The Last of Us-seriens Ellie uppmuntrades att inte spela spelet

Medlem
Skrivet av Karmak:

Då tycker du också det skulle vara okej om de casta en svart eller asiatisk skådespelare som spela Ellie istället?

Ja, självklart.

Skulle storyn och dynamiken förändras att någon av karaktärerna hade en annan hudfärg? Nej. I så fall spelar det ingen roll.

(Om storyn handlat om slaveri, 1700-talets Irland eller Djinghis Khan hade hudfärgen däremot varit av visst intresse, för att skapa en historisk trovärdighet)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Då tycker du också det skulle vara okej om de casta en svart eller asiatisk skådespelare som spela Ellie istället?

På vilket sätt skulle det vara ett problem om Ellie är svart eller asiatisk i tv-serien? Hade absolut inte gjort någon skillnad för serien.

Medlem
Skrivet av Cappachino:

På vilket sätt skulle det vara ett problem om Ellie är svart eller asiatisk i tv-serien? Hade absolut inte gjort någon skillnad för serien.

För karaktären finns redan. Man ska inte ändra på utseendet från originalet.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Ja, självklart.

Skulle storyn och dynamiken förändras att någon av karaktärerna hade en annan hudfärg? Nej. I så fall spelar det ingen roll.

(Om storyn handlat om slaveri, 1700-talets Irland eller Djinghis Khan hade hudfärgen däremot varit av visst intresse, för att skapa en historisk trovärdighet)

Vi har ju fått John Wayne som Djingis Khan

Skrivet av Karmak:

För karaktären finns redan. Man ska inte ändra på utseendet från originalet.

Vad är din åsikt kring Pedro Pascal som Joel?

Medlem
Skrivet av Thane:

Vad är din åsikt kring Pedro Pascal som Joel?

Tycker han är rätt nära utseendet av Joel

Tycker Bella Ramsey är helt fel mot hur karaktären ser ut i spelet.


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem
Skrivet av Karmak:

Tycker han är rätt nära utseendet av Joel

Jag håller inte med alls. Pascal har alldeles för annorlunda näsa, och ser betydligt mer chilensk ut än vad Joel gör i spelserien. Jag kommer se den, med med tanke på skillnaden på Joel's och Pascals näsa så har jag inte höga förhoppningar.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Tycker han är rätt nära utseendet av Joel

Ah så det är okej att byta nationalitet på Joel men inte Ellie.

Medlem
Skrivet av Thane:

Ah så det är okej att byta nationalitet på Joel men inte Ellie.

Det är inte talan om nationalitet utan hurpass lika källmaterialet de är.
Jag tycker personligen båda är felcastade.

Får se om det blir ett nytt Halo.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av zevile:

Berättelsen är i fokus, inte karaktärernas utseende eller gamers känslor.
Denna serie produceras inte endast för dom som spelat spelet. Inte svårare än så!

Dagens flopp, självklart har röst och utseende en stor roll i vem man castar och för vilka roller, det beror ju helt på vad man vill uppnå och efterlikna. Din förmåga som skådespelare kan vara fenomenal i allt från uttryck till inlevelse och röst, men är du inte rätt för rollen spelar det ingen roll utan det avgör ju skaparna kring vad de vill ha.

Alldeles självklart får man tycka till om det som ett fan också, och inte minst när det inte är ett nytt IP utan bygger på befintliga karaktärer och någon form av historia/legacy. Kom inte och säg att man kunde castat en dvärg som Joel också, eller är det just när skiljelinjen blir så tydlig som det blir löjligt och utseende spelar roll för dig med ?

Medlem
Skrivet av Zymac:

Hon ser uppriktigt sagt ut som Mark Zuckerberg på den dära bilden.

Ja inte är hon vacker.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Hur kul vore det att se en live action-imitation av spelet? Då kan man ju lika gärna se en playthrough av spelet på Youtube.

Medlem

Till alla som gnäller över skådisarnas liknelse till Joel och Ellie, lycka till när vi får se Tommy 😂

Gillar för övrigt Bella Ramsey, hon är en skön skådis. Hade personligen hellre sett Elle Fanning i rollen (namnet är bara ett sammanträffande). Kojima plockade upp henne istället, sedan får var och en forma sin egen åsikt vad det lider kring vem av dessa herrar som hade bäst fingerspetskänsla.

Hoppas de gör mycket material med Bill. Hade gärna sett att hans karaktär fått en större del av spelet. Det andra får vi vänta och se med, känner viss oro för att det antingen blir för glättigt eller totalt mörker vilket oavsett gör att allting blir platt.

Det som gjorde ettan till en modern klassiker var Ashleys egna initiativ att lägga in lite humor och göra Ellie mer quirky än hur Neil hade skrivit henne på egen hand. Karaktären blev mer sammanhängande, vilket Neil också har erkänt i dokumentären om inspelningarna. Det gick att relatera både till Ellie och Joel även om man inte nödvändigtvis hade gjort samma val. Det är frånvaron av den typen av sammanhang som var den absolut största bristen med uppföljaren.

Medlem
Skrivet av Thane:

Ah så det är okej att byta nationalitet på Joel men inte Ellie.

Vad pratar du om?

Vi pratar om utseende. Vilken nationalitet skådespelaren har är skit samma om utseendet passar.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Vad pratar du om?

Vi pratar om utseende. Vilken nationalitet skådespelaren har är skit samma om utseendet passar.

Försöker förstå vart du drar gränsen. Byta Joel till ett latino-utseende är okej men att byta Ellie till ett asiatiskt utseende skulle inte vara okej?

Medlem
Skrivet av Thane:

Försöker förstå vart du drar gränsen. Byta Joel till ett latino-utseende är okej men att byta Ellie till ett asiatiskt utseende skulle inte vara okej?

Jag tycker inte han ser mycket latino ut.

Jag drar gränsen när utseendet inte är lika, är väl inte så svårt att förstå?

Medlem
Skrivet av Karmak:

Jag tycker inte han ser mycket latino ut.

Jag drar gränsen när utseendet inte är lika, är väl inte så svårt att förstå?

Så lite latino är okej? haha detta är ju bara för tramsigt

Medlem
Skrivet av zevile:

Så lite latino är okej? haha detta är ju bara för tramsigt

Ne det som är jävligt tramsigt är att ni verkar vara ansiktsblinda eller troll och ser inte skillnad. Så du tycker att det är samma liknelse mellan t ex will smith och joel som det är mellan pedro pascal och joel?

Medlem
Skrivet av heady89:

Dagens flopp, självklart har röst och utseende en stor roll i vem man castar och för vilka roller, det beror ju helt på vad man vill uppnå och efterlikna. Din förmåga som skådespelare kan vara fenomenal i allt från uttryck till inlevelse och röst, men är du inte rätt för rollen spelar det ingen roll utan det avgör ju skaparna kring vad de vill ha.

Alldeles självklart får man tycka till om det som ett fan också, och inte minst när det inte är ett nytt IP utan bygger på befintliga karaktärer och någon form av historia/legacy. Kom inte och säg att man kunde castat en dvärg som Joel också, eller är det just när skiljelinjen blir så tydlig som det blir löjligt och utseende spelar roll för dig med ?

Du generaliserar. Självklart är det viktigt om det är en biopic om t.ex. Martin Luther King eller Abraham Lincoln. Då MÅSTE det vara rätt etnicitet annars blir det bara fel. Sen finns det undantag som t.ex. Bob Dylan filmen som är väldigt konstnärlig. (Flera skådespelare spelar Bob Dylan, även en kvinna! Fy och skäms! )

När det handlar om fiktiva karaktärer som Joel & Ellie där etniciteten har noll betydelse för berättelsen så är det väldigt löjligt att börja gråta över att skådespelarna inte ser exakt ut som karaktärerna i spelet. Det är min åsikt, du får givetvis tycka precis som du vill men att du kallar det "dagens flopp" när serien inte ens har släppt är lika barnsligt som att säga att en maträtt är äcklig innan du ens smakat den. Jag tänker inte svara på din konstiga jämförelse med en dvärg (wtf) för det säger sig självt när det handlar om Joel Miller som är en brutal smugglare i ett postapokalyptiskt USA.

Men jag tror skaparna bakom denna serie vet och kan mer än vad vi tangentbords krigare gör. Dom är trots allt bakom flera, väldigt framgångsrika serier/spel.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Ne det som är jävligt tramsigt är att ni verkar vara ansiktsblinda eller troll och ser inte skillnad. Så du tycker att det är samma liknelse mellan t ex will smith och joel som det är mellan pedro pascal och joel?

Detsamma kan säga till dig som bestämt vill att Joel ska vara vit annars är det flopp. Mitt ovanstående inlägg visar min syn på det hela!

Medlem

Det kan slå fel om en skådespelare tvungen måste vara precis som karaktären i spelet. Då är det bättre med en lite friare tolkning (regisserad sådan iofs). Att göra en film FÖR mycket som spelet kan bli ganska kackigt och tråkigt.

Skrivet av JayKay:

Hur kul vore det att se en live action-imitation av spelet? Då kan man ju lika gärna se en playthrough av spelet på Youtube.

Håller helt och fullt med.

Skrivet av Mirage:

Får se om det blir ett nytt Halo.

Det får det gärna bli, jag gillade verkligen serien.

Skrivet av lonian:

Ja inte är hon vacker.

Hur relevant är det ens?

Medlem
Skrivet av Karmak:

För karaktären finns redan. Man ska inte ändra på utseendet från originalet.

Eftersom karaktären redan finns så kan man endast försöka hitta någon som liknar Ellie, en dataspels karaktär.
Å andra sidan hade det inte spelat någon roll om skådespelaren är vit eller svart då det inte förändrar något i övrigt för handlingen. Speciellt inte för de som aldrig ens spelat spelen…

Medlem
Skrivet av zevile:

Du generaliserar. Självklart är det viktigt om det är en biopic om t.ex. Martin Luther King eller Abraham Lincoln. Då MÅSTE det vara rätt etnicitet annars blir det bara fel. Sen finns det undantag som t.ex. Bob Dylan filmen som är väldigt konstnärlig. (Flera skådespelare spelar Bob Dylan, även en kvinna! Fy och skäms! )

När det handlar om fiktiva karaktärer som Joel & Ellie där etniciteten har noll betydelse för berättelsen så är det väldigt löjligt att börja gråta över att skådespelarna inte ser exakt ut som karaktärerna i spelet. Det är min åsikt, du får givetvis tycka precis som du vill men att du kallar det "dagens flopp" när serien inte ens har släppt är lika barnsligt som att säga att en maträtt är äcklig innan du ens smakat den. Jag tänker inte svara på din konstiga jämförelse med en dvärg (wtf) för det säger sig självt när det handlar om Joel Miller som är en brutal smugglare i ett postapokalyptiskt USA.

Men jag tror skaparna bakom denna serie vet och kan mer än vad vi tangentbords krigare gör. Dom är trots allt bakom flera, väldigt framgångsrika serier/spel.

Karaktärerna har ett distinkt utseende, så sluta spela ner på det hela tiden och tramsa så förbannat mycket, klart det spelar roll. Just i detta case känns det kanske inte så extremt, men vi vet ju hur det brukar se ut nuförtiden. Man ändrar aktivistisk bara för att och sen förvånas man att folk och fans blir förbannade.

Det är en helt rättvis jämförelse för det visar bara vilken hycklare du är, utseende spelar ju uppenbarligen roll även för dig tillslut.

Däremot är det ytterst komiskt att frontlinjekrigarna för denna tramsvåg gärna anser att tex röstskådespelare inte kan spelas av någon som inte tillhör samma etnicitet irl. Här borde det absolut inte spela någon som helst roll men istället har man gjort världens grej av det. Gör man en röst för en karaktär, oavsett om den är stereotypisk eller ej, så bör den som gör rösten/karaktären bäst ha rollen och inte den som har "rätt" tillhörighet.

Snacka om att sluta cirkeln, besattheten av hudfärg idag är total tack vare alla självgoda clowner.

Medlem
Skrivet av heady89:

Karaktärerna har ett distinkt utseende, så sluta spela ner på det hela tiden och tramsa så förbannat mycket, klart det spelar roll. Just i detta case känns det kanske inte så extremt, men vi vet ju hur det brukar se ut nuförtiden. Man ändrar aktivistisk bara för att och sen förvånas man att folk och fans blir förbannade.

Det är en helt rättvis jämförelse för det visar bara vilken hycklare du är, utseende spelar ju uppenbarligen roll även för dig tillslut.

Däremot är det ytterst komiskt att frontlinjekrigarna för denna tramsvåg gärna anser att tex röstskådespelare inte kan spelas av någon som inte tillhör samma etnicitet irl. Här borde det absolut inte spela någon som helst roll men istället har man gjort världens grej av det. Gör man en röst för en karaktär, oavsett om den är stereotypisk eller ej, så bör den som gör rösten/karaktären bäst ha rollen och inte den som har "rätt" tillhörighet.

Snacka om att sluta cirkeln, besattheten av hudfärg idag är total tack vare alla självgoda clowner.

Om God of War blir film. Vem har då "rätt" att skådespela rollen som Kratos, en grekisk gud enligt dig?

Du skriver som du är riktigt förbannad. Är det svårt att acceptera att folk har olika åsikter?
För att vara övertydlig så en som du kan förstå - Nej, en dvärg skulle inte funka i rollen som Joel Miller.
Jag har inte mer att tilläga, måste säga att du gör ett bra jobb att göra bort dig själv med dina egna ord.
"frontlinjekrigarna för denna tramsvåg gärna anser att tex röstskådespelare inte kan spelas av någon som inte tillhör samma etnicitet irl" Handlar The Last of Us om röstskådespelare och deras vardag? Du får nog testa att formulera om.

De personer som är besatt av hudfärg (vit spelkaraktär ska spelas av en vit skådespelare) och gör en stor grej av casting av denna serie är väl ändå sådana som du.

Medlem
Skrivet av Blackwolfe:

Hur relevant är det ens?

Jag tycker det är relevant.

När vi pratar tvspel som blir film. Ugly Sonic tex, det gick ju inte.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av zevile:

De personer som är besatt av hudfärg (vit spelkaraktär ska spelas av en vit skådespelare) och gör en stor grej av casting av denna serie är väl ändå sådana som du.

Blir underhållande att se nya Lilla sjöjungfrun filmen. Många har åsikter om den.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag tycker det är relevant.

När vi pratar tvspel som blir film. Ugly Sonic tex, det gick ju inte.

Tror inte många tycker det är relevant om en 14-årig karaktär är vacker

eld
Medlem

Jag tycker ändå de lyckats bra!

"You have no idea what loss of beard is!"

Medlem
Skrivet av zevile:

Om God of War blir film. Vem har då "rätt" att skådespela rollen som Kratos, en grekisk gud enligt dig?

Du skriver som du är riktigt förbannad. Är det svårt att acceptera att folk har olika åsikter?
För att vara övertydlig så en som du kan förstå - Nej, en dvärg skulle inte funka i rollen som Joel Miller.
Jag har inte mer att tilläga, måste säga att du gör ett bra jobb att göra bort dig själv med dina egna ord.
"frontlinjekrigarna för denna tramsvåg gärna anser att tex röstskådespelare inte kan spelas av någon som inte tillhör samma etnicitet irl" Handlar The Last of Us om röstskådespelare och deras vardag? Du får nog testa att formulera om.

Det jag poängterade från början är inte TLOU-specifikt, men det kanske inte var tillräckligt uppenbart ?

Igen då, det har att göra med folk som gnäller så fort fans råkar ha åsikter kring karaktärers utseenden i nyproduktion, något man prompt bortsett från i flera produktioner senare år för att uppfylla någon påhittad godhetskvot. Ni är ju som flugor på gröten varenda gång någon yttrar kritik mot karaktärer som inte liknar originalen, ganska självklart att det blir en diskussion mellan dem som bryr sig och inte.

Många har en relation till karaktärerna och dess historia om det så är spel eller annat medium, och det är inte på något sätt konstigt att man vill se respekt av källmaterialet. Om man nu har sådana behov att hävda sig så kan man helt enkelt skapa nya IP:n eller karaktärer istället för att medvetet smeta läkerol i ansiktet på fans av etablerade IP:n, eller hur ?

En filmatisering av Duke Nukem borde absolut ha en Dolph Lundgren i huvudrollen, även om jag tror det kan bli en någorlunda tunn "berättelse".

Skrivet av zevile:

De personer som är besatt av hudfärg (vit spelkaraktär ska spelas av en vit skådespelare) och gör en stor grej av casting av denna serie är väl ändå sådana som du.

Totalt självmål, rest my case.

Medlem
Skrivet av heady89:

Det jag poängterade från början är inte TLOU-specifikt, men det kanske inte var tillräckligt uppenbart ?

Igen då, det har att göra med folk som gnäller så fort fans råkar ha åsikter kring karaktärers utseenden i nyproduktion, något man prompt bortsett från i flera produktioner senare år för att uppfylla någon påhittad godhetskvot. Ni är ju som flugor på gröten varenda gång någon yttrar kritik mot karaktärer som inte liknar originalen, ganska självklart att det blir en diskussion mellan dem som bryr sig och inte.

Många har en relation till karaktärerna och dess historia om det så är spel eller annat medium, och det är inte på något sätt konstigt att man vill se respekt av källmaterialet. Om man nu har sådana behov att hävda sig så kan man helt enkelt skapa nya IP:n eller karaktärer istället för att medvetet smeta läkerol i ansiktet på fans av etablerade IP:n, eller hur ?

En filmatisering av Duke Nukem borde absolut ha en Dolph Lundgren i huvudrollen, även om jag tror det kan bli en någorlunda tunn "berättelse".

Totalt självmål, rest my case.

Jag säger bara att det är en konst i sig att skriva och få sig förstod.. Alla kan uppenbarligen inte det.

Detsamma kan sägas till dessa "fans". De är som flugor till gröten så fort en skådis inte exakt ser ut som en spel figur.
Att de trakasserar en 19 årig skådis visar vilka man har med att göra. Läs själv kommentarerna i denna tråd. Patetiskt är vad det är. Varför har vissa fans rätt till en åsikt men inte andra? Denna påhittade godhetskvoten är något DU och andra påhittat. Ingen annan snackar om det.

Nu vet vi inte om serien blir bra eller inte, men att ha respekt till källmaterialet har ingenting med att välja skådisar som ser 100% ut som spelfigurerna. Att anse det är ju ganska korkat.

Åh Dolph Lundgren, vilken otroligt bra skådis... Du svarade aldrig på min fråga - vem har "rätt" att skådespela Kratos när God of War görs om till film/serie?

Självmål? Haha hur tänker du egentligen? Pinsamt hurru!

123
Skriv svar