Medlem
Genshin Impact

Vid första anblick kan Genshin Impact se ut som ett spel där söta animeflickor försöker sno dina pengar. Men för den som kan se förbi detta och håller hårt i sin plånbok kommer denna att upptäcka ett spel som är så mycket mer än 'waifus' och 'husbandos'.

Vid äventyrets början får du välja om spelets protagonist ska vara en pojke eller flicka, men där tar tyvärr också alla större val slut. Du axlar rollen som The Traveler som är den klassiska tysta hjälten i denna historia när du reser genom världen Teyvat. Utav orsaker har du tappat bort ditt syskon och vaknar upp i denna okända värld. Vid din sida har du hittat den minst sagt konstiga flygande lilla varelsen som kallar sig Paimon.
Paimon är den som för din talan under spelets gång och guidar dig med sin pipiga (och irriterande) röst när ni träffar på andra karaktärer. Men kanske är det sen jag var yngre och stod ut med Zeldas Navi (”Hey, listen!”) eller Ôkamis Issun som jag har lärt mig att ignorera det irriterande med jobbiga resekamrater i denna typ av spel och låter mig inte hindras utav detta.
Ni beger ut på en resa som tycks leda er till Teyvats alla hörn i sökandet efter ditt syskon. Hoppet är att någon utav dem gudar som finns i varje land kan ge dig svar på vad som hänt dig och vart ditt syskon tagit vägen. Spelets berättelse är tyvärr inte dess starka sida men det finns vissa få gånger jag fnissar till eller blir imponerad utav actionfyllda filmsekvenser som känns tagna ur en anime. Filmsekvenserna blir märkbart bättre ju längre spelets berättelse får pågå då det ännu är ett växande projekt och man ser hur Hoyoverse lär sig med tiden. Berättelsen gör det lilla den ska, vilket är att knuffa oss vidare i vårat äventyr och in i det som finns där för att hålla oss kvar; en enorm öppen värld med hemligheter och pussel att utforska som belönar den nyfikne.

Teyvat är enormt. Spelet tar sin början i landet Mondstadt med sina öppna slätter som gör det relativt enkelt att se skattkistor, utmaningar och potentiella pussel på längre avstånd. Men när du blivit bekväm med detta och letar dig vidare blir det allt jobbigare att utforska varje område i jakten på skatter. Kina inspirerade Liyue med sina berg att bestiga. Japan inspirerade Inazuma som tar dig mellan öar där varje ö har sitt unika lilla påhitt för att hålla det intressant. Och nu senast med 3.0 uppdateringen fick vi Sumeru som tar oss in i tät djungel. Inget område är det andre likt. Det finns alltid vissa små aspekter som upprepas, en viss fiende här och där, någon typ av pussel, men i det stora hela så är det imponerande hur stor variation Hoyoverse lyckas erbjuda med spelet. Att resa till ett nytt land innebär inte bara mer utav samma, det är nya saker att se och utforska, nya typer av pussel att knäcka, nya typer av fiender att farma och ny musik att avnjuta.

Det var detta som höll mig kvar. Där storyn tappade mig snabbt så var det min vilja och nyfikenhet att utforska detta vackra land som fick mig att stanna. För dem som spelade Zelda: Breath of the Wild känns utforskandet väldigt bekant. Du har en uthållighetsmätare som går att uppgradera under spelets gång och det denna gör är att tillåta dig springa, simma och klättra längre sträckor. Precis som i sann BotW anda kan du klättra i stort sett på allt i spelet. Det spelar ingen roll om det är en bergsvägg, ett träd eller ett hus så kan din karaktär enkelt slänga sig emot det och börja klättra uppåt. Tack o lov var det så långt de valde att inspirera sig utav sina japanska grannar och lät saker som regn inte förstöra ditt klättrande eller förstörbara vapen försvåra dina strider. De har också valt att gå en egen väg med spelets strider och det är här jag åter igen blir förvånad över djupet när jag väl tar mig tiden att studera och läsa på om det.

I början har du endast din karaktär, The Traveler, att ge dig in i strid med. Men tidigt i spelets berättelse får du tillgång till flera karaktärer som alla har sitt unika spelsätt med vapen, förmågor och element att utnyttja. Du bygger ett lag med fyra karaktärer och dessa utgör vilka du snabbt kan skifta mellan under en pågående strid och det är symmetrin mellan vilka du väljer som gör att du kan skapa olika effekter för att uppnå största skadan. Detta blir viktigare ju högre nivå spelets fiender blir och om du väljer dig att anta spelets svårare utmaningar men som också ger dig dem bästa belöningarna. Utöver att forma ett bra lag kan varje karaktär utrusta sig med ett vapen och fem artefakter. Det är här spelets end-game gör sig tydligt då alla karaktärer, vapen och artefakter går att levla. Statsen på artefakterna du skaffar rullas också på måfå och det är här jakten på det ultimata bygget för varje enskild karaktär kommer in i spel. Varje dag har du en valuta att utnyttja som tillåter dig att välja mellan olika strider som belönar dig med dem saker eller artefakter du försöker att skaffa till ditt lag.

Det är också här spelets free-to-play (F2P) system kommer in som du kan ana. F2P är kanske ett ord som lämnar avsmak i många spelares mun. Antagligen då vi så många gånger läst om personer eller kanske själva fallit dit att spendera några kronor för mycket på ett spel som börjar med att vara gratis. Det finns dock några spel som lyckas med detta och ger oss en rättvis upplevelse utan att känna tvånget att spendera tusentals kronor varje månad. Hoyoverse lyckas otroligt nog med detta genom att flitigt förse spelare med in-game valuta (Primogems) och även billigare alternativ för den som känner sig lite lockad att spendera en slant eller två.
Du har dagliga quest att göra som förser dig med Primos. Alla kistor du öppnar runt om i världen belönar dig också med dessa i diverse grad och lika så achievments. Hoyoverse ser också till att det alltid är ett event igång på något vis med unika spelmoment som belönar oss med dessa. Ena veckan tar du dig an strider i en grotta, nästa leker du kurragömma med andra spelare och veckan efter det spelar du ett instrument som i vilket annat musikspel som helst. Väldigt omväxlande och kul. Helt klart ett av spelets höjdpunkter är att se vad för event vi får som ska sysselsätta oss kommande veckorna utöver det vanliga spelet.
Primos använder du sen till att rulla på det enorma bibliotek utav karaktärer som finns. Väldigt snällt nog har Hoyoverse lagt in en så kallad ”pity” när du rullar på karaktärer. Var 10:e önskning som de väljer att kalla det, är du garanterad ett 4-stjärnigt vapen eller karaktär. Men om du inte fått en 5-stjärnig karaktär inom 90 önskningar är du garanterad en och det är 50% chans att det är den som är på den tillfälliga ”bannern” som pågår i ca fem veckor. Får du inte den som är på bannern, så är nästa 5-stjärniga du får 100% att det är den karaktären. Detta gör att man utan att spendera pengar för mera primos kan räkna på och se till att man sparar ihop tillräckligt med önskningar för att garantera den karaktär man vill ha när den väl dyker upp på en banner.
Problemet uppstår när du efter hundratals timmar kommit ikapp allt utforskande. Du har hittat nästan alla kistor, är ikapp alla quests och dyligt att enda inkomsten utav primos förblir events och dailies. Men tack o lov finns då ett relativt billigt alternativ för den som vill unna sig själv lite extra och börjar snegla på plånboken. Ett pass som håller i 30 dagar och kostar ca 60kr förser dig med en log-in bonus varje dag. Lika så finns ett säsongs pass för 120kr som räcker i fem veckor som ger dig diverse material för att hjälpa dig på traven att levla dina karaktärer som du bäst gör genom att ge dem ett föremål som ger experience (mängden du får för att klara quest eller döda fiender är så pass liten att den knappt ens märks på karaktären). Den stora pengatjuven som alla bör undvika dock om du inte råkar ha överdrivna mängder pengar att spendera är att köpa rena primos på direkten. Detta är hutlöst dyrt i jämförelse med den 30-dagars inloggnings bonusen som finns att köpa.

Så med lite framtidsplanering kan man komma billigt undan, till och med helt gratis om man så vill, och ändå få ut kopiösa mängder speltid utav detta. Det utlovas hundratals timmar innan man känner sig färdig och Hoyoverse uppdaterar med nya områden titt som tätt under åren. Hittills har vi fått besöka fyra länder och inte minst sju lär det bli i slutändan (ett för varje element i spelet). Så gillar man spelet kommer man inte få slut på saker att sysselsätta sig med i det första taget.
Tyvärr lider spelet utav dålig co-op, enda som är värt är de strider man spelar för t.ex artefakter eller bossar för att hjälpa varandra. Men att utforska någon annans värld ger tyvärr inte den besökande spelaren någon belöning då denna inte kan öppna några kistor (detta så man inte ska kunna sno någon annans loot, och där med utrustning eller primos). Men det finns tillräckligt för att utforska själv och roligast är ändå att ha någon att diskutera spelet med. Hjälpa varandra med pussel och tipsa om dolda skatter på väl gömda platser. Lika så när det kommer till byggandet utav karaktärer och lag så finns det en mängd videos på YouTube med tips till varje enskild karaktär och hur bra denna fungerar även för spelare som inte väljer att rulla på karaktärer flera gånger (de blir starkare om du får dubbletter). Det är även kul att följa Hoyoverse stream på Twitch inför varje uppdatering där man får ta del utav koder till gratis primos och vad som utlovas i nästa patch.

Skulle du till råga få slut på saker eller ork att utforska så låser du senare i spelet upp ett system för att ha en egen liten landplätt med ett hus och diverse möbler som du kan placera ut. Det finns även ett simpelt system att fiska på vissa platser runt om i världen. Vi har även i en kommande uppdatering blivit lovade ett Trading Card Game (TCG) i spelet som återstår att se hur bra det kommer att bli. Men då hela spelet bara är PvE (Player vs Enemies) och inte emot några riktiga spelare så blir det aldrig irriterande om någon spenderat mera pengar än dig eller haft tur på bättre artefakter. Det är din värld. Alla dess toppar och dalar är där för dig att utforska. Gör vad du vill med den. Men jag lovar dig att är du som mig och älskar att utforska öppna världar så kommer du finna att Teyvat har mer än tillräckligt för att hålla din upptäckarkänsla vid liv långt framöver. Ge det en chans. Greppa ditt svärd och bestig ett berg för att se vad för hemligheter döljer sig på dess topp. Men håll hårt i plånboken under resans gång och planera smart.

Genshin Impact finns till PC, PlayStation 4, PlayStation 5 och mobil. (Jag har spelat det på PlayStation 5.)

Genshin Impact
4
Mycket bra
+
Vackra miljöer
+
Stundvis gripande musik
+
Kul stridssystem
+
Rättvis F2P
+
”Jag ska bara...”
-
Paimon
-
Berättelsen
-
Utdragna konversationer
-
Sällan co-op belönar
Det här betyder betygen på FZ

signatur

Twitch: DrevlinsQuestLog
YouTube: DrevlinsQuestLog
Twitter: drevlinql

Chefredaktör

Tack för fin recension! <3

Medlem

Bra recension!
Har funderat på att prova Genshin Impact men väntar tills den kommer till Nintendo Switch.

Medlem

Roligt spel, gillade särskilt upptäckaraspekten och när man oväntat ramlade på nåt överjävligt monster medans man letade loot=)

Vet inte riktigt varför jag slutade spela det men jag tror det blev för plottrigt för mig tillslut.

Betalade aldrig en krona i spelet och under de timmarna (25-30?) jag spelade kände jag inte att det behövdes heller.


signatur

Styret upp och däcken ner

Medlem

Jag har gett Genshin ett ärligt försök. Spelade till adventure rank 25-30 eller så. Intrycket är ett nedbantat Zelda Botw fast med anime waifus (oförnekerligen) och gacha (oförnekerligen).

Visst finns det vackra världar att upptäcka, halvkula strider osv. Fast det finns också en enorm tomhet och inte blir det bättre utav att skicka slantar till ett företag som sponsrar kinas ekonomiska motor. En stor sak som saknades var den sociala aspekten. Allt var ju bara platta NPCs såvida du inte bjöd in någon vän eller random, men inte ens då blev spelet märkbart roligare. Grindingen var inte heller något att hurra för. Jag är rätt trött på online-grind /MMOs.

Oavsett om man gillar animestilen eller ej så tar det emot att spela något som är ecchi-light mode hur man än vänder och vrider på spelet.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Tycker spelet verkar fint men för mig sticker det verkligen när jag hör att ett spel ger dig möjligheter att skaffa dig fördelar genom att betala. Många gånger tycker jag beröm och positiva kommentarer om spelet kommer med "jo... det... det går likosm att köra spelet gratis också" i tonen. Jag tvivlar inte på att det går, men jag känner också att det kommer med en underton av "men det blir inte lika kul då" och därför pallar jag inte. Kom gärna med feedback kring mina tankar här ifall du inte håller med när det gäller detta spelet.

League of Legends system är jag helt för. Att köpa kosmetiska grejer kan vara kul och det är vad jag exempelvis betalar för med säsongspasset i Rocket League. Men... allting som börjar påverka min tur eller mekaniken i spelet får magen att känns sig tyngre.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag installerade det när det kom. Spelet hade inte då och har fortfarande inte inverted mouse på PC (men dock på konsol!?). Så det blev/blir inget med det.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av Proximately:

Tycker spelet verkar fint men för mig sticker det verkligen när jag hör att ett spel ger dig möjligheter att skaffa dig fördelar genom att betala. Många gånger tycker jag beröm och positiva kommentarer om spelet kommer med "jo... det... det går likosm att köra spelet gratis också" i tonen. Jag tvivlar inte på att det går, men jag känner också att det kommer med en underton av "men det blir inte lika kul då" och därför pallar jag inte. Kom gärna med feedback kring mina tankar här ifall du inte håller med när det gäller detta spelet.

Spelet är aldrig speciellt svårt och då man aldrig möter andra spelare i strid finns det liksom inga direkta fördelar att få.

Jag har inte betalat en enda krona och inte stött på några direkta problem. En del av karaktärerna alla får tidigt in i handlingen är fortfarande bland de jag använder mest.

Enda anledningen att betala är om man vill ha "allt" och ha det så fort som möjligt.

Jag kunde inte bry mig mindre om ramhandlingen i detta spel men att utforska nya områden och upptäckarglädjen det ger är väldigt bra.

De lägger dock till saker i detta spel fortare än jag hinner spela så mitt största problem nu är att jag har slut på "nålar" att märka ut saker med på kartan.

Medlem

Körde själv spelet kring 10 timmar vid lanseringen, men jag kunde inte riktigt acceptera f2p-delen även om den är "rättvis". Mitt största problem med modellen är att jag inte kunde komma på en enda sak förutom inköpspriset som blev bättre med den implementerad. Då jag är en sådan person som gillar att spela klart spel helt (klara alla bossar, rekrytera alla karaktärer, etc.) så insåg jag väldigt snart att det skulle bli mer ett tvång med daglig inloggning och evigt jagande väldigt snart, så jag gav upp istället. Har dock full förståelse för att andra människor som inte har mina tendenser när de spelar förmodligen har en riktig bra upplevelse framför sig utan att spendera en enda krona.
Trevlig recension, intressant att se att spelet verkar ha uppdaterats en hel del sedan starten.

Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag installerade det när det kom. Spelet hade inte då och har fortfarande inte inverted mouse på PC (men dock på konsol!?). Så det blev/blir inget med det.

Haha, jag brukar normalt inte spela spel som inte har inverted mouse men jag gjorde ett undantag för Genshin då det kom ut - och då har jag lirat inverted typ hela mitt liv. Fram tills just Genshin som jag lirade stenhårt i nästan ett år. Nu kan jag inte köra inverted längre.

Medlem

Stort tack till alla som tagit sig tiden att läsa mitt första försök till en recension! ^^ Värmer verkligen.

Skrivet av Khonmon:

Bra recension!
Har funderat på att prova Genshin Impact men väntar tills den kommer till Nintendo Switch.

Väntar också på det så man enkelt ska kunna bära med det och göra mina dailies när jag är borta. Jag hoppas bara Switch versionen blir bra / inte laggar.

Skrivet av Hanzo:

Jag har gett Genshin ett ärligt försök. Spelade till adventure rank 25-30 eller så. Intrycket är ett nedbantat Zelda Botw fast med anime waifus (oförnekerligen) och gacha (oförnekerligen).

Visst finns det vackra världar att upptäcka, halvkula strider osv. Fast det finns också en enorm tomhet och inte blir det bättre utav att skicka slantar till ett företag som sponsrar kinas ekonomiska motor. En stor sak som saknades var den sociala aspekten. Allt var ju bara platta NPCs såvida du inte bjöd in någon vän eller random, men inte ens då blev spelet märkbart roligare. Grindingen var inte heller något att hurra för. Jag är rätt trött på online-grind /MMOs.

För mig känns det aldrig "tomt". Ute i fält kryllar det av kistor att leta efter. Lika så har områden stora städer med NPCs som vandrar runt likt vilket asiatiskt RPG som helst som inte tillför något i berättelsen. Karaktärerna som har med berättelsen att göra när du spelar den eller diverse personliga "hangouts" man låser upp så är allt röstskådespelet på fyra (vill jag minnas) olika språk att välja mellan. Tycker jag har mer saker att göra här än i BotW tyvärr. Men kan också vara att jag hade svårt för BotWs combat. Föredrar mycket mera detta quick swap mellan karaktärer.
Grindingen kan jag förstå. Det går i vågor för mig hur jag orkar. Men då Genshin Impact har en gräns på hur mycket jag kan grinda dagligen blir det inte som i andra titlar jag spelat där det tar en eftermiddag att köra dailies eller weeklies. Där med är det ett enkelt spel att hoppa in i, göra det jag ska, för att sen byta till något annat jag vill sitta med.

Skrivet av Proximately:

Tycker spelet verkar fint men för mig sticker det verkligen när jag hör att ett spel ger dig möjligheter att skaffa dig fördelar genom att betala. Många gånger tycker jag beröm och positiva kommentarer om spelet kommer med "jo... det... det går likosm att köra spelet gratis också" i tonen. Jag tvivlar inte på att det går, men jag känner också att det kommer med en underton av "men det blir inte lika kul då" och därför pallar jag inte. Kom gärna med feedback kring mina tankar här ifall du inte håller med när det gäller detta spelet.

League of Legends system är jag helt för. Att köpa kosmetiska grejer kan vara kul och det är vad jag exempelvis betalar för med säsongspasset i Rocket League. Men... allting som börjar påverka min tur eller mekaniken i spelet får magen att känns sig tyngre.

Är helt med dig. Vanligtvis är jag för microtransaktioner som ENDAST ger oss kosmetiska föremål. Men detta har jag insett främst gäller / är viktigt i PvP scenarion för mig. Genshin Impact faller i samma kategori som Warframe för mig då det också inriktar sig endast till PvE. Jag kan spendera pengar om jag vill. Men allt går att spela utan att behöva det och allt går att låsa upp om jag sparar och farmar in-game. Jag betalar pengar för att snabba på processen om jag vill det. Men det är inget tvång. I Genshin får man också upp ögonen för vissa specifika karakärer man kanske vill ha så då blir prioriteringen att först vilja skaffa dem, vissa väljer man bort helt för de passar inte ens spelstil eller lag. Jag spelade bra länge med det jag fick gratis i spelet innan jag spenderade min första slant. Gratiskaraktärerna man får går att spela spelet väldigt bra med. Men du får också tillräckligt med in-game valuta för att rulla och få en del 5-stjärniga karaktärer att leka med. Lika så är många av de 4-stjärniga så pass bra att folk kallar dem "dolda 5-stjärniga" för de är lika viktiga i många utav meta lagen. Så jag vill säga att spelet inte direkt blir roligare att spela för att du spenderar pengar.

Skrivet av Margy:

De lägger dock till saker i detta spel fortare än jag hinner spela så mitt största problem nu är att jag har slut på "nålar" att märka ut saker med på kartan.

Know your pain! XD

Skrivet av meanh:

Körde själv spelet kring 10 timmar vid lanseringen, men jag kunde inte riktigt acceptera f2p-delen även om den är "rättvis". Mitt största problem med modellen är att jag inte kunde komma på en enda sak förutom inköpspriset som blev bättre med den implementerad. Då jag är en sådan person som gillar att spela klart spel helt (klara alla bossar, rekrytera alla karaktärer, etc.) så insåg jag väldigt snart att det skulle bli mer ett tvång med daglig inloggning och evigt jagande väldigt snart, så jag gav upp istället. Har dock full förståelse för att andra människor som inte har mina tendenser när de spelar förmodligen har en riktig bra upplevelse framför sig utan att spendera en enda krona.
Trevlig recension, intressant att se att spelet verkar ha uppdaterats en hel del sedan starten.

Kan helt klart förstå dig med att har jag kul med ett spel vill jag gärna försöka uppnå så nära 100% jag kan och på så vis känns det vettigare med att köpa ett spel kort och gott så finns allt där när du startar.
Tvånget med daglig inlog finns där absolut om du vill se till att spara ihop din valuta för att kunna köpa nya karaktärer och hinna levla dem. Själv så har jag lyckats klara allt i spelet nu (dock inte allt i senaste området som kom). Jag har 100% på tidigare länder att hittat kistor, klarat dungeons, alla quests och sido quests, alla "hangouts" med karaktärer. Men trots detta så lyckas Hoyoverse pumpa ut nytt material och events ofta. Jag spelade World of Warcraft för herrans massa år sedan och där behövde jag betala för att ens logga in. Och det kunde dröja månader innan det kom nytt material att leka med. Med Genshin känner jag att även om jag vill sluta betala i spelet så kan jag ändå hoppa in och göra mina dailies eller ta del utav all ny content som kommer med uppdateringar.


signatur

Twitch: DrevlinsQuestLog
YouTube: DrevlinsQuestLog
Twitter: drevlinql

Medlem

Den där switch-versionen har dom hållit på med i några år nu.

Medlem
Skrivet av Rejzer:

Den där switch-versionen har dom hållit på med i några år nu.

Jo man undrar hur när det ska bli klart. Speciellt när de ger ut så mycket nytt material. Spelet tar en del plats också, vilket inte Switchen är direkt känd för att ha. XD


signatur

Twitch: DrevlinsQuestLog
YouTube: DrevlinsQuestLog
Twitter: drevlinql

Medlem
Genshin spelare

Spelat genshin sen de släpptes älskar att utforska så de här spelet är exakt de ja vill ha. Kräver lite tid varje dag men kan spela klart de nödvändiga på 15 min om man inte har så mycket tid. Jag stör mig inte direkt på deras system ja lägger kanske några hundralappar om året på spelet efter som ja tycker de gör ett bra jobb med sitt spel, inte många störande buggar och världen ser bra ut. Svårighetsgraden är ok och kan vara lite utmanande ibland efter som ja sällan lägger tid på att skaffa vapen och mitt fokus ligger mer på att få fler karaktärer med nya förmågor. Gillar striderna i spelet och pussel som också kan va kul att klura på. De mesta av sakerna i spelet har någon typ av slut så när man sprungit runt i ett område en tid så har man klarat av de man behöver göra där och kan gå vidare. En av de oändliga sakerna i spelet är sökandet efter rätt artefakter. Ja skulle avstå från att rekommendera de här spelet till vänner med spel beroende som inte kan hantera sina pengar. Ja räknar nog med att spelet kommer hålla sig flytande ganska många år till.

1
Skriv svar