Redfall kräver internetanslutning även vid singleplayer

Robot
Redfall kräver internetanslutning även vid singleplayer

Och dessutom ett Bethesda-konto.

#Arkane-studios, #Redfall


Medlem

Varför har man ett sådant upplägg i ett SINGLEPLAYER spel...? Förståeligt vid co-op, men för kom igen...

BUUU!


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Tack men nej tack. Då blir det bojkott. Jag kör spelkonsol för att slippa all sådan skit.

Testpilot

Kommer man behöva Bethesda-konto för Starfield också? Suck.

Medlem

Spelet var redan ganska ljummet, detta hettar inte upp precis😅

Medlem

Tror redan att många ställer sig lite tveksamt till denna titeln och detta gjorde ju saken inte bättre om man säger så. Jag tror att Bethesda/Arkane hade behövt stryka konsumenterna lite mer medhårs och inte mothårs som i detta fallet för att få upp intresset.

Avstängd

så om jag startar spelet via game pass så måste jag logga in på ett bethseda konto? fyfan va makabert

Avstängd
Moderator | Testpilot
Skrivet av Dudinkalv:

Tror redan att många ställer sig lite tveksamt till denna titeln och detta gjorde ju saken inte bättre om man säger så. Jag tror att Bethesda/Arkane hade behövt stryka konsumenterna lite mer medhårs och inte mothårs som i detta fallet för att få upp intresset för denna titel.

Jag måste säga att många blev ändå taggade efter man fått se mer gameplay. Det såg först ut som att bara vara Left 4 Dead fast med vampyrer, men det är mycket mer djup än så.

Jag är taggad på att få testa.

Gällande nyheten: Tror inte det är ett problem för många. De flesta av oss sitter nog uppkopplade hela tiden så jag tror inte det kommer påverka någon nämnvärt. Med det sagt; gillar inte att det är ett krav ändå. De dagar internet inte fungerar, eller när servrarna lägger ned, så är det ju kört.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av fejksson:

så om jag startar spelet via game pass så måste jag logga in på ett bethseda konto? fyfan va makabert

Ja lite märkligt.
Jag kan förstå om man har spelet på steam att det finns vissa som envisas med "dubbla launchers".
Men bethesda är ju endå ett MS bolag nu, att.inte kunna samsynca där 🤦‍♂️


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Tråkigt för alla utan internetuppkoppling!

Medlem

Känns onödigt. Men personligen gör det mig inget. Dubbla konton/launchers är irriterande men dessvärre inget nytt för oss på PC.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Kommer man behöva Bethesda-konto för Starfield också? Suck.

Med tanke på att de tryckte in Bethesda konto i till och med Doom från '94 för nån år sen, så är det nog ganska så garanterat.

Medlem

Tror jag har nått punkten då jag inte bryr mig om detta något mer, ända jag inte gillar är att någon gång i framtiden så kommer spelet inte kunna spelas något mer ifall servrarna läggs ner. Internet har jag haft 24/7 nu i 20+ år så är ett icke-problem för mig, minus det som nämndes ovan, ifall dom lovade att låsa upp spelet när dom stänger ner det så skulle jag inte ha några som helst problem

Dex
Medlem

Känns ju väldigt konstigt att man behöver ha ett Bethesda konto för att spela på Gamepass. Kan det verkligen stämma?
Är ju inte direkt en "dealbreaker" kanske, men känns som ett väldigt onödigt och besvärligt steg bara när dom tillhör samma företag.

Medlem

Är väl som Destiny 2 och liknande spel där loot och annat är serverside.

Stör inte mig något. Hoppas inlogg på Bethesda gör det möjligt för crossplay mellan PC och Xbox.

Medlem

Skönt! Annars hade jag inte spelat det.

Medlem

usch låter inte bra.

Medlem

Inte första gången Bethesda håller på med detta tramset direkt. Dom försökte ju med retro Doom-portarna till konsoler för ett tag sen, men det blev backlash och sen gav dom vika och patchade bort skiten. Tråkigt att se att dom inte lärt sig något trots det...

Dom kanske gillar att jävlas helt enkelt, varför har vi annars inte fått mus+tangentbordsstöd för Doom Eternal på konsol, medans det tydligen var helt ok i Quake?... Totalt meningslöst artificiell begränsning som inte tillför något över huvud taget.

Skrivet av Pigge88:

Tror jag har nått punkten då jag inte bryr mig om detta något mer, ända jag inte gillar är att någon gång i framtiden så kommer spelet inte kunna spelas något mer ifall servrarna läggs ner. Internet har jag haft 24/7 nu i 20+ år så är ett icke-problem för mig, minus det som nämndes ovan, ifall dom lovade att låsa upp spelet när dom stänger ner det så skulle jag inte ha några som helst problem

Även om de lovar de, hur ska de kunna garantera att det genomförs? Räcker med att företaget säljs av/köps upp innan det är dags att stänga ner servrarna, eller att de som minns/bryr sig inte jobbar kvar. Är mycket enklare att inte ha ett så onödigt krav från första början.

Skrivet av Majoren:

Tack men nej tack. Då blir det bojkott. Jag kör spelkonsol för att slippa all sådan skit.

Konsolerna är inte alltid skonade, tyvärr.

Skrivet av Fletchett:

Med tanke på att de tryckte in Bethesda konto i till och med Doom från '94 för nån år sen, så är det nog ganska så garanterat.

Stämmer, men det tramset patchades sedan bort (se vad jag skrev ovan)

Gen
Medlem
Skrivet av Dex:

Känns ju väldigt konstigt att man behöver ha ett Bethesda konto för att spela på Gamepass. Kan det verkligen stämma?
Är ju inte direkt en "dealbreaker" kanske, men känns som ett väldigt onödigt och besvärligt steg bara när dom tillhör samma företag.

Tycker nästan det där med konto är det konstigaste. Känns så extremt övervakat att behöva skapa ett äckligt konto som man ändå aldrig kommer att röra eller bry sig om.

Medlem
Skrivet av fzusr:

Inte första gången Bethesda håller på med detta tramset direkt. Dom försökte ju med retro Doom-portarna till konsoler för ett tag sen, men det blev backlash och sen gav dom vika och patchade bort skiten. Tråkigt att se att dom inte lärt sig något trots det...

Dom kanske gillar att jävlas helt enkelt, varför har vi annars inte fått mus+tangentbordsstöd för Doom Eternal på konsol, medans det tydligen var helt ok i Quake?... Totalt meningslöst artificiell begränsning som inte tillför något över huvud taget.

Även om de lovar de, hur ska de kunna garantera att det genomförs? Räcker med att företaget säljs av/köps upp innan det är dags att stänga ner servrarna, eller att de som minns/bryr sig inte jobbar kvar. Är mycket enklare att inte ha ett så onödigt krav från första början.

Konsolerna är inte alltid skonade, tyvärr.

Kanske dags att skapa något non-profit företag för spel-branschen där man kan skänka spelet vid end-of-life, fast det företaget endast har rätt att hålla det spelbart, dom äger ej rättigheterna, typ en non-profit där spelare kan donera så att spel hålls vid liv efter dess lifecycle. tror utgivare skulle få massor med goodwill ifall dom gick med på något sånt, samt att dom ej behöver lägga ner resurser.

Typ approved cracking av dess online-struktur, emulera den eller dylikt. fast med utgivarens tillåtelse.

ELF
Medlem

Se signatur nedan...


signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Medlem

För mig som flyttat ut till landet och definitivt inte har den mest stabila uppkopplingen i bergslandskapet, så kan detta bli problematiskt. Vilket är synd eftersom jag ser fram mot spelet.


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av Pigge88:

Kanske dags att skapa något non-profit företag för spel-branschen där man kan skänka spelet vid end-of-life, fast det företaget endast har rätt att hålla det spelbart, dom äger ej rättigheterna, typ en non-profit där spelare kan donera så att spel hålls vid liv efter dess lifecycle. tror utgivare skulle få massor med goodwill ifall dom gick med på något sånt, samt att dom ej behöver lägga ner resurser.

Typ approved cracking av dess online-struktur, emulera den eller dylikt. fast med utgivarens tillåtelse.

Jag tycker ID Software gjorde ett bra jobb back in the day när de släppte källkoden till alla sina spel. Om inte annat kan man ju publicera spelet på GOG (dom gör i princip det du beskrev, crackar spelet om nödvändigt eller bara tar bort DRM:et från källkoden), det räcker ganska långt. Men ja, för spel som i första hand är multiplayer låter din idé intressant tycker jag.
Men enklast är väl att bara publicera all källkod och låta communityt lösa det själva, det brukar ju funka rätt bra.

Det stora problemet är oftast att lösa licensproblem för middleware som kan ha använts under utvecklingen, antingen tar man bara bort det ur koden och släpper den som trasig (den går inte att kompilera), eller så lägger man ner energin på att ersätta den med något lämpligt alternativ (oftast inte värt kostnaden när målet är att ge bort koden gratis som en gåva till communityt).

Medlem

2023 är det ett problem med internet eller? Det finns säkert en konsol för er som har problem med internet. Man måste ha ström. Handkontroll. Någon form av skärm. En dator (tror att det är ganska bra krav för RedFall). Eller Xbox Series konsol. One funkar inte (eller jo med Cloud Gaming). Telefon. Fast en 5/4G padda istället för telefon.

Medlem
Skrivet av Freeman79a:

2023 är det ett problem med internet eller? Det finns säkert en konsol för er som har problem med internet. Man måste ha ström. Handkontroll. Någon form av skärm. En dator (tror att det är ganska bra krav för RedFall). Eller Xbox Series konsol. One funkar inte (eller jo med Cloud Gaming). Telefon. Fast en 5/4G padda istället för telefon.

Spelar ingen roll vilket år det är eller hur bra tillgång man har till internet, det är inte det vi klagar på. Det handlar om att internet krävs för att spela singleplayer, när det går emot all logik och enbart har negativa konsekvenser. Det enda det åstadkommer är att begränsa dina rättigheter som konsument, varför vill man försvara det?

Hade spelet varit streamat via någon molntjänst (vilket för övrigt är ännu värre ur perspektivet konsumenträtt) och inte körs på din dator så är det ju rimligt att kräva internetuppkoppling, men så är ju inte fallet här.

Föreställ dig att allt kulturarv från historien hade självförstöringsmekanismer inbyggda, hur rimligt är det? Påtvingat internetkrav är precis samma sak, produkten blir värdelös så fort servern försvinner.

Medlem

Jävla trams. Uppkopplade spel tillåter sällan moddning av något slag.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Jag måste säga att många blev ändå taggade efter man fått se mer gameplay. Det såg först ut som att bara vara Left 4 Dead fast med vampyrer, men det är mycket mer djup än så.

Jag är taggad på att få testa.

Gällande nyheten: Tror inte det är ett problem för många. De flesta av oss sitter nog uppkopplade hela tiden så jag tror inte det kommer påverka någon nämnvärt. Med det sagt; gillar inte att det är ett krav ändå. De dagar internet inte fungerar, eller när servrarna lägger ned, så är det ju kört.

Jag blev också taggad. Om skillträden är välgjorda ser jag fram emot en hel flock videos av Moxsy eller Fextralife för att bygga karaktär.

On topic: Förstår om det stör vissa, men jag lirar uteslutande på min stationära så för mig kvittar det helt.


signatur

I saw this wino, he was eating grapes. I was like, "Dude, you have to wait". - Mitch Hedberg

Medlem
Skrivet av Priapsi:

Jag blev också taggad. Om skillträden är välgjorda ser jag fram emot en hel flock videos av Moxsy eller Fextralife för att bygga karaktär.

On topic: Förstår om det stör vissa, men jag lirar uteslutande på min stationära så för mig kvittar det helt.

Så på din stationära kommer kopplingen till servern alltid finnas kvar, även efter företaget stänger ner servern för gott eller går i konkurs då menar du?

It's not a lake, it's an ocean

signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

12
Skriv svar