FZ High Score säsong 6 – var med från start!

Grand Theft Auto: San Andreas VR läggs på is

Inaktiv
Skrivet av Johan Lorentzon:

Samtidigt kan jag tycka att just detta är viktig info. Min fru blir dödligt åksjuk av VR trots att vi testat allt möjligt för att ge henne "benen". Det enda som funkar är i princip åksjukepiller. Så det är ju en bra grej att veta att man kan må dåligt och bli åksjuk av VR. Är ju inte så roligt att lägga 3000-5000 kr på något som du sen inte kan använda. Åksjuka kan du komma över, men långt ifrån alla kan det då det handlar om balanssinnet. Min fru var dansare i ungdomen och har äckligt bra balans, vilket också gör att hon blir så åksjuk som hon blir. Gäller även bil, båt och till viss del flyg.

Det gäller så klart inte alla, vissa blir sjösjuk av att spela FPS spel på skärm tom. Vad jag menar är att många drar för stora växlar i sånt som räcker som en varningstext innan man använder enheterna, detta förekommer även i flatscreen.
Inte går folk ut och skriver att det är stora problem att spela tv/dator spel för att man blir sjösjuk eller riskerar epilepsi med att spela spel som fortnite och cod på samma sätt som folk skriver att man blir dålig av VR spel och att det alltid kommer vara så.

Jag har befunnit mig mycket på havet både i små och stora båtar, jag vill påstå att min balans är riktigt bra.
Ja jag kunde också bli sjösjuk av VR spel men som dom flesta gick det över och anledningen var för att jag hade viljan.

Skrivet av anon_1399:

Ja jag kunde också bli sjösjuk av VR spel men som dom flesta gick det över och anledningen var för att jag hade viljan.

Nu förstår jag inte, menar du att du använde Kraften och tänkte bort reflexen att spy ner hela vardagsrummet? Imponerande, isf. 😂

Jag ser framför mig Molotov i sitt vardagsrum med en mackapär på skallen, muttrandes för sig själv: "Jag ska inte kräkas, jag ska inte kräkasssshh..."

Jag skojar bara, det lät lite roligt.

Medlem
Skrivet av Sebastian Lind:

Nu förstår jag inte, menar du att du använde Kraften och tänkte bort reflexen att spy ner hela vardagsrummet? Imponerande, isf. 😂

Jag ser framför mig Molotov i sitt vardagsrum med en mackapär på skallen, muttrandes för sig själv: "Jag ska inte kräkas, jag ska inte kräkasssshh..."

😂😂

Inaktiv

Nej men det finns så många hinder att köra VR-spel jämfört med vanliga flatscreen spel så det måste finnas vilja.
Om man som ovan tex mått dåligt av PSVR1 och pga den erfarenheten avfärdar allt vad VR är efter det, ja då är det en förlust för den personen.
PSVR1 var gammalt, inte på nått sätt nybörjarvänlig ens för den tidens standard tror jag. Bara för man inte klarade av PSVR1 betyder heller inte att man skulle få samma "problem" med en Quest 3 tex.
Minns själv hur dåligt jag mådde när jag var nybörjare och spelade Gorn första gången, blev så illa att jag knappt tog mig till jobbet som jag började några timmar senare.

Skrivet av anon_1399:

Nej men det finns så många hinder att köra VR-spel jämfört med vanliga flatscreen spel så det måste finnas vilja.
Om man som ovan tex mått dåligt av PSVR1 och pga den erfarenheten avfärdar allt vad VR är efter det, ja då är det en förlust för den personen.
PSVR1 var gammalt, inte på nått sätt nybörjarvänlig ens för den tidens standard tror jag. Bara för man inte klarade av PSVR1 betyder heller inte att man skulle få samma "problem" med en Quest 3 tex.
Minns själv hur dåligt jag mådde när jag var nybörjare och spelade Gorn första gången, blev så illa att jag knappt tog mig till jobbet som jag började några timmar senare.

Nä, så är det väl. Men, som sagts av flera tidigare, det blir ju då ett ganska jobbigt extra hinder att ta sig över då om man är rädd/orolig för att bli illamående. Även om risken är liten så är ju perception allt, och många av dessa kanske inte ens ger det en ny chans då ifall de inte är superintresserade -- särskilt om man lägger till övriga försvårande faktorer som priset, omständigheten och brist på killer apps (vet att vi inte är överens där, agree to disagree ).

Den dagen VR kommer ner lite i pris och blir svinenkelt plug and play och med tech/funktioner för att typ helt eliminera risken för motion sickness -- det, vore en game changer!

Medlem

Ja alltså om man mår dåligt av något så är det väl en naturlig reaktion att inte återgå till det kan jag tycka. Har även testat psvr2 kan jag tillägga. Jag förstår inte hur Molotov kan konstatera att jag avfärdar allt vad VR ”heter”, för det gör jag inte.

Medlem

Blir också i omgångar ordentligt illamående när jag spelar på mitt PS VR2. När jag är ordentligt utvilad, sovit bra osv så blir det bättre. Set inte riktigt kopplingen till att vilja eller inte vilja må illa, som att det bara skulle vara att "bita ihop".

Medlem
Skrivet av Anwest:

Blir också i omgångar ordentligt illamående när jag spelar på mitt PS VR2. När jag är ordentligt utvilad, sovit bra osv så blir det bättre. Set inte riktigt kopplingen till att vilja eller inte vilja må illa, som att det bara skulle vara att "bita ihop".

Håller med dig, märkligt uttalande.

Medlem
Skrivet av anon_1399:

Japp jag tror dom flesta faktiskt kan hitta nått som är intressant.

Men många pga ointresse hoppar på "det dåliga" och läser bara det medans allt bra ignoreras helt.
Vet inte vad det beror på men verkar som vissa måste legitimera sitt ointresse eller okunskap på det sättet.
Men det ör inte för alla, det kräver mer av dig som användare än att bara sitta framför en skärm och det är väll ingen fara med det.
Det är ungefär samma som med AI och krypto folk som inte förstår sig på är väldigt högljudda om att sprida allt dåligt och direkta felaktighetet.
Jag har själv exempel på ämnen jag varit negativ till men faktiskt tagit tag och kolla upp ovinklad fakta och ändrat uppfattning.

Jag tror att många, som även jag trodde innan jag testade, var att det såg skit ut. Man ser ju bara trailers och klipp från en 2D flatscreen och det blir en helt annan upplevelse när man väl har headsettet på sig. Lite som att förklara för en oskluld hur det känns med vuxen-mys. Hur man än förklarar så går det inte att förstå förens man har testat.

Skrivet av Anwest:

Man biter ihop om man tycker att spelandet är kul helt enkelt. Jag vart svett och illamående som fan i början men det var så himla kul så att jag fortsatte att spela korta sessioner tills det gick över. Som med mycket annat.

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Jag tror att många, som även jag trodde innan jag testade, var att det såg skit ut. Man ser ju bara trailers och klipp från en 2D flatscreen och det blir en helt annan upplevelse när man väl har headsettet på sig. Lite som att förklara för en oskluld hur det känns med vuxen-mys. Hur man än förklarar så går det inte att förstå förens man har testat.

Man biter ihop om man tycker att spelandet är kul helt enkelt. Jag vart svett och illamående som fan i början men det var så himla kul så att jag fortsatte att spela korta sessioner tills det gick över. Som med mycket annat.

Nja, att bli svettig och illamående är inget vidare för mig iallafall, känns det inte bra så lämnar jag. Det är såklart bra för dig att det funkar och jag hoppas du får många fina spelupplevelser framöver.

Inaktiv

Nä, så är det väl. Men, som sagts av flera tidigare, det blir ju då ett ganska jobbigt extra hinder att ta sig över då om man är rädd/orolig för att bli illamående. Även om risken är liten så är ju perception allt, och många av dessa kanske inte ens ger det en ny chans då ifall de inte är superintresserade -- särskilt om man lägger till övriga försvårande faktorer som priset, omständigheten och brist på killer apps (vet att vi inte är överens där, agree to disagree ).

Den dagen VR kommer ner lite i pris och blir svinenkelt plug and play och med tech/funktioner för att typ helt eliminera risken för motion sickness -- det, vore en game changer!

Det är ju det jag menar är man verkligen intresserad då kanske man är villig att prova igen, och igen osv om man nu upplever nån form av yrsel, förstår ju att folk ger upp till slut om det aldrig ordnar sig. Men det jag säger är att det ordnar sig för dom flesta och med modernare hårdvara blir det än lättare. Det är absolut ingen regel att man kommer må dåligt som faen så man aldrig vill återvända det är lika ovanligt vill jag påstå som folk som låter bli att spela pga åksjuka ivanliga spel eller epilepsi risk. Överdrivet helt enkelt.
Det har funnits billigt VR i form av Meta quest 2 som stort sett är plug & play. Dom som avfärdar även det billigaste idag kommer avfärda det om det så vore gratis. Men det spelar ingen roll användarbasen växer endå.

Skrivet av lasselason:

Ja alltså om man mår dåligt av något så är det väl en naturlig reaktion att inte återgå till det kan jag tycka. Har även testat psvr2 kan jag tillägga. Jag förstår inte hur Molotov kan konstatera att jag avfärdar allt vad VR ”heter”, för det gör jag inte.

ok 2st headset hur många ggr totalt.
Du skrev pga ditt mående så vill du inte prova igen typ, alltså avfärda. Jag menar fortfarande att PSVR1 och 2 är tyvärr inga nybörjar-vänliga headsets, men får man sina VR-legs med dom då har man riktiga virtuella benmuskler

Skrivet av AstroCreep:

Precis bra förklarat.
Det är samma som vissa är rädda eller dra sig för att köra PC-spel pga alla inställningar och drivrutiner är "jobbiga".

Medlem

Typ alltså inte prova igen, avfärda? Det förmodar du att jag menar. Nej, jag skulle gärna köra VR-spel om det funkade för mig och det kanske det gör i framtiden om det blir bättre.

Inaktiv
Skrivet av lasselason:

Typ alltså inte prova igen, avfärda? Det förmodar du att jag menar. Nej, jag skulle gärna köra VR-spel om det funkade för mig och det kanske det gör i framtiden om det blir bättre.

Precis och den dagen ska du höra med dom som faktiskt anväbder och har erfarenhet och inte lyssna på nejsägarna som säger nej bara för att dom är ointresserad och av olika anledningar och utan insikt.

Medlem

Okej chefen, det ska jag.

Medlem

Lite roande ändå att samma fördomar och samma fokus på negativa nyheter pumpas till max både i kommentarer och i nyheter på bland annat FZ. Det har hänt och släpps hur mycket positivt för VR som helst det senaste året men ändå så uppstår Doomscrolling här och på många andra sidor.

Bara att det spammas kräk varning så fort ett mer krävande spel presenteras är ju rätt absurt faktiskt.
Att påstå att man försöker informera oinvigda är ju också en väldigt konstig ursäkt till att fortsätta med detta.
Om man tänker skaffa VR så bör man såklart vara påläst och veta vad det är man köper.
Köper ni andra prylar också bara på måfå utan att läsa på eller prova innan? Tror till och med att det är väldigt ovanligt att någon spelat dator eller TV spel utan att ha provat någonstans innan. Det är helt enkelt inte så det fungerar.
Ända undantaget där är ifall man äger tidigare version av samma produkt. Alltså går från Nintendo till Super Nintendo O.S.V.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Nja, att bli svettig och illamående är inget vidare för mig iallafall, känns det inte bra så lämnar jag. Det är såklart bra för dig att det funkar och jag hoppas du får många fina spelupplevelser framöver.

Nej, just därför kör man bara en kortis innan illamåendet kommer. Jag började dessutom köra spel där man inte springer som i en shooter, utan där man är still i spelet. Inte lika kul såklart, men tillräckligt för att vänja in sig.

Medlem
Skrivet av AstroCreep:

Nej, just därför kör man bara en kortis innan illamåendet kommer. Jag började dessutom köra spel där man inte springer som i en shooter, utan där man är still i spelet. Inte lika kul såklart, men tillräckligt för att vänja in sig.

Det låter inte som något för mig, att spela spel som inte är lika kul och att spela korta sessioner för att inte bli illamående. Återigen, kul för dem det funkar för.

Medlem
Skrivet av lasselason:

Det låter inte som något för mig, att spela spel som inte är lika kul och att spela korta sessioner för att inte bli illamående. Återigen, kul för dem det funkar för.

Är typ samma som inlärningskurva. Man måste lära sig spela VR innan det blir kul, typ som med nästan allt annat här i världen.
Går ganska fort att öka sin tid innan illamående. Jag gick från ca: 20 min i RE8 till att kunna spela i 2 timmar innan det vart för besvärligt på den tiden det tog att spela igenom ett varv(runt 12 timmar enligt time to beat). RE8 är ett av de spelen som många beskriver som extra besvärliga också, på grund av att det är ett action spel som körs i 60FPS och har lite eftersläppningar i bilden.

Att man klarar VR sämre bara för att man har bra balans är förmodligen en myt, har knappt sett några referenser och/eller vetenskapliga tester på detta. Men om man blir lätt åksjuk så kan det säkert vara en indikator på att man har svårare att börja med VR. Men jag tror inte att den problematiken finns i spel som man inte rör på sig, de lär i alla fall vara betydligt mer skonsamma.
Även spel som rör på sig men som man som karaktär sitter still verkar mer skonsamma. Då menar jag tillexempel railway shooters eller bilspel(GT7 tillexempel).

Jag misstänker också att Quest 3 kan fungera något bättre för de som har problematiken också, eftersom att den verkar ha väldigt tydlig och responsiv bild(låg persistence). Vet dock inte om det då gäller när man kopplar via PC eftersom det bör öka på latency och gör bilden mer komprimerad.

Listan över spel som fungerar bra redan som nybörjare kan göras lång helt enkelt och det finns vissa saker som man då bör leta efter. 90FPS/Hz eller mer(utan reprojection/fake frames), stillasittande/stående och håll ner persistence (eftersläppningar i bilden).
Nu är inte alla så värst känsliga för persistence, men oturligt nog så har PSVR2 rätt dålig persistence på grund av sina OLED displayer

Edit* Man kan tydligen få ner både persistance och mura på PSVR2 genom att sänka ljusstyrkan. SadlyitsBradly rekommenderar 0-25% i ljusstyrka ifall man upplever problem med illamående på grund av detta. Sedan såklart udvika reprojection i spel.

12
Skriv svar