Tvångstankar

Medlem
Tvångstankar

Har ni tvångstankar, eller tvångshandlingar?

Innan jag går hemifrån måste jag kolla kranarna jag använt under dagen, flera gånger, spisen fast det är en induktionshäll som stänger av sig själv när inget står på den. Kylen/frysen, kolla så att alla lampor är släckta och att vattenkokaren är utdragen. Känna så att dörren är låst, mer än en gång.

Innan jag lägger mig så dubbelkollar jag så att flera larm är ställda på telefonen, då det har hänt att larmet inte har gått fast det var inställt att det skulle.

Kranarna har jag kollat, eller känt på sedan jag var 4 då jag inte kunde stänga av den vi hade hemma, då tänkte jag att nu kommer det svämma över, eller att mina föräldrar skulle få en riktigt fet räkning fast mamma var på ovanvåningen och rusade ner eftersom jag nästan stod och skrek efter henne

Dörren glömde jag att stänga när jag var liten, då jag och en kompis skulle gå till skolgården och spela bandy. När mina föräldrar kom hem så var dörren vidöppen och vår hund hade som tur var inte gått ut, fast han brukade rymma när han var i trädgården.

Och spisen glömde jag på när jag hade ätit nudlar mitt i natten, så plattan stod på 2 av 6 på värmen under natten. Detta var ca 12-14 år sedan.

Medlem

Jag försäkrar mig att jag sparat femtielva gånger innan jag stänger av spelet.

Medlem

Kikar alltid dörren 2-3 gånger så den är låst innan läggdags, dubbelkollar så inte spisen är på då och då. Kikar så kylen inte står öppen då det har hänt ibland.


signatur

i5-10600K | 4080 SUPER | 32GB DDR4 | nVME 1TB | 34” Oled

Medlem
Skrivet av theBoosing:

Kikar alltid dörren 2-3 gånger så den är låst innan läggdags, dubbelkollar så inte spisen är på då och då. Kikar så kylen inte står öppen då det har hänt ibland.

Har hänt mig med, nyligen, då något har slagit emot så kylen inte har stängt sig.

Redaktör
Skrivet av Siegfried:

Har ni tvångstankar, eller tvångshandlingar?

Innan jag går hemifrån måste jag kolla kranarna jag använt under dagen, flera gånger, spisen fast det är en induktionshäll som stänger av sig själv när inget står på den. Kylen/frysen, kolla så att alla lampor är släckta och att vattenkokaren är utdragen. Känna så att dörren är låst, mer än en gång.

Innan jag lägger mig så dubbelkollar jag så att flera larm är ställda på telefonen, då det har hänt att larmet inte har gått fast det var inställt att det skulle.

Kranarna har jag kollat, eller känt på sedan jag var 4 då jag inte kunde stänga av den vi hade hemma, då tänkte jag att nu kommer det svämma över, eller att mina föräldrar skulle få en riktigt fet räkning fast mamma var på ovanvåningen och rusade ner eftersom jag nästan stod och skrek efter henne

Dörren glömde jag att stänga när jag var liten, då jag och en kompis skulle gå till skolgården och spela bandy. När mina föräldrar kom hem så var dörren vidöppen och vår hund hade som tur var inte gått ut, fast han brukade rymma när han var i trädgården.

Och spisen glömde jag på när jag hade ätit nudlar mitt i natten, så plattan stod på 2 av 6 på värmen under natten. Detta var ca 12-14 år sedan.

Nej. Jag är så glömsk så det skulle aldrig funka.

Hoppas kontrollgrejerna funkar för dig. Min fru hade en kollega med tendenser som liknar de du beskriver: han kollade av saker på jobbet innan han kunde låsa och gå hem. Men det eskalerade och blev problematiskt. Hon träffade honom igen för ett tag sen, då hade han fått hjälp med andra besvär (orsakade av saker i barndom och uppväxt, detta var en konsekvens av det), och på kuppen hade kan lärt sig hantera dessa saker också. Så det verkar gå att komma överens med, om det skulle vara så att du känner att det blir besvärligt.


signatur
Skribent

Ska jag åka bort över en eller flera nätter stänger jag av inkommande vatten samt vatten till diskmaskinen och dubellkollar spisen, samt att kyl och frys är ordentligt stängda. Dokumenterar med foto på telefonen. Åker jag över dagen så bryr jag mig inte.

Dörren dubbelkollas innan sovdags och innan jag går hemifrån. Har glömt låsa någon natt eller så, men inte fått större kontrollbehov av det.

Medlem

Jag har haft perioder då jag nojar extremt över om jag har glömt att låsa eller stänga av något. Har flera gånger vaknat mitt i natten och åkt ner till jobb för att dubbelkolla så att dörren är låst/diskmaskinen avstängd/etc.

Ett tag så provade jag att lavetta mig i ansiktet i samband med låsning/avstängning och det funkade okej. Då fanns det ett minne inpräntat i hjärnan som jag kunde lita på.

Idag har jag uppgraderat metoden till att säga högt för mig själv "Jag har låst dörren" eller "Jag har stängt av diskmaskinen". Det funkar.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nej. Jag är så glömsk så det skulle aldrig funka.

Hoppas kontrollgrejerna funkar för dig. Min fru hade en kollega med tendenser som liknar de du beskriver: han kollade av saker på jobbet innan han kunde låsa och gå hem. Men det eskalerade och blev problematiskt. Hon träffade honom igen för ett tag sen, då hade han fått hjälp med andra besvär (orsakade av saker i barndom och uppväxt, detta var en konsekvens av det), och på kuppen hade kan lärt sig hantera dessa saker också. Så det verkar gå att komma överens med, om det skulle vara så att du känner att det blir besvärligt.

Har haft vissa av dessa beteende i iallafall 15 år. Men det är jobbigast på jobbet, då det är både värme och vatten, på många ställen som ska kontrolleras. Hela lokalen brann ner på 70 talet för att någon glömt stänga av en sak så det är lite jobbigt när det är vårt skift som ska stänga ner. Inför helger.

Medlem
Skrivet av Shadee:

... Dokumenterar med foto på telefonen...

En kollega och hennes sambo har tagit detta till det extrema. Så fort de drar utanför huset måste den ena intyga till den andra med ett foto att de faktiskt låst dörren. Var för ett tag sedan då jag fick se fotohistoriken (de rensar ibland, hade inte gjort på ett tag vid detta tillfälle) och jag fick fan nästan kalla kårar. Kunde vara åtta-tio bilder per dag ibland.


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Skribent
Skrivet av smuts:

En kollega och hennes sambo har tagit detta till det extrema. Så fort de drar utanför huset måste den ena intyga till den andra med ett foto att de faktiskt låst dörren. Var för ett tag sedan då jag fick se fotohistoriken (de rensar ibland, hade inte gjort på ett tag vid detta tillfälle) och jag fick fan nästan kalla kårar. Kunde vara åtta-tio bilder per dag ibland.

Oj. Det låter lite väl mycket. 😬

Jag håller mig till foto på spis och ballofixer vid längre resor som sagt. Det trots att jag åkt till England och råkat lämna frysen öppen. 😂

Medlem

Nej, inte direkt tvångstankar, men jag har väldigt dålig minne så ibland måste jag dubbelkolla "stängde jag verkligen av spisen" eller så. Vilket kan bli rätt drygt för i 95% av fallen har jag gjort det men det känns som jag inte gjort det och ger mig lite ångest.

Medlem

Åkte buss 40 min för att hälsa på föräldrar och åkte tillbaka för jag var osäker på om jag stängt spisen, så känner igen mig i det där.

Mina tvångstankar var dock ett större problem som liten då jag kunde justera kranen höger och vänster flera gånger sen lämna den precis i mitten annars kändes det "fel". Rev naglar också vilket är en dålig vana man har kvar än idag.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Oj. Det låter lite väl mycket. 😬

Jag håller mig till foto på spis och ballofixer vid längre resor som sagt. Det trots att jag åkt till England och råkat lämna frysen öppen. 😂

Fyfan vad tråkigt, vattenpöl på golvet och illaluktande mat 😅?

Skribent
Skrivet av Siegfried:

Fyfan vad tråkigt, vattenpöl på golvet och illaluktande mat 😅?

Inge vatten på golvet, allt var kvar i frysskåpet. Den där ventilen för avfrostning höll tätt som tur var. Det luktade inte så gott, men själva frysen höll faktiskt. Behövde bara starta upp den och sen var det frystemperatur igen efter typ 1 dag.

Medlem

Jag har perioder när jag är mer tvångstankig men just nu är det ganska lugnt. Dom vanligaste sakerna som återkommit har varit att kolla så att spisen är av, kylen är stängd och att ytterdörren är låst.


signatur

PSN: OAKTHYR

Testpilot

Litar aldrig på auto-saves, vill spara manuellt innan jag går vidare i spel. Men i övrigt, nej inte vad jag kan komma på.

Medlem
Medlem

Jag har absolut tendenser att behöva kontrollera saker som dörrar och spis alldeles för mycket. Inte så mycket tvång- som kontrollbehov i mitt fall.

För tio år sen gick jag i KBT, för att lösa andra men liknande problem. Det funkade väldigt bra och gav mig även riktigt bra beteendenycklar för att hantera mitt överdrivna kontrollbehov (som inte försvunnit helt, men det spårar inte ur på samma sätt som förut).

Kan verkligen rekommendera KBT. Bekostade det själv, men för mig tog det inte mer än 7–8 sessioner för att klara ut riktigt jobbiga beteendemönster. Det är utan tvekan det bästa jag gjort.

Medlem
Skrivet av bluebird:

Jag har absolut tendenser att behöva kontrollera saker som dörrar och spis alldeles för mycket. Inte så mycket tvång- som kontrollbehov i mitt fall.

För tio år sen gick jag i KBT, för att lösa andra men liknande problem. Det funkade väldigt bra och gav mig även riktigt bra beteendenycklar för att hantera mitt överdrivna kontrollbehov (som inte försvunnit helt, men det spårar inte ur på samma sätt som förut).

Kan verkligen rekommendera KBT. Bekostade det själv, men för mig tog det inte mer än 7–8 sessioner för att klara ut riktigt jobbiga beteendemönster. Det är utan tvekan det bästa jag gjort.

Gick själv KBT för 13 år sedan, men det var på grund av att jag hade svårt att prata med folk, typ bara närmaste familj och kanske någon enstaka person till som jag pratade med

Medlem

Kollar konstant om det kommit en ny patch till SimCity 2000... kan inte sluta.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Gick själv KBT för 13 år sedan, men det var på grund av att jag hade svårt att prata med folk, typ bara närmaste familj och kanske någon enstaka person till som jag pratade med

Känner igen det lite. Jag hade lite problemet att jag tyckte det var fruktansvärt att prata med folk i butiker etc. Det har försvunnit helt i mitt fall.

Tycker du att KBT hjälpte dig den gången? I så fall kanske det är värt att testa det igen för detta? OM du tycker det är ett tillräckligt stort problem för dig, såklart.

KoP
Medlem

Typ det vanliga. Kolla spisen lite snabbt och att rycka en gång i handtaget för att försäkra sig om att det är låst innan man går. Men det är väl så vanliga handlingar hos gemene man att det inte riktigt räknas som tvångstankar?

Tvångstankar blir det väl om man måste rycka i det där handtaget 50 gånger eller nåt. 😮

Medlem

Hade tvångstankar litegran i mina yngre (urrh) dar, men det ersattes med "Passive suicidal ideation". Det är över i majoritet tack och lov, men pushar livet för hårt mot mig så kommer det nog tillbaka.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av Siegfried:

Har ni tvångstankar, eller tvångshandlingar?

Innan jag går hemifrån måste jag kolla kranarna jag använt under dagen, flera gånger, spisen fast det är en induktionshäll som stänger av sig själv när inget står på den. Kylen/frysen, kolla så att alla lampor är släckta och att vattenkokaren är utdragen. Känna så att dörren är låst, mer än en gång.

Innan jag lägger mig så dubbelkollar jag så att flera larm är ställda på telefonen, då det har hänt att larmet inte har gått fast det var inställt att det skulle.

Är du jag?


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Väldigt laid back person så hade aldrig funkat. Har bra koll ändå låser dörren och funderar inte en sekund mer på det som exempel.

Ni som funderar kanske lite för mycket ett tips kan ju vara kanske skulle fundera lite mer på smarthome. Finns otroligt bra grejer som sköter saker till dig utan att man behöver fundera igen o igen.

Fick förklarat för mig nångång av en kunnig person på området att "fix-idéer" har ganska många människor, men det är först när dessa ritualer eller kontrollgrejer börjar uppta mer än 20 minuter per dag som det kan vara tecken på tvångstankar/OCD. Som jag förstår det är vissa personer mer känsliga för detta än andra, av olika anledningar. Även om man kan "förbättra" beteendet en hel del genom t ex KBT så är det svårt att bli helt utan såna tankeloopar om hjärnan helt enkelt är wired på ett visst sätt. Men utöver professionell hjälp kan även bra sömn, fysisk träning och måttligt intag av koffein dämpa problemet.

Medlem

Enda som jag kan komma på som är utöver det vanliga kolla kaffebryggaren, spisen, altandörren är låst etc är att jag ibland MÅSTE gå upp mitt i natten för att kolla så barnen andas fortfarande. Dom är så gamla nu så att dom skulle råka ut för plötslig spädbarnsdöd är helt utesluten, men måste bara kolla ibland för jag får en "känsla".

Kan ha ärvt det av min kära fru också som är en väldigt orolig själ.


signatur

Submission is for the weak

Medlem

Hade tvångstankar när jag var liten, men växte ur det. Kommer ihåg hur jobbigt det var.

Det enda "tvånget" jag hade när jag blev äldre var att när föräldrarna låg och sov (på äldre dagar) så jag gick in i deras sovrum och kollade så de fortfarande andades. Var så orolig för dem för de var sjuka båda två och deras health level sjönk dag för dag, men de är döda nu.

Medlem

Jag känner alltid på dörren och säger dörren är låst 3ggr,samma när jag kollar så spis mm är avstängd. Hade en gång hunnit 10mil bort när jag fick vända om o kolla så spisen var avslagen(det var den),efter det så började jag rabbla 3ggr o aldrig behövt fundera efter det

ZF
Medlem

Är glad att min nya kaffebryggare stänger av sig själv.

Skrivet av KoP:

Tvångstankar blir det väl om man måste rycka i det där handtaget 50 gånger eller nåt. 😮

Samt rusa tillbaka och göra det igen när det redan promenerats en minut för att göra det ordentligt. För du var inte helt säker på att det verkligen var exakt 50.

Låter mer som tvångshandlingar "ticks"? än tvångstankar. Vad nu den mer medicinska skillnaden för det är. Det kanske bara är sidor eller grader av samma OCD sak.

12
Skriv svar