Vad är din IQ?

Vad är din IQ?

För många år sen, mitt i natten, gjorde jag ett IQ-test online på en Ytterst Tillförlitlig Sajt jag glömt namnet på. Jag jämförde klossar och blev snurrig i huvudet av abstrakta mönster. Kämpade på rätt bra och tryckte på "submit result".

90. FAN. Jaja, det är vad det är.

Jag har inte gjort något IQ-test sedan dess utan har funnit mig i att vara lite medelmåttig och semitrög.

Men! Vad är FZ-medlemmarnas IQ? Har vi några genier här i communityn? Jag läste på BBC imorse om en pojke i Storbritannien som scorade högsta leveln, 162.

Eftersom det här är internet räknar jag med en snitt-IQ på minst 142. Att döma av "Vad tjänar du?"-tråden är ju medellönen på FZ 75 000 i månaden med hemjobb, tjänstebil och personlig betjänt (jag är inte bitter).

Medlem

Brukar bara säga att folk inte förstår mig...


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

gjorde ett online-test för en 10-15 år sedan där jag fick 107. nöjer mig med det, och tänker aldrig göra ett iq-test igen.

Medlem

Några bekanta till mig är intelligenta, vet inte hur deras IQ, men med i Mensa. Jag tycker de är rätt svåra att hänga med så jag är nog en medelmåtta. Har aldrig mätt exakt hur medelmåttig jag är.


signatur

Inget blir någonsin bättre eller går över - du bara vänjer dig.

Medlem

Ingen aning, är förmodligen dum i huvudet men vem bryr sig?


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skrivet av Soulless:

Är förmodligen dum i huvudet men vem bryr sig?

Det är ju ett sånt citat man vill ha inristat på gravstenen om 100 år.

Medlem

104 fick jag när jag gjorde IQtest på ett jobb jag sökte för en tid sen. Fått både högre och lägre på test jag gjort online vid andra tillfällen. Tror dagsform spelar roll, och det går att träna upp förmågan åtninstone på standardiserade test. Känner mig personligen varken smart eller dum, man möter ju folk som är både dummare och smartare än man själv är. Sen undrar jag inte om saker som datorer, sociala skitmedier, kalkylatorer och allt vad det är har gjort oss som population dummare över tid...

Medlem

15? 🤔 I alla fall inch när det kommer till lillhjärnan.

IQ tester säger mer om den som frågar eller testar. Dagens HR-ansvariga i moder Svea är nog mera quacksalvare än de som gick runt och mätte skallar för inte så länge sen.

Medlem

Gjorde ett WAIS-IV-test med "godkänt" resultat för några år sedan, och ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att det handlar mer om hur intelligens tillämpas än hur den kvantifieras. Att bara tänka för mycket är bara jobbigt - eller som det sägs i WH40k: "Blessed is the mind too small for doubt.".


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Är inte smart matematiskt men har andra bra hjärnegenskaper. Språk, ansikten, beteenden etc. Inget jag skulle bli rik på men de tjänar mig väl ändå.

Medlem

Intelligent men känslokall dvs högt IQ men lågt EQ.
Obalans helt klart.


signatur

|.|

Medlem

Gjorde ett IQ-test på Illustrerad Vetenskaps hemsida för sisådär 10 år sen. Testet var "typ" som Mensas (med figurer, siffersekvenser framlänges och baklänges, ordassociationer m m). Resultatet där blev 124 tror jag, inom ett 95%-konfidensintervall med standardavvikelse = 2, dvs 95% sannolikhet att min IQ ligger mellan 122 och 126. Inget Mensa-material således, men kanske hamnar runt 90-percentilen och det är jag rätt nöjd med.

Medlem

Ingen aning, så jag röstade inte.

Min kusin tvingade på mig att göra ett test online när vi gick på gymnasiet, fick 148 om jag minns rätt. Men det är ju inte direkt tillförlitligt, vem vet vad det skulle bli för resultat om jag gjorde ett riktigt test?

Medlem
Skrivet av Zidious G:

Är inte smart matematiskt men har andra bra hjärnegenskaper. Språk, ansikten, beteenden etc. Inget jag skulle bli rik på men de tjänar mig väl ändå.

Jag är skiftad åt andra hållet. Har ofta problem med att tolka personer (och mitt närminne filtrerar bort en för stor del av det man "ska" spara i långtidsminnet) men matematik, pussel och liknande går på någon slags autopilot.

Gjort test två gånger, resultaten var väldigt berg och dalban-iga!*

Edit: Läste inte (typiskt problem med mina neuropsykiatriska "features") @Sebastian Lind post ordentligt, lol.

Känner två som har riktigt hög intelligens. En av dom är hysteriskt bra på att förklara komplicerade ämnen så att vem som helst kan förstår. Hon har kunskap så gott som allt om allt känns det som! Groteskt allmänbildad och snabbtänkt. Den personen har en IQ runt 140.

Å andra sidan så har jag en jämnårig bekant med framgångar de flesta bara kan drömma om. Detta trots att han använder fingerräkning för matematik på låg/mellanstadienivå.

Tycker IQ i det stora hela är mer likt ett quirky sidospår, siffran har ingen relevans alls på huruvida du som person är "bra eller anus".

**Någonstans 120-130 ish på mitt första test (1999). Andra gången (2020) blev det 120. Fick förklarat av psykologen som utförde det senare testet att ojämna/"spretiga" resultat kan öka osäkerheten i det slutgiltiga resultatet.

Medlem

128. Men jag är glömsk, tankspridd och har svårt att komma ihåg både namn och ansikten så i själva verket är jag ganska dum i huvet.


signatur

Ryzen 9 5900x & RTX 3070 Ti | Nintendo Switch | PlayStation 5
PSN: DocPjotor | Steam: Gorrsnus

Medlem

Trög, introvert, svårt med motoriken och tankspridd. Lägg till ängslig också på det. Och ja, jag slapp göra lumpen. Sist jag gjorde ett IQ test var på gymnasiet (2002), hade då lite över 100, minns inte exakt. Betygen blev ju inte direkt bättre för det, men hade lätt för språk. Är mer teoretiskt än praktiskt lagd.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

En gång fick jag 136 och en gång fick jag 92.
Suger extremt mycket på matematik. Kämpade som fan i skolan. Klarade knappt matte A som det hette på den tiden. Så fort jag ser ett mattetal nuförtiden triggas nåt trauma från förr och jag stresslåser mig själv. Helt hopplös.
Men är bra på språk och att skriva åtminstone.

Hög nog för att fatta att Mensas webbtest ger ett högt resultat för att man ska betala dom för att göra ett riktigt test.;)


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Tycker personligen att de flesta intelligenstest som finns är mest påhitt och mäter specifika kunskaper utan att ge ett riktigt mått på hur smarta personerna är. Jag har träffat många personer som jag tycker är väldigt smarta men som inte haft särskilt höga resultat på intelligenstest.

Med det sagt tycker jag om att hitta mönster mm, så jag har gjort ett par stycken genom åren. Brukar hamna kring 140.

Medlem

Nu tycker jag att just iq och iq-test känns en aning förlegade.

Traditionella iq-test går det ju faktiskt att öva på, blir man då smartare eller bara bättre på en viss typ av tester?

Jag har gjort några stycken oseriösa och då får man alltid höga resultat över medelnivå. Sen har jag gjort några inom vården, men har aldrig fått reda på resultatet där.


signatur

IDKFA

Lol

Testade mensas webbtest igen.

https://mensa.se/provtest/

Fortfarande högsta resultat med en IQ över 126 XD


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Känslan säger att den tråden kommer vara långt över medel när folk säger sin IQ


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Gjorde prov på Mensas hemsida, gick bra.
Gjorde prov hos Mensa, gick bra.
Blev medlem, var med i något år, gick sen ur pga det blir märkligt att vara med i en klubb där det enda gemensamma är att man har högt IQ. Är ju hellre med i en klubb där man har samma intresse.
Har dock kvar mitt intyg osv, alltid kul att ha.
Tror kravet är över 132 och har för mig att jag låg på den gränsen. 🙂

---
Gjorde förresten ett test hos G4S (f.d. Securitas) innan jag gjorde testet hos Mensa. Vi satt typ 20 personer som gjorde ett "iq-test" med logistisktänkande osv, jag fick komma tillbaka på riktig intervju och där berättade hon att jag fick bäst av alla. Därav att jag sen anmälde mig till Mensas test. Hon berättade även att poängen av testet, var huvudsakligen inte att få rätt på allt, utan att prioritera och gå vidare till nästa fråga, istället för att fastna på en fråga man inte klarar av.

Medlem

Det enda test jag gjort är mensas test på deras hemsida. Där fick jag 126. Men gissar på att det inte är så träffsäkert. Sen om jag känner mig smart är väl en helt annan fråga.

Medlem

På pappret har jag för mig att jag fick 134 på Mensa-testet för många år sedan, men skulle nog inte klassa mig som intelligent. Jag är nog bara ganska bra på att lösa den typen av logiska pussel etc.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Eftersom det här är internet räknar jag med en snitt-IQ på minst 142.

Och poängen med denna tråd är att se vem som mest uppenbart justerar sin IQ uppåt, eller?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Skrivet av Akronym:

Och poängen med denna tråd är att se vem som mest uppenbart justerar sin IQ uppåt, eller?

Oof, busted! Det är helt klart syftet med tråden.

Releasehästryttare

/s

Medlem

135+

Gjorde Mensas riktiga test och tror inte att man kan få högre på just det. Hade varit intressant att göra ett mer avancerat test för att få en mer korrekt siffra

Medlem

What about street smarts?

Medelvärdet är ju typ 100, så tycker pollen borde varit uppdelat lite bättre. Runt 2.2% ligger över 130. Nu hamnar ju många som har normalt IQ i samma spalt som de som hävdar att de har extrema nivåer. Eftersom du har runt 90 i IQ så får jag väl förlåta dig, inte ditt fel att det blivit såhär. :/ (:P)

"Sverige ligger fyra på den europeiska intelligenstoppen, med en genomsnittlig intelligenskvot på 104."

"Eller om man vill: talet är ett vitsord för ens prestation i testen. Medelvärdet är 100 och 68 procent av mänskligheten har ett värde mellan 85 och 115."

"Den vanligaste skalan för att mäta intelligenskvot idag kallas för WAIS (Wechsler Adult Intelligence Scale IV) där genomsnittet per definition alltså ligger på 100. På Wechsler-skalan hamnar 50 % av befolkningen mellan 90 och 110. Hela 82 % hamnar mellan 80 och 120, medan det bara är 2,2 % som får ett resultat över 130 och 2,2 % som får under 70."

https://www.abo.fi/nyheter/ett-blandande-varde/
https://www.svd.se/a/a14932c9-42ec-37c9-b74f-254586ff2916/sve...
https://www.talarforum.se/artikel/talarforum/755/755/iq-niva_...

12
Skriv svar