RimWorld: Spelet där du skapar din egna berättelse

Medlem
RimWorld: Spelet där du skapar din egna berättelse

Om du gillar dystopier och så kallade "lifesimulators", då kan Rimworld vara något för dig. Rimworld släpptes 2018 på Steam och har sedan dess fått ett par DLC som har utökat spelupplevelsen. Från att i början ha varit ett spel med ett klart mål, har det nu utvecklats till att bli ett spel som spelas för upplevelsen och vad du vill åstadkomma i din spelomgång.

Rimworld är en lifesimulator där du väljer ett scenario som skapar förutsättningarna för din spelomgång i form av antal kolonister, startresurser med mera. För att bestämma spelets svårighetsgrad kan du välja mellan tre olika "Storytellers". Väljer du till exempel Cassandra får du en stegrande svårighetsgrad, medan Randy Random, som namnet antyder, helt slumpmässigt kan kasta olika händelser din väg. Det finns något för alla.

Väl ute på kartan, som genererats för din spelomgång, tar du kontrollen över kolonin. Du kontrollerar inte varje enskild kolonist, förutom i strid. Istället, utifrån varje kolonists egenskaper och bakgrund, väljer du i vilken ordning han/hon ska arbeta med vissa uppgifter. Till exempel vill du att kolonisten som är bäst lämpad för att odla mat ska göra just detta, och kanske inte konstruera föremål i första hand.

Nu gäller det att ordna med de primära behoven, mat och tak över huvudet. Sedan är det egentligen fantasin som sätter gränserna. Önskar du eftersträva Rimworlds slutmål att bygga en raketfarkost och lämna den grymma världen du blivit satt i, eller vill du kanske starta din egen kult där kannibalism och anarki råder? Varsågod, i Rimworld kan du leva ut alla fantasier och idéer.

Under striderna tar du direkt kontroll över dina kolonister som du väljer ska vara med och kriga för din framtida överlevnad. I början är vapnen enkla, som pilbågar, träklubbor och spjut. Men detta kan uppgraderas över tid, eller så stöter du på någon motståndare med bättre vapen än du. Då får du tillgång till automatvapen, granater med mera. Även om du vill spela som en bonde som lever som pacifist behöver du fällor för att försvara dig. Vilka eller vem försvarar du dig då mot? Dels finns det andra kolonister och kolonier som anser att de har mer rätt än du till de tillgångar som Rimworld innehåller och beslutar sig för att helt enkelt ta dem ifrån dig. Andra faror kan vara djur som tröttnat på att du jagar dem för föda och beslutar sig för att hämnas. En hord av överaggressiva kaniner kan vara väldigt farliga i en värld med begränsade medicinska resurser, då såren kan bli infekterade. Men du kan alltid välja att amputera den infekterade kroppsdelen för att avvärja infektionen.

Rimworld är ett spel med en ganska brant inlärningskurva, men det belönar dig väl om du tar dig igenom den. Det finns ett bra återspelningsvärde bara i grundspelet och oändligt om du också lägger till DLC-paketen. Utöver detta finns det hundratals moddar som kan ge dig allt från praktiska tillägg till en helt ny spelupplevelse i form av Star Wars eller zombieapokalypsen.

Det är svårt att få med allt kring Rimworld i en recension och jag har egentligen inte något negativt att säga om spelet, förutom inlärningskurvan och att lifesimulator/base building-spel inte är för alla. Men med det fantastiska återspelningsvärdet och friheten, samt när du väl tänker att du ska spela spelet för att uppleva just din historia, så kommer du tillbaka till Rimworld flertalet gånger

RimWorld
5
Mästerligt
+
Bra återspelningsvärde
+
Du skapar din egna berättelse
+
Välpolerat
-
Brant inlärningskurva
-
Inte för alla
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Jag försökte gilla Rimworld, gav det flera försök. Men det kändes hela tiden som om spelet ville att man skulle förlora, som om det var hela poängen. Helt plötsligt från ingenstans får någon ett psykiskt sammanbrott och förstör en massa saker och skadar en medkolonist, någon råtta blir knäpp och attackerar allt den ser, blixten slår ner i något djur så den tänder eld på allt, och sen blir man anfallen av rövare. Samtidigt.
Eller så vägrar medicinerna att funka så ens koloni blöder ut sakta men säkert i brist på arbetskraft.
Kände aldrig att det fanns någon rimlig balans och att ens kolonister var en aning efterblivna mest hela tiden. Kanske har blivit bättre de senaste åren men det var i alla fall min upplevelse.
Är säkert ett bra och välgjort spel men kändes inte som att det var för mig.

Medlem

Har sneglat på det flera gånger men inte köpt det än. Har fått ut tillräckligt mycket nöje av att se lite olika Youtubers spela igenom det


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

Medlem
Skrivet av Atilaa:

Jag försökte gilla Rimworld, gav det flera försök. Men det kändes hela tiden som om spelet ville att man skulle förlora, som om det var hela poängen.

Det är så spelet är i alla fall mina ögon. Det är inte ett spel man ska gå in i för att vinna eller "varva". Det är mer en berättelse som man är med och formar. Man kan göra allting rätt och ändå förlora hela kolonin för att en av dem blev magsjuk i fel ögonblick.

Som det står på steam sidan. "Rimworld is a story generator." Det är inte för alla, långt ifrån alla.

Själv klarar jag inte av att spela Rimworld, jag är urkass på det och det får mig inte att känna "bara lite till.". Men att se någon annan spela en let's play med ett specifikt tema att följa i kolonin så kan det bli intressant att följa, nästan som att se på en sci-fi serie.

Medlem

Det är nog mitt favoritspel genom tiderna. Det spel jag har mest timmar med, nötte inte ens något Commodore 64 spel så här mycket, vad jag minns!

Men ja, det är en story generator och inte ett spel man behöver vinna. Men jag spelar det till 90% som ett traditionellt spel faktisk, jag save-scummar osv. Jag fastnar för mina karaktärer och vill inte att dom ska dö!

Tar otroligt lång tid att lära sig för det är så pass djupt, men väl värt det. Jag brukar ibland titta på videos typ "50 saker du inte visste om Rimworld!" osv och det finns alltid säkert 10 saker man inte visste, trots att man spelat flera år + sett liknande videos säkert 100 ggr genom åren haha

Det jag tycker är tråkigt är att skaparen av spelet inte tycks vara intresserad av att göra nån DLC som handlar om att utforska kartan direkt. Men som tur är finns det moddar och det är dom som tar spelet från en kanske svag 4:a till en stark 5:a, iaf för mig.

Spelet har f.ö 3 DLC's, så inte "ett par" (vilket betyder två) Ingen av dom är nått måste..

1
Skriv svar