YouTubes plan slår tillbaka, folk installerar bättre annonsblockerare

Avstängd
Skrivet av Spelentusiast:

Syftade inte på websiter som FZ. Mer på websidor där det diskuteras allt möjligt, Youtube var sådan. Flashback är långt ifrån perfekt, men det är en av få ställen på internet där alla får uttrycka sina åsikter. Youtube har gjort reklam att man är öppen för alla tills man ändrade sig, istället blev det att sätta stop för det Youtube var emot, oavsett om det är rätt eller fel. Det som är yttrandefrihet idag i Sverige kan vara förbjudet imorgon, oavsett om det som sägs är fakta, en hel del politiker i Sverige vill sätta stop för rätten till yttrandefrihet för många som idag har friheten och kan också visa fakta om det dom säger är sant.

Har ju dykt upp alternativ som Rumble och Odysse där man har större frihet att yttra sig om man har lite annorlunda åsikter. Twitter/X försöker också bli en videoplattform, man får se hur det går med det.

Medlem

Är evigt tacksam att de håller youtube hyffsat rent från alla tokar som skall utnyttja "yttrandefrihet" för att sprida en massa konspiratoriskt hittepå.
Jag betalar gärna för att slippa reklamen, inte minst för att mina barn ska slippa den!

Det är fullt rimligt att youtube har två lösningar, en där man inte behöver betala men man får tillåta reklam, och en där man betalar och slipper all reklam.

Är inte någons rätt att få tjänsten gratis. Är väl inte helt osannolikt att ad blocker och liknande tjänster har lett till ännu mer reklam och högre priser - eftersom gratistittarna endast blir en utgift för YouTube.

Releasehästryttare

Tydligen så enligt EU så kan det YT gör just nu vara olagligt

Medlem

Mycket till foliehattar på FZ senaste tiden....

Till ämnet så kan jag inte undgå att någonstans bli förvånad över hur många som ser det som ett så stort problem? Av alla trådar här på forumet rörande åldern på medlemmarna så verkar ju de flesta vara 30+? Alltså är de flesta i arbetsför ålder och borde inte ha några problem överhuvudtaget att betala för Youtube Premium. Har man problem med det och typ inte är sjukskriven så har man en oerhört usel ekonomi och borde nog börja kolla där istället för att rasa över att behöva punga ut typ 120 spänn i månaden.

Avstängd
Skrivet av greb1989:

Mycket till foliehattar på FZ senaste tiden....

Till ämnet så kan jag inte undgå att någonstans bli förvånad över hur många som ser det som ett så stort problem? Av alla trådar här på forumet rörande åldern på medlemmarna så verkar ju de flesta vara 30+? Alltså är de flesta i arbetsför ålder och borde inte ha några problem överhuvudtaget att betala för Youtube Premium. Har man problem med det och typ inte är sjukskriven så har man en oerhört usel ekonomi och borde nog börja kolla där istället för att rasa över att behöva punga ut typ 120 spänn i månaden.

Många NPCs också som vill begränsa och censurera internet.

Känns fel på något sätt att börja betala för Youtube när det varit "gratis" i snart 20 år. Så jag kommer nog fortsätta leecha med adblocker tills det inte fungerar längre.
Sen får man väl se, är ganska värdelöst att titta på Youtube med reklam.

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jag kunde och kan leva med korta reklamer före och efter men mitt i en video vägrar jag. Brave browsern fungerar utmärkt fortfarande, även på twitch.

Är så van att köra blockering numer att jag blir förvånad när jag kikar via appen på mobilen och reklamen dyker upp 😄

Nu har de börjat blockera Youtube i Brave också Edit: bytte till Vivaldi och nu fungerar det igen!

Medlem
Skrivet av Gertzy:

Nu har de börjat blockera Youtube i Brave också Edit: bytte till Vivaldi och nu fungerar det igen!

Jaså? Jag märker då inget, fortfarande inte sett en reklam på varken twitch eller youtube sedan jag bytte


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Releasehästryttare
Skrivet av Soulless:

Jaså? Jag märker då inget, fortfarande inte sett en reklam på varken twitch eller youtube sedan jag bytte

Hur funkar det i Brave på Twitch, blir det bara en svart ruta när reklam spelas eller fortsätter strömmen som vanligt bara?

Medlem
Skrivet av Devan:

Hur funkar det i Brave på Twitch, blir det bara en svart ruta när reklam spelas eller fortsätter strömmen som vanligt bara?

Ska erkänna att jag inte varit mycket på twitch senaste tiden men när jag väl varit där har jag bara aldrig sett reklam. Ingen svart ruta, ingen ram eller notis om reklam överhuvudtaget. Så har jag bara inte missat det så märks det inte av alls.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Devan:

Tydligen så enligt EU så kan det YT gör just nu vara olagligt

https://youtu.be/fqhPUmyrfGI

Var nästan lite besviken efter att ha läst första sidan av kommentarerna och ingen hade refererat till/nämnt Rossmann då han talar väldigt mycket om sånt här. Bra där, @Devan!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Inaktiv

Firefox med Ublock origin script funkar mot Youtube och Twitch. Ibland kan man behöva vänta en dag för dem att uppdatera

Medlem
Skrivet av Spelentusiast:

Syftade inte på websiter som FZ. Mer på websidor där det diskuteras allt möjligt, Youtube var sådan. Flashback är långt ifrån perfekt, men det är en av få ställen på internet där alla får uttrycka sina åsikter. Youtube har gjort reklam att man är öppen för alla tills man ändrade sig, istället blev det att sätta stop för det Youtube var emot, oavsett om det är rätt eller fel. Det som är yttrandefrihet idag i Sverige kan vara förbjudet imorgon, oavsett om det som sägs är fakta, en hel del politiker i Sverige vill sätta stop för rätten till yttrandefrihet för många som idag har friheten och kan också visa fakta om det dom säger är sant.

En hel del politiker? Nämn fem stycken utan att dra fakta ur Mumindalen.

On topic: Jag själv betalar för Youtube Premium och ångrar mig inte en sekund, skulle nog tro att jag konsumerar 80% framför TVn på Youtube. La till familj-delen och kan nu dela med 5 st kompisar, bli inte speciellt dyrt.


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av Soulless:

Jaså? Jag märker då inget, fortfarande inte sett en reklam på varken twitch eller youtube sedan jag bytte

Märkligt! För mig dök den där rutan om att tillåta reklam eller köpa Premium (eller blockas) upp plötsligt igår kväll

Inaktiv
Skrivet av Derivat:

Chat Control står rätt många bakom

Skrivet av Gertzy:

Märkligt! För mig dök den där rutan om att tillåta reklam eller köpa Premium (eller blockas) upp plötsligt igår kväll

Det händer för att Youtube uppdaterar script för att motverka adblockers samtidigt som adblockers uppdaterar sitt för att motverka det nya. Här kan man se: https://drhyperion451.github.io/does-uBO-bypass-yt/

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

En hel del politiker? Nämn fem stycken utan att dra fakta ur Mumindalen.

On topic: Jag själv betalar för Youtube Premium och ångrar mig inte en sekund, skulle nog tro att jag konsumerar 80% framför TVn på Youtube. La till familj-delen och kan nu dela med 5 st kompisar, bli inte speciellt dyrt.

En hel del politiker står bakom chat control

Skrivet av Gertzy:

Märkligt! För mig dök den där rutan om att tillåta reklam eller köpa Premium (eller blockas) upp plötsligt igår kväll

Det händer för att Youtube uppdaterar script för att motverka adblockers samtidigt som adblockers uppdaterar sitt för att motverka det nya. Här kan man se: https://drhyperion451.github.io/does-uBO-bypass-yt/

Medlem
Skrivet av anon_332538:

En hel del politiker står bakom chat control

Det händer för att Youtube uppdaterar script för att motverka adblockers samtidigt som adblockers uppdaterar sitt för att motverka det nya. Här kan man se: https://drhyperion451.github.io/does-uBO-bypass-yt/

En del, en hel del, men inga namn om vilka som är uttryckligen emot yttrandefrihet. Kan du inte googla upp någon för att stärka ditt case?


signatur

IDKFA

Avstängd
Skrivet av mrFluffy:

En hel del politiker? Nämn fem stycken utan att dra fakta ur Mumindalen.

On topic: Jag själv betalar för Youtube Premium och ångrar mig inte en sekund, skulle nog tro att jag konsumerar 80% framför TVn på Youtube. La till familj-delen och kan nu dela med 5 st kompisar, bli inte speciellt dyrt.

Citat:

Vänsterprofil sågar S. Islamiska regimer som Saudiarabien tycks redan ha lagt beslag på svenska beslutsfattares rädslor och principer. Åsa Linderborg riktar skarp kritik mot de många röster som nu höjs för att begränsa uttryck av kritik mot framförallt islam.

https://www.varldenidag.se/nyheter/vansterprofil-sagar-s-fors...

Citat:

Socialdemokraterna tycks ha en fäbless för att reglering av åsiktsfriheten på internet. Regeringen ville göra det möjligt att förbjuda vissa sajter att publicera personlig information på ett sätt som innebär att människors integritet kan hotas. Om den hade gått igenom hade det kraftig begränsat möjligheten för icke-etablerade medier att bedriva journalistik. Det är en dålig idé att begränsa yttrandefriheten.

https://www.kristianstadsbladet.se/ledare/nej-ygeman-vi-ska-i...

Citat:

regeringens försök att begränsa yttrandefriheten. Om Sverige begränsar yttrandefriheten för att gå totalitära krafter till mötes måste vi beakta vart det kan leda på sikt. Ett avskräckande exempel är Stor­britannien, där islamister sedan Rushdie­affären byggt upp ett parallell­samhälle.

https://www.svd.se/a/JQgP3b/nalin-baksi-kompromisser-med-isla...

Citat:

Kristersson talar om att begränsa När svenska och danska regeringen nu säger sig vilja begränsa yttrandefriheten för att kyla av den hotfulla situationen skapar de en farlig princip: den som hotar med våld tillåts styra vad andra får säga.

https://www.dn.se/ledare/kristersson-talar-om-att-begransa-ra...


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

Medlem

Vet inte hur många år sedan det var men när annonserna ökade kraftigt och framförallt tog plats mitt i videon skaffade jag premium och har aldrig ångrat det en sekund. Välanvänt av alla i huset på alla enheter.

Inaktiv
Skrivet av heady89:

Vet inte hur många år sedan det var men när annonserna ökade kraftigt och framförallt tog plats mitt i videon skaffade jag premium och har aldrig ångrat det en sekund. Välanvänt av alla i huset på alla enheter.

Det handlar om integritet och stå upp mot storföretagen som (fortfarande) utnyttjar med trackers och har detaljerad bild av dig. De har nästintill monopol. Som säljer all möjlig data där vi fortfarande har lite att säga till om. Jag vill inte heller att de ska veta vad jag kollar på. Litar inte en sekund på dem. Sedan censurerar de och behandlar sina kreatörer dåligt.

Medlem

Kör med Brave Browser på Android, endast för YT, de få gånger jag behöver använda eländet.


signatur

-:Observe the masses and do the opposite:-

---------Avoid the mass psychosis----------

Moderator | Testpilot

Visst kan vi väl göra ett försök att hålla detta till att snacka om Youtube och annonsblockerare? Jag kanske är för mycket av en "NPC" men jag förstår inte hur vi snubblar in på politik och folkmord


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

KoP
Medlem

Förstår inte grejjen. Själv pallar jag kolla några sekunder reklam för att få se en video som intresserar mig. För mig är det självklart att en person som spenderat tid med att skapa en bra video ska tjäna något på det.

Sen att det finns människor där ute som har för kort tålamod för att genomlida några sekunder reklam/är för snåla för att betala för premium, det är en annan femma.

Medlem

Nu börjar det bli dags för adblocker! Från och med igår måste jag trycka skip 2 ggr per reklam

Kontot avslutas

Jaha idag blev det första gången jag blev blockad, kör Firefox med Adblock. Vad är det som gäller nu, vilken webläsare och blocker ska man ha?

Medlem
Skrivet av Gaara:

Jaha idag blev det första gången jag blev blockad, kör Firefox med Adblock. Vad är det som gäller nu, vilken webläsare och blocker ska man ha?

Brave browser räcker! Iaf såhär långt, ingen reklam alls på varesig YT eller twitch!
Vissa säger sig ändå fått reklam men jag har hittills inte sett nått alls så vet inte om det börjat strula i vissa sammanhang.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Kontot avslutas
Skrivet av Soulless:

Brave browser räcker! Iaf såhär långt, ingen reklam alls på varesig YT eller twitch!
Vissa säger sig ändå fått reklam men jag har hittills inte sett nått alls så vet inte om det börjat strula i vissa sammanhang.

Okej tack ska testa, gillar firefox och gillar inte byta men reklam hatar jag mer så värt böket

Avstängd
Skrivet av Gaara:

Okej tack ska testa, gillar firefox och gillar inte byta men reklam hatar jag mer så värt böket

Kör ublock origin på Firefox med ett par av dom populäraste filtren, inställt att den uppdaterar filtren, har ingen reklam på Youtube eller när jag tittat på Twitch.


signatur

“If you have an apple and I have an apple and we exchange these apples then you and I will still each have one apple. But if you have an idea and I have an idea and we exchange these ideas, then each of us will have two ideas.”
George Bernard Shaw

phi
Medlem

När Google börjar påtvinga utvecklare till Manifest V3 så kommer folk att lämna Chrome. Garanterat.

Medlem
Skrivet av phi:

När Google börjar påtvinga utvecklare till Manifest V3 så kommer folk att lämna Chrome. Garanterat.

Kan du utveckla varför?


signatur

Ännu en dag i paradiset.

phi
Medlem
Skrivet av Freakon:

Kan du utveckla varför?

Som jag fattar det så blir det att extensions till Chrome behöver genomgå en form av revision av Google innan de får släppas eller kan uppdateras. Det gör att inga uppdateringar till annonsblockerande extensions till Chrome kommer att någonsin bli godkända och Google kommer praktiskt taget att döda alla extensions som de inte vill se till Chrome.

Det finns så klart bra saker med Manifest V3 också då det förhoppningsvis ökar säkerheten. Men vi kan mest troligen glömma alla former av annonsblockerare framöver.

123
Skriv svar