Steam deck vs Rog Ally X
Nu har jag även testat Steam deck ett antal timmar.
Rog Ally X, starkare, 120hz skärm, bättre batteri, kan spela alla PC spel, skönare spakar, och knappar, men dyrare.
Steam Deck, 60hz skärm, enklare när man kör i game mode, skönare att hålla, mycket billigare.
Steam OS känns både bättre och sämre.
Bättre i game mode, sämre och rörigare än desktop mode.
Spakarna är riktigt hemska, försökte spela Halo Infinite online men det är ju helt omöjligt med så platta spakar utan gropar. Sen föredrar jag spakarnas placering på Rog ally, men det är en smaksak
Sämre och rörigare desktop mode.
Handlar det inte mer om Windows-vana mot SteamOS/Linux-ovana
Håller man sig till Steam behöver man inte ens gå till desktop mode
Hur löser du GE proton utan att gå till desktop mode?
Hur löser du GE proton utan att gå till desktop mode?
Menar laddar ner andra versioner?
Ja det kanske är då man behöver hoppa till desktop mode men är det särskillt krångligt för att bli ett hinder?
Menar laddar ner andra versioner?
Ja det kanske är då man behöver hoppa till desktop mode men är det särskillt krångligt för att bli ett hinder?
Ja, det är nog en hel del som inte vet hur man gör det. Är man helt ny på steam deck är det väl en aning krångligt. GE proton är nödvändigt att ha - faktiskt.
Sämre och rörigare desktop mode.
Handlar det inte mer om Windows-vana mot SteamOS/Linux-ovana
Håller man sig till Steam behöver man inte ens gå till desktop mode
Tyckte det var fruktansvärt rörigt att fixa emudeck och få det att fungera.
Ja, det är nog en hel del som inte vet hur man gör det. Är man helt ny på steam deck är det väl en aning krångligt. GE proton är nödvändigt att ha - faktiskt.
Fick ladda ner ge proton när jag skulle fixa kompalibitet med icke supportade spel men minns inte om jag var tvungen till det när jag körde decken första gången och bara körde officiellt sipportade spel från start.
Tyckte det var fruktansvärt rörigt att fixa emudeck och få det att fungera.
Jo men har det inte med din ovana av operativsystemet alt emudeck i sig kanske är du uppfattade rörigt?
Det var ju dock bara en youtube video bort för att då det på plats.
Så vilken föredrar du då?
Svårt att välja. Skulle jag bara haft en skulle jag nog kört på Steam deck LCD varianten då den är otroligt mycket billigare och har ett konsol liknande system. Men jag spelar nästan bara PC spel via Xbox appen så Rog Ally kommer nog användas mest. Ska man tittna jämföra med Steam deck Oled så hade jag valt Rog ally X då Oled varianten kommer nästan upp i samma summa.
Finns pengarna så skulle jag utan tvekan säga ally eller varför inte Lenovo modellen?
Är bara en tidsfråga innan steamos officiellt kommer till dom andra enheterna så då är det ett självklart val, steam Deck är budget varianten och dom andra är dom mer vettigt specade enheterna
Sen ska man inte glömma att Steam deck finns i OLED variant nu också som har bättre skärm och även något bättre batteri?
Jag kör själv med både Steam Deck(gamla) och Legion Go. När jag köpte bärbara så var inte Ally X ute och Ally hade problem med SD korten så vågade inte riskera.
Riktigt skönt med den stora skärmen på Go och att kunna ta bort kontrollerna används en hel del för mig. Men den väger desto mer, så ofta när jag spelar mindre indie spel eller så att jag går till Steam deck, samt har Steam deck sjukt sköna kontroller för min del där man lätt kan ställa in massa häftiga saker som gyro osv.
Finner dock att bara styra med spakarna funkar inte längre för mig, oavsett maskin/kontroll... Jag måste antingen ha mus eller kunna använda gyro för att sikta. För gammal? Använt för sällan numera? Blir galen oavsett