Valve släpper Steam Deck med OLED-skärm

Medlem
Skrivet av hoppalängdhopp:

Enligt Dave2D förlorar man den där Oled-magin om man väljer versionen med anti-reflexbehandlingen då svärtan inte är lika bra. Om man nu inte tänkt spela i en omgivning som ger extremt mycket reflexer på skärmen låter det som att den normala är bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=7FKJODmcdiM

Antireflex av den typen är väl alltid mestadels dåligt då det gör att skärmen ser grynig ut? Köpte ett skärmskydd en gång till min Switch med antireflex och märkte direkt att allt såg konstigt oskarpt ut

Medlem
Skrivet av Majoren:

Nice, tycker det är viktigare komma bort från trista grådassiga LCD:skärmar än att satsa allt på upplösning etc. Priset blev ju dock rätt högt..
Märks för övrigt hur alla hänger efter Nintendo nu

Sony var först ut med OLED skärm till bärbar med PS Vita

Medlem

Blir det inte väldigt mörk bild och hög kontrast på OLED, är det så nice i spel?

Skrivet av Majoren:

Antireflex av den typen är väl alltid mestadels dåligt då det gör att skärmen ser grynig ut? Köpte ett skärmskydd en gång till min Switch med antireflex och märkte direkt att allt såg konstigt oskarpt ut

Ja, skärmen blir grynigare, mörkare, färgerna tar en smäll mm.

Här är en bra jämförelse mellan två likadana paneler där den ena har antireflex och den andra utan.

Gen
Medlem
Skrivet av Majoren:

Märks för övrigt hur alla hänger efter Nintendo nu

...och gör det bättre Vilket iofs inte är så svårt med tanke på att Switchen är så gammal.

Det ska bli mycket intressant att se hur Nintendo tänker med Switch 2. Kommer de matcha konkurrenterna hårdvarumässigt? (de brukar inte göra så) Eller kommer de med en ny cool funktion som ingen annan har? (antagligen) Eller något annat...vem vet.

Medlem
Skrivet av Gen:

...och gör det bättre Vilket iofs inte är så svårt med tanke på att Switchen är så gammal.

Det ska bli mycket intressant att se hur Nintendo tänker med Switch 2. Kommer de matcha konkurrenterna hårdvarumässigt? (de brukar inte göra så) Eller kommer de med en ny cool funktion som ingen annan har? (antagligen) Eller något annat...vem vet.

Så Nintendo gör inte en Nintendo då nästa switchbryktas ha LCD till en början.
Känns snarare som en standard för en midgen uppgradering. OLED är dyrare men när övriga komponenter går ner i pris kan en del i redreshen vara en finare skärm tex.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Gen
Medlem
Skrivet av Molotov:

Så Nintendo gör inte en Nintendo då nästa switchbryktas ha LCD till en början.
Känns snarare som en standard för en midgen uppgradering. OLED är dyrare men när övriga komponenter går ner i pris kan en del i redreshen vara en finare skärm tex.

Jaha var det bara OLED skärmar vi pratade om? Trodde vi pratade om bärbara konsoler. Då var det inget.

Medlem
Skrivet av Gen:

...och gör det bättre Vilket iofs inte är så svårt med tanke på att Switchen är så gammal.

Det ska bli mycket intressant att se hur Nintendo tänker med Switch 2. Kommer de matcha konkurrenterna hårdvarumässigt? (de brukar inte göra så) Eller kommer de med en ny cool funktion som ingen annan har? (antagligen) Eller något annat...vem vet.

På vissa bitar, visst. Men det är ju för att det är lätt att vara efterklok och lära av andras tabbar när man är andra eller tredje man på bollen. Och som du säger, Switchen är ju gammal och ska man vara petnoga så hade original-Steam Deck betydligt sämre skärm än Switch Oled som släpptes några månader innan den. Men som sagt, man lär av föregångares lyckanden pch misslyckanden.

Medlem

Förstod att det skulle komma en bättre variant. Kanske blir ett köp, man får se😁

Medlem
Skrivet av androsynth:

Hugger till när räntorna går ner 😅

Hur mycket vill du de skall gå ner? Kan nog ta ett tag dessvärre 😭😭😭

Blir nog att sitta på den jag har. Jag vet inte om jag kommer investera i en ny; väldigt limiterat i hur jag använder den.

Medlem
Skrivet av Weeks_death:

Hur mycket vill du de skall gå ner? Kan nog ta ett tag dessvärre 😭😭😭

Blir nog att sitta på den jag har. Jag vet inte om jag kommer investera i en ny; väldigt limiterat i hur jag använder den.

Bara dom går ner någon procent-enhet så kan jag börja spara till en. Så, om ett par år kanske i bästa fall 😅 Men jag klarar mig nog helt okay med min 2017-laptop, min PS5 och min Switch fram till dess. Bara jag fixar gamepass också så kan jag alltid streama i värsta fall 🙃😄

Medlem
Skrivet av Famipan:

Frågan är hur lång leveranstid det blir på denna. Kan tänka mig att efterfrågan är stor.

Men oj vad dyrt det blir för denna mid-gen uppdatering! Tror man bör sikta på den dyraste modellen med anti-reflexbehandling. Annars kommer man nog störa sig på lampor i bakgrunden när man spelar ett spel med mörka bakgrunder. Men vill gärna se en jämförelse. Alla recensenter har väl fått toppmodellen?

Jag har antireflekterande vanliga modellen.
Skulle aldrig välja den igen. Fettfläckar går typ inte bort med putsduk så installerade ett glas skydd som gör den reflekterande men då kan man putsa bort fläckarna lätt.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av Ducci:

Blir det inte väldigt mörk bild och hög kontrast på OLED, är det så nice i spel?

Jag kör med min oled tv och kan säga att tillsammans med hdr så får man nästan något form av djup, nästan som en 3d effekt. Bilden går ju alltid att justera i ljus och mörk styrka men upplever om man sänker svärtan ännu mer så blir "popp" effekten bättre och färgerna mer kontrastrika. Du får nog testa själv med egna ögon. Det är ju inte som att sänka ner ljusstyrkan bara. Med en lcd har du ju som ett ljus bakom hela skärmen eller i zoner medan oled är varje pixel en liten lampa som kan tändas och släckas.


signatur

Jag är introvert och älskar att spendera min lediga tid hemma.

Medlem
Skrivet av lonian:

Jag har antireflekterande vanliga modellen.
Skulle aldrig välja den igen. Fettfläckar går typ inte bort med putsduk så installerade ett glas skydd som gör den reflekterande men då kan man putsa bort fläckarna lätt.

Tack för din input!
Ja det bästa är nog vanliga OLED och sedan vid behov kan man sätta på ett anti-reflekterande repskydd eller glansigt repskydd.

Men jag vill gärna se faktiska ingående jämförelser mellan båda OLED-modellerna, vilket lär dyka upp framöver.

12
Skriv svar