Favoritmatvarubutik?
Om någon undrar så har idéen till tråden kommit ur frågan: Vem handlar här egentligen? Allt är ju 4-5 kronor dyrare!
Jag och grabbarna kom in på en matvarubutik och våra reaktioner när vi kom till godishyllan var:
”Herregud, Fazer Mjölkchoklad 32 kr? Den här butiken är Expensive-joar (som i pissoar).”
Sen såg vi lösgodiset! ”15 kr /hg! That’s illegal! (svenskt uttal). De måste försökt sätta ett svenskt världsrekord på dyraste lösgodiset i världen!”
Personligen hade jag svårt att välja mellan Lidl och Ica Maxi. I Skövde har vi tyvärr bara en Mid-size Lidl, så det fick bli Ica Maxi. Annars är Lidl tokbra med frukt & grönt och har bra priser i allmänhet.
På Hemmakväll kostar det 15,90kr nu.
Coop, lite dyrare än Willys och Ica, men det är medlemsägt, mycket lugnare butik, deras "basic" varor tycker jag oftast är bättre än Ica basic och eldorado.
Sen så går det väldigt dåligt för Coop, blir det mindre konkurrens så blir det mer höjningar, Ica har ju höjt mest av alla.
Förutom det extremt goda vattnet Blue Keld hos Netto så var Netto bara rent skräp.
Har inget Hemköp i närheten. Inte City Gross heller, men City Gross verkar ha extremt bra priser.
Lidl ska man ju inte ens prata om, utbud från wish.
Hemköp: Är inte det typ Willys lillebror?
Båda ägs av Axfood, men drivs separat med olika koncept och strategier. Willys är en lågpriskedja. Iom att båda har Axfood som leverantör så kommer ju mycket av standardgrejorna vara samma saker (Garant är ju allestädes närvarande eftersom det är Axfoods egna märke).
Den med, för veckan, bäst extrapriser. Räknat på det och för mig lönar det sig att gå dit extrapriserna är bäst samt planera maten efter dem. Har ändå Willys, Ica, Coop, och Lidl inom en kilometers avstånd så det är inte så ansträngande att jaga extrapriserna. Sen ibland blir det rundor till alla fyra för de har olika extrapriser man vill åt. Då får man pengar över till annat kul
Om någon undrar så har idéen till tråden kommit ur frågan: Vem handlar här egentligen? Allt är ju 4-5 kronor dyrare!
Jag och grabbarna kom in på en matvarubutik och våra reaktioner när vi kom till godishyllan var:
”Herregud, Fazer Mjölkchoklad 32 kr? Den här butiken är Expensive-joar (som i pissoar).”
Sen såg vi lösgodiset! ”15 kr /hg! That’s illegal! (svenskt uttal). De måste försökt sätta ett svenskt världsrekord på dyraste lösgodiset i världen!”
Personligen hade jag svårt att välja mellan Lidl och Ica Maxi. I Skövde har vi tyvärr bara en Mid-size Lidl, så det fick bli Ica Maxi. Annars är Lidl tokbra med frukt & grönt och har bra priser i allmänhet.
32 för en Fazer låter otroligt billigt, vet dock inte hur stor du menar. är dom 100g bara eller? En 200g marabou ligger väl på snitt 45kr nu och 15kr för lösvikt är typ standard nu för tiden, man kan få billigare på ÖoB som har på helger för 7.99 men tröttnar snabbt på deras utbud efter några helger där med kidsen.
1# FZ Troll
32 för en Fazer låter otroligt billigt, vet dock inte hur stor du menar. är dom 100g bara eller? En 200g marabou ligger väl på snitt 45kr nu och 15kr för lösvikt är typ standard nu för tiden, man kan få billigare på ÖoB som har på helger för 7.99 men tröttnar snabbt på deras utbud efter några helger där med kidsen.
Fazer är 145 g för de vanliga, så runt 250/kg. Räkna med att Marabou har bättre kilopris.
Men håller med om att 32 för en sån inte är tokigt pris. Det låter rätt normalt just nu, all choklad har rusat iväg.
Icas fetaste butiker är som balsam för själen.
🔥 Xbox Series X 🎮 | Xbox Series S 🎮 | AMD Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 XTX 🔥
🏎️ Fanatec CSL DD 8nm | CSL Elite Steering Wheel McLaren GT3 V2 | CSL Elite Steering Wheel WRC | CSL Elite Pedals V2 | ClubSport Shifter SQ V 1.5 | ClubSport Handbrake V1 ⚡
Matvärlden. Har ett par butiker runt Stockholm, produkter från massa områden världen (Sverige, Italien, Mellanöstern, Japan, USA, Balkan, Polen, Iran...), trevligt nog indelade i olika sektioner och tydligt uppmärkta. Även riktigt bra utbud av grönt, fisk, bröd och chark.
Prismässigt gillar jag såna där småbutiker, de har helt andra priser än de stora drakarna. Jag handlade fin färsk haricot verts i lösvikt för under 40 kr/kg i en sån nyligen. Ica och Coop tar det femdubbla.
Fazer är 145 g för de vanliga, så runt 250/kg. Räkna med att Marabou har bättre kilopris.
Men håller med om att 32 för en sån inte är tokigt pris. Det låter rätt normalt just nu, all choklad har rusat iväg.
Det är väl kakao som kostar, så procenthalten kan påverka priset rätt mycket antar jag.
Skrev "annan" och min favorit är den som har billigaste varor till duglig kvalitét.
Att vara lojal till en kedja är idioti.
Håller med: bäst att handla från där det passar bäst för tillfället.
På Hemmakväll kostar det 15,90kr nu.
😱
Hemmakväll har iofs alltid haft sämst kilopris.
Om jag inte minns fel har ’Eko’ fortfarande under 9,90 kr/hg och ungefär lika stort utbud som Hemmakväll.. Ibland kan Lidl komma med 8 kr/hg.
Lösgodis åsido, det värsta är väl att Yoghurten kostar 30-50 kr numera! Vad hände!?
När jag fick nys om att kaffet skulle höjas med 20 kr paketet, om inte mer, så köpte jag och grabben drygt ett flak Zoegas så vi skulle stå oss till februari-mars nästa är. När vi betalade tänkte jag, YES! Nu sparar vi storkovan! Sen räknade jag på det 18 paket om 20 kr… vad blir det? 360 kr… oj, två pizzor?🍕
”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]
😱
Hemmakväll har iofs alltid haft sämst kilopris.
Om jag inte minns fel har ’Eko’ fortfarande under 9,90 kr/hg och ungefär lika stort utbud som Hemmakväll.. Ibland kan Lidl komma med 8 kr/hg.
Lösgodis åsido, det värsta är väl att Yoghurten kostar 30-50 kr numera! Vad hände!?
När jag fick nys om att kaffet skulle höjas med 20 kr paketet, om inte mer, så köpte jag och grabben drygt ett flak Zoegas så vi skulle stå oss till februari-mars nästa är. När vi betalade tänkte jag, YES! Nu sparar vi storkovan! Sen räknade jag på det 18 paket om 20 kr… vad blir det? 360 kr… oj, två pizzor?🍕
Sant, små skillnader på enskilda produkter som kaffe.
Jag skulle antagligen förlora mer än 360kr per handling på att handla på Ica istället för Willys där jag bor. Handlar man för 1500-2000 per gång blir det en dyr lyx att handla i en "fräsch butik" som känns lyxig (vilket vissa verkar tycka är det viktigaste som finns).
Skrev "annan" och min favorit är den som har billigaste varor till duglig kvalitét.
Att vara lojal till en kedja är idioti.
Håller med: bäst att handla från där det passar bäst för tillfället.
Helt rätt, vad ska vi med service, tillgänglighet, personal (med någorlunda godkänd lön och hyfsade arbetsvillkor) till när vi som konsumenter kan spara in på prislappen? /s
Tycker snarare det resonemanget är precis lika idiotiskt, om inte mer - i mina ögon är det *mycket* bättre att ställa sig frågan vad man får för pengarna och om det är värt det, och den bedömningen blir sen individuell, det tänker jag inte säga annat om. Den frågeställningen fungerar verkligen åt "båda hållen", dessutom. "Det står ju Samsung/Apple/Corsair/Noctua/ASUS på min pryttel, så den är bra" har man sett några tusen gånger, utan att det specificeras särskilt mycket mer än så. Så att bara slänga pengar på ett märke *bara för att* å andra sidan håller jag med om kan kännas... märkligt. När man inte längre kan svara på frågan "vad är det värt?" eller "vad får jag för pengarna?".
Skiter du i öppettiderna och läget på butiken, att den är hel, att personalen städar/att det inte ligger kvar mögligt mög, att anställda inte sliter ut sig för slavlöner (och ger dig entusiasm och service därefter) och att de är försäkrade/betalar skatt/har kollektivavtal o.s.v. o.s.v. o.s.v. så för all del, köp det billigaste jämt. Och gnäll då inte sen när din tjänst ryker för att företaget flyttar till Östeuropa eller Asien med exakt samma resonemang - varför ska de betala för dyr arbetskraft i Sverige när de får detsamma för halva pengen någon annanstans?
Nånstans kostar det som nämns ovan faktiskt pengar. Hur gärna man än stirrar sig blind på de där örena eller kronorna som det skiljer.
För att förtydliga: jag handlar på fler än en butik jag också, men jag har samtidigt en preferens och jag värderar faktiskt flera av aspekterna som nämns ovan även i kronor och ören. De är inte värda en obegränsad mängd pengar, men att butiken är några kronor dyrare... ja, det är det faktiskt ofta värt. För mig. Och för de anställda (som jag numera lärt känna) som jobbar där.
För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.
Helt rätt, vad ska vi med service, tillgänglighet, personal (med någorlunda godkänd lön och hyfsade arbetsvillkor) till när vi som konsumenter kan spara in på prislappen? /s
Tycker snarare det resonemanget är precis lika idiotiskt, om inte mer - i mina ögon är det *mycket* bättre att ställa sig frågan vad man får för pengarna och om det är värt det, och den bedömningen blir sen individuell, det tänker jag inte säga annat om. Den frågeställningen fungerar verkligen åt "båda hållen", dessutom. "Det står ju Samsung/Apple/Corsair/Noctua/ASUS på min pryttel, så den är bra" har man sett några tusen gånger, utan att det specificeras särskilt mycket mer än så. Så att bara slänga pengar på ett märke *bara för att* å andra sidan håller jag med om kan kännas... märkligt. När man inte längre kan svara på frågan "vad är det värt?" eller "vad får jag för pengarna?".
Skiter du i öppettiderna och läget på butiken, att den är hel, att personalen städar/att det inte ligger kvar mögligt mög, att anställda inte sliter ut sig för slavlöner (och ger dig entusiasm och service därefter) och att de är försäkrade/betalar skatt/har kollektivavtal o.s.v. o.s.v. o.s.v. så för all del, köp det billigaste jämt. Och gnäll då inte sen när din tjänst ryker för att företaget flyttar till Östeuropa eller Asien med exakt samma resonemang - varför ska de betala för dyr arbetskraft i Sverige när de får detsamma för halva pengen någon annanstans?
Nånstans kostar det som nämns ovan faktiskt pengar. Hur gärna man än stirrar sig blind på de där örena eller kronorna som det skiljer.
För att förtydliga: jag handlar på fler än en butik jag också, men jag har samtidigt en preferens och jag värderar faktiskt flera av aspekterna som nämns ovan även i kronor och ören. De är inte värda en obegränsad mängd pengar, men att butiken är några kronor dyrare... ja, det är det faktiskt ofta värt. För mig. Och för de anställda (som jag numera lärt känna) som jobbar där.
Kul för dig. Köper du din hästmat till din höga häst du sitter på där också?
I drank what?
Kul för dig. Köper du din hästmat till din höga häst du sitter på där också?
Helt rätt, varför ha/skaffa självinsikt? Bättre att gnälla på andra.
På tal om höga hästar, vem var det som började med "[beteende X] är idioti"? Inte var det jag, i alla fall.
Röstade på Ica eftersom lokala Maxi är ganska billigt och erbjuder både butik, avhämtning och leverans. Smidigt värre.
Men jag gillar också MatHem (bäst online, tycker jag) och lokala Coop-butiken (som går på konstant sparlåga, lite folk och lite varor - dvs lugnt och skönt).
När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.
Helt rätt, varför ha/skaffa självinsikt? Bättre att gnälla på andra.
På tal om höga hästar, vem var det som började med "[beteende X] är idioti"? Inte var det jag, i alla fall.
Det är inte en hög häst, till skillnad från dig predikade jag inte eller försökte lägga moral i mitt val av butik.
Jag har gott om självinsikt, att du försöker få andra att acceptera din åsikt som sin egen pga din personliga moral är däremot att vara självgod, narcisisstisk och allmänt dryg.
I drank what?
Det är inte en hög häst, till skillnad från dig predikade jag inte eller försökte lägga moral i mitt val av butik.
Jag har gott om självinsikt, att du försöker få andra att acceptera din åsikt som sin egen pga din personliga moral är däremot att vara självgod, narcisisstisk och allmänt dryg.
Du får projicera så mycket du vill, det betyder inte att du har rätt. 🥰 Och om det är vad du läser in får du nog läsa inläggen igen - speciellt det där om att bedömningen är individuell.
Men helt rätt igen, att kalla val som andra gör för idiotiska (inget "jag tycker..." eller "för mig..." utan "X *är* idiotiskt") är absolut inget predikande eller drygt beteende. Det visar på en enorm självinsikt. lel. inte. Men ironin är lite underhållande.
Coop är väl de "goda" i sammanhanget?
De som har coop kortet är med och äger kedjan och personalen verkar ha det bra. Är märkligt att kedjan har problem med lönsamhet, någon kanske vet varför? Men det kan vara så att de tar bättre hand om sina anställda än de andra aktörerna och att de egna varorna är bättre varor med lägre påslag. Deras Änglamark och ekovaror upplever jag ofta vara bra för pengarna.
Då coop ej jagar utdelningar som ICA finns det heller inga incitament att märka om kött som gått ut, sälja varor med kort hållbarhet eller till och med gått ut till fullpris och sen pudla när de blir påkomna. Kanske är därför Coop har problem med lönsamhet, inget fulspel och bättre varor...
Vet inte om kedjornas olika poängsystem är så bra för konsumenten, det blir en psykologisk inlåsning och många faller i fällan att jaga poäng/rabattkupong istället för att se vad det egentligen kostar. De flesta kan förmodligen spara mer pengar på att vara illojala och handla på olika ställen än jaga några få poäng.
De som vill kan få ned kostnaderna för matkassen. Jag menar inte att alla skall åka i fem olika affärer för att jaga extrapriser utan skumma reklambladen. Sen skapa en veckomeny utifrån ett reklamblad. Kanske ändå behöver kompletteringshandla en gång under veckan och det kan då göras på en annan kedja som har andra erbjudanden. Det skickar även signaler till de vinstdrivande kedjorna att det är inte OK med de stora vinstmarginalerna.
Ville hitta en källa på hur ICA är kreativa med utdelningar och Jens dök upp:
https://www.jensnylander.com/hur-ica-handlarna-forsoker-dolja...
Från Jens butiksdatabas framgår att tex Maxi ICA Stormarknad Umeå: Ordinarie utdelningar: 84m (9 år) Extra utdelningar: 242m (9 år)
https://ica.jensnylander.com/
Ica är lite speciella på det sättet att det bara är Kvantum-formatet som är bra, och då riktigt bra. Alla andra varianter är helusla. Annars handlar jag gärna på Hemköp.
Kvantum är en styggelse. Onödiga skrytbyggen. En normalstor stad klarar sig med Supermarket och Nära. Nära var för övrigt bättre förr.
Coop är mysigare på nåt sätt. Lugnare, som en skrev.
Handlar på ICA maxi av två anledningar.
1. Dom har störst sortiment och bra chark.
2. Dom har flera anställda bara i sitt bageri än dom andra har totalt i hela sina butiker, så jag betalar gärna några kronor extra som genererar arbetstillfällen.
PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.
Du får projicera så mycket du vill, det betyder inte att du har rätt. 🥰 Och om det är vad du läser in får du nog läsa inläggen igen - speciellt det där om att bedömningen är individuell.
Men helt rätt igen, att kalla val som andra gör för idiotiska (inget "jag tycker..." eller "för mig..." utan "X *är* idiotiskt") är absolut inget predikande eller drygt beteende. Det visar på en enorm självinsikt. lel. inte. Men ironin är lite underhållande.
Håller med. Ironin är underhållande. Din härskarteknik är ganska dålig, för den delen.
I drank what?
Kvantum är en styggelse. Onödiga skrytbyggen. En normalstor stad klarar sig med Supermarket och Nära. Nära var för övrigt bättre förr.
Coop är mysigare på nåt sätt. Lugnare, som en skrev.
Supermarket och nära är dyrt och har dåligt utbud. Maxi är billigt men har mest storsäljare. Kvantum har en bra balans mellan pris och varierat utbud, ofta med bra hjälp att ta in intressanta importvaror.