Forspoken sägs ha haft en budget på över en miljard kronor
Helt okej spel, där majoriteten av allt negativt verkar vara baserat på spelets första timmar. Karaktären växte rätt ordentligt under spelets gång, men det tekniska drog ner på helheten en del. Jag skulle ge det 7/10 som högst
Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16
Jag tror att det mer eller mindre är vad ett "AAA"-spel kostar, idag.
Typ God of War, Red Dead 2 osv kan nog ha kostat en ordentlig slant mer.
OBS. Ofta när man snackar om storlek på budget så inkluderar man marknadsföring i den summan - det kan vara intressant att veta.
Kanske inte verkar så noga - men iaf i film så brukar man spendera ungefär lika mycket på marknadsföring som man gjorde på filmen själva filmen... Skulle inte tro att det är annorlunda för spel.
En budget på 100 miljoner dollar kan alltså innebära en budget på 50 milj för själva spelet och 50 för marknadsföring.
subterranean homesick alien
Helt okej spel, där majoriteten av allt negativt verkar vara baserat på spelets första timmar. Karaktären växte rätt ordentligt under spelets gång, men det tekniska drog ner på helheten en del. Jag skulle ge det 7/10 som högst
Sa hon shit och fuck ännu mer senare i spelet? 🤯
[citat]Det är oklart hur mycket pengar spelet faktiskt har dragit in[/quote]
Bra-att-veta: Om ett spel sålt bra, eller sålt i linje med optimistisk förväntan så talar man generellt om för alla hur mycket det har sålt.
Det boostar aktiekursen osv osv.
Om det är tyst som bara den om hur mycket ett spel har sålt.. Så har det oftast inte sålt speciellt bra.
subterranean homesick alien
Låter så klart mycket, speciellt med tanke på resultatet.. Men verkar väl ändå vara ganska "normalt" enligt de siffror som finns?
En "Vanlig" AAA- budget, ja.
Sen känns det kanske inte riktigt lite vanligt med AAA-titlar just nu som det varit förut.
Var väl säkert top 5 dyraste 2022 gissar jag.
subterranean homesick alien
Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.
Skaffa Unreal Engine, Square.
Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal
subterranean homesick alien
Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.
Skaffa Unreal Engine, Square.
Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal
Fast "roligt spel" kommer inte inbyggt som en feature i spelmotorer.
Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.
Skaffa Unreal Engine, Square.
Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal
De kör väl redan UE på en del av deras spel? FF7:R kör UE4 och jag tror att FF7:R2 kommer köra UE5.
FF16 har de inte bekräftat motorn för, oklart varför.
Känns som att det de sparar in i licenskostnader med egen motor äts upp av utvecklingskostnader av motorn i sig samt tiden för utvecklarna att anpassa sig. Det är förmodligen bättre att använda mer standardiserade motorer vilket bör spara in på personalutbildning för både interna och externa utvecklare.
Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.
Skaffa Unreal Engine, Square.
Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal
Hoppas inte de skaffar Unreal. Det är inget fel med en egen spelmotor. Det är ett större fel om alla spel använder Unreal.
Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.
Japaner ska alltid göra en helt ny, egen motor för precis varje spel.. Mer eller mindre.
Skaffa Unreal Engine, Square.
Så många utvecklare som investerat så mycket i deras in-house tech att dom inte pallar insé att allt kommer att bli bättre om dom bara skaffar Unreal
Nej ush. Tänk vad kasst GTA 4, RDR, GTA 5 eller RDR 2 hade varit i Unreal. Håller med om att en del spel nog hade funkat bättre i UE men lång ifrån alla.
PSN: OAKTHYR
Helt okej spel, där majoriteten av allt negativt verkar vara baserat på spelets första timmar. Karaktären växte rätt ordentligt under spelets gång, men det tekniska drog ner på helheten en del. Jag skulle ge det 7/10 som högst
Jag har inte spelat spelet.
Men en rolig sak om början som många kritiserar.
Mortisimal Gameingnpå youtube gör riktigt bra reviews. Och han var hemlös i tonåren. Han tycker början på många sätt är riktigt välgjord. Just hur det känns att vars hemlös.
Sen kommer jag inte ihåg detaljerna han gick in på. Men men.
Nej ush. Tänk vad kasst GTA 4, RDR, GTA 5 eller RDR 2 hade varit i Unreal. Håller med om att en del spel nog hade funkat bättre i UE men lång ifrån alla.
Gäller inte direkt retrospektivt.
Jag tror alla dom skulle fungera bra i Unreal, som Unreal är idag.
Dom hade inte kunnat använda Unreal som det var när dom spelen utvecklades.
Jag är rätt säker på att du med en stab på kanske 10 kompetenta programmera som arbetar på motorn (Unreal) så skulle man kunna återskapa t.ex. RDR2 såpass att du inte skulle märka någon skillnad emellan versionerna över huvud taget.
subterranean homesick alien
Hoppas inte de skaffar Unreal. Det är inget fel med en egen spelmotor. Det är ett större fel om alla spel använder Unreal.
Vad är det för fel, med det?
Allt det innebär är i princip att du får typ 35% av arbetet på spelet gjort direkt, automatiskt.
Och där är utan att räkna in att du nu också kan anställa folk som redan är svinbra på verktygen som ni gör spelet med - ist för att alla nya anställda behöver lära sig något helt nytt system från grunden.
Allt detta bidrar till att det blir närmast puckat att INTE använda Unreal i de flesta fall.
Innebär typ att ditt spel blir klart på 2 år ist för 3, och med en högre kvalité än vad det annars hade haft.
subterranean homesick alien
Känns som att det de sparar in i licenskostnader med egen motor äts upp av utvecklingskostnader av motorn i sig samt tiden för utvecklarna att anpassa sig. Det är förmodligen bättre att använda mer standardiserade motorer vilket bör spara in på personalutbildning för både interna och externa utvecklare.
...Ja
Precis så
subterranean homesick alien
Fast "roligt spel" kommer inte inbyggt som en feature i spelmotorer.
Nej.
Det måste ju utvecklarna själva stå för - om man använder Unreal ist för att utveckla en helt ny motor (som alla fungerar i runda slängar på samma sätt, med samma features) så har man mycket mer till och resurser att lägga på att göra ett roligt spel.
Ist för att lägga dom på att utveckla ett nytt system för att rendera ljus och skuggor med realtime reflections, global illumination och physically based rendering.
Lät det som jag påstod något annat?
subterranean homesick alien
Gäller inte direkt retrospektivt.
Jag tror alla dom skulle fungera bra i Unreal, som Unreal är idag.
Jag är rätt säker på att du med en stab på kanske 10 kompetenta programmera som arbetar på motorn (Unreal) så skulle man kunna återskapa t.ex. RDR2 såpass att du inte skulle märka någon skillnad emellan versionerna över huvud taget.
Dom hade inte kunnat använda Unreal som det var när dom spelen utvecklades.
Mycket möjligt men jag vet inte hur lätt det är att byta exempelvis fysikmotor. Fysiken är det som jag tycker gör att Rockstar spel sticker ut och är 100 gånger bättre än i typ alla UE spel.
PSN: OAKTHYR
Mycket möjligt men jag vet inte hur lätt det är att byta exempelvis fysikmotor. Fysiken är det som jag tycker gör att Rockstar spel sticker ut och är 100 gånger bättre än i typ alla UE spel.
Det är inte svårt.
Mycket av det som gör hur det känns och ser ut i dom spelen (med RAGE motorn [GTAIV och framåt]) är ett antal olika tekniker som dom använder på ett unikt sätt (en stor del av det innefattar 'Inverse Kinematics', det är den typen av process som dom använder då).
Bara att börja utveckla dom till-läggen till Unreal's fysikmotor, eller så köper man det systemet från tredjepart och pluggar in i Unreal Engine, eller så hittar man något nån annan utvecklat och laddat upp och pluggar in det.
Eller så stänger man av Unreals fysik helt och hållet, och utvecklar sin egen fysikdel, till motorn.
Spel utvecklade i Unreal ser inte ut, eller spelar på "ett visst sätt".
Om man bara hoppar in i motorn, slänger in lite modeller och har på lite default belysning - då kommer det se kanske typiskt "Unreal" ut... Men det betyder bara att man inte brytt sig om att konfigurera det själv.
Om man använder olika default system osv som man får till, eller som man kan hämta hem gratis enkelt.
Om du vill så finns det inget som hindrar dig att göra ett spel som ser ut eller funkar typ precis hur som helst. Bara med Unreal som grund.
subterranean homesick alien
Bara med Unreal som grund.
Nyaste Sonic spelet, mycket snack om att det mest är grunden av Unreal motorn.
Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.
Helt okej spel, där majoriteten av allt negativt verkar vara baserat på spelets första timmar. Karaktären växte rätt ordentligt under spelets gång, men det tekniska drog ner på helheten en del. Jag skulle ge det 7/10 som högst
Problemet är att första intrycket är ofta den sista.
Huvudkaraktären kan växa hur mycket som helst, men om första intrycket att hon är en liten skit, då går det knappat att förändra den bilden.
Nostalgia is a hell of a drug Benny.
Partikel effekterna i demot fick mig att få "tuppjuck" och må lite dåligt. Så även om jag hade tid till spelet så skulle jag fortfarande vara tveksam. Nu prioriterar jag högst psvr2 spel och kommer verkligen att spela Saints and sinners 1&2 ordentligt den närmaste tiden! Är så glad att det och Resident evil 4 remake kommer ut nu.
Fast "roligt spel" kommer inte inbyggt som en feature i spelmotorer.
"Året är 2026. Tack vare framsteg inom maskininlärning kommer Unreal Engine 6 nu med en fullt fungerande 'gör roligt'-knapp."