Shogun 2: Fall of the Samurai

Medlem
Shogun 2: Fall of the Samurai

Det finns vid det här laget fler Total War-spel än jag kan räkna. Enskilda spel, dess expansioner, DLC, stand alone-spel, spel som går att slå ihop med varandra, remasters etc. Någonstans vid Warhammer 1 slutade jag följa serien aktivt. Varför? För att det ultimata Total War-spelet redan finns.

Det heter Shogun 2: Fall of the Samurai.

Egentligen handlar min favorisering om två saker: kartans begränsade storlek (jag hinner köra klart en kampanj på några dagar) och teknologins raska framsteg (början och slutet av kampanjen känns distinkta). Ibland är en småskalig upplevelse bättre, särskilt om den kommer med stora explosioner.

I Fall of the Samurai är det 1800-tal och det länge för omvärlden stängda shogunatet har till slut, efter över 250 år, tvingats öppna sina portar för utländsk handel av den amerikanske amiralen Perry. I svallvågorna av detta har shogunatets prestige tagit sig en rejäl smäll och klaner utanför maktens centrum har övertalat den traditionellt frånvände kejsaren att ta på sig en mer aktiv roll i rikets affärer. Andra klaner lojala till shogunatet ser det hela som landsförräderi.
Arga ord byts snart ut mot mobiliserade arméer och ett nytt inbördeskrig är ett faktum.

I sedvanlig ordning får du välja en av flera klaner utspridda på de japanska öarna. De stödjer alla antingen shogunen eller kejsaren och har alla sina egna specialiseringar, men delar i stort sett på samma enhetstyper. När jag började spelet igen den här gången spelade jag som den imperialistiska klanen Tosa, en efterträdade till Chokosabes bågskytteklan på ön Shikoku. Deras styrka ligger fortsatt i sitt träffsäkra infanteri som vid den här tiden tagit på sig stora röda peruker för att skrämmas.

Spelet utspelar sig ungefär samtidigt som det amerikanska inbördeskriget och är därmed det spel i serien som befinner sig allra längst fram i tiden. Det betyder att du har tillgång till en destruktibilitet av en helt annan kaliber än vad man som Total War-spelare kan vara van vid. Vi pratar revolver, bakladdade karbiner, modernt artilleri, Gatling guns och till och med strategiska medel som bombardemang från flottor du har i närheten av slagfältet. Du kan konstruera pansarklädda fartyg, båtar utrustade med torpeder och till med tåg och järnväg som du med hissnade fart kan förflytta dina arméer mellan Japans städer och provinser.

Det är ett riktigt spektakel att se hur alla soldater skingras likt myror i din förödande artillerield

Du kan till och med sikta själv

Men samtidigt, och något motsägelsefullt, kan du mitt i modernitetens anda istället satsa på att bevara det traditionella, träna samurajer och försöka dig på att slå fiendens moderna arméer med pilbågar och i brutal närstridskamp. Samurajer kostar både mycket pengar och tid att träna, men de är faktiskt inte helt hopplösa i stridens hetta. Samurajens traditionella vapen pilbågen är visserligen inte så användbar på 1800-talet, men även modernt kavalleri vill inte hamna för nära ett gäng sura Yari Kachi (spjututrustade samurajer) och även de mest träffsäkra, snabbladdade karbiner gör liten nytta när en samling Shogitai (katanaviftande, orädda krigare) dyker upp och vill stifta bekantskap med dess användares innanmäten. Liksom i originalkampanjen finns det inte så många olika enheter att välja på, men i stort sett alla enheter uppfyller också en egen distinkt roll på slagfältet. För att bli så effektiv som möjligt bör du satsa på både modernt och gammalt.

Vad du väljer att satsa på, industri och massproduktion eller traditionella geishahus och träningsdojor (hallen, inte skorna) kommer påverka hur modern din klan är – en högre nivå gör befolkningen mer irriterad (allt var bättre förr!), men ger dig också tillgång till värdefulla teknologier och vapen. Det finns exempel i serien där du behöver göra en liknande avvägning, så som litauernas val av religion i Medieval 2 Kingdoms, eller typ av jordbruk man satsade på i Empire - The Warpath Campaign, men valet känns som mest utvecklat här.

Fall of the Samurai gör också flera saker bättre än originalkampanjen i Shogun 2.
Ett exempel är handeln med andra nationer: Istället för att som i originalet ha trade nodes dit du måste skicka handelsbåtar, och där klanerna på västra sidan av kartan hade en tydlig fördel eftersom det helt enkelt fanns fler trade nodes i närheten, är handeln med främmande nationer i Fall of the Samurai istället beroende av att du forskat fram en viss ”teknologi”, att du byggt en handelshamn och fått ett erbjudande om handelsavtal med någon av tre stormakter (Storbritannien, Frankrike eller USA).

En annan sak jag verkligen uppskattar är hur Fall of the Samurais slutfas fungerar. Likt originalet kommer du i takt med att du blir starkare och tar över fler provinser bli alltmer anmärkningsvärd bland Japans klaner. Till slut kommer kejsaren eller shogunen ge dig titeln som rikets beskyddare. Du kan vid det läget välja att föra fanan för din allians framåt, eller ta tillfället i akt och utropa din egen republik. Det senare kommer likt originalet få samtliga klaner att förklara krig mot dig, medan det tidigare gör dig till din sidas ledare, där du får behålla dina allianser och handelsavtal, vilket känns mycket mer intressant och gör att kampanjen inte tappar fart. I originalet kände jag mig ibland nästan tvingad att ”turtla” några rundor innan jag tog den sista provinsen som skulle utlösa kriget med alla andra klaner, helt enkelt för att bibehålla någon slags ekonomi när ingen längre ville handla med mig.

Nej, de jobbar inte inom den brittiska juridiken

Men det finns såklart också saker som fortfarande inte riktigt fungerar, främst på den strategiska kartan. Handeln må fungera smidigare än tidigare, men flottmanöver är fortsatt rätt så tråkiga att lägga tid på då det mestadels rör sig om att rensa enskilda båtar datorn sänder ut varje runda för att försöka bombardera dina kuststäder eller industrier med. Jag spenderade många rundor med att jaga ifatt och sänka dessa, reparera mina egna skepp och sen börja om igen. Det hade varit trevligt med någon funktion att automatisera detta, eller att förlita sig på sina juniora partner att lösa biffen, så att jag kunde spendera mer av min tid på det roliga.

Diplomatin är ibland fortsatt svår att förstå, till exempel vad exakt det är som gör att allierad inte vill handla. Jag som producerar så vackra silkeskimonos, varför skulle de inte vilja köpa dem?
Det hände också ibland att jag erövrade en provins, gjorde om den till en vassal, men där vasallen hissade shogunens flagga, vilket ledde till den något pinsamma situationen att mina allierade förklarade krig mot min vassal, och jag fick lämna dem i sticket för att inte hamna i krig med resten av kejsarens klaner.

Spelet har en utmärkt kampanj med historiska slag som följer det historiska Boshinkrigets gång och erbjuder en rejäl utmaning, men tyvärr lyckas inte grundspelet ha lika varierande slagfält som de historiska slagens särskilt skapade städer, tempel och borgar, där positionerandet och flankerandet ibland nästan påminner och Company of Heroes. När du invaderar en borg i grundkampanjen har de inte städer runt sig, utan står för sig själva på en ö eller kulle. Jag hade gärna sett något i stil med Medieval II, där borgarna ofta bestod av olika lager. Intagandet av städer skulle till exempel kunna utspela sig i en stad med en borg i mitten, men där gatustriderna innan borgen gav ännu mer taktiska val för anfallaren och försvararen, med olika gränder och blockader. Variationen mellan gatustrider, borgar och öppna fält hade låtit spelets guldkampanj glänsa mer än vad den faktiskt gör.

Creative Assembly har också valt att Fall of the Samurai ska ha röster som pratar engelska med japansk brytning istället för att prata japanska, utan möjlighet att ställa in själv vad man föredrar, vilket jag inte riktigt kan förstå varför, då de pratar japanska i både originalkampanjen och den andra expansionen Rise of the Samurai. Lyckligtvis går det lätt att modda tillbaka till japanskt tal som används i andra regioner där spelets sålts.

Men alla Total War-spel har som bekant sina egna bekymmer.
Fall of the Samurai är ändå det spel som fungerar bäst i serien, sett till sin helhet. Ibland är en mindre, mer fokuserad upplevelse bättre, men det känns samtidigt som att Creative Assembly missade chansen att bygga på den välfungerade mekaniken Fall of the Samurai erbjuder med en mer storskalig, samtida uppföljare i det splittrade Amerika.

Istället blev det Rome 2.

Shogun 2: Total War - Fall of the Samurai
4
Mycket bra
+
Total War när det är som bäst
+
Tungt artilleri med tillhörande stora explosioner
+
En begränsad, men fokuserad kampanj
+
Förbättrad end-game från originalet
-
AI:n kunde varit bättre och listigare
-
Diplomatin är lite märklig
-
Brist på språkval
Det här betyder betygen på FZ
Medlem

Härlig recension! Det var i samband med Shogun 2 jag började falla bort från serien, tyckte den tappade något på vägen. Har svårt att säga vad men ärligt föredrar jag de gamla Medieval 2, där var känslan bäst enligt mig.


signatur

En glad kalmarit boende på Gotland!

FM-guru
F.d. Sisyr

Välskrivet och märks att du är ett TW-fan!

Den är fasen kalas, den där expansionen. Förmodligen den bästa jag spelat i Total War. Sen vittnar väl mina timmar i Warhammer-spelen om att jag väl kanske ändå inte håller detta som det ultimata TW-spelet personligen, men om det beror på att Warhammer-titlarna är bättre eller om jag bara verkligen gillar Warhammer-universumet i allmänhet låter jag vara osagt.

Ett tips medan vi väntar i ca 20 år på att CA ska ta tag i inbördeskriget är f.ö. Ultimate General: Civil War. Tyvärr bara fokus på strider dock, men tycker titlarna med kampanjer så som Strategic Command är lite väl buggiga.

Skribent

Bra recension! Jag har varit sugen på att återvända till detta sen jag recenserade Rise of the Ronin, mest för att jag verkligen gillar tiden detta utspelar sig i Japans historia.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av LancelotSwe:

Härlig recension! Det var i samband med Shogun 2 jag började falla bort från serien, tyckte den tappade något på vägen. Har svårt att säga vad men ärligt föredrar jag de gamla Medieval 2, där var känslan bäst enligt mig.

Jag tappade suget med Empire och Napoleon några år. Shogun 2 fick mig tillbaka, sen tappade jag igen med Rome 2.
Medieval 2 är ett så bra spel som har så många buggar som gör mig tokiga, bland annat är tvåhandade vapen helt kassa, vilket gör att en stor del av enheterna blir värdelösa. Men gud vilka coola moddar! Älskar Hyrule Total War-modden

Skrivet av Mikael Berg:

Välskrivet och märks att du är ett TW-fan!

Den är fasen kalas, den där expansionen. Förmodligen den bästa jag spelat i Total War. Sen vittnar väl mina timmar i Warhammer-spelen om att jag väl kanske ändå inte håller detta som det ultimata TW-spelet personligen, men om det beror på att Warhammer-titlarna är bättre eller om jag bara verkligen gillar Warhammer-universumet i allmänhet låter jag vara osagt.

Yes! Kört sen första spelet i serien! Jag gillade Warhammer mer än jag trodde, men bara kört ettan. Har inte riktigt orkat ta tag i resterande. En sak jag inte gillar är att det spammas arméer från alla håll hela tiden, kaos, northlings, beastmen.
Och det känns inte heller som att kulor och pilar har lika stor effekt som i Shogun 2, vilket gör att de tappar lite av sin effekt. Men det kanske bara är jag som tycker så. Annars är det väldigt kul med att ha total war i en fantasysetting!

Skrivet av Johan Lorentzon:

Bra recension! Jag har varit sugen på att återvända till detta sen jag recenserade Rise of the Ronin, mest för att jag verkligen gillar tiden detta utspelar sig i Japans historia.

Jag har velat spela det sen jag läste din recension, men har inte konsolen... : / Även intresserad av Yakuzaspelet som äger rum samma tid!

Medlem

Roligt att den här dök upp! Har suttit väldigt mycket med just fall of the samurai de senaste veckorna och även gjort lite moddar och annat. Kul att återupptäcka ett gammalt Total War som jag bara spelade litegrann när det kom.

Medlem

Tack för läsningen! Jag håller fortfarande Medieval 2 högst i serien, sina brister till trots. Det är någonting magiskt med hela tidseran och jag gillar verkligen medeltiden som "setting". Att få skicka fram sina riddare mot invaderande mongoler eller att äntligen få trycka till fransmännen med mina engelska långbågskyttar är guld värt. För att inte prata om första gången jag fick uppleva ett korståg och efter bittert kämpande och en lång resa lyckades inta Jerusalem, bara för att sedan få slåss med näbbar och klor för att behålla det jag erövrat. Helsike, gör ett Medieval 3!


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem
Skrivet av beersgarden:

Tack för läsningen! Jag håller fortfarande Medieval 2 högst i serien, sina brister till trots. Det är någonting magiskt med hela tidseran och jag gillar verkligen medeltiden som "setting". Att få skicka fram sina riddare mot invaderande mongoler eller att äntligen få trycka till fransmännen med mina engelska långbågskyttar är guld värt. För att inte prata om första gången jag fick uppleva ett korståg och efter bittert kämpande och en lång resa lyckades inta Jerusalem, bara för att sedan få slåss med näbbar och klor för att behålla det jag erövrat. Helsike, gör ett Medieval 3!

Håller med. Tycker att medeltiden är klart mer intressant än shogun. Där kan man hålla koll på vem man skapar allians med eller vem fienden är. I shogun finns det hundratals olika klaner alla med konstiga namn..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Roligt att den här dök upp! Har suttit väldigt mycket med just fall of the samurai de senaste veckorna och även gjort lite moddar och annat. Kul att återupptäcka ett gammalt Total War som jag bara spelade litegrann när det kom.

Gör du egna moddar för spelet? Coolt isf!
Annars vad kör du för moddar, något hett tips?
Finns det en Tom Cruise-mod? ^^

Skrivet av beersgarden:

Tack för läsningen! Jag håller fortfarande Medieval 2 högst i serien, sina brister till trots. Det är någonting magiskt med hela tidseran och jag gillar verkligen medeltiden som "setting". Helsike, gör ett Medieval 3!

Tack att du läste! Jag tycker ockdå medeltiden är jävligt fett. Drt som förstöfde mtw2 för mig var alla buggar och det horribla röstskådespeleriet för andra lag än England och typ Frankrike.
Älskade hur personlighetsdrag smittade av sig i pre battle speeches.
Men jag tycker faktiskt Medieval 1 var bättre på att etablera den dystra, medeltida tonen, både i musiken och hur det kändes.

Skrivet av Kleptoman:

Håller med. Tycker att medeltiden är klart mer intressant än shogun. Där kan man hålla koll på vem man skapar allians med eller vem fienden är. I shogun finns det hundratals olika klaner alla med konstiga namn..

Just namnen är inte så svåra tycker jag, men det kan vara rörigt att förstå varför man har bra/dåliga relationer kan jag tycka

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Gör du egna moddar för spelet? Coolt isf!
Annars vad kör du för moddar, något hett tips?
Finns det en Tom Cruise-mod? ^^

Det gör jag! De enda jag har lagt upp på workshoppen är ett par "retexture"-moddar här och här. Men jag har ett par moddar med några nya trupper på G också som kommer när jag har testat det lite mer. Annars har jag mest kombinerat och justerat olika moddar till någon slags egen megamod som ändrar lite hur spelet känns och spelas (lite långsammare strider och sånt) samt lite ljud och annat. men det är mest personlig smak.

Kan förvånansvärt nog inte hitta någon Tom Cruise mod, däremot såg jag att någon hade moddat in Barack Obama som ledare för Obama-klanen, haha. Hittade dock denna.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av AdamMK:

Yes! Kört sen första spelet i serien! Jag gillade Warhammer mer än jag trodde, men bara kört ettan. Har inte riktigt orkat ta tag i resterande. En sak jag inte gillar är att det spammas arméer från alla håll hela tiden, kaos, northlings, beastmen.
Och det känns inte heller som att kulor och pilar har lika stor effekt som i Shogun 2, vilket gör att de tappar lite av sin effekt. Men det kanske bara är jag som tycker så. Annars är det väldigt kul med att ha total war i en fantasysetting!

Bågskyttar/liknande är faktiskt om något rätt OP i Warhammer-spelen och även en billig bågskytt har en förmåga att slå ut enheter långt över dess egen viktklass!

Medlem

Kan rekomendera Rome 2 Total war expanisonen Caesar in gaul som påminnner mycket om Fall of the samuari.

Pansarknekt

Grym recension, ska installera och testa igen.

Den begränsande kartan fick mig att aldrig riktigt fastna men jag gav nog inte det hundra procent heller. För mig är Warhammer 1 och Empire bäst i serien men jag har spelat dom sönder och samman så det är dags. Installerade även Attila i dagarna så får se vad som fastnar.


signatur

Ooooh the drama!

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Det gör jag! De enda jag har lagt upp på workshoppen är ett par "retexture"-moddar här och här.

Kan förvånansvärt nog inte hitta någon Tom Cruise mod, däremot såg jag att någon hade moddat in Barack Obama som ledare för Obama-klanen, haha. Hittade dock denna.

Snygga alster! Hur gör du sånt? I Blender?
Kommer ihåg att de firade i Obama när Obama vann presidentvalet ;p

Skrivet av Mikael Berg:

Bågskyttar/liknande är faktiskt om något rätt OP i Warhammer-spelen och även en billig bågskytt har en förmåga att slå ut enheter långt över dess egen viktklass!

De kanske de är. Minns bara jag fick stryk som Wood elves och att det krävdes ordentliga salvor för åsamka skada när jag körde

Skrivet av deftune:

Grym recension, ska installera och testa igen.

Den begränsande kartan fick mig att aldrig riktigt fastna men jag gav nog inte det hundra procent heller. För mig är Warhammer 1 och Empire bäst i serien men jag har spelat dom sönder och samman så det är dags. Installerade även Attila i dagarna så får se vad som fastnar.

Alla gillar nog olika spel. Tycker bara rent spelmässigt är fotos det bästa serien gjort. Det mesta fungerar som man vill.
Med japanska röster (moddat) blir det väldogt inlevelsefullt också!

Medlem
Skrivet av AdamMK:

Snygga alster! Hur gör du sånt? I Blender?

Tack! Inget blender tack och lov, noll koll på 3D-modellering, har bara gjort om texturerna i GIMP, ändrat lite färger och sånt.

Medlem

Mycket bra expansion.

Medlem

Kanske lite oftopic men rätt serie i alla fall.

Vet någon vad detta kan bero på?
Spelet är empire total war.
Jag kan starta multiplayermatch på världskartan men min vän som jag skulle köra med har inte ens den fliken i sin meny. Han har bara vanliga eller sjö slag.
Är det ett dlc jag köpt och i så fall va heter det?
Enda jag kan tänka mig är om det beror på att jag förhandsbokade spelet och att det skulle vara någon bonus?

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Jag kan starta multiplayermatch på världskartan men min vän som jag skulle köra med har inte ens den fliken i sin meny. Han har bara vanliga eller sjö slag.

Spotant tänker jag att man måste aktivera "drop-in battles" i options någonstans, kanske värt att dubbelkolla.

EDIT: Kolla på den här videon, där får du nog lite mer klarhet, verkar som att det var nån betagrej som man behövde skriva upp sig för en gång i tiden men som försvann sen om jag fattar det rätt (skummade lite), men verkar gå med hjälp av moddar: https://www.youtube.com/watch?v=Jh9aBgwaOMY

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Kanske lite oftopic men rätt serie i alla fall.

Vet någon vad detta kan bero på?
Spelet är empire total war.
Jag kan starta multiplayermatch på världskartan men min vän som jag skulle köra med har inte ens den fliken i sin meny. Han har bara vanliga eller sjö slag.
Är det ett dlc jag köpt och i så fall va heter det?
Enda jag kan tänka mig är om det beror på att jag förhandsbokade spelet och att det skulle vara någon bonus?

Jag trodde multiplayerkampanjen introducerades i och med napoleon, och att coop multiplayerkampanjen gjorde det först i shogun 2 ?(mycket kul btw, särskilt i fotos där medspelaren kan ta kommando över kavalleriet eller skjuta med kanonerna)
Coolt om det fungerar i Empire

Medlem
Skrivet av Ftmch:

Spotant tänker jag att man måste aktivera "drop-in battles" i options någonstans, kanske värt att dubbelkolla.

EDIT: Kolla på den här videon, där får du nog lite mer klarhet, verkar som att det var nån betagrej som man behövde skriva upp sig för en gång i tiden men som försvann sen om jag fattar det rätt (skummade lite), men verkar gå med hjälp av moddar: https://www.youtube.com/watch?v=Jh9aBgwaOMY

jaha ja nu när jag tänker på det så var det nog så ja. Ska se om vi blir tillräckligt sugna igen så kanske vi kikar på moddarna.

Skrivet av AdamMK:

Jag trodde multiplayerkampanjen introducerades i och med napoleon, och att coop multiplayerkampanjen gjorde det först i shogun 2 ?(mycket kul btw, särskilt i fotos där medspelaren kan ta kommando över kavalleriet eller skjuta med kanonerna)
Coolt om det fungerar i Empire

Vet att ja körde lite när det kom men hade väl inte direkt några vänner så som spelade den typen av spel så glömdes bort fram till för några helger sen när ja fick ett sug.
Tyvärr inte gillat något tw efter empire.
Funderar lite på nya med farao tema.

Medlem
Skrivet av Glöttis:

Kan rekomendera Rome 2 Total war expanisonen Caesar in gaul som påminnner mycket om Fall of the samuari.

Hej. Kan du berätta mer? Hur är den lik Fotos? Helt hoppat den så nu blir jag nyfiken!

Medlem

Fint skrivet! Blir taggad på Total war igen, särskilt denna kampanj som jag hittills inte spelat.

Vart dock extremt trött i Shogun 2's originalkampanj på de där automatiserade räderna med skepp som fienden skickar längs kusten varannan tur. Att ta hand om det kändes som att addera information i en excelfil snarare än som ett spel ska kännas dvs inlevelsefullt, spännande och organiskt. Synd att de inte sett över det. Andra Total war-spel har inte alls det problemet i min erfarenhet.

Medlem
Skrivet av alex_ceci:

Fint skrivet! Blir taggad på Total war igen, särskilt denna kampanj som jag hittills inte spelat.

Vart dock extremt trött i Shogun 2's originalkampanj på de där automatiserade räderna med skepp som fienden skickar längs kusten varannan tur. Att ta hand om det kändes som att addera information i en excelfil snarare än som ett spel ska kännas dvs inlevelsefullt, spännande och organiskt. Synd att de inte sett över det. Andra Total war-spel har inte alls det problemet i min erfarenhet.

Tack!
Ja det är störigt. Dina allierade plocksr vissa och som sagt kan du behålla dina allierade den här gången även efter realm divide, så det hjälper en aning.
Men ja tror empire och napoleon hade liknande problem, och det är för atrbyggnaderna är utspridda på kartan så de blir lätta att "räda".
I rome och mtw2 var det istället rebeller som spawnades varje runda här o där om man inte hade perfekt public order.
Det är allmänt total wars svagaste punkt. Upprepningen. Småsaker som mest stör.
Tycker ändå fotos blir mest intressant då det gårganska fort ändå att klara kartan

1
Skriv svar