Har du koll på kaloriräkning/viktnedgång? Se hit!

Skribent
Skrivet av sumodl:

Ännu en fredag!

En bättre helg i ryggen rent kalorimässigt, minskat lunch/middagsportionerna lite, dragit av 1/3 ca och även börjat med proteinpulver för att komma upp i en rimlig nivå av protein. Annars har jag tränat på som vanligt, 3-4 gympass och 1-2 lugna cardiopass.

Vågen imorse stod på 86,9.

Lägger med min viktkurva sedan start. Man kan inte ladda upp bilder här på FZ direkt lr?

https://drive.google.com/file/d/1oNYo4QgFEM1PF5vmuonhaTFPu1hK...

Jodå. Använd knappen som jag markerat i urklippet nedan. Klickar du sen på "förhandsgranska" så kommer du se hur bilden ser ut i inlägget.

Ontopic: bra jobbat

Medlem
Skrivet av Shadee:

Jodå. Använd knappen som jag markerat i urklippet nedan. Klickar du sen på "förhandsgranska" så kommer du se hur bilden ser ut i inlägget.

<Uppladdad bildlänk>

Ontopic: bra jobbat

Aha! Jag har valt snabbsvar hela tiden och missat detta, tack!

Medlem

Ännu vecka!

Inga nyheter här direkt förutom vikten då, allt rullar på bra.

85,8kg i morse, var nog 10-15 år sedan jag såg siffran 85 på vågen senast så det var lite kul och motiverande ändå.

Borde träffa målvikten 85kg till nästa fredag. Sen tänkte jag sikta på 82-83kg innan jag börjar försöka lägga på mig lite muskelmassa.

Har dock läst lite/kollat tuben och fått till mig att man kanske inte skall kötta på för länge med viktnedgången, typ 8-9 veckor i stöten och sedan ligga stadigt/gå upp lite under några veckor för att sedan gå på en ny cykel av nedgång, funderingar på det någon?

Medlem

Jag har börjat experimentera med OMAD (One Meal A Day) för att försöka gå ner i vikt. Jag använder Lifesum och enligt den ligger min måltid på runt 1500 kalorier och jag fokuserar på ett lågt intag av kolhydrater.
Målet innehåller detta ungefär:
3 kokta ägg, 1 paket bacon, ca 2 dl brocoli/blomkålsslaw med majonäs, lite surkål för magen, en burk tonfisk, en halv påse blandsallad, lite paprika, lite svarta bönor, lite dressing på salladen och ca 2 dl naturell kefir.
Så det är ungefär lika stort intag av protein som fett.
Har funkat bra i veckan. Jag äter runt 19-20 på kvällen och har inga större problem att klara mig hela dygnet.
Har tyvärr inte märkt av någon viktnedgång än men jag mår bra i magen och har inget större sötsug.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har börjat experimentera med OMAD (One Meal A Day) för att försöka gå ner i vikt. Jag använder Lifesum och enligt den ligger min måltid på runt 1500 kalorier och jag fokuserar på ett lågt intag av kolhydrater.
Målet innehåller detta ungefär:
3 kokta ägg, 1 paket bacon, ca 2 dl brocoli/blomkålsslaw med majonäs, lite surkål för magen, en burk tonfisk, en halv påse blandsallad, lite paprika, lite svarta bönor, lite dressing på salladen och ca 2 dl naturell kefir.
Så det är ungefär lika stort intag av protein som fett.
Har funkat bra i veckan. Jag äter runt 19-20 på kvällen och har inga större problem att klara mig hela dygnet.
Har tyvärr inte märkt av någon viktnedgång än men jag mår bra i magen och har inget större sötsug.

Hårt!

Det hade jag nog inte pallat med träning osv på det. Men väldigt smidigt att bara kunna köra på samma hela tiden och slippa räkna om kalorier etc.

Hur länge har du kört? Vad står du på för vikt? På bara 1500 kalorier borde du märka iaf efter 1 vecka att vikten dalar.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Hårt!

Det hade jag nog inte pallat med träning osv på det. Men väldigt smidigt att bara kunna köra på samma hela tiden och slippa räkna om kalorier etc.

Hur länge har du kört? Vad står du på för vikt? På bara 1500 kalorier borde du märka iaf efter 1 vecka att vikten dalar.

Jag började i söndags kväll och då vägde jag strax under 100kg. Jag har inte vägt mig sen dess, tänkte kolla på söndag igen.
Jag provade att styrketräna för första gången på ganska länge i måndags och orkade förvånansvärt mycket.
Sen är jag en sån person som inte har något emot att käka samma sak varje dag om jag tycker att det är gott

Tyvärr sket det sig lite igår när avdelningen gick ut i solen och tog en glass på förmiddagen. Tycker det är svårt att låta bli vid sådana tillfällen. Man vill ju vara den där tråkiga som inte fikar.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av sumodl:

funderingar på det någon?

<Uppladdad bildlänk>

Bra jobbat för det första! Det kommer din kropp att tacka dig för. Gå inte upp i vikt, träna och håll dig på samma istället. Det kan vara rimligt med platåer och ta nya tag när man ska ner mycket i vikt.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag började i söndags kväll och då vägde jag strax under 100kg. Jag har inte vägt mig sen dess, tänkte kolla på söndag igen.
Jag provade att styrketräna för första gången på ganska länge i måndags och orkade förvånansvärt mycket.
Sen är jag en sån person som inte har något emot att käka samma sak varje dag om jag tycker att det är gott

Tyvärr sket det sig lite igår när avdelningen gick ut i solen och tog en glass på förmiddagen. Tycker det är svårt att låta bli vid sådana tillfällen. Man vill ju vara den där tråkiga som inte fikar.

Blir intressant på söndag då! Sen gäller det bara att vara ärlig mot sig själv som i fallet med glassen där tex. Jag fuskar också ibland/sällan men vet då att jag sköter mig för övrigt. En Daimstrut har typ 360 kalorier tex, inte värt det då för min del, då ska det vara något jag verkligen uppskattar.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Bra jobbat för det första! Det kommer din kropp att tacka dig för. Gå inte upp i vikt, träna och håll dig på samma istället. Det kan vara rimligt med platåer och ta nya tag när man ska ner mycket i vikt.

Tack!

Ja det känns redan i kroppen att jag är ”lättare”. Gynnar också vid övningar som pullups tex, mycket enklare nu och känns smidigare när jag gör dem.

Okok, men då kanske jag bara ska droppa cardiopassen en period och äta samma typ, då borde jag rimligen hålla samma vikt.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag har börjat experimentera med OMAD (One Meal A Day) för att försöka gå ner i vikt. Jag använder Lifesum och enligt den ligger min måltid på runt 1500 kalorier och jag fokuserar på ett lågt intag av kolhydrater.
Målet innehåller detta ungefär:
3 kokta ägg, 1 paket bacon, ca 2 dl brocoli/blomkålsslaw med majonäs, lite surkål för magen, en burk tonfisk, en halv påse blandsallad, lite paprika, lite svarta bönor, lite dressing på salladen och ca 2 dl naturell kefir.
Så det är ungefär lika stort intag av protein som fett.
Har funkat bra i veckan. Jag äter runt 19-20 på kvällen och har inga större problem att klara mig hela dygnet.
Har tyvärr inte märkt av någon viktnedgång än men jag mår bra i magen och har inget större sötsug.

Är lite nyfiken på varför du väljer detta upplägget och varför ett så litet kaloriintag?
Risken är väl att kroppen sänker metabolismen för att anpassa sig och att man förr eller senare bör bli väldigt orkeslös.
OBS! Har inte läst genom hela tråden och vet inte dina förutsättningar men en man som är 35 år, 170cm lång och väger 60kg har ett grundbehov på 1800kcal.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Tack!

Ja det känns redan i kroppen att jag är ”lättare”. Gynnar också vid övningar som pullups tex, mycket enklare nu och känns smidigare när jag gör dem.

Okok, men då kanske jag bara ska droppa cardiopassen en period och äta samma typ, då borde jag rimligen hålla samma vikt.

Nja, skulle aldrig råda någon att dra ner på cardio. Är du rädd att du rasar i vikt annars? Träningen är bra för hälsan och bra för att hålla dig på den vikt du är. Reglera vikt med kosten.

Medlem
Skrivet av Ribcage:

Nja, skulle aldrig råda någon att dra ner på cardio. Är du rädd att du rasar i vikt annars? Träningen är bra för hälsan och bra för att hålla dig på den vikt du är. Reglera vikt med kosten.

Nu snackar vi inte riktigt cardio, jag har nog missanvänt uttrycket, utan jag har kört 2 "förbränningspass" i veckan ca där jag joggar lätt eller kör crosstrainern 30-50min per pass. Alltså ganska lugnt tempo, ligger enligt maskinen på ca 820 kalorier i timmen. Tänkte att om jag skippar dessa 2 och äter i princip som jag gjort borde jag kunna hålla vikten och slippa ändra kosten för mycket. Men det kanske är bättre att ändra kosten menar du och fortsätta med dessa pass? Jag tänkte alternativt stryka dessa och lägga in ett intervallpass i veckan istället för att få igång konditionen.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Nu snackar vi inte riktigt cardio, jag har nog missanvänt uttrycket, utan jag har kört 2 "förbränningspass" i veckan ca där jag joggar lätt eller kör crosstrainern 30-50min per pass. Alltså ganska lugnt tempo, ligger enligt maskinen på ca 820 kalorier i timmen. Tänkte att om jag skippar dessa 2 och äter i princip som jag gjort borde jag kunna hålla vikten och slippa ändra kosten för mycket. Men det kanske är bättre att ändra kosten menar du och fortsätta med dessa pass? Jag tänkte alternativt stryka dessa och lägga in ett intervallpass i veckan istället för att få igång konditionen.

Jo, jag tror att passen är bra för din hälsa och om du vill pausa ett tag så unna dig en extra macka istället.
Sedan är såna maskiner väldigt missvisande och förbränner sällan så mycket som det står, vad jag läst. Stryk och lägg till vad du vill, pulshöjande är bra så fortsätt med det!

Medlem

Jag har själv gjort en resa från 160 - 80 kg.
Räknade kalorierna till en början i myfitnesspal. För att lära mig exakt vad allt innehåller.

Började äta mindre kolhydrater, slutade helt med bröd/pasta/socker.
Nu när jag är viktstabil, så äter jag som vanligt, men försöker att hålla mig ifrån pastan/mjöl/bröd. Alkoholen är nästan ett minne blott. Men jag "unnar" mig godis på helgen : )

Dock så springer jag ca 5-6mil i veckan också


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem
Skrivet av erikjonathan:

Är lite nyfiken på varför du väljer detta upplägget och varför ett så litet kaloriintag?
Risken är väl att kroppen sänker metabolismen för att anpassa sig och att man förr eller senare bör bli väldigt orkeslös.
OBS! Har inte läst genom hela tråden och vet inte dina förutsättningar men en man som är 35 år, 170cm lång och väger 60kg har ett grundbehov på 1800kcal.

Av ren lathet. Har försökt att undvika kolhydrater innan men det brukar vara svårare för mig om jag ska göra tre olika mål om dagen. Blir lätt att jag tar en smörgås till frukost istället för att förbereda äggröra kvällen innan.
Mest för att det är ganska svårt att få i sig mer på en sittning. Än så länge har det funkat bra med orken. Jag brukar inte heller få några direkta humörsvängningar eller liknande om jag blir lite hungrig så det ska nog lösa sig.
Får se vad som händer. Än så länge mår jag bra.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av sumodl:

Blir intressant på söndag då! Sen gäller det bara att vara ärlig mot sig själv som i fallet med glassen där tex. Jag fuskar också ibland/sällan men vet då att jag sköter mig för övrigt. En Daimstrut har typ 360 kalorier tex, inte värt det då för min del, då ska det vara något jag verkligen uppskattar.

Ja det ska det bli.
Det är just det där att exempelvis köpa en billig chokladkaka när man handlar som jag försöker komma ifrån. Får se om jag lyckas nu i helgen. Det brukar vara lite svårare att stå emot då när man inte kan distrahera sig med jobbet


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Tjobb0:

Jag har själv gjort en resa från 160 - 80 kg.
Räknade kalorierna till en början i myfitnesspal. För att lära mig exakt vad allt innehåller.

Började äta mindre kolhydrater, slutade helt med bröd/pasta/socker.
Nu när jag är viktstabil, så äter jag som vanligt, men försöker att hålla mig ifrån pastan/mjöl/bröd. Alkoholen är nästan ett minne blott. Men jag "unnar" mig godis på helgen : )

Dock så springer jag ca 5-6mil i veckan också

Shit bra jobbat! Starkt!

Själv gjorde jag en resa på 130kg-81kg dock alldeles för snabbt så fick lite skador av det men lyckades bygga upp musklerna så jag låg på 91kg tillslut och höll den vikten tills för c:a två år efter en del saker skedde i mitt liv som drog ner mig rätt hårt till botten och som konsekvens la jag på mig fluff tills jag vägde 107kg.

Nu är jag dock helt på banan igen! 98kg atm och matchar viktnedgång med muskelbyggande ordentligt denna gång! Tappar c;a 1kg i veckan och mår riktigt topp! Lite mage kvar att nöta bort men det kommer! Kul att se dom gamla musklerna sakta men säkert återta sin form! Men det är en bit kvar

Galet att jag slutade för jag mådde dåligt egentligen. Träning är den bästa terapin för mig personligen men så är det ibland! Bara tuta och köra!


signatur

There is only the Emperor, and he is our Shield and Protector!

Medlem
Skrivet av Zensu:

Shit bra jobbat! Starkt!

Själv gjorde jag en resa på 130kg-81kg dock alldeles för snabbt så fick lite skador av det men lyckades bygga upp musklerna så jag låg på 91kg tillslut och höll den vikten tills för c:a två år efter en del saker skedde i mitt liv som drog ner mig rätt hårt till botten och som konsekvens la jag på mig fluff tills jag vägde 107kg.

Nu är jag dock helt på banan igen! 98kg atm och matchar viktnedgång med muskelbyggande ordentligt denna gång! Tappar c;a 1kg i veckan och mår riktigt topp! Lite mage kvar att nöta bort men det kommer! Kul att se dom gamla musklerna sakta men säkert återta sin form! Men det är en bit kvar

Galet att jag slutade för jag mådde dåligt egentligen. Träning är den bästa terapin för mig personligen men så är det ibland! Bara tuta och köra!

Tack

Härligt att höra att du har hittat tillbaka.
Ja det är galet att träningen är som terapi, fortsätt att kämpa på (Y)


signatur

AMD Ryzen 7 78003DX
Asus TUF RTX 4080
HyperX Fury 32GB 6000MHz
WD SN850 1TB

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Jag började i söndags kväll och då vägde jag strax under 100kg. Jag har inte vägt mig sen dess, tänkte kolla på söndag igen.
Jag provade att styrketräna för första gången på ganska länge i måndags och orkade förvånansvärt mycket.
Sen är jag en sån person som inte har något emot att käka samma sak varje dag om jag tycker att det är gott

Tyvärr sket det sig lite igår när avdelningen gick ut i solen och tog en glass på förmiddagen. Tycker det är svårt att låta bli vid sådana tillfällen. Man vill ju vara den där tråkiga som inte fikar.

Jag är alltid den tråkiga enligt andra, unnar mig sällan saker som andra bestämmer, ska jag unna mig något så är det på mina premisser. Om jag äter ex en god burgare ute så är det bara burgare, inga strips eller läsk. Fika på jobbet går bort.

Det är din hälsa och ditt välmående som är det viktiga i slutänden. Ett tips är att du skriver ner känslan efteråt om lockas igen, oavsett om det var bra eller dålig. Glassen för stunden är fantastisk men tenderar att ge en lite ångest om du har bestämt dig att gå ned i vikt.

Och lycka till!

Medlem

Sista uppdateringen på ett tag!

Imorse stod vågen på 85,3, nära nära.

Körde bara ett cardiopass i veckan annars hade jag antagligen tagit 85kg redan idag.

Nu tänkte jag köra underhåll 1-2 veckor för att sedan köra på mot 82kg.

Så detta blir sista uppdateringen på ett tag och jag återkommer när jag träffar 82kg med lite före och efterbilder.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Sista uppdateringen på ett tag!

Imorse stod vågen på 85,3, nära nära.

Körde bara ett cardiopass i veckan annars hade jag antagligen tagit 85kg redan idag.

Nu tänkte jag köra underhåll 1-2 veckor för att sedan köra på mot 82kg.

Så detta blir sista uppdateringen på ett tag och jag återkommer när jag träffar 82kg med lite före och efterbilder.

Spännande! Hoppas att allt gått bra.

Medlem
Skrivet av erikjonathan:

Är lite nyfiken på varför du väljer detta upplägget och varför ett så litet kaloriintag?
Risken är väl att kroppen sänker metabolismen för att anpassa sig och att man förr eller senare bör bli väldigt orkeslös.
OBS! Har inte läst genom hela tråden och vet inte dina förutsättningar men en man som är 35 år, 170cm lång och väger 60kg har ett grundbehov på 1800kcal.

Runt 300-500 kcal/dag i underskott låter ju ganska vettigt enligt mig. Blir runt 0.3-0.5 kg/vecka.

Medlem
Skrivet av sumodl:

Sökte lite på forumet, trodde det fanns en tråd om träning/kost men hittade inget så försöker med en egen tråd.

Jag hade tänkt försöka tappa 6kg ca väger just nu 90.3kg och skall ner till 85kg är tanken. Skall för första gången i mitt liv alltså räkna kalorier osv med hjälp av en app som heter fatsecret för att se hur mycket/lite jag får i mig. Började igår och det sjuka är att jag hamnade på 1480 kalorier in och då åt jag även en glass på 300 kalorier, alltså 1200 kalorier om jag inte hade smällt i mig den glassen, vilket känns helt sjukt lågt. Och då åt jag alltså lunch, mellanmål, mellanmål innan träning och middag, räknade dock inte in sallad och sås, vilket jag tog väldigt lite av. Detta är förövrigt mer än vad jag brukar äta, därför blev jag så förundrad över intaget av kalorier. Målet i appen är 2000 kalorier och jag känner att 500 till på en dag blir mycket, jag är inte hungrig, inte låg på energi och tränar som vanligt.

Har jag missat något? Tänker att 1500 kalorier inte ens är bra att ligga på, för lite? Jag tänker att på en vanlig vecka kommer jag kanske upp i ett snitt på max 2000 kalorier om ens det utan att ens tänka på vad jag äter förutom på helgen då det äts god mat, snacks, alkohol osv. Lägg då till träning på detta så borde jag ju egentligen gå ner i vikt hela tiden?

Om du räknat rätt så är det väldigt lågt ja. En annan grej som inte tas upp i detta kontext är att insulin hormonet agerar som ett "fat storage" hormon, hur starkt man reagerar på detta är nog subjektivt och därav skulle jag räkna om. Om du har räknat rätt så hade ja minskat på socker (kolhydrater) med samma kcal mängd och se om det gör skillnad. Lycka till. 👍

Medlem
Skrivet av rosski:

Runt 300-500 kcal/dag i underskott låter ju ganska vettigt enligt mig. Blir runt 0.3-0.5 kg/vecka.

Nej, det blir det inte.
Exemplet på grundbehovet av 1800 kcal är, som jag skrev, för någon som är 170cm och väger 60kg och inte tränar.
Såg nu att han vägde in på ca 100kg, så gissningsvis blir det ett underskott på kanske 1000 kcal.

Medlem
Professorer eniga: Sluta läsa kalorier på matpaket

Lustigt att jag fick syn på denna tråden kort efter att jag läste denna artikeln i SvD:

Eftersom matproducenter världen över använder kalori­måttet måste det väl stämma? Nej, menar Cambridge-professor – och får medhåll av kollega vid Harvard: ”Jag frågar aldrig mina patienter hur många kalorier de äter.”

Vikt handlar om kalorier. Eller närmare bestämt, det handlar om hur många kalorier du tar in jämfört med hur många kalorier du förbränner. Med andra ord, enkel matematik. Energi är trots allt energi. Eller?

Hela artikeln på SvD.se


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av erikjonathan:

Nej, det blir det inte.
Exemplet på grundbehovet av 1800 kcal är, som jag skrev, för någon som är 170cm och väger 60kg och inte tränar.
Såg nu att han vägde in på ca 100kg, så gissningsvis blir det ett underskott på kanske 1000 kcal.

Orkade inte heller kolla upp, ja väger man 100 kg är det lite väl lite.
BMR ligger då på runt 2 000 kcal och man bör även med väldigt lite rörelse komma upp i kanske 2 300- 2 500. Jag hade nog försökt höja till 1 800 iaf och se till att man får i sig tillräckligt med protein med den gamla tumregeln 1,6g protein per kg kroppsvikt blir det 160g protein.

Skrivet av conthox:

Lustigt att jag fick syn på denna tråden kort efter att jag läste denna artikeln i SvD:

Eftersom matproducenter världen över använder kalori­måttet måste det väl stämma? Nej, menar Cambridge-professor – och får medhåll av kollega vid Harvard: ”Jag frågar aldrig mina patienter hur många kalorier de äter.”

Vikt handlar om kalorier. Eller närmare bestämt, det handlar om hur många kalorier du tar in jämfört med hur många kalorier du förbränner. Med andra ord, enkel matematik. Energi är trots allt energi. Eller?

Hela artikeln på SvD.se

Helt klart clickbait, forskare kommer aldrig bli eniga Nu var artikeln låst men iaf ena citatet håller jag med om. Helt onödigt att fråga patienter hur många kalorier de äter. Såg en studie där flk rapporterade att de var viktastabila på allt från 800 till 5 000 kcal.

Medlem
Skrivet av Flugsaft:

Om du räknat rätt så är det väldigt lågt ja. En annan grej som inte tas upp i detta kontext är att insulin hormonet agerar som ett "fat storage" hormon, hur starkt man reagerar på detta är nog subjektivt och därav skulle jag räkna om. Om du har räknat rätt så hade ja minskat på socker (kolhydrater) med samma kcal mängd och se om det gör skillnad. Lycka till. 👍

Har kört på allt mellan 1400-1900 kalorier per dag ungefär sedan jag började. Fördelningen har sett ut som sådan: 40% Kolhydrater, 30% fett och 30% protein, på ett ungefär. Diffat lite hit och dit, men har snittat -0,9kg i veckan. Skulle kört underhållsveckor här nu ett tag men blev sjuk samma dag som detta skulle köras igång, så ingen träning på 3 veckor sedan dess, men har hållit vikten på 85kg ändå. Ska komma igång i helgen igen tänkte jag och fortsätta med att bara hålla vikten 2-3 veckor till, sedan blir det ännu en period av viktminskning.

Medlem

Räknade kalorier slaviskt vid deff i 3-4 år, jag såg det som nödvändigt för disciplinen, annars var det för enkelt att råka intala sig själv en felaktig uppskattning. Efter att ha byggt upp tillräckligt med ryggmärgskunskap så slutade jag räkna och gick på känsla men det var också i samma veva som jag inte längre ville gå lika långt. Men varje vår i 18 års tid så har jag deffat "mer eller mindre" och de viktigaste slutsatserna som jag dragit som går lite utöver standardinfon som man kan läsa på varje ställe är:

- Blir bara matgalnare av att hålla på med berg av 10-15 kcal/100 g-grejer som typ gurka, rättika och sånt. Bättre med SNÄPPET mer mättande grejer i 25-50 kcal/100 g-klassen
- De bästa matvarorna för mättnad trots få kalorier har för mig varit broccoli, brysselkål, äpplen och morötter
- Jag tajmar det så att jag äter mycket när min kropp vill äta mycket, och äter lite då min kropp inte känner att den behöver äta så mycket, i stället för att t.ex. försöka tvinga in en stor måltid efter träningen även om jag inte är hungrig. Jag blir sugen på kvällar och då äter jag mer på kvällar.
- Ät inte p.g.a. att hunger uppstår efter ett kardiopass – placera i stället ett kardiopass innan du ändå, oavsett, hade ätit
- Minimera kalorier från vätska/flytande mat
- Om man kör för hårt med dieten, jojo-dietar etc så kan demonen på axeln bli för övermäktig även för ett starkt psyke. Hjärnan och tankesättet kan liksom ändras nästan som genom en droginjektion så att man är hjälplös inför fallet. (Gick en gång ner 13 kg på våren och sen upp 8 kg på två veckor (mycket vatten såklart men), jag agerade som fjärrstyrd av främmande makt; åt vid ett pizzeriabesök två kebabpizzor och en kebabtallrik och var fortfarande sugen på mer)
- Det kan behöver mer disciplin för att behålla uppnådd nivå än att nå dit

Är oerhört imponerad av överviktiga som gått ner flera tiotals kilon och lyckas hålla det så. Man får ständigt vara på sin vakt och fortsätta kämpa.

Medlem

När du börjar tänka på frukost... har du misslyckats. Ät EN gång per dag och då hur mycket du vill.. Men bara en gång per dag.
Sedan kan du äta några polly på kvällen det är lungt. Ät en gång per dag. Hungerkänslor släpper efter ungefär 30 min. Var inte inte en mes bara gör det. Svart kaffe på morgonen, eller kanske en iskall monster? Understryker igen ät mycket och vad du vill men bara EN gång per dag.


signatur

Allätare

Medlem
Skrivet av gonzo247:

När du börjar tänka på frukost... har du misslyckats. Ät EN gång per dag och då hur mycket du vill.. Men bara en gång per dag.
Sedan kan du äta några polly på kvällen det är lungt. Ät en gång per dag. Hungerkänslor släpper efter ungefär 30 min. Var inte inte en mes bara gör det. Svart kaffe på morgonen, eller kanske en iskall monster? Understryker igen ät mycket och vad du vill men bara EN gång per dag.

Jag käkar frukost varje dag utan att misslyckas.

Skriv svar