PS5 fel på skivläsare
Hej, har fått problem med min skivläsare på ps5an har fungerat när jag har den liggandes, men vill ha den ståendes nu.
När man matar ut skivan så låter det som fan rent ut sagt och ”matar ut” länge. Sen när man vill ha i en ny skiva tar den inte emot den..
för att få i en ny får jag starta om ps5an och vara med att mata i direkt när den startar. Då fungerar det. Fungerar att läsa skivor utan problem också.
Någon som har en idé eller quick fix?
Hej, har fått problem med min skivläsare på ps5an har fungerat när jag har den liggandes, men vill ha den ståendes nu.
När man matar ut skivan så låter det som fan rent ut sagt och ”matar ut” länge. Sen när man vill ha i en ny skiva tar den inte emot den..
för att få i en ny får jag starta om ps5an och vara med att mata i direkt när den startar. Då fungerar det. Fungerar att läsa skivor utan problem också.
Någon som har en idé eller quick fix?
Skicka iväg den på reparation om du fortfarande har en garanti som gäller? Dumt att öppna upp PS5'an själv och meka och bryta garantin.
Skicka iväg den på reparation om du fortfarande har en garanti som gäller? Dumt att öppna upp PS5'an själv och meka och bryta garantin.
Tyvärr är nog garantin borta.. köpte februari 2021
Tyvärr är nog garantin borta.. köpte februari 2021
Det bästa vore nog ändå att skicka den till Sony för reparation, det borde utmynna i någon form utav garanti på själva reparationen utifall att något skulle börja strula igen efter reparationen.
Tyvärr är nog garantin borta.. köpte februari 2021
Du kan reklamera en elektronisk vara upp till tre år enligt konsumentverket.
IDKFA
Tyvärr är nog garantin borta.. köpte februari 2021
Det är alltid tre års garantirätt på produktionsfel i Sverige. De första två åren måste de bevisa att det inte är produktionsfel för att slippa laga vid tvist. Tredje året ligger dock bevisbördan på dig som konsument om det blir en tvist. Jag gissar dock att de inte kommer säga nåt om det, låter som typiskt produktionsfel. Det enda är väl om du typ tappat den i golvet så det är skador på skalet, då kanske de kan anse att det är orsaken.
Skicka iväg den på reparation om du fortfarande har en garanti som gäller? Dumt att öppna upp PS5'an själv och meka och bryta garantin.
Tror där är lite du kan göra utan att bryta garantin, att pilla till exempel med discdrive är under garantin även om man drar av skalet. Fick det tipset själv från Sony när jag försökte få ut en skiva. Tror dock att där sitter såna warrenty klistermärken (bryter man dessa så är man ju körd dock).
Det är alltid tre års garantirätt på produktionsfel i Sverige. De första två åren måste de bevisa att det inte är produktionsfel för att slippa laga vid tvist. Tredje året ligger dock bevisbördan på dig som konsument om det blir en tvist. Jag gissar dock att de inte kommer säga nåt om det, låter som typiskt produktionsfel. Det enda är väl om du typ tappat den i golvet så det är skador på skalet, då kanske de kan anse att det är orsaken.
Tre års reklamationsrätt*
Tre års reklamationsrätt*
Helt rätt, morgontrött 😅
Kan du testa att manuellt ta ut skivan ? Det ska lösa vissa problem.
https://www.playstation.com/en-us/support/hardware/ps5-eject-...
Tack alla för svar!!
Har inte tappat eller pillat med något.. så borde inte vara några problem med det. Öppnat och rengjort bara.
Hör jag av mig till Sony eller återförsäljare i mitt fall Netonnet?
Vid reklamation ska man gå till den man köpt varan av, i det här fallet NetOnNet.
Vid garantifall kan man ibland vända sig direkt till tillverkaren.
Här är en checklista vad som är bra att göra.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt-process/reklamera...
Framförallt att få det i skrift då man ska reklamera en vara "inom skälig tid" praxis är 2 månader från det att man upptäckte felet.
Gjorde en youtube-video som visar problemet.
Ska höra av mig till Netonnet efter påsk också🐧
Det låter som om du har ett hårdvaruproblem med din PS5-diskettstation. En sak du kan prova är att kontrollera om konsolen är jämn och stabil när den står upprätt. Om den vinglar eller inte är helt stabil kan det påverka skivdriftens prestanda.
Om det inte fungerar kan du försöka återställa din PS5 till standardinställningarna. Detta gör du genom att gå till menyn Inställningar, välja System och sedan Återställa alternativ. Där väljer du Reset Your Console (Återställ din konsol) och följer anvisningarna.
Om de här stegen inte löser problemet kan det vara nödvändigt att kontakta Sony support för ytterligare hjälp. Det är möjligt att skivenheten måste repareras eller bytas ut.
Det låter som om du har ett hårdvaruproblem med din PS5-diskettstation. En sak du kan prova är att kontrollera om konsolen är jämn och stabil när den står upprätt. Om den vinglar eller inte är helt stabil kan det påverka skivdriftens prestanda.
Om det inte fungerar kan du försöka återställa din PS5 till standardinställningarna. Detta gör du genom att gå till menyn Inställningar, välja System och sedan Återställa alternativ. Där väljer du Reset Your Console (Återställ din konsol) och följer anvisningarna.
Om de här stegen inte löser problemet kan det vara nödvändigt att kontakta Sony support för ytterligare hjälp. Det är möjligt att skivenheten måste repareras eller bytas ut.
Om jag gör en reset försvinner sparfiler sparade spel osv då?
Testat att mata ut skiva manuellt som jag skrev om lite längre upp? Det är inte helt omöjligt det löser problemet. Man öppnar upp sidan och snurrar ut skivan med en mejsel. Kan vara värt ett försök,
Nej, har inte testat det. Strömmen gick ännu en gång här.. så lägger projektet lite på is tills ikväll och hoppas det går bättre då. 🙂
Testat att mata ut skiva manuellt som jag skrev om lite längre upp? Det är inte helt omöjligt det löser problemet. Man öppnar upp sidan och snurrar ut skivan med en mejsel. Kan vara värt ett försök,
Testat nu, blev inte bättre tyvärr
Det låter som om du har ett hårdvaruproblem med din PS5-diskettstation. En sak du kan prova är att kontrollera om konsolen är jämn och stabil när den står upprätt. Om den vinglar eller inte är helt stabil kan det påverka skivdriftens prestanda.
Om det inte fungerar kan du försöka återställa din PS5 till standardinställningarna. Detta gör du genom att gå till menyn Inställningar, välja System och sedan Återställa alternativ. Där väljer du Reset Your Console (Återställ din konsol) och följer anvisningarna.
Om de här stegen inte löser problemet kan det vara nödvändigt att kontakta Sony support för ytterligare hjälp. Det är möjligt att skivenheten måste repareras eller bytas ut.
Nu har jag gjort en återställning, blev tyvärr inte bättre. Testade även att lägga ps5:an ner igen. Problemet kvarstår då med så är nog tyvärr något som pajat.
Väntar fortfarande på svar från Netonnet.. tyvärr så var de sån kass chattrobot så får väl göra ett nytt försök kanske
Nu har jag gjort en återställning, blev tyvärr inte bättre. Testade även att lägga ps5:an ner igen. Problemet kvarstår då med så är nog tyvärr något som pajat.
Väntar fortfarande på svar från Netonnet.. tyvärr så var de sån kass chattrobot så får väl göra ett nytt försök kanske
Hur länge har du använt din PS5. Jag har använt PS5 i mer än 1 år och hittills har jag inte stött på några problem som jag köpte från soldfy.
Hur länge har du använt din PS5. Jag har använt PS5 i mer än 1 år och hittills har jag inte stött på några problem som jag köpte från soldfy.
Använt den i lite över två år, inte vart några problem förens nu. Kommer troligtvis använda de. Som den är just nu (tror inte så mycket på att de lagar den på garantin då det inte kommer räknas som tillverkningsfel)
Sen blir det nog att uppdatera till en ny så åker den här in på ungarnas rum🙂
Kan inte säga att den är jättemycket använd. Blir i perioder.. främst vintertid