Justin Roiland säger upp sig från Squanch Games - UPPDATERING: är frikänd

eld
Medlem
Skrivet av Earthscum:

Som sagt. Skyldig till motsatsen bevisats. Det är så det är idag.

"Men, det kanske är fake'at!"

https://twitter.com/arlocado/status/1638879802718314496

Medlem

fortfarande inte bevisats i någon domstol eller tagits upp i rätten. Det är lätt att fejka sånt där. Och jag skulle inte kalla det grooming. Skit samma orka tjafsa mer.


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Som sagt. Skyldig till motsatsen bevisats. Det är så det är idag.

Skrivet av Earthscum:

fortfarande inte bevisats i någon domstol eller tagits upp i rätten. Det är lätt att fejka sånt där. Och jag skulle inte kalla det grooming. Skit samma orka tjafsa mer.

Hade en kollega som blev anklagad för att ha tagit kort på skolans elever i duschen efter idrotten. Kan lugnt säga att den personen inte fick arbeta kvar fram tills domen föll i rätten.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Justin Roiland har frikänts från anklagelse. Så går det idag. Man är skyldig innan man blir oskyldig. Men så går det i dagens sociala medier.

https://www.gamereactor.se/rick-and-mortyskaparen-justin-roil...

Det är ingen mänsklig rättighet att få arbeta åt arbetsgivare X eller få fortsatta uppdrag av någon ad infinitum.
Bara för att det inte finns en fällande dom mot någon betyder det liksom inte alltid att arbetstagaren får/bör/ska jobba kvar.

Sen beror det givetvis på hur saker som eventuella anställningsavtal ser ut, men vi får också komma ihåg att det här är i USA, där har arbetstagare i regel inte samma rättigheter som här. Men till och med här har vi en del kriterier som är öppna för tolkning gällande lämplighet på en arbetsplats/för en arbetsroll. Vissa roller och ämbeten är ju även här förtroendebaserade, och blir du av med förtroendet kan du också bli av med din post. Egentligen oavsett vad det är som gör att förtroendet sumpats.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Du menar som med ProJared där massvis med folk började anklaga honom för saken som han sedan behövde bevisa var lögner och nu har de personerna raderat sina Twitter och Facebook konton för att de ljög för uppmärksamhet? Socialamedier fungerar så här, en person anklagar en annan och då dyker det upp 20 andra som hittar på saker för att få följare och clout. Det här är ingenting nytt, Jonny Depp är också ett exempel på detta, Amber Heard anklagade honom för massvis med saker (som sedan bevisades vara lögner) och där emellan så var det massvis med folk som hittade på saker om honom. Du behöver inte bli dömd i domstol för att få ditt liv förstört, även om du frias så har folk igenom socialmedia bestämt sig för vad du är, även när det inte är sant.

En person som länkar till Chat eller SMS konversationer är för min del inget bevis, jag kan fakea sånt på under 2 min.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

fortfarande inte bevisats i någon domstol eller tagits upp i rätten. Det är lätt att fejka sånt där. Och jag skulle inte kalla det grooming. Skit samma orka tjafsa mer.

Ingen att tjafsa om heller, det är så här folk bestämmer sig / dömmer folk, de ser en video eller ett tweet, tar det som 100% bevis trots att ALLT i videon är så löjligt enkelet att fejka att det tar en 10 åring 5min att göra. Jag kan ta ditt telefonnummer, SMS:a dig, döpa din kontakt till Elon Musk och "bevisa" att Elon minsann kan prata Svenska... det här hände med ProJared också och han bevisade att allt vad folk sa var lögn, han är fortfarande en jävligt skum individ, men det är inte olagligt.

Medlem

Att han frias från anklagelser om misshandel är ganska irrelevant för det berg av meddelanden och groomingförsök pedofil-Roiland ligger bakom.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Att han frias från anklagelser om misshandel är ganska irrelevant för det berg av meddelanden och groomingförsök pedofil-Roiland ligger bakom.

Jo, och samtidigt ser du många reaktioner mot just detta. Det ligger av olika anledningar i mångas intresse att just sådana bevismaterial ska ha ett dåligt rykte och lätt kunnas avfärdas som "lätta att fejka". Naturligtvis vill ingen bli utsatt för låtsasanklagelser, men samtidigt, när det blir en sådan stor mängd oberoende anklagelser som väller fram är det inget man kan ignorera.

Adam Savage var ju t.ex. utsatt för anklagelser för sexuella övergrepp av sin syster för några år sedan, men det skapade inte någon storm av anklagelser (falska eller icke) från andra människor som ville "sätta dit honom". Kanske inte det bästa exemplet eftersom de påstådda övergreppen skulle ha hänt när de var barn, men poängen är ju att om en person systematiskt gör dåliga saker under kommer det komma fram i en eller annan form.

Medlem

Jag har ingen aning om ifall han är skyldig eller inte…ungefär som domstolen där han åtalades. Det enda man vet än så länge är att det inte gick att bevisa det han anklagats för. Det i sig kan betyda att han är skyldig, det kan också betyda att han är oskyldig.

Vi lever i en knepig tid just nu, där offentliga anklagelser kan väga lika tungt som en fällande dom. Samtidigt…hur många våldtäktsmän (jag håller mig till majoritetsfallen nu) har gått fria genom tiderna då det ofta står ord mot ord? Jag skulle våga påstå att det är ett långt större problem (för att uttrycka det milt) än att män löper risk att bli ”canceled”, men det verkar konstigt nog inte väcka lika stor upprördhet i samhällsdebatten.
Vad är egentligen alternativen här, att tysta offren istället? Blir man våldtagen får man inte berätta det för någon? Det vore ju mer absurt än något annat.

Som jag förstått det så blir man behandlad som en människa nu förtiden när man vänder sig till polisen, istället för med misstro, så jag vill hoppas att fler våldtäktsoffer och liknande väljer att polisanmäla direkt, när det är lättare att bevisa. Det kommer väl inte hjälpa de fall som inte faller under tillräcklig bevisning, men bara för att bevis saknas för vad som hänt dem, när det verkligen hänt…ska det betyda att de inte får prata om det, eller varna folk?

Inga lätta frågor, män inte omöjliga ändå.

eld
Medlem
Skrivet av Esri:

Du menar som med ProJared där massvis med folk började anklaga honom för saken som han sedan behövde bevisa var lögner och nu har de personerna raderat sina Twitter och Facebook konton för att de ljög för uppmärksamhet? Socialamedier fungerar så här, en person anklagar en annan och då dyker det upp 20 andra som hittar på saker för att få följare och clout. Det här är ingenting nytt, Jonny Depp är också ett exempel på detta, Amber Heard anklagade honom för massvis med saker (som sedan bevisades vara lögner) och där emellan så var det massvis med folk som hittade på saker om honom. Du behöver inte bli dömd i domstol för att få ditt liv förstört, även om du frias så har folk igenom socialmedia bestämt sig för vad du är, även när det inte är sant.

En person som länkar till Chat eller SMS konversationer är för min del inget bevis, jag kan fakea sånt på under 2 min.

Flera, många av dom är även från sina offentliga konton, det är inga anonyma personer det handlar om, de har inte tagit bort sina konton.

En av dom har till och med röstmedelanden från Justin Roiland, den andra går även igenom allt på telefonen för att visa att det inte är manipulerat.

Varför ska flertalet kvinnor utsätta sig för rick and mortys fanbase för lite clout?

Sen ser ju inte Justin Roilands uttalanden om småtjejer i diverse podcasts så bra ut heller.

Medlem

Japp. Då var det klart eller hur?

Moderator | Testpilot

Med tanke på att det finns mycket bevis (bland annat filmat på Telefonen när det scrollas i ett privat DM med honom) över hur äcklig han varit i DM med folk och annat så tycker jag inte det här ändrar mycket egentligen.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

eld
Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Med tanke på att det finns mycket bevis (bland annat filmat på Telefonen när det scrollas i ett privat DM med honom) över hur äcklig han varit i DM med folk och annat så tycker jag inte det här ändrar mycket egentligen.

Nej precis, både hans egen studio och adult swim var väl medvetna att han var inblandat i rättsprocessen.

Den stora anledningen till varför han blev kapad, samt avgick från sin egen studio var ju när alla DM's kom ut.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Med tanke på att det finns mycket bevis (bland annat filmat på Telefonen när det scrollas i ett privat DM med honom) över hur äcklig han varit i DM med folk och annat så tycker jag inte det här ändrar mycket egentligen.

Och det går inte att fejka eller? Suck.....


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej precis, både hans egen studio och adult swim var väl medvetna att han var inblandat i rättsprocessen.

Den stora anledningen till varför han blev kapad, samt avgick från sin egen studio var ju när alla DM's kom ut.

Han avgick säkert för att slippa skitstormen som personer som du håller på med. Dömd i förväg i dina ögon. Det fanns inte tillräckligt bevis för att ta upp i rätten därför frikändes han.


signatur

Den som vet vet.

eld
Medlem
Skrivet av Earthscum:

Han avgick säkert för att slippa skitstormen som personer som du håller på med. Dömd i förväg i dina ögon. Det fanns inte tillräckligt bevis för att ta upp i rätten därför frikändes han.

Det är två olika saker, rättsfallet hade med våld i hemmet att göra, det har pågått i ett par år nu, studiorna kände till denna.

Den stora smällen kom på grund av alla DM's som kom ut, och inte bara screengrabs, men videos som visar att de är kopplade till hans twitter konto, röstmedelanden som kommer från honom.

Medlem
Skrivet av eld:

Det är två olika saker, rättsfallet hade med våld i hemmet att göra, det har pågått i ett par år nu, studiorna kände till denna.

Den stora smällen kom på grund av alla DM's som kom ut, och inte bara screengrabs, men videos som visar att de är kopplade till hans twitter konto, röstmedelanden som kommer från honom.

Och det går inte att fejka? Den videon du länka så scrolla hon så snabbt att det inte ens gick att läsa och visa bara ett konkret exempel där han skulle ha sagt "When you turn 18 you should start cam whoring" Jag vet inte hur det är grooming att säga till nån när dom lagligt kan göra det skapa en only fans.


signatur

Den som vet vet.

eld
Medlem
Skrivet av Earthscum:

Och det går inte att fejka? Den videon du länka så scrolla hon så snabbt att det inte ens gick att läsa och visa bara ett konkret exempel där han skulle ha sagt "When you turn 18 you should start cam whoring" Jag vet inte hur det är grooming att säga till nån när dom lagligt kan göra det skapa en only fans.

Ponera att du är närmare 40 år, väldigt stor kändis, bakom en jätte känd tv-serie.

Du ser massa foton på en 16 åring på twitter, börjar chatta med henne, hon är ju ett fan så det är ganska lätt.
Du säger att du såg hennes bilder och att det var anledning till att du börjar chatta med henne, du säger att hon är jättesöt.
Du börjar göra skämt med sexuella anspelningar, du börjar skämta att hon ska bli en camgirl, du skämtar att hon ska smita iväg och bli sexslav.

Men såklart så kommer du inte göra något, hon är ju inte 18, än.

Det här är bilden som fick dig att börja chatta med ett barn:

Tycker du att det är normalt det Justin Roiland gjorde, förstår du hur grooming fungerar?

Medlem
Skrivet av eld:

Ponera att du är närmare 40 år, väldigt stor kändis, bakom en jätte känd tv-serie.

Du ser massa foton på en 16 åring på twitter, börjar chatta med henne, hon är ju ett fan så det är ganska lätt.
Du säger att du såg hennes bilder och att det var anledning till att du börjar chatta med henne, du säger att hon är jättesöt.
Du börjar göra skämt med sexuella anspelningar, du börjar skämta att hon ska bli en camgirl, du skämtar att hon ska smita iväg och bli sexslav.

Men såklart så kommer du inte göra något, hon är ju inte 18, än.

Det här är bilden som fick dig att börja chatta med ett barn:

https://pbs.twimg.com/media/Fr-77Y_WwAE8lvu?format=jpg&name=l...

Tycker du att det är normalt det Justin Roiland gjorde, förstår du hur grooming fungerar?

Som sagt DET VAD HON SÄGER. DET GÅR ATT FEJKA. Orkar inte tjafsa mer med dej. Trögfattat


signatur

Den som vet vet.

Medlem
Skrivet av Pjotor:

Man får väl utgå från att Adult Swim har tillgång till mer information än allmänheten i det här fallet, och det vore ju osannolikt att de skulle skjuta sin största kassako på grund av falska anklagelser.

Synd, för jag hade verkligen kul med High on Life, och Rick & Morty är det roligaste som hänt på TV det senaste decenniet.

Glöm inte det mest smarta. Alla komplexa stories är ju sjukt komplicerade egentligen med sjuk humor.

Sjukt ändå med allt. Adult Swim kanske också har noll tolerans och tar avstånd med allt som har med ärenden inom rättsväsen oavsett vad.

Dock ÄR han oskyldig då tycker jag ändå man ska ge killen en chans.

Jag kommer aldrig se Rick & Morty med alternativa röster

Medlem

Sen att detta med grooming inte heller tagits upp i rättegång eller domstol eller gått vidare antyder ju bara mer på att det inte finns tillräckligt med bevis där heller för en fällande dom vilket borde göra att man tänker efter lite.


signatur

Den som vet vet.

Medlem

Tycker att det är för jävligt när människor blir av med allt för att allmänheten har bestämt sig att för att man är ett svin pga anklagelser. Jag tycker generellt att man ska anses vara oskyldig tills motsatsen bevisats.
Men samtidigt tycker jag att exempelvis Dumpen är jättebra för jag tror att dom förhindrar en del övergrepp mot minderåriga.
Och i det här fallet tycker jag att det är välförtjänt att han blivit av med sina jobb för han verkar ju ha snackat med unga tjejer på ett lite pedofiligt sätt.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Detta är en spelsida där vi ej ska diskutera annat än spel. Kom ihåg det annars blir tråden låst


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Sen att detta med grooming inte heller tagits upp i rättegång eller domstol eller gått vidare antyder ju bara mer på att det inte finns tillräckligt med bevis där heller för en fällande dom vilket borde göra att man tänker efter lite.

Kan vara tillräckligt med material för att arbetsgivaren inte vill att du ska arbeta kvar även om det inte går till rätten.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Som sagt DET VAD HON SÄGER. DET GÅR ATT FEJKA. Orkar inte tjafsa mer med dej. Trögfattat

Du är lite trög


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Earthscum:

Som sagt DET VAD HON SÄGER. DET GÅR ATT FEJKA. Orkar inte tjafsa mer med dej. Trögfattat

Bara för att du anser att något går att fejka betyder inte att det är fejk. Det HAN säger går, tro det eller ej, också att fejka/ljuga om. Det är t.o.m ganska vanligt att brottslingar som blir anklagade för något förnekar det. Ibland lyckas rätten samla tillräckligt med bevis för en fällande dom, vanligtvis (känns det som) så gör de inte det.

Skrivet av Dres81:

...
Dock ÄR han oskyldig då tycker jag ändå man ska ge killen en chans.
...

Samma sak här...bara för att rätten inte hade tillräckligt med bevis mot honom betyder det ju inte att han är "oskyldig".

Jag misstänker att de flesta någon gång har läst ett domslut som de anser är felaktigt, där den egna åsikten går emot domstolen. Är det något speciellt i det här fallet (eller liknande) som gör att folk inte får tänka så? Varför ska man i det här fallet tro honom mer än (alla de) henne som talar emot honom?

Medlem
Skrivet av eld:

Varför ska flertalet kvinnor utsätta sig för rick and mortys fanbase för lite clout?

Varför skulle de? Ja undrar varför de skulle göra det... det här är ingenting nytt, det har hänt om och om igen år ut och år in. En person hamnar i måltavla av någon anledning och hundratals personer dyker upp från ingenstans med "bevis" som går att fejka på 5min. Screenshots är inte värt någonting och inspelningar är samma sak där extremt enkelt att manipulera och fejka. Det här är långt ifrån första gången sånt här har hänt, tror inte på någon sida.

Medlem
Skrivet av Ender:

Samma sak här...bara för att rätten inte hade tillräckligt med bevis mot honom betyder det ju inte att han är "oskyldig".

Tack att du tydligt visar problemet med diskussionen. Du är levande bevis på "Skyldig tills du har bevisat motsattsen". Det är inte så rättsystemet fungerar! Livsfarligt är vad det är.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Detta är en spelsida där vi ej ska diskutera annat än spel. Kom ihåg det annars blir tråden låst

Bör nog låsas ändå. Konspirations-stollarna varvar inte precis ner när de gått igång, det kommer bara gå utför härifrån..

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Detta är en spelsida där vi ej ska diskutera annat än spel. Kom ihåg det annars blir tråden låst

Om detta är en spelsida där vi ska diskutera spel så kan du eller en mod låsa tråden direkt nu. Varför öppna ni upp för diskussion om vi inte kan diskutera? För att det är otrevlig ton? Igen du kan ni låsa tråden nu.

Lite konstig att hota med låsning när det blir lite otrevligt och det var ju FZ från början som tog upp denna nyhet som inte har med spel alls att göra förutom att JR jobbat för Squach Games och gjort High on Life.

Då kan vi diskutera om istället eller? Eller som sagt. Lås tråden nu.


signatur

Den som vet vet.

Skriv svar