Starfield är låst till 30 fps på både Xbox Series X och Series S
"Det körs ofta en bra bit över det. Ibland är det 60. Men på konsoler låser vi det eftersom vi föredrar jämnheten, där man inte ens tänker på det."
Om spelet nästan når 60fps i vissa lägen med 4K, låter då inte ett performance mode som ett rimligt mål? Jag gissar bara, men gissningsvis renderas bilden i 1440p och skalas upp till 4K (det är vanligt i 4K konsolspel). Skulle inte ett 60fps läge som renderas i 1080p och skalas upp till 1440p kunna vara ett alternativ?
De säger att de vill behålla all detaljrikedom i alla lägen, men det är väl ändå spelarens val att göra? Ge alternativ och låt var och en välja.
Missminner jag mig eller var det inte så att Bethesdas motor är välkänt för att gå sönder om man låser upp FPS:en och kör med högre än 60 FPS?
Fallout 4 har fått ett 60fps mode på Series X via FPS Boost funktionen.
Missminner jag mig eller var det inte så att Bethesdas motor är välkänt för att gå sönder om man låser upp FPS:en och kör med högre än 60 FPS?
Yep, fysikrelaterat.
Så när folk låste upp fps'en i fallout 76 så slutade upp i en massa exploits, så de fixade problemet med 60+ fps i fallout 76 över en patch typ, så fallout 76 är det enda spelet som inte går sönder när du spelar det i 140+ fps eller liknande.
De backportade inte denna fix till något av deras andra spel :')
"Det körs ofta en bra bit över det. Ibland är det 60. Men på konsoler låser vi det eftersom vi föredrar jämnheten, där man inte ens tänker på det."
Om spelet nästan når 60fps i vissa lägen med 4K, låter då inte ett performance mode som ett rimligt mål? Jag gissar bara, men gissningsvis renderas bilden i 1440p och skalas upp till 4K (det är vanligt i 4K konsolspel). Skulle inte ett 60fps läge som renderas i 1080p och skalas upp till 1440p kunna vara ett alternativ?
De säger att de vill behålla all detaljrikedom i alla lägen, men det är väl ändå spelarens val att göra? Ge alternativ och låt var och en välja.
Kan vara cpu-låst, där en drop till lägre upplösning inte hade nått 60fps ändå, iom open world, mycket saker i världen och en massa streaming.
Tråkigt oavsett.
Håller tummarna att de får upp prestandan i lite patcher osv så vi kan få 60fps i framtiden. Tror precis som eld ovan att det inte bara är grafiken i sig är orsaken, så dynamisk upplösning med låst fps eller liknande var kanske inget alternativ. Lite skumt dock att de inte tillåter rörlig fps nu när vi har vrr och liknande på de nya konsolerna, det borde komma...
Håller tummarna att de får upp prestandan i lite patcher osv så vi kan få 60fps i framtiden. Tror precis som eld ovan att det inte bara är grafiken i sig är orsaken, så dynamisk upplösning med låst fps eller liknande var kanske inget alternativ. Lite skumt dock att de inte tillåter rörlig fps nu när vi har vrr och liknande på de nya konsolerna, det borde komma...
Finns det något spel som implementerat VRR på konsol ännu?
epic xbox fail.
Tur man har PC.
när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"
om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.
Well I ain't evil. I'm just good looking.
De säger att de vill behålla all detaljrikedom i alla lägen, men det är väl ändå spelarens val att göra? Ge alternativ och låt var och en välja.
Nej, det är utvecklaren som bestämmer hur spelet ska vara. Konsumentens val består av valet att köpa produkten eller inte.
Kunskapsförmedlare.
Finns det något spel som implementerat VRR på konsol ännu?
Jag har för mig att spelen inte själva behöver göra mycket mer än att låsa upp frameraten och att vrr är mer av en hårdvarufunktion där console och tv synkar så tvn visar fps dynamiskt. Men kan ha misstolkat det..?
Jag kanske är en dryg jävel men 30fps är en dealbreaker för mig. När jag spelar sånna spel känns det som att jag travar fram i smör, det känns för segt. Riktigt tråkig nyhet, jag tycker man kan förvänta sig 60 fps nu för tiden.
Det var en ko på en äng, och det var kon som var poängen
när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"
om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.
Bra poäng. Därav att det vore bra om vi har en standardiserat och återkommande del/test för teknik och inte selektivt välja eller utesluta i recensioner och dylikt när det passar
när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"
om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.
Har nog aldrig läst en recension på FZ där de ger minus för låst 30Hz?
Föredrar alltid bättre flyt över lite bättre grafik. Sen är det få spel som är så komplexa som Bethesdas. Du kan ju samla alla kaffekoppar i galaxen och lägga i en hög. Många spel glömmer ju bort var det nyproducerade liket låg efter 10 sekunder...
Eftersom det är game pass så kommer jag testa både PC och xbox men kommer antagligen bli mer PC.
PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck
Vilken detaljrikedom? Det ser ju inte speciellt bra ut för ett spel 2023. Dock så är det inte det viktigaste i ett spel så klart. Men lite konstigt uttalande från dem i detta fall.
Föredrar alltid bättre flyt över lite bättre grafik. Sen är det få spel som är så komplexa som Bethesdas. Du kan ju samla alla kaffekoppar i galaxen och lägga i en hög. Många spel glömmer ju bort var det nyproducerade liket låg efter 10 sekunder...
Eftersom det är game pass så kommer jag testa både PC och xbox men kommer antagligen bli mer PC.
Men är dessa konstant renderade? Om så är fallet så är det ju väldigt dålig hantering av resurser.
Vilken detaljrikedom? Det ser ju inte speciellt bra ut för ett spel 2023. Dock så är det inte det viktigaste i ett spel så klart. Men lite konstigt uttalande från dem i detta fall.
Men är dessa konstant renderade? Om så är fallet så är det ju väldigt dålig hantering av resurser.
Det tror jag knappast. Men utvecklarna måste ju ta höjd för alla galna tilltag spelarna ger sig på. Det är ju även lite av tjusningen i ett Bethesda-spel att det går att göra så mycket. Vi byggde hus av kuddar i Morrowind exempelvis.
Jag tycker miljöerna ser väldigt snygga ut men npcerna ser typiskt Bethesda-fula ut.
PC(4090/7700X) | Series X | PS5 | Switch | Steam Deck
Om ett spel har konstant 30 FPS utan stuttering dropps så bryr jag mig inte om ett spel körs i 30 FPS.
Visst 60 gör det jämnare och snabbare och mindre input lag.
Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X
MSI X99A GODLIKE Gaming | i7 6950X | 64GB RAM | RTX 2080
I klippen de visade såg det väl okej ut, men då dom gick in i combat på den dära outposten och jetpackade upp på något tak reagerade jag som fan på allt motion blur och den sega frameraten. (även om gameplayet var från PC så var frameraten låg), det e fan pinsamt i dagens läge med 30 fps.
Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett
Finns det något spel som implementerat VRR på konsol ännu?
Är inte det standard idag? Funktionen finns ju på konsolerna och det finns flera spel som har olåst framerate.
Alla Insomiacs spel på PS5 har tydligen uncapped framerate.
när man läser detta i en ny recension "Tears of the Kingdom körs visserligen i 30 fps, men det är skönt att se ett spel som faktiskt är färdigt när det släpps och inte har stora problem." så hoppas jag att det inte kommer klagas på Starfield om det "inte har stora problem"
om det får 30 fps som ett minus i recensionen så är det ju bara hyckleri.
den som lever får se.
60FPS på PS5/Xbox series är standard idag medans med Switch så förväntar sig inte spelarna att spelen kommer rulla i 60.
Vet inte om det bör ligga på minus ifall spelet går stabilt i 30FPS, men det bör klart vara med tydligt i recensionen då detta är en dealbreaker för många när det kommer till senaste generationens konsoler. Redfall lovar i alla fall att det kommer 60FPS läge senare vilket dem tyckte det var viktigt att poängtera, medans det inte finns några tecken på att Starfield kommer få Performance läge och att Todd har sagt innan att 30FPS fungerar väldigt bra.
Jag tror att att Bethesda tycker att det är oerhört bekvämt att bara behöva fokusera på en frame target, så jag tror inte att dem är så pigga på att optimera hela spelet för 60. På pc är det lite annorlunda då dem kan skylla på hårdvara ifall någon klagar på framerate, konsol spel har helt andra krav när det kommer till att optimera.
Det bör också tilläggas att Switch har hårdvara från 2012-2013 så att spelen ens rullar på så bra som dem gör är ändå rätt imponerande.