Forspoken sägs ha haft en budget på över en miljard kronor

Medlem
Skrivet av lonian:

Nyaste Sonic spelet, mycket snack om att det mest är grunden av Unreal motorn.

En spelmotor gör inget spel bra eller dåligt, i sig.

Det är ett verktyg som man använder för att göra spel.
Unreal är ett väldigt kraftfullt och effektivt verktyg att göra spel med.

Men vad det blir, i slutändan, är helt och hållet beroende på dom som utvecklat spelet.

Känns som det finns en uppfattning om att om man använder en viss motor, så kommer ett spel vara visst snyggt.. Eller liknande.
Unreal Engine (eller Unity eller whatever) gör inget spel fult, snyggt, buggigt eller tajt.
Spelutvecklare gör spel som är fula, snygga, buggiga och tighta, med hjälp av en spelmotor.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av lonian:

Nyaste Sonic spelet, mycket snack om att det mest är grunden av Unreal motorn.

Om man med att man det 'mest är grunden' menar att dom inte gjorde som värst mycket för att spelet skulle bli riktigt snyggt och tajt, så ja.

Kanske blir komplicerat nu - men Sonic använde nog mer av Unreal's utbud av verktyg osv än vad dom flesta som använder motorn gör.
Dvs dom har inte själva gått in och sett till så saker och ting funkar så bra som möjligt för just deras spel.

Dom har bara använt alla 'default' grejjer lixom och rättså hafsigt gjort ett Sonic spel
Så in a way så använder du mer av motorn om du gör det... Om du lixom inte går in och anpassar saker och ting ordentligt, så det ska bli tajt.
Utan allt är bara på 'default settings' lixom åsså tuta köra.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av MacNille:

Problemet är att första intrycket är ofta den sista.
Huvudkaraktären kan växa hur mycket som helst, men om första intrycket att hon är en liten skit, då går det knappat att förändra den bilden.
https://i.redd.it/25z9gjek88la1.jpg

Finns mängder med spel, filmer, serier och böcker där huvudkaraktären är en skit till en början, som sedan växer till något bra kan man inte följa med på den resan får man försöka lära sig att se helheten, och inte bara låsa sig fast vid första intrycket.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem

Och tänka sig, detta var resultatet av ett 5-manna expertteam av författare som flögs in från Kalifornien och som skulle få ett japanskt spel sälja bättre på den västerländska marknaden.


signatur

Memento Mori

eld
Medlem
Skrivet av Anton Q:

En spelmotor gör inget spel bra eller dåligt, i sig.

Det är ett verktyg som man använder för att göra spel.
Unreal är ett väldigt kraftfull och effektivt verktyg att göra spel med.

Men vad det blir, i slutändan, är helt och hållet beroende på dom som utvecklat spelet.

Känns som det finns en uppfattning om att om man använder en viss motor, så kommer ett spel vara visst snyggt.. Eller liknande.
Unreal Engine (eller Unity eller whatever) gör inget spel fult, snyggt, buggigt eller tajt.
Spelutvecklare gör spel som är fula, snygga, buggiga och tighta, med hjälp av en spelmotor.

Precis, folk brukar klassa motorer efter de senaste spelen som görs i dom, inte motorn i sig.

Ingen skulle ju be Guerilla att slänga Decima efter horizon zero dawn, och alla satt och hyllade frostbyte fram tills att flera projekt gick dåligt med den motorn.

Medlem
Skrivet av MacNille:

Problemet är att första intrycket är ofta den sista.
Huvudkaraktären kan växa hur mycket som helst, men om första intrycket att hon är en liten skit, då går det knappat att förändra den bilden.

Hm. Jag tyckte hennes dialog osv kändes ovanligt naturalistisk och charmig.. Kändes rätt fräscht.
Ist för att det låter som det ofta gör, mer eller mindre någon som förklarar vad saker och ting är, eller berättar hur dom känner på ett rätt artificiellt sätt.

Så delar inte den här uppfattningen, basically.

Hon tycker det är skit jävla maffit att typ kunna kasta spells och skit - det känns som en naturlig reaktion jag kan relatera till

Ist för typ
"So the dark crystal energy from the core of the lifetree have imbued my chakra with "enigmas", which I can use to build bridges across gaps or defeat enemies? Interesting. I'll have to ask the truthgiver if this is related to the rot that is taking over people and making them zombies."

Sånt jävla trams, alltså


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Hm. Jag tyckte hennes dialog osv kändes ovanligt naturalistisk och charmig.. Kändes rätt fräscht.
Ist för att det låter som det ofta gör, mer eller mindre någon som förklarar vad saker och ting är, eller berättar hur dom känner på ett rätt artificiellt sätt.

Så delar inte den här uppfattningen, basically.

Hon tycker det är skit jävla maffit att typ kunna kasta spells och skit - det känns som en naturlig reaktion jag kan relatera till

Ist för typ
"So the dark crystal energy from the core of the lifetree have imbued my chakra with "enigmas", which I can use to build bridges across gaps or defeat enemies? Interesting. I'll have to ask the truthgiver if this is related to the rot that is taking over people and making them zombies."

Sånt jävla trams, alltså

Hennes reaktion känns töntig, då spelar det ingen roll hur naturlig den är.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Get woke, go broke.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Hennes reaktion känns töntig, då spelar det ingen roll hur naturlig den är.

Ok.
Jag tycker inte det


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Ok.
Jag tycker inte det

Nä, det förstår jag med tanke på allt du skrivit. Men många verkar tycka det med tanke på det svala mottagandet. Smaken är som baken och hela den biten, men en lärdom bör man kunna dra här. En är att den stora massan har högre krav än såhär.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Sviskon:

Get woke, go broke.

Jag har inte spelat det - vad är det som är "woke"?

Medlem
Skrivet av Freakon:

Nä, det förstår jag med tanke på allt du skrivit. Men många verkar tycka det med tanke på det svala mottagandet. Smaken är som baken och hela den biten, men en lärdom bör man kunna dra här. En är att den stora massan har högre krav än såhär.

Är det verkligen protagonistens attityd som är det folk inte uppskattade med Forspoken?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Är det verkligen protagonistens attityd som är det folk inte uppskattade med Forspoken?

Det verkar vara en vattendelare. Det kombinerat med trist gameplay, enformig värld och tveksam prestanda gjorde många besvikna.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

12
Skriv svar