Switch toppade Europas konsolförsäljning 2022 – men inte Sveriges

Robot
Switch toppade Europas konsolförsäljning 2022 – men inte Sveriges

Våra grannländer stack också ut från mängden.

#nyhetstips


Medlem

Även i Storbritannien sålde Switch bäst även om det tydligen var oerhört jämnt med ps5.

Medlem

Jag måste ju säga att det är otroligt imponerande att en drygt 5 år gammal konsol säljer så bra. PS5 har ju varit bristvara länge, men Xbox måste ju sälja väldigt dåligt i Europa om det fortfarande säljs fler Switch..

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag måste ju säga att det är otroligt imponerande att en drygt 5 år gammal konsol säljer så bra. PS5 har ju varit bristvara länge, men Xbox måste ju sälja väldigt dåligt i Europa om det fortfarande säljs fler Switch..

Samtidigt säljer ju ps5 lika snabbt som ps4 trots bristen, så Switchens siffror är helt galna för en konsol som går in på sitt sjunde år efter 3e mars.

Medlem

Nu räcker det. Förklara krig mot Finland, men även Danmark

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag måste ju säga att det är otroligt imponerande att en drygt 5 år gammal konsol säljer så bra. PS5 har ju varit bristvara länge, men Xbox måste ju sälja väldigt dåligt i Europa om det fortfarande säljs fler Switch..

Har ju även varit brist på series X med en längre tid.

Medlem

Köpte en oled-variant i söndags. Än så länge bara kört xenoblade chronicles 3 på den, men skaffade en audiostick så jag får grymt ljud genom mina airpods pro. Riktigt nöjd än så länge


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av marsson90:

Köpte en oled-variant i söndags. Än så länge bara kört xenoblade chronicles 3 på den, men skaffade en audiostick så jag får grymt ljud genom mina airpods pro. Riktigt nöjd än så länge

Härligt!👍

Medlem
Skrivet av Emsa:

Har ju även varit brist på series X med en längre tid.

Inte i den skalan som Ps5, har sett ett antal series x i butiker samt series s har det varit hur många som helst.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Köpte en oled-variant i söndags. Än så länge bara kört xenoblade chronicles 3 på den, men skaffade en audiostick så jag får grymt ljud genom mina airpods pro. Riktigt nöjd än så länge

Är det så stor skillnad mot switchens inbyggna bluetooth ljudkvalitetsmässigt?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Är det så stor skillnad mot switchens inbyggna bluetooth ljudkvalitetsmässigt?

Ja, det är bättre ljud samt kraftigt reducerad latency på ljudet


signatur

Processor: Intel Core i7 14700k
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av lasselason:

Samtidigt säljer ju ps5 lika snabbt som ps4 trots bristen, så Switchens siffror är helt galna för en konsol som går in på sitt sjunde år efter 3e mars.

Vadå, Switch är ju max tre år...

*Googlar*


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Haha "Steam Deck kommer döda Switch" ja jo märks hur Nintendo går på knäna med sin konsol nu...

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Inte i den skalan som Ps5, har sett ett antal series x i butiker samt series s har det varit hur många som helst.

Inte så att Series X har funnits någon längre tid i butik.

Series S har det knappast varit någon brist på.

Medlem
Skrivet av Emsa:

Har ju även varit brist på series X med en längre tid.

Såpass stor brist as S/X är de enda moderna konsolerna som reas ut som lagervaror i butikerna.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Vadå, Switch är ju max tre år...

*Googlar*

<Uppladdad bildlänk>

😂😂 Ja det är galet.

Medlem
Skrivet av marsson90:

Ja, det är bättre ljud samt kraftigt reducerad latency på ljudet

Ja, Switchens inbyggda BT-ljud är tyvärr inget vidare. Märkbar fördröjning och rejält reducerad ljudkvalitet. Det duger, men bara knappt.

Skrivet av Gertzy:

Haha "Steam Deck kommer döda Switch" ja jo märks hur Nintendo går på knäna med sin konsol nu...

Decken är väl mer av en "entusiast"-produkt för PC-spelare. Svårt att se hur de ska nå ut till t.ex. barnfamiljer eller mer "casualfolk" generellt med en grunka som inte ens finns i den reguljära butikshandeln.

Medlem
Skrivet av Emsa:

Inte så att Series X har funnits någon längre tid i butik.

Series S har det knappast varit någon brist på.

När jag köpte min XSS på rea i nov, så fanns det 100+ av både S och X i varje nätbutik, Elgiganten, MediaMarkt, NetonNet etc, samtidigt var det 0 av PS5:an på samma ställe. Xboxen har varit betydligt enklare att få tag i.

Medlem

Fotboll är ju ingen nationalsport i Finland därav kanske intresset för Fifa?

Medlem
Skrivet av Schluug:

Jag måste ju säga att det är otroligt imponerande att en drygt 5 år gammal konsol säljer så bra. PS5 har ju varit bristvara länge, men Xbox måste ju sälja väldigt dåligt i Europa om det fortfarande säljs fler Switch..

Beror nog på pris och att konsolen riktas extra mycket mot barn.
Switch kostar från 2000kr så det är enklare motiverat för föräldrarna att köpa en till varje barn de behöver inte ens ha varsin TV i sina rum, Jag och min bror hade exempelvis varsin Gameboy colour men enbart en gamecube. Att det är en portabel enhet gör också att det är större chans att den går sönder så att de behöver ersättas med en ny.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Beror nog på pris och att konsolen riktas extra mycket mot barn.
Switch kostar från 2000kr så det är enklare motiverat för föräldrarna att köpa en till varje barn de behöver inte ens ha varsin TV i sina rum, Jag och min bror hade exempelvis varsin Gameboy colour men enbart en gamecube. Att det är en portabel enhet gör också att det är större chans att den går sönder så att de behöver ersättas med en ny.

Den modell som säljer mest är Oled-modellen följt av originalet, Switch Lite(som är den billigare modellen) ligger långt efter i försäljning, detta baserar jag på den japanska försäljningen där de visar siffror för varje modell, den billigaste modellen står för en liten procent av försäljningen av Switch. Switch säljer pga att det är Nintendo och dess fantastiska spel(bara att se på spelförsäljning) samt dess hybridnatur plus att den tilltalar alla åldrar, inte för att den går sönder och behöver ersättas skulle jag tro. Priset är ju inte särskilt lågt heller, en Oled modell ligger väl på 349 dollar och 3999 Sverige. Hur som helst är det en framgångssaga som inte verkar ta slut.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Decken är väl mer av en "entusiast"-produkt för PC-spelare. Svårt att se hur de ska nå ut till t.ex. barnfamiljer eller mer "casualfolk" generellt med en grunka som inte ens finns i den reguljära butikshandeln.

Ja, men många PCMR-lallare förutspådde att Steam Deck skulle vara "en Switch-killer" utan vidare logik. Men så fel de hade

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, men många PCMR-lallare förutspådde att Steam Deck skulle vara "en Switch-killer" utan vidare logik. Men så fel de hade

Inte mer logik bakom det än att PC-burkar sedan länge borde ha dödat spelkonsolerna...

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Ja, men många PCMR-lallare förutspådde att Steam Deck skulle vara "en Switch-killer" utan vidare logik. Men så fel de hade

Bland PCMR ja, ingen tror att Peasants väljer det bästa, speciellt inte när man enbart kan köpa det på Steam. Det är som gaming i övrigt, stor grupp peasants på konsol och så PCMR som mindre men mer elite-grupp.
Du har fått det om bakfoten helt enkelt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bland PCMR ja, ingen tror att Peasants väljer det bästa, speciellt inte när man enbart kan köpa det på Steam. Det är som gaming i övrigt, stor grupp peasants på konsol och så PCMR som mindre men mer elite-grupp.
Du har fått det om bakfoten helt enkelt

Härligt! Stå på dig i din lilla elitistbubbla och se ner på dessa ”peasants”, det känns sunt! Jag köper det mesta men känner inte att jag är varken godsherre eller bonde.😊

Medlem
Skrivet av lasselason:

Härligt! Stå på dig i din lilla elitistbubbla och se ner på dessa ”peasants”, det känns sunt! Jag köper det mesta men känner inte att jag är varken godsherre eller bonde.😊

Japp det är sunt.
Eller så bläddrar du upp och läser inlägget jag citerade
Men det var väll "medhåll" där så man hoppade på den som "svarade tillbaka"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Japp det är sunt.
Eller så bläddrar du upp och läser inlägget jag citerade
Men det var väll "medhåll" där så man hoppade på den som "svarade tillbaka"

Peasants är ju inget vidare att slänga sig med, det var det jag menade. Men du kanske tog illa upp av ”lallare” och ville ge tillbaka?

Medlem
Skrivet av Majoren:

Inte mer logik bakom det än att PC-burkar sedan länge borde ha dödat spelkonsolerna...

Precis, det är ju i stort sett en bärbar dator med samma utbud som en PC så att folk skulle dumpa en konsol vars spelutbud inte kan bäras över till den andra enheten (kassetterna då, spelen kan ju tekniskt sett piratas men det är ju inte hållbart i längden) känns inte så genomtänkt. Onlinebitarna kan ju heller inte användas på Deck så. Men av någon anledning trodde de det

Skrivet av Molotov:

Bland PCMR ja, ingen tror att Peasants väljer det bästa, speciellt inte när man enbart kan köpa det på Steam. Det är som gaming i övrigt, stor grupp peasants på konsol och så PCMR som mindre men mer elite-grupp.
Du har fått det om bakfoten helt enkelt

Jag har sett på många forum (både här och Sweclockers bara för att nämna några inhemska) och Youtube så det är ingenting jag fått om bakfoten utan faktiska resonemang. Sen känns det ju bara patetiskt med detta 1337-uppdelande, som om någon skulle vara sämre spelare för att de har konsol (många har ju dessutom båda) men lev i din patetiska och föråldrade bubbla du

Medlem
Skrivet av lasselason:

Peasants är ju inget vidare att slänga sig med, det var det jag menade. Men du kanske tog illa upp av ”lallare” och ville ge tillbaka?

Men snälla nån jag fortsatte bara jargonen lugna ner lilla hjärtat.
Nu blev du påkommen och fick börja dra upp "tog illa upp" kortet. omg.

Skrivet av Gertzy:

Precis, det är ju i stort sett en bärbar dator med samma utbud som en PC så att folk skulle dumpa en konsol vars spelutbud inte kan bäras över till den andra enheten (kassetterna då, spelen kan ju tekniskt sett piratas men det är ju inte hållbart i längden) känns inte så genomtänkt. Onlinebitarna kan ju heller inte användas på Deck så. Men av någon anledning trodde de det

Jag har sett på många forum (både här och Sweclockers bara för att nämna några inhemska) och Youtube så det är ingenting jag fått om bakfoten utan faktiska resonemang. Sen känns det ju bara patetiskt med detta 1337-uppdelande, som om någon skulle vara sämre spelare för att de har konsol (många har ju dessutom båda) men lev i din patetiska och föråldrade bubbla du

Nej du har fått om bakofoten. Klart entusiaster byter men att tro att Switchen skulle bli ersatt i allmänheten av Steam Deck, nej det tror nog ingen på riktigt.
Haha tog du också illa upp för att jag följde upp din jargong, men snälla nån vilket onödigt tillägg till ditt inlägg.

Lättkränktheten hos vissa har inga gränser.
Här får ni lite emojis som plåster på såren 😀 😃 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 🥲 🥹 ☺️ 😊 😇 🙂


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Men snälla nån jag fortsatte bara jargonen lugna ner lilla hjärtat.
Nu blev du påkommen och fick börja dra upp "tog illa upp" kortet. omg.

Nej du har fått om bakofoten. Klart entusiaster byter men att tro att Switchen skulle bli ersatt i allmänheten av Steam Deck, nej det tror nog ingen på riktigt.
Haha tog du också illa upp för att jag följde upp din jargong, men snälla nån vilket onödigt tillägg till ditt inlägg.

Lättkränktheten hos vissa har inga gränser.
Här får ni lite emojis som plåster på såren 😀 😃 😄 😁 😆 😅 😂 🤣 🥲 🥹 ☺️ 😊 😇 🙂

Påkommen? Lilla hjärtat? Vad går du på? Läk dig och skaffa ett liv om det går, herregud.😂😂

123
Skriv svar