Microsoft räknade med att Starfield och Indiana Jones skulle sälja i 10 miljoner – till Playstation

Medlem
Skrivet av Ender:

Kanske det inte är en fördel med att konsoltillverkarna äger spelutvecklarna, vem vet?
[...]
Är det en ny företeelse? Nej. Är det en bra företeelse? Nej.

Jag tror att man - eller åtminstone vet att jag - som PC-spelare och Game Pass-kund kanske initialt tenderar att dumgotta sig åt Microsofts uppköp när de kommer. Samtidigt känns det lite som att hugga ner ett äppelträd för att göra äppelpaj, eller att dränera en sjö för att fånga fisken i den eller något i den stilen. Det finns säkert ett ordspråk för det. I det korta perspektivet är det kanske härligt att få Call of Duty på Game Pass. Lika ohärligt blir det väl tyvärr när Microsoft vrider upp alla priser 200 % om ett par år i egenskap av ägare till typ hälften av hela den välrenommerade spelmarknaden, och så står man där och grinar på Reddit för döva öron.

Medlem

Konsolkrig är culture war för gamers. "Bry er inte om våra affärsmetoder för att säkra marknadsandelar. Bråka med din kompis som är gamer".

Medlem
Skrivet av anon_79617:

Lugn! Han har ju inte ens nämnt xcloud ännu!

Edit: Han hann före..

😊

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror att man - eller åtminstone vet att jag - som PC-spelare och Game Pass-kund kanske initialt tenderar att dumgotta sig åt Microsofts uppköp när de kommer. Samtidigt känns det lite som att hugga ner ett äppelträd för att göra äppelpaj, eller att dränera en sjö för att fånga fisken i den eller något i den stilen. Det finns säkert ett ordspråk för det. I det korta perspektivet är det kanske härligt att få Call of Duty på Game Pass. Lika ohärligt blir det väl tyvärr när Microsoft vrider upp alla priser 200 % om ett par år i egenskap av ägare till typ hälften av hela den välrenommerade spelmarknaden, och så står man där och grinar på Reddit för döva öron.

Nej, så skulle de aldrig göra. De ska få manna att regna från himmelen, jag lovar! Det enda du och jag som konsumenter behöver göra är att ge dem möjligheten till marknadsdominans. Historien har tydligt visat oss hur bra det brukar bli, speciellt för konsumenterna.

All makt åt Microsoft, vår befriare!

Medlem

"Our mission is to bring gaming to as many people as possible."


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Jag är mest förvånad över att folk verkar bry sig så mycket om företagen går med vinst. Jag hoppas hela tiden på att Sony och andra spel företag står och vaggar på förlustens brant hela tiden typ. Så länge dom gör bra spel så skulle jag inte kunna bry mig mindre om dom går + ekonomiskt. Den bästa kreativa konsten kan bli till när man står på ruinens brant. Vad vi har lärt oss är att motsatsen som tex Rockstar och GTA online inte gav spelarna något extra för att Rockstar kammar hem otroliga mängder pengar. Nu blir det aldrig som GTA IV(4) med extra smarriga dlc mm. Utan ett online som är uppbyggt från starten(GTA VI online) att hålla så länge det bara går. Det är inte positivt alls för gamers som vill ha ett nytt Gta spel ibland. Om ett spel företag börjar dra in för mycket pengar se upp bara säger jag. Så länge ni inte är fake gamers och bara bryr er om aktie värdet så är det antagligen/högst troligt negativt.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Blir att emulera starfield.

Kommer väl till PC också om det är MS. De har sagt att spelen till Xbox kommer till PC också. Eller menar du att emulera på PS5? Går det?

Medlem

"Man kom fram till att förlusterna man gör genom att inte sälja spelen på Playstation vägs upp av Game Pass och fler sålda Xbox-konsoler."

Det här är ju spännande för då får vi ju bevis på sedan om det dom gjorde var ett bra val eller inte.

Personligen tror jag inte fler kommer köpa Xbox pga dessa titlar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Blir att emulera starfield.

Piratebay.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Fint att bra exklusiva titlar även finns på Xbox nu.

Det behövs för en jämnare konsolmarknad.

Medlem

Starfield är sista chansen för mitt Xbox. hade tänkt sälja av det efter Red fall. men blev nyfiken på detta. så hoppas att detta är något att ha.

Medlem
Skrivet av John7612:

Bara Starfield hade lätt sålts i 10 miljoner exemplar till PS5 utan problem tror jag. Leker med tanken att spelet kostat 60 dollar för alla i hela världen. det är en förlust på $600 000 000. Det är inte kattskit det inte.

Och Microsoft hade betalat in 180 miljoner dollar rakt in i Sonys ficka.

Skrivet av Bennii:

Jag är 99% säker på att Microsoft kommer göra en förlust i år. De har en utgift på 69 miljarder dollar som ska betalas innan bokslutet lämnas in.

Inte riktigt så företag räknar på företagsuppköp...

Medlem

Jag har inget Xbox och min PC börjar bli lite seg för nya spel så jag får se om jag ens har möjlighet att spela Starfield eller Indy Jana.

Jag har inget emot att Sony eller Xbox har exklusiva spelserier till deras plattformar men jag tycker att det oerhört irriterande när dom gör framtida släpp av titlar i spelserier som har varit tillgängliga för alla innan exklusiva till sin plattform. Det gäller när dom köper en tidsexklusivitet också.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av John7612:

Bara Starfield hade lätt sålts i 10 miljoner exemplar till PS5 utan problem tror jag. Leker med tanken att spelet kostat 60 dollar för alla i hela världen. det är en förlust på $600 000 000. Det är inte kattskit det inte.

Spelet hade nog inte sålt 10 miljoner exemplar till fullpris, men ja, det är en hel del pengar som Microsoft gamblar med när de utesluter PS5. Dock är det väl struntsummor för dem i det långa loppet.

Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Jag tror att man - eller åtminstone vet att jag - som PC-spelare och Game Pass-kund kanske initialt tenderar att dumgotta sig åt Microsofts uppköp när de kommer. Samtidigt känns det lite som att hugga ner ett äppelträd för att göra äppelpaj, eller att dränera en sjö för att fånga fisken i den eller något i den stilen. Det finns säkert ett ordspråk för det. I det korta perspektivet är det kanske härligt att få Call of Duty på Game Pass. Lika ohärligt blir det väl tyvärr när Microsoft vrider upp alla priser 200 % om ett par år i egenskap av ägare till typ hälften av hela den välrenommerade spelmarknaden, och så står man där och grinar på Reddit för döva öron.

Ja detta är bara en tidsfråga.
Steg 1: Köp på dig till tillräckligt mycket saker.
Steg 2: Höj priset.
Jag tror även att det finns ett Steg 3: ”Endast på Game Pass Ultimate”. Allt detta prat om att ”Microsoft ger mer val åt spelarna” kommer att ersättas med ”Varför kan vi bara spela det nya spelet på Game Pass?”

Medlem
Skrivet av Thane:

För att majoriteten som spelar vill inte spela på sin telefon eller platta. De vill spela på sin konsol eller PC.

Säg det till Asien xD

Medlem
Skrivet av xXG13HaZeXx:

Säg det till Asien xD

Hur många streamar konsol- och pc-spel via Gamepass ultimate genom till sina telefoner i Asien?

Medlem
Skrivet av Alienshade:

Jag är mest förvånad över att folk verkar bry sig så mycket om företagen går med vinst. Jag hoppas hela tiden på att Sony och andra spel företag står och vaggar på förlustens brant hela tiden typ. Så länge dom gör bra spel så skulle jag inte kunna bry mig mindre om dom går + ekonomiskt. Den bästa kreativa konsten kan bli till när man står på ruinens brant. Vad vi har lärt oss är att motsatsen som tex Rockstar och GTA online inte gav spelarna något extra för att Rockstar kammar hem otroliga mängder pengar. Nu blir det aldrig som GTA IV(4) med extra smarriga dlc mm. Utan ett online som är uppbyggt från starten(GTA VI online) att hålla så länge det bara går. Det är inte positivt alls för gamers som vill ha ett nytt Gta spel ibland. Om ett spel företag börjar dra in för mycket pengar se upp bara säger jag. Så länge ni inte är fake gamers och bara bryr er om aktie värdet så är det antagligen/högst troligt negativt.

"När man står på ruinens kant."

Alltså, nog för att jag också kan tycka att det är kul att stora företag går under i någon förhoppning om att de stenrika, särskilt de av dem som gjort de mest idiotiska besluten enligt mig, landar som bäst i någon medelklass och får känna vid lite humility. Men jag går inte och fantiserar om att alla utvecklarna på företaget konstant ska gå och oroa sig över att inte ha något jobb nästa år. Jag hoppas att de vågar ta risker och att de ger sig själva ekonomiskt utrymme att misslyckas. Istället för att slänga alla pengarna på fler uppköp, fler anställda, fler allt, att man verkligen lägger pengarna i en backup-kassa så att man har utrymme för att prova lite olika saker som de anställda vill göra.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Avstängd
Skrivet av Proximately:

"När man står på ruinens kant."

Alltså, nog för att jag också kan tycka att det är kul att stora företag går under i någon förhoppning om att de stenrika, särskilt de av dem som gjort de mest idiotiska besluten enligt mig, landar som bäst i någon medelklass och får känna vid lite humility. Men jag går inte och fantiserar om att alla utvecklarna på företaget konstant ska gå och oroa sig över att inte ha något jobb nästa år. Jag hoppas att de vågar ta risker och att de ger sig själva ekonomiskt utrymme att misslyckas. Istället för att slänga alla pengarna på fler uppköp, fler anställda, fler allt, att man verkligen lägger pengarna i en backup-kassa så att man har utrymme för att prova lite olika saker som de anställda vill göra.

Bästa sättet att expandera Game Pass och Xcloud samt andra molntjänster är ju att först köpa upp så många som möjligt när man sedan är klar kan man leka och testa. Ser inte att spel i det stora hela blir bättre med egna studios som PlayStation har utan man bara stannar utveckling när man ser en viss typ av spel drar in enorma pengar. Jag tycker faktiskt Microsoft strategi är mycket bättre och i längden ett vinnande koncept för Xcloud och Game Pass. Sen när man nått mål med användare och vill växa mer efter uppköp sattsar Microsoft på en massa egna studios gör unika bra spel. Skit samma tycker jag om deras egna studios gör liknande Call Of Duty eller vi nu får Call Of Duty från Activision m.m om 5-10år lär vi ju ha bevis när Game Pass och Xcloud växt med en massa fler spelare och Microsoft nått mål eller är mycket nära sitt mål med antal användare som betalar för Game Pass Ultimate och Core varje månad.

Medlem
Skrivet av jontebula:

Bästa sättet att expandera Game Pass och Xcloud samt andra molntjänster är ju att först köpa upp så många som möjligt när man sedan är klar kan man leka och testa. Ser inte att spel i det stora hela blir bättre med egna studios som PlayStation har utan man bara stannar utveckling när man ser en viss typ av spel drar in enorma pengar. Jag tycker faktiskt Microsoft strategi är mycket bättre och i längden ett vinnande koncept för Xcloud och Game Pass. Sen när man nått mål med användare och vill växa mer efter uppköp sattsar Microsoft på en massa egna studios gör unika bra spel. Skit samma tycker jag om deras egna studios gör liknande Call Of Duty eller vi nu får Call Of Duty från Activision m.m om 5-10år lär vi ju ha bevis när Game Pass och Xcloud växt med en massa fler spelare och Microsoft nått mål eller är mycket nära sitt mål med antal användare som betalar för Game Pass Ultimate och Core varje månad.

Det är inte vad jag kommenterade om så hoppar inte in i den ringen.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

12
Skriv svar