Många Playstation-titlar håller "högre kvalitet" än Xbox egna – enligt Microsoft

Robot
Många Playstation-titlar håller "högre kvalitet" än Xbox egna – enligt Microsoft
Medlem

Som ett inbitet playstation fan så hoppas jag ändå Microsoft kan börja producera mer egna spel som håller hög kvalité, så det blir lite eld i baken på Sony så dom inte blir för bekväma

Medlem

Det är nog mer eller mindre konsensus i den frågan bland allmänheten också.

Medlem

Självinsikt.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Första sanningen från Microsoft

Medlem

Det blir lite lustigt när MS försöker få sig själva att se ut som underdogs, små och efter på alla sätt samtidigt som Sony försöker få dem att se ut som en stor "bully".

MS har nu sagt att PS har mer än dubbelt så många användare, att Game Pass går sämre än de väntat sig, att xCloud går sämre än väntat, Sony gör bättre spel, de förväntar sig att tappa ännu mer marknadsandelar, vi kommer fortfarande vara minst efter ett Activision-köp och så vidare.

Detta efter att - om denna affär går igenom - ha spenderat mer pengar på uppköp de senaste åren än vad troligen resten av spelbranschen gjort totalt tillsammans.

Medlem

Varför tillåter ms att det släpps halvfärdiga 5/10 spel till konsolen då

Medlem

Sonys spel må vara bättre, men skillnaden är att Sony har gjort dessa varumärken från början. Skapat, inte tagit ifrån. MS plan är att ta ifrån från spelarbasen istället för att producera något nytt, förutom några få titlar som Forza och Halo osv. MS uppköpstaktik handlar om att på sikt utesluta etablerade spelserier från spelarbasen. Det de handlsr om, och viss skillnad. Samma gällande Zenimax. Sen om nu Activision gör nya spelserier som blir exklusiva, absolut. Dåliga odds på den dock.

Medlem

Håller med MS. Tror dock att det är jämnare skägg inom 2-3 år.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Margy:

Det blir lite lustigt när MS försöker få sig själva att se ut som underdogs, små och efter på alla sätt samtidigt som Sony försöker få dem att se ut som en stor "bully".

MS har nu sagt att PS har mer än dubbelt så många användare, att Game Pass går sämre än de väntat sig, att xCloud går sämre än väntat, Sony gör bättre spel, de förväntar sig att tappa ännu mer marknadsandelar, vi kommer fortfarande vara minst efter ett Activision-köp och så vidare.

Detta efter att - om denna affär går igenom - ha spenderat mer pengar på uppköp de senaste åren än vad troligen resten av spelbranschen gjort totalt tillsammans.

Ja, det är ganska mycket trams från båda håll nu. Nästan ingenting går att ta på allvar under tiden som den här affären håller på, det handlar bara om positionering för att framstå på ett för respektive part gynnsamt sätt.

Att många inte inser det är lite roligt, och ledsamt.


signatur

Jump in.

Medlem

Egentligen tyckt det vore bättre om Microsoft använde pengarna de försöker köpa upp Activision-blizzard för till att skapa nya studios. För den summan hade de säkert kunnat skapa ett par stycken som håller samma kvalite som Sonys studios.

Annars tycker jag Sony och Microsoft är väldigt lika när det kommer till sina metoder att konkurrera. Finns ingen bad guy eller good guy. Hoppas heller ingen vinner konsol "kriget" utan hoppas att båda utvecklar bra spel.

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Sonys spel må vara bättre, men skillnaden är att Sony har gjort dessa varumärken från början. Skapat, inte tagit ifrån. MS plan är att ta ifrån från spelarbasen istället för att producera något nytt, förutom några få titlar som Forza och Halo osv. MS uppköpstaktik handlar om att på sikt utesluta etablerade spelserier från spelarbasen. Det de handlsr om, och viss skillnad. Samma gällande Zenimax. Sen om nu Activision gör nya spelserier som blir exklusiva, absolut. Dåliga odds på den dock.

Vad är skillnaden mellan hur Microsoft beter sig nu och hur Sony betedde sig i slutet i 90-talet och början av 2000-talet?
Eller för den delen beter sig fortfarande, när Sony nu senast köpte upp exempelvis Bungie.

Båda är gigantiska bolag utan någon riktigt arv från spelutveckling. Enda skillnaden jag ser är att Microsoft har djupare fickor.

---

Hurusom, Microsoft advokatsnack om "högre kvalitet", borde kanske vägas emot den här listan.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_video_game...

Där enbart God of War kommer direkt från Sonys egna studios. Nästan alla utav de mest framgångsrika spelen, utvecklarna och serier hade inte funnits utan PC eller Nintendo.

Sony har ingen riktig motsvarighet till Minecraft, Tetris, Mario, Call of Duty, Blizzard eller Rockstar.

Och jag kan förstå Sony att de är rädda när Microsoft öppnar upp den stora plånboken.
Visst deras bästsäljande exklusiva titlar som God of War, Uncharted 4, TLOU 2, Horizon, TLOU Remaster och Ghost of Tsushima sålde tillsammans ca 79 miljoner kopior på PS4 enligt https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PlayStatio....
Men under samma period sålde PUBG 75 miljoner så, tja...

Medlem

Jag är helt med på att Sony äger med egna spel även om jag inte ägt Playstation sedan PS2. Det är en imponerande lista av spel och de förtjänar all beröm!

Dock så vill jag ändå lyfta fram hur ikoniska spel Forza-spelen, Halo, Gears of war, State of decay och Sea of thieves ändå är för mig. Odödlig kvalitativ spelglädje och underbara minnen med vänner som har dominerat mina gamer-minnen. Det är inte dåliga spel eller spelserier. Men visst, det var som bäst på OG & 360-tiden med kreativiteten. Jag tror fortfarande att det finns spår av katastroflanseringen av Xbox One.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad är skillnaden mellan hur Microsoft beter sig nu och hur Sony betedde sig i slutet i 90-talet och början av 2000-talet?
Eller för den delen beter sig fortfarande, när Sony nu senast köpte upp exempelvis Bungie.

Sony har aldrig varit i närheten av de köp som MS gör. Bungie är deras största köp - 3,6 miljarder dollar varav en tredjedel är för att behålla personal så 2,4 miljarder för studion. Bungie kommer fortsätta vara multiplattform.

De flesta köp Sony gör är på en nivå där de inte ens behöver redovisa köpeskillingen.

Hur många köp från Sony har lett till att etablerade spelserier försvunnit från andra format? Vilka studior som gjort spel till de flesta spelplattformarna har slutat med det?

Hur många studior har MS köpt som gått från att vara multiplattform till att kapa bort format?

Medlem
Skrivet av Margy:

Sony har aldrig varit i närheten av de köp som MS gör. Bungie är deras största köp - 3,6 miljarder dollar varav en tredjedel är för att behålla personal så 2,4 miljarder för studion. Bungie kommer fortsätta vara multiplattform.

De flesta köp Sony gör är på en nivå där de inte ens behöver redovisa köpeskillingen.

Hur många köp från Sony har lett till att etablerade spelserier försvunnit från andra format? Vilka studior som gjort spel till de flesta spelplattformarna har slutat med det?

Hur många studior har MS köpt som gått från att vara multiplattform till att kapa bort format?

Öhm
Final Fantasy?
Metal Gear Solid?

Som sagt, båda är gigantiska bolag utan någon riktigt arv från spelutveckling. Enda skillnaden jag ser är att Microsoft är bolaget som den här gången har djupast fickor. Förr var det Sony när de köpte upp Nintendo spel.

Har förresten inte Microsoft också hävdat att exempelvis Cod "kommer fortsätta vara multiplattform". Vi får helt enkelt se. Jag litar inte på någon utav dem.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Öhm
Final Fantasy?
Metal Gear Solid?

Har Sony köpt utvecklarna bakom dessa serier?

Igen - hur många utvecklare har MS köpt där de tar bort etablerade multiplattformutvecklare och spelserier från andra plattformar jämfört med Sony?

Medlem
Skrivet av Margy:

Har Sony köpt utvecklarna bakom dessa serier?

Igen - hur många utvecklare har MS köpt där de tar bort etablerade multiplattformutvecklare och spelserier från andra plattformar jämfört med Sony?

För Nintendo spelade det nog ingen roll om Sony köpte upp utvecklarna eller inte, eftersom spelen inte släpptes på deras konsol ¯\_(ツ)_/¯

Igen, enda skillnaden jag ser är att Microsoft den här gången är den med djupare fickor. Hade Sony haft samma möjligheter, hade de självklart försökt göra samma sak.

Känns mest som vissa först nu verkar inse att själlösa megabolag som Microsoft och Sony, kanske inte har spelarnas bästa intresse, utan bara är ute efter att tjäna pengar och etablera dominans.

Oj vilken överraskning.

Edit: Du frågade förövrigt "Hur många köp från Sony har lett till att etablerade spelserier försvunnit från andra format?", vilket jag kanske skulle varit tydligare med att det var det jag svarade på.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

För Nintendo spelade det nog ingen roll om Sony köpte upp utvecklarna eller inte, eftersom spelen inte släpptes på deras konsol ¯\_(ツ)_/¯

Igen, enda skillnaden jag ser är att Microsoft den här gången är den med djupare fickor. Hade Sony haft samma möjligheter, hade de självklart försökt göra samma sak.

Känns mest som vissa först nu verkar inse att själlösa megabolag som Microsoft och Sony, kanske inte har spelarnas bästa intresse, utan bara är ute efter att tjäna pengar och etablera dominans.

Oj vilken överraskning.

Edit: Du frågade förövrigt "Hur många köp från Sony har lett till att etablerade spelserier försvunnit från andra format?", vilket jag kanske skulle varit tydligare med att det var det jag svarade på.

FF7 hade ingen möjlighet att få plats på Nintendos konsol så utan Sony hade du inte fått det FF7 blev.
Så hade inte Nintendo varit bakåtsträvande så hade nog FF7 släppts där.

Samt va Nintendo som backstabbade Sony först då dom skulle göra en konsol tillsammans.

Finns vad jag vet i dagsläget inget Final fantasy eller Metal gear spel som inte går att spela någon annanstans.

Medlem

MS borde kanske lägga pengar på att utveckla bra förstaparts spel till sin egen konsol än bara köpa studios hit och dit.


signatur

-^-^--^-The sound of a bat cutting through space and time-^-^--^-

Medlem

Hur många dokument från denna soppa kommer komma ut? Där advokater svamlar om det ena o det andra.
Microsoft får det att låta som dom knappt säljer några konsoler och måste köpa Activision för att överleva och Sony menar på att köper Microsoft Activision så kan dom lika väl lägga ned Playstation.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Håkan:

Hur många dokument från denna soppa kommer komma ut? Där advokater svamlar om det ena o det andra.
Microsoft får det att låta som dom knappt säljer några konsoler och måste köpa Activision för att överleva och Sony menar på att köper Microsoft Activision så kan dom lika väl lägga ned Playstation.

Håller helt med. Nyheterna som publiceras runt om på Twitter och reddit osv. har ju riktiga och trovärdiga källor, men meningar och dokument tas tyvärr allt för ofta ur sitt sammanhang


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Margy:

Det blir lite lustigt när MS försöker få sig själva att se ut som underdogs, små och efter på alla sätt samtidigt som Sony försöker få dem att se ut som en stor "bully".

MS har nu sagt att PS har mer än dubbelt så många användare, att Game Pass går sämre än de väntat sig, att xCloud går sämre än väntat, Sony gör bättre spel, de förväntar sig att tappa ännu mer marknadsandelar, vi kommer fortfarande vara minst efter ett Activision-köp och så vidare.

Detta efter att - om denna affär går igenom - ha spenderat mer pengar på uppköp de senaste åren än vad troligen resten av spelbranschen gjort totalt tillsammans.

Hade jag varit stor investerare i Microsoft och läst hur deras dokument framställer Xbox-divisionen så hade jag nog krävt att den lades ned eller såldes igår eller åtminstone att Activison köpet stoppades. Det tycks ju enbart vara ett svart hål att skyffla ned pengar i jämfört med deras andra affärsområden.

Medlem
Skrivet av stoffe20:

Varför tillåter ms att det släpps halvfärdiga 5/10 spel till konsolen då

För att allt ska in på gamepass. Motivationen är väl inte lika stor att det ska sälja.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Margy:

Sony har aldrig varit i närheten av de köp som MS gör. Bungie är deras största köp - 3,6 miljarder dollar varav en tredjedel är för att behålla personal så 2,4 miljarder för studion. Bungie kommer fortsätta vara multiplattform.

De flesta köp Sony gör är på en nivå där de inte ens behöver redovisa köpeskillingen.

Hur många köp från Sony har lett till att etablerade spelserier försvunnit från andra format? Vilka studior som gjort spel till de flesta spelplattformarna har slutat med det?

Hur många studior har MS köpt som gått från att vara multiplattform till att kapa bort format?

Bloodborne och Demon's Souls borde komma på PC. Just saying. Annars gör From Software spel till alla.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Bloodborne och Demon's Souls borde komma på PC. Just saying. Annars gör From Software spel till alla.

O yes kan inte annat än att hålla med Ge mig dom där spelen på PC tack.

Medlem

Ja det tar tid att göra spel. Lägg på minst 1 år till för att få det spelet riktigt bra. Gör man det får man Forza Horizon 5, Gears 5, Halo Wars 2 och, ja, Halo Infinite som är super bra och kul. Finns inget som det från Sony på PlayStation. Sedan aspekten GAS kan man diskutera hur dem har skött det. Men som spel och kampanj är det top tio.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Vad är skillnaden mellan hur Microsoft beter sig nu och hur Sony betedde sig i slutet i 90-talet och början av 2000-talet?
Eller för den delen beter sig fortfarande, när Sony nu senast köpte upp exempelvis Bungie.

Ganska så stor skillnad, precis som Margy svarade på.
Sen så är de ganska så ointressant och icke relevant hur de var på 90-talet idag snart 2023 för oss konsumenter.

Och ja, Bungie uppköpet, stor skillnad på att köpa en spelutvecklare och ett helt spelförlag. Dessutom kommer det enda multiplattforms spelserien som de gjort sen de släpptes fria från MS fortsätta vara multiplattform. Sen kanske de gör något nytt IP framöver, som blir Sony exklusivt. Och då blir de precis som poängen jag ville få fram. De skapar något nytt än att köpa upp och ta ifrån spelarna.

Medlem

Skillnaden är storleken på plånboken ja. Sony köper vad de har råd med.

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Ganska så stor skillnad, precis som Margy svarade på.
Sen så är de ganska så ointressant och icke relevant hur de var på 90-talet idag snart 2023 för oss konsumenter.

Sony med sitt massiva kapital, lyckades etablerade totaldominans under bara några få år med PS1 och PS2. Men nu helt plötsligt anses det vara ganska ointressant och icke relevant, när Microsoft med sitt ännu större kapital försöker göra likadant.

Visst att metoderna kan skilja, att summorna blivit större och Microsoft kan anses vara mer aggressiva idag. Men åh andra sidan, på sättet som Sony dominerade för 20 år sedan, behövde de inte heller ta liknande risker. För varför köpa upp alla etablerade utvecklare / utgivare, när de ändå hade så pass stark marknadsandel, kunde förlita sig på exklusiviteter och att många utvecklare ville släppa sina spel på deras konsol oavsett.

Nu ser marknaden annorlunda ut och för att dominera likt hur Sony gjorde under slutet av 90-talet och 00-talet, krävs andra metoder, om man är ett företag som Microsoft. Som jag länkade till innan, varken Microsoft eller Sony har själva lyckas skapa något i närheten av exempelvis Minecraft, en serie som Cod eller tagit fram en utvecklare likt Rockstar. Och hur mycket Microsoft advokater låtsas som att Sony exklusiva titlar spelar roll, blir det relativt irrelevant i sammanhanget när exempelvis ett spel som PUBG, kan sälja lika mycket som PS4 top 6 bästsäljande exklusiva titlar har gjort tillsammans.

Citat:

Och ja, Bungie uppköpet, stor skillnad på att köpa en spelutvecklare och ett helt spelförlag. Dessutom kommer det enda multiplattforms spelserien som de gjort sen de släpptes fria från MS fortsätta vara multiplattform. Sen kanske de gör något nytt IP framöver, som blir Sony exklusivt. Och då blir de precis som poängen jag ville få fram. De skapar något nytt än att köpa upp och ta ifrån spelarna.

Ja, Microsoft är nu den med djupare fickor, precis som när Sony hade större plånbok än Sega.

Och som jag skrev tidigare, Microsoft har väl lovat att göra likadant med de köpta multiplatfromspelen. Och jag litar inte på någon utav dem, vi får se hur det verkligen blir sen.

Kanske bara för att förtydliga. Jag säger inte att det Microsoft gör nu är bra. Enda fördelen är väl kanske då att inget ännu värre företag, som exempelvis Tencent, köper upp dessa spelförlag.

Avstängd

Jag vet inte hur det är med er men jag väljer spel primärt och intr konsoltillverkare. Sedan om spelet är exklusivt på en konsol, ja då är det ju så men inte fan sitter jag och handtrallar specifikt förrtag för det.

12
Skriv svar