Nu är det lättare att se om ett spel du spelar lämnar Game Pass

Robot
Nu är det lättare att se om ett spel du spelar lämnar Game Pass

Microsoft gör det lättare att säga hejdå.

#Microsoft, #Xbox-game-pass


Medlem

Önskar att de kunde förvarna en, en månad innan istället för ca 2 veckor, så som PS+ gör. Jag hann klara tre spel på den senare tjänsten innan de försvann, två kortare, och ett långt tidskrävande spel. Har du ett lång spel på GP, t.ex. P5R (klarade spelet i vintras), så är det inte lönt att försöka ens.

Medlem

Känns som lite av ett bedrägeri att mrknadsföra tjänsten med spel som hipp som happ kan tas bort. De borde vara skyldiga att hålla spelen tillgängliga tills den dag pluggen dras ur Gamepass.

Medlem

Detta är nog mitt största problem med Gamepass.
Minns att jag blev sugen på att fortsätta spela Hades och då var det inte längre möjligt. Jag hade spelat igenom det flera gånger så det var ju inte hela världen men det kändes handikappande.
Med fysisk media är det ju bara att tuta och köra när man vill.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns som lite av ett bedrägeri att mrknadsföra tjänsten med spel som hipp som happ kan tas bort. De borde vara skyldiga att hålla spelen tillgängliga tills den dag pluggen dras ur Gamepass.

Finns ju en anledning till varför det är förhållandevis billigt. (Jämfört med att köpa spelen.) Ibland får man vad man betalar för.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns som lite av ett bedrägeri att mrknadsföra tjänsten med spel som hipp som happ kan tas bort. De borde vara skyldiga att hålla spelen tillgängliga tills den dag pluggen dras ur Gamepass.

Är ju samma med Netflix, HBO, Viaplay, Spotify och de flesta andra streamade underhållsformer som inte bara innehåller egenproducerat innehåll. Om kravet från platformsägaren var att allting skulle finnas kvar tills världen går under hade nog ersättningsnivåerna till utvecklare/utgivare behövt ökas signifikant, vilket garanterat hade haft samma effekt på månadskostnaden för konsumenterna

Medlem

Det här borde vara mer allmänt.

Netflix. Har du en film eller ett program på din favorit-lista? Då kan mab välja att få ett mail när dessa kommer tas bort.

Spotify fungerar ju oftast, men det finns iaf två skivor som försvunnit.

Och givetvis till denna och Playstations tjänst. Men en månads förvaring birde vara minimum

Medlem

Kan inte alla dessa tjänster också visa med en stämpel eller så vad som är det permanenta utbudet?


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Finns ju en anledning till varför det är förhållandevis billigt. (Jämfört med att köpa spelen.) Ibland får man vad man betalar för.

Mm, jättebilligt. Först betalar du prenumerationen för att spela spelet, sedan betalar du igen för att fortsätta spela när de plockar bort det från tjänsten..

Skrivet av Ugly_Bob:

Är ju samma med Netflix, HBO, Viaplay, Spotify och de flesta andra streamade underhållsformer som inte bara innehåller egenproducerat innehåll. Om kravet från platformsägaren var att allting skulle finnas kvar tills världen går under hade nog ersättningsnivåerna till utvecklare/utgivare behövt ökas signifikant, vilket garanterat hade haft samma effekt på månadskostnaden för konsumenterna

Det räcker med att de måste ha kvar spelen tills den dag tjänsten stänger, de behöver inte ha dem kvar till jordens undergång. Så hårda ska vi inte vara.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Mm, jättebilligt. Först betalar du prenumerationen för att spela spelet, sedan betalar du igen för att fortsätta spela när de plockar bort det från tjänsten..

Det är så prenumerationstjänster för digitalt (och även tidigare analogt) innehåll fungerar och fungerat rätt länge, oavsett om det är radio, TV, Spotify, Netflix, Game pass eller vad det nu må vara. Precis som @Ugly_Bob säger. Sen tänjs förvisso gränserna på ibland (tjänsteleverantörer kan ju idag kapa åtkomst till spel även om du "köpt" dem till fullpris - du köper i flera fall egentligen bara en tidsbegränsad åtkomst), men det här är ju åtminstone rätt öppet med vad det är och till ett då tämligen kraftigt reducerat pris i förhållande till produkternas individuella inköpspris.

Du får liksom betala "rätt" mycket mer om du ska köpa spelen som ingår i Game pass. I utbyte får du då en mer fri tillgång till dem.

Sen kan du såklart konsumera innehållet på flera sätt, men det gäller ju i andra avseenden när det kommer till liknande innehåll också. Du får liksom inte tillgång till en film på din TV bara för att du betalat (ganska rejäla pengar dessutom) för att gå och se den på bio. Du får inte tillgång till alla låtar ett band spelat på sin konsert på vilken enhet du vill bara för att du köpt en konsertbiljett. Vill du konsumera innehållet på de olika sätten får du också betala både för en konsertbiljett och sen albumet, eller biobiljetten plus en DVD/BD. (Observera att jag inte nämner ex. Spotify eller Netflix i jämförelsen där, då en streamingtjänst blir ett ytterligare alternativ att konsumera innehållet.)

Kan dock förstå folk som blir irriterade på att man som konsument har rätt lite kontroll över det innehåll man pröjsar för idag, och att det finns snålt med alternativ för att faktiskt få den kontrollen även om man skulle betala för det. När det kommer till spel är det väl egentligen GOG som är det primära alternativet.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Det är så prenumerationstjänster för digitalt (och även tidigare analogt) innehåll fungerar och fungerat rätt länge, oavsett om det är radio, TV, Spotify, Netflix, Game pass eller vad det nu må vara. Precis som @Ugly_Bob säger. Sen tänjs förvisso gränserna på ibland (tjänsteleverantörer kan ju idag kapa åtkomst till spel även om du "köpt" dem till fullpris - du köper i flera fall egentligen bara en tidsbegränsad åtkomst), men det här är ju åtminstone rätt öppet med vad det är och till ett då tämligen kraftigt reducerat pris i förhållande till produkternas individuella inköpspris.

Du får liksom betala "rätt" mycket mer om du ska köpa spelen som ingår i Game pass. I utbyte får du då en mer fri tillgång till dem.

Sen kan du såklart konsumera innehållet på flera sätt, men det gäller ju i andra avseenden när det kommer till liknande innehåll också. Du får liksom inte tillgång till en film på din TV bara för att du betalat (ganska rejäla pengar dessutom) för att gå och se den på bio. Du får inte tillgång till alla låtar ett band spelat på sin konsert på vilken enhet du vill bara för att du köpt en konsertbiljett. Vill du konsumera innehållet på de olika sätten får du också betala både för en konsertbiljett och sen albumet, eller biobiljetten plus en DVD/BD. (Observera att jag inte nämner ex. Spotify eller Netflix i jämförelsen där, då en streamingtjänst blir ett ytterligare alternativ att konsumera innehållet.)

Kan dock förstå folk som blir irriterade på att man som konsument har rätt lite kontroll över det innehåll man pröjsar för idag, och att det finns snålt med alternativ för att faktiskt få den kontrollen även om man skulle betala för det. När det kommer till spel är det väl egentligen GOG som är det primära alternativet.

lol, känns som att Microsoft alltid är först ut med att normalisera komsumentfientliga tjänster för konsolbranschen. De var väl även tidigt ute med att vilja stänga ner begagnatmarknaden och ha komtroll med att konsolerna alltid måste var uppkopplade..

Medlem

Der gräver mig att jag tvingas betala för denna tjänsten för att få ha mina spel online. Nästa maskin blir en pc.

Medlem
Skrivet av Majoren:

lol, känns som att Microsoft alltid är först ut med att normalisera komsumentfientliga tjänster för konsolbranschen. De var väl även tidigt ute med att vilja stänga ner begagnatmarknaden och ha komtroll med att konsolerna alltid måste var uppkopplade..

Nja, fenomenet är ju som sagt inte direkt något nytt... och det där med att stänga ner servrar och kapa åtkomst till spel skulle jag säga att det finns många "goda" exempel på. Ubisoft är ett tämligen tydligt sådant, där det är rätt mycket extra innehåll i flera spel som är bundet till deras onlinetjänster - något som kapas åtkomst till med jämna mellanrum.

Körde själv en del Heroes of Might & Magic VI för några år sedan och det var en drös vapen, pets och annat som var beroende av deras onlinetjänster, och de funkade... inte direkt alltid, om man säger så. I spel man betalar fullpris för.

Tänker inte dra på mig foliehatten och köra spåret "you will own nothing and be happy" - det är bra mycket mer nyanserat än så, men det är frustrerande när det ibland tänjs på gränser och inte ges några alternativ till betalande kunder. Skönt att en del utvecklare i alla fall släpper sina grejer på GOG, det betalar jag gärna en slant för.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Game pass för PC är inte värt pengarna om man är mer än 2 i ett hushåll. Då allt man köper eller har laddat ner är låst till en användare. Innan det löser det med familjedelning så kommer håller jag mig borta. Håller mig till Steam och köper spelen istället så alla kan spela och även på Playstation kan min dotter spela spel jag har köpt eller har på PS+ utan att logga in på mitt konto utan sitt konto, Där ligger Microsoft efter så anser att deras tjänst inte är värt pengarna för mig.

Medlem
Skrivet av Majoren:

lol, känns som att Microsoft alltid är först ut med att normalisera komsumentfientliga tjänster för konsolbranschen. De var väl även tidigt ute med att vilja stänga ner begagnatmarknaden och ha komtroll med att konsolerna alltid måste var uppkopplade..

Nej men nu får du ju lägga ner din bitterhet.

Det är väldigt enkelt, låt oss säga att gamepass kostar 149kr (jag vet inte vad det kostar exakt, men tar det som exempel, resultatet är det samma).

Antingen så lägger du 149kr i månaden, och säg att det då kostar 1788kr för ett helt år. Eller så köper du de spel du är intresserade utav och struntar i att ta det på "avbetalning" vilket man kan säga att prenumeration egentligen är, då folk ofta betalar mycket mer än de hade ifall de bara köpte spelen.

Köper du alltså inte spel för mer än 1788kr totalt över en 12 månader period, så är det ju dumt av dig att prenumerera till att börja med då det är billigare att bara köpa de spel du vill ha. och då HAR du ju de spelen och slipper bekymret som du gnäller på.

Skulle du nu köpa spel för MER än 1788kr över 12 månader, så är det ju alltså en fantastiskt bra tjänst att kunna prenumerera på gamepass och få tillgång den vägen. Men fortfarande frivilligt då du VET att spelen inte är garanterade att finnas för alltid.

Innan du kommer med argumenten att "ja men om jag vill gå tillbaka och spela om spelet 2-3 år senare?" eller "Fast jag kan ju säga upp prenumerationen när jag inte använder den och min-maxa på så sätt", så ber jag dig läsa på hur stor andel av konsumenter som faktiskt gör detta kontra de som "glömmer" säga upp och låter det ticka på månad in och ut för det är bekvämt, samt andel konsumenter som faktiskt går tillbaka och spelar spel som de redan klarat av. För nu pratar vi om breda massan och inte enhörningar.

Lycka till.

Medlem

Begriper inte hur bittra folk verkar vara, sett till pris och utbud finns det ingenting som slår GP.

Medlem
Skrivet av Majoren:

Känns som lite av ett bedrägeri att mrknadsföra tjänsten med spel som hipp som happ kan tas bort. De borde vara skyldiga att hålla spelen tillgängliga tills den dag pluggen dras ur Gamepass.

Haha ja, i en perfekt värld kanske. Tyvärr lever vi i verkligheten och man kan inte riktigt förvänta sig något sånt. Är ju samma sak med alla prenumereraionstjänster.

Medlem
Skrivet av Frazzefraz:

Game pass för PC är inte värt pengarna om man är mer än 2 i ett hushåll. Då allt man köper eller har laddat ner är låst till en användare. Innan det löser det med familjedelning så kommer håller jag mig borta. Håller mig till Steam och köper spelen istället så alla kan spela och även på Playstation kan min dotter spela spel jag har köpt eller har på PS+ utan att logga in på mitt konto utan sitt konto, Där ligger Microsoft efter så anser att deras tjänst inte är värt pengarna för mig.

Nu är det ju iofs så på Xbox series x också. Jag har en hög med spel som vissa är köpta och ett gäng genom game pass som sonen spelar när han är inloggad på sitt konto. Så att det bara skulle fungera på playstation som du får det att låta som, stämmer ej.

Medlem

Kanske poängen med alla prenumerationstjänster är:
Du ska känna stress att få valuta för pengarna.
Du ska känna stress och skapa begär du inte visste om, att kanske något nytt kul kommit du måste se eller spela!
Du ska känna stress och begär och se eller spela det du bokmärkt, innan det försvinner, vem vet när det sker?

Målet är din tid. På så många sätt som möjligt få dig att känna att du måste in i tjänsten.
Sen att microsoft lagt till massor med Microsoft Rewards kopplat till Game Pass- utmaningar är ingen slump.
Din uppmärksamhet är varan. Och de kommer inte ge mer information om vad som kommer och går än de behöver för att du ska in i tjänsten och kolla tillräckligt ofta.

Medlem
Skrivet av Samus:

Begriper inte hur bittra folk verkar vara, sett till pris och utbud finns det ingenting som slår GP.

Nu är det ju inte riktigt så enkelt att det bara är de faktorerna som spelar in i hur folk konsumerar innehåll.
För dig kan det mycket väl vara så att inga andra faktorer är särskilt relevanta, medan det för andra är viktigt att kunna plocka upp spel ett år eller två senare och spela utan att behöva tänka om de faktiskt har tillgång till det längre eller inte. Det kan också vara så att alla inte har möjlighet att spela jämnt utspritt över året, och att då "behöva" reflektera över vilken/vilka månader som det är värt att prenumerera blir också en onödig grej att "behöva" tänka på för en del.

XBGP passar säkerligen den breda massan på förhållandevis många sätt (precis som exempelvis Spotify gör när det kommer till musik), men det är inte för alla, av en rad olika anledningar. Det är dock helt okej att inte begripa det.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Kanske poängen med alla prenumerationstjänster är:
Du ska känna stress att få valuta för pengarna.
Du ska känna stress och skapa begär du inte visste om, att kanske något nytt kul kommit du måste se eller spela!
Du ska känna stress och begär och se eller spela det du bokmärkt, innan det försvinner, vem vet när det sker?

Målet är din tid. På så många sätt som möjligt få dig att känna att du måste in i tjänsten.
Sen att microsoft lagt till massor med Microsoft Rewards kopplat till Game Pass- utmaningar är ingen slump.
Din uppmärksamhet är varan. Och de kommer inte ge mer information om vad som kommer och går än de behöver för att du ska in i tjänsten och kolla tillräckligt ofta.

Precis. Vet inte om det är gjort så med flit men det är psykisk terror.

Jag har redan för mycket stress i min vardag. Jobbigt då att behöva oroa sig för när man inte längre kan spela, spel som ska vara avslappning och återhämtning.

Värdelöst att betala för spel jag inte får äga.


signatur

Memento Mori

Medlem
Skrivet av Papphammar:

Kanske poängen med alla prenumerationstjänster är:
Du ska känna stress att få valuta för pengarna.
Du ska känna stress och skapa begär du inte visste om, att kanske något nytt kul kommit du måste se eller spela!
Du ska känna stress och begär och se eller spela det du bokmärkt, innan det försvinner, vem vet när det sker?

Målet är din tid. På så många sätt som möjligt få dig att känna att du måste in i tjänsten.
Sen att microsoft lagt till massor med Microsoft Rewards kopplat till Game Pass- utmaningar är ingen slump.
Din uppmärksamhet är varan. Och de kommer inte ge mer information om vad som kommer och går än de behöver för att du ska in i tjänsten och kolla tillräckligt ofta.

Ett rätt bra sätt att beskriva det.
Plötsligt har en konstruktiv hobby blivit ett destruktivt stressmoment.

Skrivet av Slimebeast:

Precis. Vet inte om det är gjort så med flit men det är psykisk terror.

Jag har redan för mycket stress i min vardag. Jobbigt då att behöva oroa sig för när man inte längre kan spela, spel som ska vara avslappning och återhämtning.

Värdelöst att betala för spel jag inte får äga.

Jepp.
Tycker ärligt talat "bonusspel" man får i en månad med PS Plus, Live Gold och Switch Game Trials mer är en onödig stress än en tillgång med tjänsten, då föredrar jag vanliga demos och sedan köpa spelet om jag verkligen gillar det, än att man stresspelar för att spelet snart försvinner.

Medlem

Satt och spelade Sniper Elite 4 till och från och plötsligt så var det borta, trist.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Nu är det ju inte riktigt så enkelt att det bara är de faktorerna som spelar in i hur folk konsumerar innehåll.
För dig kan det mycket väl vara så att inga andra faktorer är särskilt relevanta, medan det för andra är viktigt att kunna plocka upp spel ett år eller två senare och spela utan att behöva tänka om de faktiskt har tillgång till det längre eller inte. Det kan också vara så att alla inte har möjlighet att spela jämnt utspritt över året, och att då "behöva" reflektera över vilken/vilka månader som det är värt att prenumerera blir också en onödig grej att "behöva" tänka på för en del.

XBGP passar säkerligen den breda massan på förhållandevis många sätt (precis som exempelvis Spotify gör när det kommer till musik), men det är inte för alla, av en rad olika anledningar. Det är dock helt okej att inte begripa det.

Säger inte emot dig, men min fråga kvarstår, det är bara göra saker precis som förut - köp dina spel. Att vara bitter över att en annan tjänst finns tillgänglig gör inte saken bättre. Lite som många heta diskussioner så förstår jag inte syftet med att bara sprida gift.

Medlem

jag förstår mig inte på dessa hyrtjänster. fan jag är kanske inte sugen på det där spelet just då och sen när jag ska spela det kan det vara borta?

Medlem
Skrivet av Samus:

Säger inte emot dig, men min fråga kvarstår, det är bara göra saker precis som förut - köp dina spel. Att vara bitter över att en annan tjänst finns tillgänglig gör inte saken bättre. Lite som många heta diskussioner så förstår jag inte syftet med att bara sprida gift.

Tja, lite spelar det väl in i hur tjänster marknadsförs och förs fram också - som jag var inne på så finns det i en del avseenden inte så många alternativ (till att "hyra" sina spel alltså - flera spel idag är ju dessvärre tämligen beroende av onlinetjänster), och/eller så framställs inte dessa som alternativ.

När det kommer till just XBGP kan jag väl i viss mån hålla med om att det blir lite väl gnälligt. Så länge man är medveten om vad tjänsten är och inte är så ser jag inte problemet med den riktigt heller. Däremot stör det mig personligen lite att den ibland framställs som det bästa och häftigaste sedan skivat bröd, för det är den inte riktigt. Det är en tjänst som säkerligen passar rätt många, men den har sina baksidor som inte bör förringas eller glömmas bort. Den bör heller inte framställas som någon slags universell ersättare till att köpa spel, och en anledning till det illustreras ju rätt tydligt i artikeln.

Jag har, för att jämföra lite, använt Spotify i många år och är överlag riktigt nöjd med tjänsten, men jag köper fortfarande en del fysiska album från artister jag vill stötta lite extra och/eller där jag vill vara säker på att musiken får ett gott hem oavsett vad som händer med Spotifys tjänst/avtal, eller deras servrar, eller min internetåtkomst för den delen.

Men vi får väl se hur den här typen (eller nya sådana) av tjänster utvecklas i framtiden också.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem
Skrivet av PeTTs0n:

Tja, lite spelar det väl in i hur tjänster marknadsförs och förs fram också - som jag var inne på så finns det i en del avseenden inte så många alternativ (till att "hyra" sina spel alltså - flera spel idag är ju dessvärre tämligen beroende av onlinetjänster), och/eller så framställs inte dessa som alternativ.

När det kommer till just XBGP kan jag väl i viss mån hålla med om att det blir lite väl gnälligt. Så länge man är medveten om vad tjänsten är och inte är så ser jag inte problemet med den riktigt heller. Däremot stör det mig personligen lite att den ibland framställs som det bästa och häftigaste sedan skivat bröd, för det är den inte riktigt. Det är en tjänst som säkerligen passar rätt många, men den har sina baksidor som inte bör förringas eller glömmas bort. Den bör heller inte framställas som någon slags universell ersättare till att köpa spel, och en anledning till det illustreras ju rätt tydligt i artikeln.

Jag har, för att jämföra lite, använt Spotify i många år och är överlag riktigt nöjd med tjänsten, men jag köper fortfarande en del fysiska album från artister jag vill stötta lite extra och/eller där jag vill vara säker på att musiken får ett gott hem oavsett vad som händer med Spotifys tjänst/avtal, eller deras servrar, eller min internetåtkomst för den delen.

Men vi får väl se hur den här typen (eller nya sådana) av tjänster utvecklas i framtiden också.

Absolut. Skönt att höra att vi har en till materiell supporter här, gör samma sak med filmer speciellt.

Medlem
Skrivet av Majoren:

lol, känns som att Microsoft alltid är först ut med att normalisera komsumentfientliga tjänster för konsolbranschen. De var väl även tidigt ute med att vilja stänga ner begagnatmarknaden…

Ditt älskade Nintendo som du konstant fanboyar över har ju under decennium uttalat sig kritiskt mot begagnade spel och varit emot begagnatmarknaden. Senast, åtminstone som jag känner till, i 2009 med det fantastiska ”We don’t believe used games are in the best interest of the consumer” via Reggie Fils-Aime.

Men vi som är lite äldre minns nog när Nintendo och Bergsala redan under tidigt 90-tal drog TV-spelsbörsen inför rätta för att man kunde köpa och byta begagnade Nintendospel.


signatur

Fanboys be gone! 🤮

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

Satt och spelade Sniper Elite 4 till och från och plötsligt så var det borta, trist.

Attans, satt och kollade på Prison Break på Netflix för ett par år sedan. Det försvann bara.. trist.

1
Skriv svar