Vad skulle hända om Nintendo slutade med konsoler

Medlem
Vad skulle hända om Nintendo slutade med konsoler

Många har nog tänkt tanken på hur det skulle bli om Nintendo likt Sega slutade med konsoler och blir multiplattform.

Om du kunde få spela Mario eller Zelda på PlayStation, Xbox eller PC i en snygg upplösning.

Om vi tittar på hur det går för Sega.
Sega pumpar ut Sonic i olika former. Håller dessa spel upp kvalitén tycker du?
Skulle Mariospel pumpas ut till alla format, skulle Nintendo kunna släppa bra spel som är utan buggar?


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Om vi utgår från att Nintendo plötsligt har 3-4 "Wii U"-floppar på raken och bestämmer sig för att de inte längre har någonting att ge på hårdvarufronten, och att de därför "gör en Sega", så tror jag ändå de skulle göra väloptimerade upplevelser för tror inte de skulle plötsligt pumpa ut Mario-spel till höger och vänster utan fortfarande satsa på få bra spel som kanske inte är det vackraste du sett men ändå har en personlig och trevlig design som de flesta kan uppskatta. Tror inte heller de skulle släppa spel fulla med buggar heller då de inte skulle jobba mot någon utgivares krav om att ett spel måste vara klart ett visst datum utan släppa det när de tycker det är färdigt. Så där tror jag inte Nintendo skulle förändras nämnvärt i en sådan tråkig alternativ verklighet. Hoppas ändå inte den blir sann någon gång snart för de är ändå som bäst när de innoverar både med hårdvara, kontroller och välanpassade spel till just de begränsningarna.

Skribent

De kanske går tillbaka och börjar göra analoga spelkort?


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Har länge önskat att det ska gå åt skogen för Nintendo så att man slapp deras konsoler och att de kanske såg på att ge andra utvecklare chansen med deras varumärken i hopp om att de kanske kan göra något nytt då Nintendos internt utvecklade spel är riktigt tråkiga.

Medlem

Det skulle bli väldigt tråkigt konsolutbud, Playstation och Xbox gör ju inte särskilt spännande konsoler i dessa dagar (dö-trista PC-konsoler). Sen skulle nog Nintendos spel rasa i kvalitet, likt det blev med Sega, som ju idag mest producerar dynga.
Tror jag skulle spela betydligt mindre tv-spel, och kanske gå över till att mest bara spela gamla godingar på Nintendos äldre konsoler.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Sen skulle nog Nintendos spel rasa i kvalitet, likt det blev med Sega, som ju idag mest producerar dynga.

Det misstänker jag också.

Däremot skulle Nintendo säkert tjäna mer pengar om de når ut till fler spelare.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Inte jättemycket nu när steam deck finns för mig iaf. Dave the diver Stardew valley och Slay the spire är några av dom spelen som jag önskar (Dave) och spelar mest. Alla skulle jag kunna köpa och spela på ett steam deck istället. Jag har alltid varit en Playstation spelare först. Om steam deck eller Swish är mitt andra alternativ är ingen större skillnad.

Medlem
Skrivet av lonian:

Det misstänker jag också.

Däremot skulle Nintendo säkert tjäna mer pengar om de når ut till fler spelare.

Tror tvärtom, deras inkomster skulle nog tyna bort då deras spel skulle drunkna lite i utbudet även om de höll en fortsatt skaplig kvalitet. Mycket av styrkan i deras varumärken och spelikoner tror jag hänger samman med att de har en egen hårdvaruplattform som de sitter som en kung på, och där andra företags spelserier står långt bort i skuggan. Sen skulle de ju även tappa det mesta av sina inkomster från licensavgifter.

Kontot avslutas
Skrivet av Majoren:

Tror tvärtom, deras inkomster skulle nog tyna bort då deras spel skulle drunkna lite i utbudet även om de höll en fortsatt skaplig kvalitet. Mycket av styrkan i deras varumärken och spelikoner tror jag hänger samman med att de har en egen hårdvaruplattform som de sitter som en kung på, och där andra företags spelserier står långt bort i skuggan. Sen skulle de ju även tappa det mesta av sina inkomster från licensavgifter.

Tror inte de skulle drunkna alls. Folk söker sig ju till Nintendo för just deras spel, mario, Zelda etc så de skulle nog kunna hitta dem även om de va multiplatform. Inte direkt som Nintendos hårdvara är speciellt lockande, det är ju deras kända spel folk vill ha.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Tror inte de skulle drunkna alls. Folk söker sig ju till Nintendo för just deras spel, mario, Zelda etc så de skulle nog kunna hitta dem även om de va multiplatform. Inte direkt som Nintendos hårdvara är speciellt lockande, det är ju deras kända spel folk vill ha.

Det går lite i vågor, men jodå, Switch har ju t.ex. varit en dundersuccé som hårdvara/konsol, det unika konceptet har ju slagit igenom totalt. Om Nintendos spel inte hade sin egen konsol att dominera på, då skulle de helt klart falla in i massan, exponeringen skulle inte alls bli densamma. Sen skulle väl kvaliteten på spelen sjunka också då Nintendos drivkraft att skapa mervärde till sina konsoler alltså inte längre skulle finnas.

Medlem
Skrivet av Johan Lorentzon:

De kanske går tillbaka och börjar göra analoga spelkort?

Eller öppna kärlekshotell?

Medlem

Jag var oerhört tveksam till Switchen länge, hoppade inte på tåget förrän förra året och då främst för att sambon var lite sugen. Sedan dess har dock den där konsolen vuxit rejält hos mig och även om jag kanske inte spelar något på den varje vecka så är det ändå något lite speciellt att slå sig ner med Switchen.

Det låter som att jag nästan är "köpt" nu när jag säger det, men det är verkligen så mycket spelglädje hos Nintendo som man inte riktigt får hos några andra. Svårt att riktigt sätta fingret på, men trots att den kanske inte har den bästa upplösningen/grafiken eller FPSn så känns det genuint som att det är en sån oerhörd kärlek till spelen och spelandet.

Grejen är den också att jag faktiskt inte heller är särskilt intresserad av Nintendos egna titlar även om det senaste Super Mario lockar lite...Men som indie och JRPG-maskin älskar jag den.

Vad det gäller frågeställningen så ser jag inte riktigt vad Nintendo skulle ha att tjäna på gå multiplatform, de har sitt egna lilla universum och står liksom vid sidan av alla de andra.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Tror tvärtom, deras inkomster skulle nog tyna bort då deras spel skulle drunkna lite i utbudet även om de höll en fortsatt skaplig kvalitet. Mycket av styrkan i deras varumärken och spelikoner tror jag hänger samman med att de har en egen hårdvaruplattform som de sitter som en kung på, och där andra företags spelserier står långt bort i skuggan. Sen skulle de ju även tappa det mesta av sina inkomster från licensavgifter.

Om vi tänker tvärtom på microsoft. Om alla spel som microsoft håller i enbart låstes in på Xbox och de inte hade gamepass eller streaming. Diablo, Doom, Call of Duty, Minecraft, Candycrush osv samt ingen pc support.
Folk kanske skulle vilja köpa Xbox konsoler då men de skulle nog inte tjäna lika mycket pengar då spelen just nu kan köras på olika plattformar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Om vi tänker tvärtom på microsoft. Om alla spel som microsoft håller i enbart låstes in på Xbox och de inte hade gamepass eller streaming. Diablo, Doom, Call of Duty, Minecraft, Candycrush osv samt ingen pc support.
Folk kanske skulle vilja köpa Xbox konsoler då men de skulle nog inte tjäna lika mycket pengar då spelen just nu kan köras på olika plattformar.

Svårt att jämföra då företagen är så olika. Microsofts spelvarumärken är ju mycket uppköpta sådana som har liten eller ingen hostorisk anknytning till Xbox, t.ex. Minecraft är ju betydligt populärare på Switch än på Xbox. Mario, Zelda, splatoon etc. tror jag dock skulle få betydligt svårare att hävda sig på format som Xbox eller Steam/PC, än när de har en egen varumärkesstark konsol som Switch att breda ut sig på.

Medlem

På ett sätt vore det coolt. De lägger av med flaggan i topp. De har släppt flera bra spel senaste åren, spel med egna idéer. Jag menar alltså att de lägger av helt. Det är ändå svårt att toppa spel som Breath of the Wild, Tears, och Mario Kart 8.
Så kan Sony och Microsoft fortsätta att jaga snyggaste grafiken och släppa halvfärdiga spel som alla ser likadana ut. Remakes, remasters. Till slut tröttnar nog spelarna och nåt radikalt måste hända. Vem vet hur spelbranschen ser ut om 10 år? Finns den kvar?

Medlem
Skrivet av greb1989:

Jag var oerhört tveksam till Switchen länge, hoppade inte på tåget förrän förra året och då främst för att sambon var lite sugen. Sedan dess har dock den där konsolen vuxit rejält hos mig och även om jag kanske inte spelar något på den varje vecka så är det ändå något lite speciellt att slå sig ner med Switchen.

Det låter som att jag nästan är "köpt" nu när jag säger det, men det är verkligen så mycket spelglädje hos Nintendo som man inte riktigt får hos några andra. Svårt att riktigt sätta fingret på, men trots att den kanske inte har den bästa upplösningen/grafiken eller FPSn så känns det genuint som att det är en sån oerhörd kärlek till spelen och spelandet.

Grejen är den också att jag faktiskt inte heller är särskilt intresserad av Nintendos egna titlar även om det senaste Super Mario lockar lite...Men som indie och JRPG-maskin älskar jag den.

Vad det gäller frågeställningen så ser jag inte riktigt vad Nintendo skulle ha att tjäna på gå multiplatform, de har sitt egna lilla universum och står liksom vid sidan av alla de andra.

Ja, Tears of the Kingdom har inte lika avancerad grafik som många andra spel, ändå så tycker jag det är vackrare och har mer känsla än många spel till PS5. Mario Kart 8 är roligaste racingspelet jag spelat sen Mario Kart Wii.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Vem vet hur spelbranschen ser ut om 10 år? Finns den kvar?

Mina tankar går åt streamning.
Spel kommer nog inte att sluta skapas.

Om det kom en framtid då Nintendo, Playstation och Xbox blev streamningstjänster.

Då skulle Nintendo kunna ha samma upplösning på grafiken som alla andra. Det som skulle skilja de olika spelplattformarna hade varit spelutbudet. Om 3e parts spel skulle släppas på fler än en streamningstjänst så hade det nog blivit priskrig.

Men förhoppningsvis så finns konsoler kvar.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem

Där tror jag du har fel.
Känns mer som att streamings glansdagar redan uppnåtts, och är på viss kräftgång nu. Man har ju i flera år nu sett folk som sagt att streaming och VR är vad som kommer gälla "i framtiden". Nu är den tiden inne, tekniken finns och fungerar nu fullt ut för både spelstreaming och VR, och inget av det har slagit igenom. Ser inte varför det skulle ändras i framtiden. Det blev lite samma sak med mobiltelfon-gaming, tror aldrig det kommer slå igenom på bred front att lira stora konsolspel på mobiltelefonen, oavsett om det streamas eller renderas native på luren.

Redaktör
Ponny

Om det hände (vilket såklart är svårt att tänka sig nu med tanke på 129 miljoner Switch, Mario-filmen, Super Nintendo World, och så vidare) har jag svårt att se hur Nintendo skulle bli ett nytt Sega. Ärligt talat: Sega har aldrig varit lika skickliga spelmakare som "Mario-makaren". Det finns några lysande undantag, men överlag...? Nja.

Sedan kan man definitivt skönja en kvalitetssänkning efter Dreamcast-döden. Det är inte säkert att samma sak skulle hända Nintendo, men å andra sidan: hamnar dom där lär dom ha gått på ett par rejäla smällar.

Hoppas vi ALDRIG hamnar där.


signatur

En Bamseponny av folket

Känns vansinnigt osannolikt att det skulle hända inom den mest avlägsna framtiden. Mer troligt är det då att Sony eller Microsoft skulle tröttna eller hoppa av. Nintendo har liksom bara tv-spel som sin verksamhet och det skulle nog krävas flera ärkefloppar på rad av typ Virtual Boy-stuk för att det skulle bli aktuellt. Jag vill minnas att de gick plus även på Gamecube trots halvdana försäljningssiffror, även om mitt minne kan svika mig där. Men min poäng är att t ex Sony/MS har så mycket mer branscher de är involverade i än bara spel så jag ser det som mer sannolikt att nån av dem skulle hoppa av hårdvaruracet i sådana fall, även ifall även det är osannolikt.

Skulle det nu bli så att Nintendo går multiformat så tror jag fortfarande deras serier skulle fortsätta sälja ungefär som innan. De skulle tappa en hel del i att inte ha en egen hårdvara som de kan skräddarsy sina spel utefter, men deras olika IP är fortfarande några av de absolut starkaste i spelbranschen.

1
Skriv svar