Hur många kör inverted y-axis?

Medlem
Hur många kör inverted y-axis?

Körde pc oinverted. Ps1, ps2 och Xbox. Vet inte varför men när jag köpte xbox360 gick jag över till inverted. Never looked back since..

Så. Inverterar ni y-axeln och har ni alltid gjort det?

Medlem

Tror jag gått ifrån inverted till normal. Kan spela med båda. Dock spelar jag sällan FPS numera.

Förr i tiden körde jag alltid inverted…
CS 1.3-1.6, BF1942, BF2 med flera.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Brukade köra inverted under 90-talet och 00-talet, men det ändrades runt 2012. Tror det skedde med att third person helt enkelt blev mycket vanligare för singleplayerspel. Uncharted, Yakuza osv, och nu är det rätt sällan jag kör förstaspersonsspel. Cyberpunk 2077 för några år sedan och Prey från 2017 innan dess.

Medlem

Always Får åksjuka om jag inte kör inverted

Medlem

jag kör inverted med mus, men inte med handkontroll.

Medlem

Sen jag spelade Quake för första gången, så hela mitt liv typ. Fast bara med mus, ej med handkontroll.


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Har alltid avskytt inverterad kontroller visste inte ens att folk faktiskt använde det, man lär så länge man lever tydligen.

Medlem

1:a person alltid inverterad, 3:e person vanligt.

Medlem

Kör inverted både i första och tredje person. Spelar uteslutande på konsol, minns inte om jag brukade köra "vanligt" på PC+mus

Medlem

Bara vid flyg& helikopter i spel jag inte orkar mappa joystick i^^

Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Sen jag spelade Quake för första gången, så hela mitt liv typ. Fast bara med mus, ej med handkontroll.

https://i.redd.it/5o2qt3crf5m01.png

Jag kör alltid inverted och den här beskrivningen är en helt perfekt beskrivning varför allt annat än inverted är total galenskap!

Skribent
Skrivet av multijuice:

Jag kör alltid inverted och den här beskrivningen är en helt perfekt beskrivning varför allt annat än inverted är total galenskap!

Då kommer följdfrågan: för du musen åt höger för att få karaktären att titta åt vänster? För det måste man ju göra om det bygger på att man håller i karaktärens huvud.

Medlem
Skrivet av k4rst3n:

Sen jag spelade Quake för första gången, så hela mitt liv typ. Fast bara med mus, ej med handkontroll.

https://i.redd.it/5o2qt3crf5m01.png

Skrivet av multijuice:

Jag kör alltid inverted och den här beskrivningen är en helt perfekt beskrivning varför allt annat än inverted är total galenskap!

Med denna logik bör både x- och y-axeln vara inverterade, eller hur?

Själv kör jag aldrig inverterad med musen men vet att det är nått som jag ibland funderat på när det kommer till 3:e persons perspektivet. Med handkontroll har jag ibland kört inverterat och jag tror jag kan växla lite beroende på spel.

Medlem

Beror på spel men klr jag med mus tangentbord är det vanligt oavset first/third person.
Med kontroll blir det vanligt i first person men inverted i thirdperson.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Har spelat inverted hos en kompis någon gång, men det är som att ge en handkontroll till min 90-åriga mormor. Fattade ingenting och kunde inte spela tills jag stängde av det.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Inverterad y-axel på handkontroll men inte inverterad mus.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Då kommer följdfrågan: för du musen åt höger för att få karaktären att titta åt vänster? För det måste man ju göra om det bygger på att man håller i karaktärens huvud.

Det borde det väl inte bli? Trycker man huvudet till vänster tittar man till vänster. Problemet med y-axlen är att det inte är en upp- och nerrörelse man gör med handen utan en fram- och tillbakarörelase som sedan ska översättas till upp eller ner i spelet.

Skribent
Skrivet av anarfox:

Det borde det väl inte bli? Trycker man huvudet till vänster tittar man till vänster. Problemet med y-axlen är att det inte är en upp- och nerrörelse man gör med handen utan en fram- och tillbakarörelase som sedan ska översättas till upp eller ner i spelet.

Jorå, det blir det. Det är ju exakt samma princip som när du för musen upp eller ner, om grundkonceptet är att man håller i baksidan av karaktärens huvud för att rikta dess blick. För att få karaktären att titta åt vänster måste du göra en vridande rörelse där handen förs åt höger, och vice versa.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jorå, det blir det. Det är ju exakt samma princip som när du för musen upp eller ner, om grundkonceptet är att man håller i baksidan av karaktärens huvud för att rikta dess blick. För att få karaktären att titta åt vänster måste du göra en vridande rörelse där handen förs åt höger, och vice versa.

Fast då vrider du handen, inte för den i sidled. Altså border en förflyttning av handen i sidled leda till en tiltning och inte en rotation.

Skribent
Skrivet av anarfox:

Fast då vrider du handen, inte för den i sidled. Altså border en förflyttning av handen i sidled leda till en tiltning och inte en rotation.

Jo, men nu gäller det ju specifikt hur musrörelser/spakrörelser översätts till kamerarörelser i spelet. Och utgår man från premissen att musen representerar en hand på baksidan av karaktärens huvud, måste en musrörelse åt höger resultera i att karaktärens blick vrids till vänster.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jo, men nu gäller det ju specifikt hur musrörelser/spakrörelser översätts till kamerarörelser i spelet. Och utgår man från premissen att musen representerar en hand på baksidan av karaktärens huvud, måste en musrörelse åt höger resultera i att karaktärens blick vrids till vänster.

Jag är inte med här. Kan du utveckla?

Skribent
Skrivet av anarfox:

Jag är inte med här. Kan du utveckla?

Jag utgår ifrån bilden som K3rst3n lade upp ovan, där en framåtrörelse med musen resulterar i att karaktärens huvud tiltas framåt och därmed att blicken vänds nedåt. Om man gör motsvarande rörelse med musen fast åt höger så borde det innebära att karaktärens blick vrids åt vänster (eftersom den "bakre" delen av huvudet då vrids åt höger).

Medlem

Inverterad sen Quake. Kör det på handkontroll med.

Medlem

Joystick så drar man den mot sig så stiger man. Kan jämföra det med hur man lutar sig. Lutar man sig bakåt så stiger blicken. Nu har jag inte flugit på riktigt men film och dokumentärer stödjer den tanken. Tror inte man ens kan välja.

Däremot när det kommer till 1:a person och os-användande. Där blir det ju... galet om man inverterar musen. Inverterar ni i ert operativsystem då också? Ska ni i windows ner till startmenyn, drar ni snett uppåt vänster då? O_o


signatur

나는 야옹 야옹 야옹 고양이 // 화나 게 하면 가만 안 둘 거야

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Då kommer följdfrågan: för du musen åt höger för att få karaktären att titta åt vänster? För det måste man ju göra om det bygger på att man håller i karaktärens huvud.

Precis. Känns bara som en bortförklaring till att vara konstig, haha.
Kan förstå om man är någon som spelar 95% flygsimulatorer, men att annars spela fps där ner är upp och upp är ner är vansinne. Det är som en sån där mind-twister utmaning där man ska ta sig genom en labyrint men alla kontroller är "reversed".

Medlem

Bra länge sedan körde jag inverted. Made sense då, skulle funka nu också om inte muskelminnet från normal efter bra många år.

Inverted kör jag nu bara i samband med flyg och bil om kontrollerna behöver inverteras för att fungera som de ska.

flyg kontroller
trycka frammåt, nos neråt.
dra back, nos upp.
rotera höger - höger vinge ner (svänga höger)
rotera vänster - vänster vinge ner. (svänga vänster)

Handlar nog mest bara om hur man är "lärd" när det gäller FPS. Med vanliga kontroller eller med "flyg" kontroller.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

Jag utgår ifrån bilden som K3rst3n lade upp ovan, där en framåtrörelse med musen resulterar i att karaktärens huvud tiltas framåt och därmed att blicken vänds nedåt. Om man gör motsvarande rörelse med musen fast åt höger så borde det innebära att karaktärens blick vrids åt vänster (eftersom den "bakre" delen av huvudet då vrids åt höger).

Ja det ör väll så det fungerar i ett 3e persons spel.
Om det inte är ett 3e person med fixerad kamera och man styr ett sikte)
För du spaken åt höger far kameran åt höger och man tittar mot vänster.
Det ör iaf så jag tänker med inverted och då jag använder inverted, trodde det var standard


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Körde inverted i quake på 90-talet. Gick över nån gång, minns inte när. Bara en vanesak. Inga objektiva för/nackdelar.

Skribent
Skrivet av Molotov:

Ja det ör väll så det fungerar i ett 3e persons spel.
Om det inte är ett 3e person med fixerad kamera och man styr ett sikte)
För du spaken åt höger far kameran åt höger och man tittar mot vänster.
Det ör iaf så jag tänker med inverted och då jag använder inverted, trodde det var standard

För tredjeperson funkar det absolut. Jag snöade mest in på beskrivningen av en "hand som kontrollerar karaktärens huvud" med koppling till Quake och andra fps.

Medlem
Skrivet av Jonny Myrén:

För tredjeperson funkar det absolut. Jag snöade mest in på beskrivningen av en "hand som kontrollerar karaktärens huvud" med koppling till Quake och andra fps.

Ok personen tänker nog på "flygkontroller"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

12
Skriv svar