Handkontroll Xbox X/S

Medlem
Handkontroll Xbox X/S

Är det någon mer än jag som har något att ifrågasätta i förhållande till handkontrollen på sin nya Xbox. Jag måste alltså byta batterier varannan- var 3:e dag(!). De e ju sinnesjukt om det är som det ska. De e väl ändå 2023 å klimatförändringar. Med detta vill jag också ha sagt (så att ingen tar chansen) att om vanliga batterier blir flata på den korta tiden;
då e det INGEN idé att köpa nåt batteripack. Ett sånt skulle ju va tomt på ett par timmar.

Medlem

Du skriver inte hur mycket du spelar varje dag men det stämmer nog bra det. Köp 4 bra uppladdningsbara batterier så har du alltid laddade till hands. Eller kör med sladd.

Geeks Gaming
Skrivet av Bojang:

Är det någon mer än jag som har något att ifrågasätta i förhållande till handkontrollen på sin nya Xbox. Jag måste alltså byta batterier varannan- var 3:e dag(!). De e ju sinnesjukt om det är som det ska. De e väl ändå 2023 å klimatförändringar. Med detta vill jag också ha sagt (så att ingen tar chansen) att om vanliga batterier blir flata på den korta tiden;
då e det INGEN idé att köpa nåt batteripack. Ett sånt skulle ju va tomt på ett par timmar.

Jag kör laddningsbara (Ikeas 2450) i mina kontroller och med mitt spelande räcker det i veckor oftast.
Låter mer att det är klena/dåliga batterier eller sjukt mycket spelande

Medlem
Skrivet av Bojang:

Är det någon mer än jag som har något att ifrågasätta i förhållande till handkontrollen på sin nya Xbox. Jag måste alltså byta batterier varannan- var 3:e dag(!). De e ju sinnesjukt om det är som det ska. De e väl ändå 2023 å klimatförändringar. Med detta vill jag också ha sagt (så att ingen tar chansen) att om vanliga batterier blir flata på den korta tiden;
då e det INGEN idé att köpa nåt batteripack. Ett sånt skulle ju va tomt på ett par timmar.

Nu missförstår jag kanske dig, men du får köra på uppladdningsbara batterier? Själv orkar jag inte med batteribyten, så jag kör "old school" och trådat hela tiden på min mobilladdare.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Nu missförstår jag kanske dig, men du får köra på uppladdningsbara batterier? Själv orkar jag inte med batteribyten, så jag kör "old school" och trådat hela tiden på min mobilladdare.

Min handkontroll går inte ens att spela med trådlöst så det blir trådat här med. Men då sitter jag mindre än 1m från Xboxet också.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kör laddningsbara (Ikeas 2450) i mina kontroller och med mitt spelande räcker det i veckor oftast.
Låter mer att det är klena/dåliga batterier eller sjukt mycket spelande

Eller hur? Har använt likadana från Ikea i flera års tid nu och de fungerar utmärkt fortfarande. Klarar väl ungefär 40 timmar per laddning så det räcker gott och väl för mitt spelande

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kör laddningsbara (Ikeas 2450) i mina kontroller och med mitt spelande räcker det i veckor oftast.
Låter mer att det är klena/dåliga batterier eller sjukt mycket spelande

Samma här. Betydligt bättre än alla andra alternativ. Billigare också.

Medlem
Skrivet av Bojang:

Är det någon mer än jag som har något att ifrågasätta i förhållande till handkontrollen på sin nya Xbox. Jag måste alltså byta batterier varannan- var 3:e dag(!). De e ju sinnesjukt om det är som det ska. De e väl ändå 2023 å klimatförändringar. Med detta vill jag också ha sagt (så att ingen tar chansen) att om vanliga batterier blir flata på den korta tiden;
då e det INGEN idé att köpa nåt batteripack. Ett sånt skulle ju va tomt på ett par timmar.

Frågan är om Xbox-dosan drar ovanligt mycket ström då den använder vanligt wi-fi protokoll istället för bluetooth? Vid låga strömförbrukningar ger väl ett vanligt alkaliskt AA-batteri från typ ICA hela 2000mAh, vilket gör att två AA-batterier borde ha teoretiskt mycket högre kapacitet än både Playstation-dosan men även den utmärkta Switch Pro controller.

Men som jag förstått det så är vanliga alkaliska batterier mycket mer inkonsekventa än uppladdningsbara lithium-batterier, och drar dosan mycket ström så kan de plötsligt ha en kapacitet motsvarande endast 700mAh eller lägre.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag kör laddningsbara (Ikeas 2450) i mina kontroller och med mitt spelande räcker det i veckor oftast.
Låter mer att det är klena/dåliga batterier eller sjukt mycket spelande

Jag kör med samma. Laddar mina Sony Dualsense 6-7 gånger innan jag behöver byta batterier i Xbox-kontrollen.

Medlem

Jag kör laddbara batterier och snabbladdare från Warta som laddar alla batterier på ca. 10 minuter, fungerar klockrent. Har gjort det i många år nu. Har nu i flera år även använt samma laddbara batterier från IKEA, de är super. Jag är osäker på exakt hur länge en laddning håller, men det är länge, länge. Åtminstone runt 40-50 timmar. Kanske mer. Behöver ladda så sjukt sällan så vet inte exakt.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem

Kör Ikea batterier 2450, laddar extremt sällan.

Super smidigt och bra.

KoP
Medlem

Skaffa några sjyssta uppladdningsbara batterier med bra kräm i. Har 8 st och när jag är inne på dom 2 sista så sätter jag dom resterande 6 på laddning.

Sen beror det ju på hur ofta och länge man spelar men ett par av dom batterierna jag har brukar stå sig i ca 1 vecka i handkontrollern.

https://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-inklusive-8-batt...

Medlem

Har kört både vanliga batterier och med laddpack båda håller ganska länge inget jag reagerat över.

Medlem

Batterilösningen är ju den absolut största fördelen med Xbox-dosan. Fullt batteri på 5 sekunder medan de tomma ligger på laddning i lugn och ro.

Medlem

Bättre iaf att man kan byta själv. Sony och Nintendo kör nå fancy shit med inbyggda batterier, vilket försvaras som att det är "smidigt" av alla fanboys.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bättre iaf att man kan byta själv. Sony och Nintendo kör nå fancy shit med inbyggda batterier, vilket försvaras som att det är "smidigt" av alla fanboys.

Kan man inte se fördelen med inbyggda batterier så är man nog själv en fanboy. Personligen föredrar jag utan tvekan inbygga. Att behöva stanna upp i sitt spel för att plocka ut batterier, ta batterier från en laddare, sätta i dom i kontrollen och sen stoppa dom tomma i laddaren är en himla massa onödiga moment.
Jäkligt mycket lättare att bara koppla i en kabel om batteriet skulle råka ta slut, kopplar man dessutom i sladden i slutet av dagen så har man alltid full laddning och behöver därmed aldrig fundera på att batteriet ska ta slut, utan tvekan en smidigare lösning.

Jag har satt i ett batteripack i min kontroll för att slippa lösa batterier.

Geeks Gaming
Skrivet av TheVoomyOne:

Kan man inte se fördelen med inbyggda batterier så är man nog själv en fanboy. Personligen föredrar jag utan tvekan inbygga. Att behöva stanna upp i sitt spel för att plocka ut batterier, ta batterier från en laddare, sätta i dom i kontrollen och sen stoppa dom tomma i laddaren är en himla massa onödiga moment.
Jäkligt mycket lättare att bara koppla i en kabel om batteriet skulle råka ta slut, kopplar man dessutom i sladden i slutet av dagen så har man alltid full laddning och behöver därmed aldrig fundera på att batteriet ska ta slut, utan tvekan en smidigare lösning.

Jag har satt i ett batteripack i min kontroll för att slippa lösa batterier.

Man kan ju iofs koppla i en kabel på samma vis som en van även om man har ej inbyggda batterier

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Kan man inte se fördelen med inbyggda batterier så är man nog själv en fanboy. Personligen föredrar jag utan tvekan inbygga. Att behöva stanna upp i sitt spel för att plocka ut batterier, ta batterier från en laddare, sätta i dom i kontrollen och sen stoppa dom tomma i laddaren är en himla massa onödiga moment.
Jäkligt mycket lättare att bara koppla i en kabel om batteriet skulle råka ta slut, kopplar man dessutom i sladden i slutet av dagen så har man alltid full laddning och behöver därmed aldrig fundera på att batteriet ska ta slut, utan tvekan en smidigare lösning.

Jag har satt i ett batteripack i min kontroll för att slippa lösa batterier.

Allt det du beskriver är inget hinder med löstagbara/utbytbara batterier.
Det handlar om valfrihet kontra ingen valfrihet, ja jag är gärna en fanboy av valfrihet.
Finns inget positivt med inbyggda batterier i kontroller som Sony, Nintendo bla.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Finns inget positivt med inbyggda batterier i kontroller som Sony, Nintendo bla.

Jodå det finns det, precis som jag förklarade.

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Jodå det finns det, precis som jag förklarade.

Jag är nog beredd att hålla med dig. Att hålla på att byta batterier i en kontroll känns väldigt oldschool. Föredrar att den indikerar att det börjar ta slut då kopplar jag in ladd sladden och fortsätter lira. Har alltid en usb-c vid soffan ändå för telefon. Funkar lika bra med mitt headset vid datorn. Piper det kopplar jag bara in sladden o kör vidare. Orka byta batterier o skit.


signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bättre iaf att man kan byta själv. Sony och Nintendo kör nå fancy shit med inbyggda batterier, vilket försvaras som att det är "smidigt" av alla fanboys.

Nu har jag inte så stor koll på Xbox och deras tillbehör men om jag ska välja mellan att plocka ur batterier och sätta i nya eller som med PS5 placera en handkontroll i en laddstation och plocka upp min andra handkontroll på några sekunder väljer jag alternativ två.
Inte för att jag är fanboy utan för att jag är bekväm av mig. Om alternativet finns till Xbox skulle jag välja det där också framför att byta batterier.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem

Jag är helt klart i lägret som föredrar vanliga batterier. Med min ps5 tvingas jag spela med sladd eller ha en extra handkontroll om batteriet tar slut. Med min xbox har jag båda samma val, men dessutom möjligheten att bara byta batterierna och fortsätta trådlöst. Jag ogillar att spela med sladd genom hela rummet, så föredrar helt klart trådlöst. Om man tycker det är viktigt att kunna ladda direkt i handkontrollen finns ju även play and charge-kit att köpa till.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Nu har jag inte så stor koll på Xbox och deras tillbehör men om jag ska välja mellan att plocka ur batterier och sätta i nya eller som med PS5 placera en handkontroll i en laddstation och plocka upp min andra handkontroll på några sekunder väljer jag alternativ två.
Inte för att jag är fanboy utan för att jag är bekväm av mig. Om alternativet finns till Xbox skulle jag välja det där också framför att byta batterier.

Det alternativet finns ju till Xbox också om man söker lite.
Finns laddstationer för kontrollerna som tom kommer med laddningsbara batterier. Liknande stationer till PS5 kontroller kostar i stort sett lika mycket men utan batterier.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...

Medlem
Skrivet av blackidus:

Det alternativet finns ju till Xbox också om man söker lite.
Finns laddstationer för kontrollerna som tom kommer med laddningsbara batterier. Liknande stationer till PS5 kontroller kostar i stort sett lika mycket men utan batterier.

https://www.elgiganten.se/product/gaming/spelkonsoler-tillbeh...

Om man inte vill köpa Sonys egna laddstation har jag sett en del mindre kända märken för runt 150 spänn. Så dom där extra 146 kronorna för batterier täcker ju upp för eventuella skillnader i vad det kostar att köpa själva handkontrollen. Så prismässigt tror jag inte att det blir så stor skillnad i slutänden.

Men det är i alla fall något sådant som du länkade som jag hade köpt istället för att byta batterier.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Jodå det finns det, precis som jag förklarade.

Skrivet av OAKTHYR:

Nu har jag inte så stor koll på Xbox och deras tillbehör men om jag ska välja mellan att plocka ur batterier och sätta i nya eller som med PS5 placera en handkontroll i en laddstation och plocka upp min andra handkontroll på några sekunder väljer jag alternativ två.
Inte för att jag är fanboy utan för att jag är bekväm av mig. Om alternativet finns till Xbox skulle jag välja det där också framför att byta batterier.

Ni har ingen koll. det handlar bara om att sälja prylar.
Inget av det ni beskriver kräver att batterierna är inbyggda. Dessutom laddstationer och skit är precis vad dom vill sälja på en, därför man bygger in batterierna.
Men laddstationer mm är inget hinder att ha om man har löstagbara batterier.
Finns massvis med enheter som man kan stoppa in vanliga AA-uppladdningsbara batterier och köra i dedikerad laddstation.

Inbyggda batterier är också en e-waste framkallare av produkter då många drar sig från att byta batterier i dessa och slänger dom ist.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ni har ingen koll. det handlar bara om att sälja prylar.
Inget av det ni beskriver kräver att batterierna är inbyggda. Dessutom laddstationer och skit är precis vad dom vill sälja på en, därför man bygger in batterierna.
Men laddstationer mm är inget hinder att ha om man har löstagbara batterier.
Finns massvis med enheter som man kan stoppa in vanliga AA-uppladdningsbara batterier och köra i dedikerad laddstation.

Inbyggda batterier är också en e-waste framkallare av produkter då många drar sig från att byta batterier i dessa och slänger dom ist.

Klart det handlar om att sälja prylar. Det gör det ju om man vill ha en laddstation till Xbox också med tillhörande batteripaket. Det är inget man behöver för att spela utan en bekvämlighet.

Jag skulle säga att batteriet inte är det största problemet när det kommer till moderna handkontroller utan övrig byggkvalité. På alla som jag har ägt har det varit någon del som gått sönder (ofta styrspakarna) innan batteriet blivit dåligt. Om vi ska prata om e-waste då.


signatur

PSN: OAKTHYR

Medlem
Skrivet av Molotov:

Bättre iaf att man kan byta själv. Sony och Nintendo kör nå fancy shit med inbyggda batterier, vilket försvaras som att det är "smidigt" av alla fanboys.

Xboxs elitdosa har också inbyggt batteri som inte går att byta.

Medlem
Skrivet av OAKTHYR:

Klart det handlar om att sälja prylar. Det gör det ju om man vill ha en laddstation till Xbox också med tillhörande batteripaket. Det är inget man behöver för att spela utan en bekvämlighet.

Jag skulle säga att batteriet inte är det största problemet när det kommer till moderna handkontroller utan övrig byggkvalité. På alla som jag har ägt har det varit någon del som gått sönder (ofta styrspakarna) innan batteriet blivit dåligt. Om vi ska prata om e-waste då.

Ja jag pratar inte om xbox specifikt men det är ett stort plus att man med xbox handkontroller kan välja att köra med vanliga batterier man byter ut nör dom är slut.
Alla har inte samma möjlighet att direkt sätta en kontroll på laddning efter användning, speciellt inte om det är mindre barn med i bilden.
PSVR2 är ett annat exempel, inbyggda batterier som räcker nån timma, har nån före spelat eller man får för sig att spela länge så måste man avbryta för att ladda.
I en Quest 2 kontroll sitter 1AA batteri som h0ller flera veckor och nör det väl varnar för lågt så byter man enkelt.
Men ja detta är flr svprt för Soby och Nintendo eller så vill dom att man köper deras fancy laddstationer.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Vänta lite här nu va, säger ni att MS inte har implementerat inbyggda uppladdningsbara batterier så att man helt enkelt kan ladda kontrollen med en kabel på sina SENASTE konsoler?? Eller är det så att OP bara inte har köpt något laddningspack till (av någon konstig anledning)?

Skrivet av Molotov:

Bättre iaf att man kan byta själv. Sony och Nintendo kör nå fancy shit med inbyggda batterier, vilket försvaras som att det är "smidigt" av alla fanboys.

Menar du att det INTE är smidigt på något sätt? Låter snarare som att du fanboyar och klankar ner på en (i mitt tycke) mycket bättre lösning än den OP kör med här.

Skrivet av Molotov:

Ni har ingen koll. det handlar bara om att sälja prylar.

Nu blir jag snart triggered här av din snedvridna logik Så du menar att Sony bara vill sälja prylar när de bygger in sina batterier i kontrollen och du får med sladden för laddning till konsolen, samtidigt som du måste köpa till laddpack eller lösa batterier till Xbox-kontrollerna som du då tycker inte är att försöka sälja på folk prylar? Hur kom du fram till detta egentligen?

Medlem
Skrivet av anarfox:

Xboxs elitdosa har också inbyggt batteri som inte går att byta.

Ok det vet jag inte, min disktution ör inte just kring xbox utan allmänt.
Vanliga xbox kontroller har man alltid kunnat byta batteri på vilket är bra.

Skrivet av Dudinkalv:

Menar du att det INTE är smidigt på något sätt? Låter snarare som att du fanboyar och klankar ner på en mycket bättre lösning än den OP kör med här.

Va?
Jag pratar inte nå xbox vs sony här utan helt enkelt att möjligheten att byta batteri på en xbox kontroll är bättre än på en playstation kontroll.
Tror du att inbyggt batteri som playstation har är ett krav för att kunna ladda smidigt i en laddstation osv så har du ingen koll.
Läs tråden.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar