tipsad om serien kommer gå och köpa spelet. Men PC-punkten kan jag hålla med om.

Medlem

Jag gillar när det görs remakes/remasters av äldre spel som kanske inte åldrats särskilt bra, eller som kanske inte ens går att spela på moderna datorer, eller slitna 720p30-spel från 360/PS3-tiden. Men när det knappt går att märka någon skillnad så förstår jag inte vitsen. Sonic Origins är ju ett aktuellt exempel på en remaster som inte tjänar något syfte. Life is Strange kändes också jävligt onödigt, och ibland såg remastern till och med sämre ut.

Moderator | Testpilot
Skrivet av Force:

En remake bör verkligen vara att bygga ett "nytt" spel fast med en gammal grund och story, som då Resident Evil 2-3, FF7 eller Demon's Souls, som många andra nämnt. Annars är det totalt meningslöst i mina ögon.

TLOU passar med andra ord in. Det är baserat på helt ny teknik från grunden.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Beror på hur teknisk stor skillnad det är från originalet.

RE2 är ett exempel på enorm annorlunda syn på remaken från sin original.


signatur

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Min SweClockers Profil

Medlem
Skrivet av Force:

En remake bör verkligen vara att bygga ett "nytt" spel fast med en gammal grund och story, som då Resident Evil 2-3, FF7 eller Demon's Souls, som många andra nämnt. Annars är det totalt meningslöst i mina ögon.

Instämmer. Firaxis XCOM-serie är ett annat bra exempel på det.

Medlem

Remasters skippar jag oftast, blir bara besviken på dessa då skillnaden oftast är minimal mot orginalet. Remakes har jag inget emot om dom är bra gjorda.

Medlem

Gått för långt nej, det borde komma många flera. Felet är att företag som t ex Ubisoft borde hålla sig borta från det, samma med 2K mfl.

Generellt sätt borde det vara mera pengar som läggs på det, men det är svårt, för en remaster av ett dussinspel säljer nog inte så bra, då kan man inte heller lägga så mycket resurser på det.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Tycker remakes är något som är väldigt positivt. Det finns väldigt många gamla guldkorn som den yngre generationen missade som inte längre går att spela i dag för de är så gamla och fula. Även jag som spelade dem när det begav sig klarar inte att spela igenom dem igen, och då är jag väldigt tacksam för remakes som gör att spelen faktiskt ser ut som jag minns dem i mitt huvud.

Skrivet av Force:

En remake bör verkligen vara att bygga ett "nytt" spel fast med en gammal grund och story, som då Resident Evil 2-3, FF7 eller Demon's Souls, som många andra nämnt. Annars är det totalt meningslöst i mina ögon.

Jo, det är ju det som är själva definitionen av en "remake"

Annars snackar vi om "remasters", alternativt "reboots".

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

TLOU passar med andra ord in. Det är baserat på helt ny teknik från grunden.

Glöm inte att låsa tråden i tid så vi kan ta helg!😉

Avstängd

Det beror helt på vilket spel det är. Att remastra RDR2 till PS5 är t.ex. helt onödigt medan en remake på TLOU1 är nödvändigt, likaså KOTOR.

Medlem

Finns ju uppenbara cashgrabs som exempelvis The Last of Us, Demon’s Souls och Bulletstorm (vara remaster nu är lika gammal som spelet var när remastern släpptes) och tycker inte att gränsen är särskilt otydlig. Finns gott om spel som släpptes runt PS1/PS2 (och tidigare) och är närmast ospelbara på grund av horribel kontroll eller tekniska begränsningar, är ju kanon att dessa släpps som remasters med justeringar eller remakes med modern teknik.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Finns ju uppenbara cashgrabs som exempelvis The Last of Us, Demon’s Souls och Bulletstorm (vara remaster nu är lika gammal som spelet var när remastern släpptes) och tycker inte att gränsen är särskilt otydlig. Finns gott om spel som släpptes runt PS1/PS2 (och tidigare) och är närmast ospelbara på grund av horribel kontroll eller tekniska begränsningar, är ju kanon att dessa släpps som remasters med justeringar eller remakes med modern teknik.

Fast Demon’s Souls var väl en väldigt nödvändig omarbetning? Jag försökte mig på originalet men det var för dassigt rent tekniskt, ps5 versionen är ju helt fantastisk att ha.

Avstängd
Skrivet av lasselason:

Fast Demon’s Souls var väl en väldigt nödvändig omarbetning? Jag försökte mig på originalet men det var för dassigt rent tekniskt, ps5 versionen är ju helt fantastisk att ha.

Kan inget annat än att hålla med. Demon's Souls är ju toppexemplet på hur en remake ska göras.

Medlem

Spel som tjänade på sin grafik när det begav sig bör inte göras på nytt. Spel där grafiken kändes som att den slog fel när spelet släpptes kan funka att göras på nytt. Tänker t.ex. på PS1-eran där grafiken för det mesta kändes dålig när det här med 3D var nytt och alla ville göra 3D-spel även fast det såg riktigt illa ut.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Att resident evil 2 fick en remake är ju fint, en gammal klassiker som får ny färg så att säga. Men TLOU är ju bara en cashgrab. För mig har det nog mest med hur lång tid det har gott att göra. Tyckte ps4 remastern också var cashgrab. Men är väl easy money för företagen så vi kommer behöva leva med det.

Detta.

Medlem
Skrivet av heady89:

På vilket sätt är TLOU en cashgrab men inte Resident Evil ?

Eftersom Resident Evil 2 kom ut till PS1 1998 medan TLOU kom till PS3 2013 och dessutom fick en remaster till PS4?

Medlem

Om vi tittar på TLOU så släpptes det spelet 2013-14 beroende på hur man nu vill se på det och det är 8-9 år sen, varför inte göra en remake på ett spel som blev så pass populärt för att släppa det på ytterligare en generation av PS och även PC för att nå fler spelare som inte kunnat spela det förut (Tänker främst på PC spelare då).

Det har absolut inte gått för långt utan fler remakes behövs enligt mig. Så länge den är väl genomtänkt och ordentligt gjord så är det bara positivt.

Om man nu ogillar tanken så kan man ju bara ignorera det!

Medlem

Skulle aldrig betala fullpris för ett spel jag redan klarat. Spelar typ aldrig om ett spel heller så. Finns så mycket spel att det är bortkastad tid att spela ett spel man redan klarat.

123
Skriv svar