Return to Monkey Island

Medlem

Velar mellan att köpa 1an och 2an istället för detta -_-
Har redan kört de men eftersom minnet är kasst så har jag glömt bort de

Medlem
Skrivet av Ion:

Jag fattar inte hur ni orkar gnälla på grafiken i varenda tråd om det här spelet. Grafiken har ju aldrig varit grejen med MI

Då var det ju dumt att göra spelet så fruktansvärt fult att grafiken blev en grej.

Medlem
Skrivet av Ion:

Jag fattar inte hur ni orkar gnälla på grafiken i varenda tråd om det här spelet. Grafiken har ju aldrig varit grejen med MI - så länge det är bra pussel, så där typisk referens-humor och sarkasm som alltid gjort spelet bra så är det Monkey Island. Jag hade fattat diskussionen om det var nåt nytt Crysis eller liknande där dom valt den här estetiken..

Sen en sak också, som Gilbert själv säger och som han har helt rätt i. Dom gjorde aldrig spel med "pixel art", dom gjorde bara "art". Det råkade bara vara så att 320x200@16 färger var vad dåtidens maskiner klarade av, så därav blev det den grafiken. Och folk verkar också glömma hela tiden att den typen av grafik inte alls såg sådär blockig ut på CRT-skärmar där allt flöt ihop till en mjuk nyans snarare än krispiga pixlar.

Om 1:a spelet hade sett ut som årets släpp gör hade ingen suttit och klagat nu. Så skit i det där med grafiken nu och hoppa in i årets roligaste äventyr istället

Är inte självaste grafiken folk klagar på utan grafikstilen. Den är väldigt speciell och många gillar inte det.

Jag gillar inte det alls, jag kan inte få ut något av det och kan då inte leva mig in i spelet.

Ion
Medlem
Skrivet av kebbe:

Då var det ju dumt att göra spelet så fruktansvärt fult att grafiken blev en grej.

Eller kanske oerhört smart för vi kan väl iaf va överens om att det blev en snackis?

Medlem
Skrivet av Ion:

Eller kanske oerhört smart för vi kan väl iaf va överens om att det blev en snackis?

Absolut, mycket gratis marknadsföring som följd.

Redaktör
Skrivet av robbis:

Jag tycker att från om med nu så borde alla recensioner ha en stämpel på sig hur den fungerar hyfsat på deck. Det borde vara en självklarhet nu för tiden då många äger en steam deck,eller väntar på sin. Jag upplever att allt jag kastar på den fungerar men sen e det kontrollera som sätter käppar. Där borde ni tänka till framöver.

Det hade varit kalas att kunna göra. Går dessvärre inte, och beror på tid, resurser och läsarintresse. Det är nog inte så att en ganska stor del av FZ-läsarna äger en Steam Deck. Så tills vidare tror jag användaromdömen på nätet kan ge dig det du letar efter.

Skrivet av Lilagröt:

Det klarar de inte för fz är en för liten hemsida.
De hinner enbart testa spelet på en plattform tydligen.

Vi testar skillnader mellan plattformar när det känns relevant och finns läsarintresse kring frågan. Cyberpunk 2077, t.ex. Det sker rätt sällan, vilket gäller alla som testar spel - inklusive jättar som IGN och Gamespot.


signatur
Medlem

Tycker grafiken är av lika stor betydelse som resten.
Ett bra spel blir bättre med bra grafik/grym art-direction.

Underbart! Var lite rädd att det skulle bli flopp men detta är ju perfekt att sätta i sig nu!

Medlem

Sjukt dåligt spel . Som pervo Larry fast fulare

Inaktiv

Jag har inte spelat någon Monkey Island men tycker grafikstilen är förjävla ful och gör karaktärerna helt livlösa men detta kan eventuellt bli så att jag spelar, får väl se om man har något utbyte trotts att jag inte spelade de tidigare. Risken finns att det är mycket flört med de gamla/ fansen som spelat de tidigare.

Medlem

Fullkomligt magisk avslutning på denna serie. Passa på att njuta, det är inte ofta vi får äventyrsspel av den här kvalitén längre.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem
Skrivet av robbis:

Jag tycker att från om med nu så borde alla recensioner ha en stämpel på sig hur den fungerar hyfsat på deck. Det borde vara en självklarhet nu för tiden då många äger en steam deck,eller väntar på sin. Jag upplever att allt jag kastar på den fungerar men sen e det kontrollera som sätter käppar. Där borde ni tänka till framöver.

Steam deck är bara en fluga.


signatur

IDKFA

Medlem

Jag hakar inte upp mig på utseendet av spelet trots att vissa har stora problem tydligen(och när folk skriker så blir jag lätt negativt påverkad). Själv så känns stilen självklar och jag märker det inte ens. Känns som om jag är tillbaka i Monkey island världen och det känns jättebra!

Medlem

Måste tyvärr också hålla med om designen. LeChuck ser t.ex. ut som att han har en voodoo-mask och alla har röda näsor så det ser ut som de är konstant förkylda. Enda som är coolt är väl dessa inzoomningar som görs när man får ett föremål.

Medlem

Spelet får 4/5 från mig. En riktigt härlig nostalgitripp!

Däremot tyckte jag att slutet var värdelöst. Det kändes som att ha tittat på Dallas i flera år och sedan få reda på att Bobby Ewing bara drömt.

Medlem
Skrivet av arkhanari:

Spelet får 4/5 från mig. En riktigt härlig nostalgitripp!

Däremot tyckte jag att slutet var värdelöst. Det kändes som att ha tittat på Dallas i flera år och sedan få reda på att Bobby Ewing bara drömt.

Det finns ca 10 slut, men håller med om att det är lite av ett antiklimax. Helt i linje med serien dock.


signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Medlem

Kört igenom det nu och läst recensionen!
Trevlig recension, var ungefär var jag tyckte om det också.

Min favorit kommer alltid vara Curse, men detta tycker jag var bättre än "Escape" och "Tales".
Min lista:

1. Curse
2. Secret
3. Revenge
4. Return
5. Tales
6. Escape


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Riktigt bra äventyrsspel om ni frågar mig. Var skeptisk till stilen, framförallt hur karaktärerna såg ut men nu tycker jag det ser rätt bra ut. Vissa platser var lite fula andra kändes lite som ett färgglatt DotT. Musik och röstskådespel är helt rätt, humorn fanns där och problemen var lagom.

4/5

Medlem

Körde igenom detta häromveckan genom ScummVM.
Vilket fantastiskt spel det är ändå.
Hade gärna sett en remake eller en uppföljare med samma grafikstil och musik.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Körde igenom detta häromveckan genom ScummVM.
Vilket fantastiskt spel det är ändå.
Hade gärna sett en remake eller en uppföljare med samma grafikstil och musik.

Det hade vi nog alla. Jag brukar spela om det lite då och då, och ta mig till Blood Island såfort som möjligt för mysfaktorn!

Ehm.. joråsåatte.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem
Skrivet av Ion:

Jag fattar inte hur ni orkar gnälla på grafiken i varenda tråd om det här spelet. Grafiken har ju aldrig varit grejen med MI - så länge det är bra pussel, så där typisk referens-humor och sarkasm som alltid gjort spelet bra så är det Monkey Island. Jag hade fattat diskussionen om det var nåt nytt Crysis eller liknande där dom valt den här estetiken..

Sen en sak också, som Gilbert själv säger och som han har helt rätt i. Dom gjorde aldrig spel med "pixel art", dom gjorde bara "art". Det råkade bara vara så att 320x200@16 färger var vad dåtidens maskiner klarade av, så därav blev det den grafiken. Och folk verkar också glömma hela tiden att den typen av grafik inte alls såg sådär blockig ut på CRT-skärmar där allt flöt ihop till en mjuk nyans snarare än krispiga pixlar.

Om 1:a spelet hade sett ut som årets släpp gör hade ingen suttit och klagat nu. Så skit i det där med grafiken nu och hoppa in i årets roligaste äventyr istället

Eh... Jo för den här stilen är sååå ful jag(och många andra tydligen) kan inte med att titta på eländet.

Så I'll pass on this.


signatur

Join Star Citizen at: https://robertsspaceindustries.com/star-citizen
Feel free to use my code and get some free in-game cash(5,000 UEC):
STAR-K3RR-BQ7C

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
"It's better to die on your feet than live on you knees"

Medlem

One for the road.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

Medlem

Vilken jäkla käftsmäll!!! Denna riktiga uppföljare till Monkey Island 2 var så himla bra! Ger den 5 av 5! Allt var perfekt!
Är glad att jag inte läste här innan jag spelade. Tycker grafiken var suverän!
Sen måste jag säga att det var sådan nostalgi att man fick återuppleva miljöerna i första spelet. Tycker man ska spela igenom 1an och 2an innan denna eftersom de är minst lika bra och 3an blir så mycket roligare om man lirat igenom de första två!

Medlem

Spelet har kommit nu för kännedom till gamepass för er som missat.

Medlem

Om man inte spelat detta tidigare, är helt ny med karaktärerna, hur står det sig då? Verkar vara väldigt mycket nostalgi inbakat i recensionerna.

Medlem
Skrivet av stesva:

Om man inte spelat detta tidigare, är helt ny med karaktärerna, hur står det sig då? Verkar vara väldigt mycket nostalgi inbakat i recensionerna.

Serien lever väldigt, väldigt mycket på nostalgin, det är svårt att komma ifrån. Men helt klart värt att upplevas som ny spelare också givetvis, även om jag personligen hade velat råda att man spelar Curse of Monkey Island först, eller åtminstone Special Edition av 1an och 2an.


signatur

This little light of mine, i'm gonna let it shine. Let it shine, let it shine, let it shine.

12
Skriv svar