Var bor du, lilla NPC?

Medlem
Var bor du, lilla NPC?

Fable 2 kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta. Inte bara för att det är ett fint spel i en fin serie, utan framförallt för personligheten. Vi behöver inte spara utrymme för att diskutera åsikter kring trilogin här- finns redan gott om utrymmen för det. Men vad som är värt att nämna är stämningen och någonting som för mig är särskilt magiskt. Mer om det om en stund.

Efter spelets tutorial där våran protagonist, Sparrow, vaknar upp i ett Gipsy Camp i den prunkande vårsolen. Vad som ses som ett gäng störtsköna, fria och glada människor bor i utkanten av en skogskant. I en handfull trävagnar med enkla maddrasser i. Och det är här man vaknar upp och får ta sina första fria, stapplande steg som Fable 2s protagonist. Här finns det skrattande barn som fiser och rapar, pekar och säger saker som kan man vänta sig av små glada ungar. Skäggiga farbröder med stora magar som bjuder upp lägrets damer till improviserade dansnummer och små eldstäder där dom yngre vuxna förmågorna vilar upp sig efter nätternas eskapader. Solen bryter igenom dom vårgröna lövkronorna och färglada blommor har ploppat upp lite var stans. Och för mig är det fullständig idyll. Men det finns en sak som ryckte tag i mig lite extra första gången jag spelade Fable 2…

Alla hus i Fable som är bebodda går att köpa av Sparrow. Om man inte är helt stöpt i småbarnsblöjor och har ett uns av ekonomiskt sinne, så är det ett fenomenalt sätt för spelaren att tjäna pengar på. Om man köper alla hus i spelet- inklusive högkostnadsaffärer som tempel, lyxvillor och det faktiska slottet i Bowerstone- så blir man Kung eller Drottning över spelet. Man kan köpa och hyra ut. Hyra eller vräka. Hyra eller bo i själv. Man kan med hjälp av ett par möbelaffärer investera i finare möbler och således höja standarden på boendet, sedan kan man anpassa hyran där efter. Och hyran? Den går att välja själv. Du kan antingen chockhöja hyran så delar av befolkningen inte har råd att bo kvar och tjäna lite extra kosing. Eller så kan du sänka hyran, med upp till 90% (man måste ta lite betalt). Du tjänar mindre men folk blir gladare. Väldigt fint. Det finns dessutom ett moralsystem som påverkas av detta och ekonomin i staden förändras och påverkar i sin tur kriminalitet och levnadsstandard. Så fint så. Och som stereotyp good-guy-gamer har jag alltid köpt upp alla små vagnar som dom sköna fria och glada människorna i första lilla hippiebyn bott i, och maxsänkt all hyra för att visa dom min tacksamhet över att fått bo där (man är inte född där, men det är en annan saga).

Men, det som är min poäng som gjort mig helt fnittrig är att varenda NPC har ett ställe den faktiskt bor på. Alla hus har en boende, eller flera. Om du ser en glad NPC på staden så kan du undersöka densamme noggrant och se vart dom bor. Vissa hus har ett namn och vissa hus har sin gatuadress med motsvarande gatunummer. Och vart enda hus i hela spelet går att gå in i så man kan se hur dom har det där inne. Det här kan onekligen ses som en liten detalj som kanske inte ens märks, men för vissa av oss (läs mig) var det här så betydelsefullt. Varför? Inlevelse!

Det är någonting som har stört mig mer eller mindre under alla mina år som gamer. Det är snart 30 år som aktiv rollspelare och den här sårskorpan har stört mig sedan barnsben. I alla städer, oavsett spel, så lägger spelutvecklarna ner olika mängder krut på att skapa trovärdiga och stämningsfulla städer och byar. Felet många gör är att försöka skohorna in fler NPC:er än det finns boende för. Och jag förstår att det här är ett privilegierat gnäll. Men att ha funnit Fable 2 har varit så viktigt för mig. Inte bara har det en helt sagolik humor, NPC:er som har mer karaktär än många andars spel faktiskta huvudkaraktärer utan till stor del för detaljen med allas boende. Och extra inlevelse blev det för mig att man kunde välja smeknamnet Arceface av stadens utropare, då en av mina snälla storasystrar kallat mig för Rövnylle hela mitt liv. Det är en typ av inlevelse och guldkant i ett spel som pengar inte kan bytas ut mot.

Att det förbises har aldrig stoppat mig från att spela ett spel, då hade min tid som spelare varit en kort sådan, men det är med mig i varenda spel jag spelar. Faktiskt. Vissa spel som Cities: Skyline har ju löst det här med. Eller The Sims. Men det är alldeles för få spelutvecklare som beaktar det här i sina spel. Troligtvis så är är det bara för mig att leva med den här lilla taggen i sidan. Oavsett skänker jag Fable-spelen en tacksam tanke. Min favoritspelserie som trots sina brister (läs Fable 3 och diverse spin-off ) gett mig otaliga timmars spelglädje, varit inspiration till egenhändigt ihopknåpade noveller i Albions vackra värld. Och nu när Fable 4 närmar sig -vars trailers har setts närmare 30 gånger- så vaknar hoppet om brittisk humor, gudomliga röstskådespelare och en miljö för mig att helt förlora mig. Får se om man kan köpa sig ett hus eller två där med.

signatur

Allt har en ände. Och korven den har två.

Medlem

Jättefin text och jag håller med dig. Charmen och humorn är verkligen unik för Fable. Musiken likaså!

Medlem

Fable 2 var ett fantastiskt spel. Har så många bra minnen från det spelet!

Medlem

Alla fable är helt fantastiska. Ser riktigt mycket fram emot det nya. Ska faktiskt spela igenom 2an nu i sommar inför 4an... Borde göras mer spel som är som fable.

signatur

1# FZ Troll

Medlem

titeln fick mig att skratta

Medlem
Skrivet av BroderTuck:

titeln fick mig att skratta

Mig också. Det ska förstås vara var och inte vart, looool

Medlem
Skrivet av Danster:

Åtgärdat! Tackar.

signatur

Medlem
Skrivet av Danster:

Nu tänkte jag inte på det utan det lät bara roligt formulerat
Tips för vart och var: VarT - hiT eller diT - var: här eller där

Medlem

Helt fantastiskt spel. Tack för att du återgav minnen hur jädra bra det faktiskt var! <3

signatur

Move.L #beef, $4
Om du läser detta, har jag aptråkigt på jobbet -- och andra sidan, verkar du ha det också, ska vi ligga med varandra?

Medlem

Tack för en trevlig recension! Kan inte annat än att hålla med dig. Det är ett riktigt trevligt spel som trots sin ålder känns levande än i dag tycker jag.

Ska nog också försöka spela igenom trilogin nu i sommar så man har allt fräscht inför fyran.

Medlem

Har börjat spela igen och har glömt bort hur mysigt det är... Lite trasig ekonomi bara. 2 dagar in i min genomspelning och äger snart varenda butik o hus i hela spelet. Sen kan det kännas lite mycket instanserat med sina zoner, hade kunnat vara nice om världen var mer öppen. Minna inte om 3an var lika eller mer öppen. 4an förväntar jag mig är helt öppen förrutom ev grottor osv. Sen är ju grafiken riktigt suddig i 2an...

signatur

1# FZ Troll

Medlem
Skrivet av robbis:

Har börjat spela igen och har glömt bort hur mysigt det är... Lite trasig ekonomi bara. 2 dagar in i min genomspelning och äger snart varenda butik o hus i hela spelet. Sen kan det kännas lite mycket instanserat med sina zoner, hade kunnat vara nice om världen var mer öppen. Minna inte om 3an var lika eller mer öppen. 4an förväntar jag mig är helt öppen förrutom ev grottor osv. Sen är ju grafiken riktigt suddig i 2an...

Jojo, man får ha sina snälla glasögon på när man spelar. Finns gott om utrymme för förbättring med dagens mått mätt. Tänker dock att även om inte allt åldrats som ett fint vin, så finns det en charm i klumpiga menyer, permanent-ögonskada-Bloom och pathfinding som önskar övrigt att önska. Lite som den där gamla släktingen som snart dör, som tack vare det får lite frikort till förlegade värderingar.

signatur

Medlem
Skrivet av kveldulver:

Tack för en trevlig recension! Kan inte annat än att hålla med dig. Det är ett riktigt trevligt spel som trots sin ålder känns levande än i dag tycker jag.

Ska nog också försöka spela igenom trilogin nu i sommar så man har allt fräscht inför fyran.

Tack för att du läste! Jag tror du är inne på något, hade varit fint att spela igenom spelen med expansioner igen. Dock för egen del, blir aldrig mer en 100% av någon av dom första tre. Man kan ju njuta av russinen när man en gång tråcklat sig igenom allt som spelet har ett erbjuda.

signatur

Medlem
Skrivet av gryzor:

Helt fantastiskt spel. Tack för att du återgav minnen hur jädra bra det faktiskt var! <3

Tack för ett du läst! Är glad att man kan väcka den där kittlande nostalgin! Vet inte.. jag har inte spelat det på ruskigt länge. Blir lite orolig att nostalgins skimrande aura inte är stark nog för att stå emot hur spelet åldrats typ. Men det blir en spelning av Fable II oavsett.

signatur

1
Skriv svar